Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Du kunde också tolkat min kommentar såhär: Han tycker att 970 varit en bättre produkt om den kommit med 3.5GB minne istället för 4GB. För produkten i övrigt verkar han inte ha något emot.

Nej, jag kanske valde fel ord där. Jag menar att de skulle ha marknadsförts som ett 3.5 GB kort istället för som det är nu. Den extra 0,5 GB skulle ha varit en buffert som köparen fått "på köpet". Hederligare och rakt på sak.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Varför ska du blåsa datorn för det? Titta på Nai's benchmark, den stannar vid 3840GB om man har ett 4GB kort, antagligen för utvecklaren själv märkte att det aldrig blir samma bandbredd ända ut till slutet vilket i sin tur enkelt förklaras med att din desktop använder en del VRAM, framförallt om du kör Win7 med Aeroglass påslaget. Såg någon som hävdar att det tar ca 300MB med en skärm med 1920x1080 (låter hyfsat rimligt), så högre upplösning och/eller fler skärmar drar ännu mer, Win8 borde dra mindre än Win7 vid samma upplösning.

Är nog samma anledning till varför GTX970 droppar av vid 3.2-3.3GB i stället för 3.5GB, en del av det minne som drivaren presenterar till OS/applikationer används av desktop GUI.

Skitbra förklaring, skönt att slippa blåsa om hela datorn :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Känns som en väldigt dålig idé att överhuvudtaget ge sig in i denna diskussion med tanke på att folk som för någon dag sedan var hur nöjda som helst med sina GTX970 och med tanke på att hundratals tech-siter, däribland SweC, testat detta kort utan att överhuvudtaget märka några problem, men sedan någon dag sedan pratas om stämningar, sälja kortet på med förlust alt. lämna tillbaka det (för att köpa något som i praktiken prestera sämre, hur nu den logiken går ihop?), etc.

Här är min gissning på vad som är fallet

  • Om det uttalande som tror komma från Nvidia verkligen är genuint så säger man ju i klartext att GTX970 har en förenklas crossbar-switch mellan RAM och SMM. Just crossbar-switchen är en ganska strömslukande och rätt komplicerad krets, förenklingar i denna ger därför både lägre strömförbrukning och en enklare krets. Uppenbarligen går det att komma åt allt minne, så ett rimligt antagande är då att crossbar-switchen är förenklad i antal "inputs" den tar vilket i sin tur kanske har effekten att det inte vid något givet tillfälle går att ha mer än 3.5GB RAM uppmappat genom crossbar-switchen.

  • [/*][/*]

  • Om föregående är sant, så betyder det fortfarande att man har 224GB/s bandbredd mot varje minnesadress för alla 4GB, men det är bara 3.5GB som kan användas vid varje givet tillfälle.

  • [/*][/*]

  • Föregående punkt ställer då lite ingenjörsutmaningar på exakt hur man ska presentera HW för OSet. Hela poängen med en drivrutin är att gömma implementationsspecifika detaljer från applikationer, Nvidia verkar här att valt att presentera kortet som en GPU med 3.5GB VRAM

  • [/*][/*]

  • Övriga 0.5GB är alltså sett från applikationer inte där, program som använder mer än 3.5GB VRAM skulle i ett normalfall behöva gå via PCIe bussen men på GTX970 verkar det som Nvidia väljer att använda de 0.5GB som man inte "visar upp" för applikationer till en cache. Effekten blir då en mindre skarp gräns i form av minskad prestanda när man går över VRAM-gränsen då de 0.5GB som används som cache verkar ha ungefär x2-3 så hög bandbredd man skulle få mot x16 PCIe v3.0.

  • [/*][/*]

Så detta är ett kort där man fullt ut använder 256-bitars bussen, man har 224GB/s mot varje minnesadress av 4GB men p.g.a. förenklingar i crossbar kan man bara ha en mappning mot max 3.5GB/s vid varje givet tillfället. Nvidia har valt att presentera kortet som ett 3.5GB kort, antagligen för att tester visar att det ger bäst total effekt. Man skulle kunna ha presenterat som ett 4GB kort, vet inte hur fort man kan programmera om crossbar-switchen i detta kort men det tar inte noll tid så effekten skulle bli att kortet då uppförs sig som om det har lägre bandbredd. Spelmotorer måste redan hantera att kort har olika mängd minne och göra olika optimeringar baserat på detta, att ett kort råkar ha en liten ovanlig mängd VRAM lär inte ställa till något problem.

De mesta av den "rage" som riktas mot detta "problem" verkar komma från resultatet i Nai's benchmark + några som fått för sig att detta designval resulterar i att scener renderas med artefakter (något som lär beror på något helt annat och verkar ju vara få som själva kan reproducera det felet). Vet inte heller hur mycket man kan lita på Nai's benchmark, här är resultatet från min laptop med GT750M+2GB GDDR5 på 128-bitars buss.

Nai's Benchmark Allocating Memory . . . Chunk Size = 128 MiByte Allocated 15 Chunks Allocated 1920 MiByte Benchmarking DRAM DRAM-Bandwidth of Chunk no. 0 (0 MiByte to 128 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 1 (128 MiByte to 256 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 2 (256 MiByte to 384 MiByte):524288 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 3 (384 MiByte to 512 MiByte):524288 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 4 (512 MiByte to 640 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 5 (640 MiByte to 768 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 6 (768 MiByte to 896 MiByte):524288 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 7 (896 MiByte to 1024 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 8 (1024 MiByte to 1152 MiByte):524288 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 9 (1152 MiByte to 1280 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 10 (1280 MiByte to 1408 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 11 (1408 MiByte to 1536 MiByte):524288 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 12 (1536 MiByte to 1664 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 13 (1664 MiByte to 1792 MiByte):517815 GByte/s DRAM-Bandwidth of Chunk no. 14 (1792 MiByte to 1920 MiByte):524288 GByte/s Benchmarking L2-Cache L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 0 (0 MiByte to 128 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 1 (128 MiByte to 256 MiByte):1572864 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 2 (256 MiByte to 384 MiByte):1572864 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 3 (384 MiByte to 512 MiByte):1572864 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 4 (512 MiByte to 640 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 5 (640 MiByte to 768 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 6 (768 MiByte to 896 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 7 (896 MiByte to 1024 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 8 (1024 MiByte to 1152 MiByte):1572864 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 9 (1152 MiByte to 1280 MiByte):1572864 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 10 (1280 MiByte to 1408 MiByte):1572864 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 11 (1408 MiByte to 1536 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 12 (1536 MiByte to 1664 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 13 (1664 MiByte to 1792 MiByte):1553446 GByte/s L2-Cache-Bandwidth of Chunk no. 14 (1792 MiByte to 1920 MiByte):1553446 GByte/s

Dold text

Har tydligen x2909 gånger högre bandbredd än ett GTX980, någon som vill lägga ett bud på denna fantastiska krets?

Om dina gissningar är rätt så är det väldigt likt problemen som finns med många billigare hemmabioförstärkare. Där talar man om tex 7x100w, där varje kanal mycket riktigt kan driva 100w. Men när man försöker driva alla kanaler samtidigt så klarar inte förstärkaren av detta. problemet är ofta att "nätaggregatet" i förstärkaren är för klent.

med förstärkare verkar det ju fungera juridiskt. Så de kanske borde fungera för nvidia också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Nej, jag kanske valde fel ord där. Jag menar att de skulle ha marknadsförts som ett 3.5 GB kort istället för som det är nu. Den extra 0,5 GB skulle ha varit en buffert som köparen fått "på köpet". Hederligare och rakt på sak.

Absolut, om det nu verkligen är så att de sista 500MB är oanvändbart för spel. Tittar man på några videos här verkar det ju inte vara så:

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-series/gtx-970-3-5gb-vram-issue/7/

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D-ryd:

Är det här något som en ny drivrutin kan åtgärda eller sitter det i hårdvaran?

Skaffade ett 970 i fredags och så möts man av detta.. Har dock inte öppnat kartongen ännu, har fortfarande öppet köp. Borde jag lämna tillbaka?
Vad ska man skaffa istället? Vänta på nästa generation? Finns det mini varianter av GTX 980?

Om du läser artikelns rubrik och även det uttalande som påstås finnas så är det en begränsning av hårdvaran där Nvidia valt att stänga ned vissa viktiga klusters för att spara energi och kostnad. Detta har sedan en bi-effekt av att man inte kan nyttja minnet fullt ut utan att få eventuellt microstuttering.

Skrivet av Devil May Cry:

Det är ingen idé, ju fler som hör nyheten ju fler är det som inte verkar fatta att det inte är ett problem.
Den här tråden kommer jag tillbaka till när alla newbies skrivit att gtx 970 inte kan använda mer än 3.5GB VRAM och/eller att det hackar.

Snälla.. Börja inte med personangreppet och annat bara för att folk har en annan åsikt eller erfarenheter än dig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är ingen idé, ju fler som hör nyheten ju fler är det som inte verkar fatta att det inte är ett problem.
Den här tråden kommer jag tillbaka till när alla newbies skrivit att gtx 970 inte kan använda mer än 3.5GB VRAM och/eller att det hackar.

Screw you guys, I'm going home? Moget.

Att du inte ser det som ett problem är din ensak. Jag tycker att det är anmärkningsvärt, såsom många andra.

Pcper är en bra informationskälla i nuläget annars.

http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/NVIDIA-Responds-GTX-970-35GB-Memory-Issue

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Screw you guys, I'm going home? Moget.

Att du inte ser det som ett problem är din ensak. Jag tycker att det är anmärkningsvärt, såsom många andra.

Pcper är en bra informationskälla i nuläget annars.

http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/NVIDIA-Responds-GTX-970-35GB-Memory-Issue

Både du och de som gillat ditt inlägg är väl ett exempel på folk som inte läst.

Hade du gjort det hade du också vetat att jag gjort det en individ kan. Jag struntar inte i något, utan det kommer så mycket kommentarer att de som bidrar med något faller i skymundan. Bättre att kommentera och komma med något konkret efter att det lagt sig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Jag upplever micro stuttering / fryslagg och allt vad det heter, i stora fighter eller när något sker hastigt så fryser sig spelet 0,5-1,5 sec i dota 2. Är detta giltig anledning för att lämna tillbaka mitt msi gaming 970? Kan säga att mitt 670 jag hade innan var bättre för dota, nen tyvärr har jag sålt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Jag upplever micro stuttering / fryslagg och allt vad det heter, i stora fighter eller när något sker hastigt så fryser sig spelet 0,5-1,5 sec i dota 2. Är detta giltig anledning för att lämna tillbaka mitt msi gaming 970? Kan säga att mitt 670 jag hade innan var bättre för dota, nen tyvärr har jag sålt det

Med största sannolikhet beror det på ditt ram minne eller kanske cpun.
Så länge du inte kör Dota i 4k så är det inte grafikminnet som sätter stopp.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av agdraömn:

Jag upplever micro stuttering / fryslagg och allt vad det heter, i stora fighter eller när något sker hastigt så fryser sig spelet 0,5-1,5 sec i dota 2. Är detta giltig anledning för att lämna tillbaka mitt msi gaming 970? Kan säga att mitt 670 jag hade innan var bättre för dota, nen tyvärr har jag sålt det

gå till Teknisk support och skapa en tråd där så får du bättre hjälp än här

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Läste just detta:

http://www.tweakguides.com/

Tankar?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av Haibane:

Det låter bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agdraömn:

Jag upplever micro stuttering / fryslagg och allt vad det heter, i stora fighter eller när något sker hastigt så fryser sig spelet 0,5-1,5 sec i dota 2. Är detta giltig anledning för att lämna tillbaka mitt msi gaming 970? Kan säga att mitt 670 jag hade innan var bättre för dota, nen tyvärr har jag sålt det

Konstigt dota2 behöver väl inte 4gig vram ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av )ExecutoR(:

Kan inte alla sluta upp med dryga kommentarer om att folk klagar för inget? Visst, det är inte så att kortet är obrukbart, det fungerar faktiskt jävligt bra över lag. Problemet är att nvidia påstår att kortet har prestanda som inte existerar. Eftersom de själva specat minnesbandbredden till 224GB/s, vilket uppenbarligen inte är fallet för hela minnet, så är det falsk marknadsföring. Det spelar ingen roll hur liten bagatellartad specifikation det är, Nvidia vet såklart vad de säljer, men väljer att ange siffror som inte är helt sanna.

Den obligatoriska jämförelsen med bilar:

Volvos släpper sin nya V70, den blir extremt populär och har massor av nöjda köpare. Det är en riktigt bra bil, inget snack om saken, den drar förvånansvärt lite soppa och presterar riktigt bra. Efter ett halvår ska pelle handla ny diskmaskin och kollar upp måtten på paketet mot vad Volvo angett att det går in i bakluckan. Enligt Volvo ska det finnas gott om plats men när pelle står där så går det inte att få in paketet, för när Volvo mätte höjden så mätte de ända ner i djupaste gropen i reservhjulsbaljan. Det kan till och med diskuteras om de bankat ut några extra centimeter i djupaste gropen bara för att mäta upp ett ännu större mått istället för att mäta det faktiskt användbara utrymmet som alla andra tillverkare gör. Med all rätt så blir pelle riktigt förbannad, han får ju inte hem sin diskmaskin!

Så vem har rätt? Utrymmet finns där om man mäter på rätt ställe, men det är ju inte det som gäller för hela bagageutrymmet som man gärna vill få kunden att tro, för man har ju valt att inte skriva något annat. Volvo fattar väl själva att måttet är helt irrelevant om det inte går att nyttja i praktiken, men valde ändå att ange det i specifikationerna eftersom det ser bättre ut när man jämför med konkurrenterna.

Klart som fan att folk som köpt bilen blir förbannade när det uppdagas. Det spelar ingen roll om man aldrig kör mer än ett par matkassar från ICA och i övrigt är sjukt nöjd med bilen. Det handlar om principer, om att man inte lurar sina kunder med siffror som inte går att nyttja i praktiken, och att alla som köpt bilen och läst siffrorna antagit, som alla gör, att man ska kunna nyttja det den dagen man behöver det.

Vi pratar inte om att två miljoner bilköpare ska skicka tillbaka sin V70 till Volvo och kräva en ny bil det går att lasta i, det tycket inte någon är rimligt. Dock säger lagen att man inte får hålla på med falsk marknadsföring, så detta borde prövas i rätten och inte diskuteras på sandlådenivå där man påstår att man inte ska bry sig bara för att extremt få haft problem i nästan unika situationer.

Blir mer som att köpa en v70 med 225hk men gasar du full gas så hostar och spottar den så du bara kan nytja 150hk samma som den 25000 kr biligare versionen och jag hade lämnat tillbaks den även om jag inte nödvändigtvis behöver mer än 150hk så ska sakerna fungera 100% och efter utlovad spec sen köper man ett grafikkort med 4gb vram så ska man kunna nytja det fullt ut även om kortet fungerar galant med lägre inställningar och är jävligt dåligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

som många redan sagt så kanske nvidia borde gått ut med detta eller nämn något om det. men dom antog väll att folk inte skulle märka av det.

märks det inte något i spel och det kortet är gjort för så är det inga problem, men där verkar det lite blandat verkar det som.

många kanske känner att det är en princip sak, man luras helt enkelt inte, lika lite som man kommer sent om den man ska till ändå inte hade nått att göra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Konstigt dota2 behöver väl inte 4gig vram ?

Sa han väl inte heller, han undrade bara om kortet var defekt.

--

Men ja, i samma spår. Nvidia fixar ju "exklusiva" funktioner hela tiden och då kan man ju undra ifall de har möjligheten att på senare håll implentera "DLC" till grafikkort (Down-lockable Card) , ja ifall de hade monopol skulle det förmodligen hända..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lord_vasagos:

Blir mer som att köpa en v70 med 225hk men gasar du full gas så hostar och spottar den så du bara kan nytja 150hk samma som den 25000 kr biligare versionen och jag hade lämnat tillbaks den även om jag inte nödvändigtvis behöver mer än 150hk så ska sakerna fungera 100% och efter utlovad spec sen köper man ett grafikkort med 4gb vram så ska man kunna nytja det fullt ut även om kortet fungerar galant med lägre inställningar och är jävligt dåligt

Om man nu ska använda bilanalogier i detta fall så är det mer som att man köpt en bil med så pass mycket motor att i princip alla svenssons inte skulle få ner kraften i marken (motsvarande i praktiken påverkas inga verkliga applikationer). Innan man faktiskt mätt upp effekten är alla ägarna supernöjda och motorjournalister som testat bilen pratar också väl om den. Men när man väl sätter upp motorn i bromsbänk (motsvarande benchmark) visar det sig att den utvecklar minsann bara 550BHP och inte utlovade 600BHP!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Men snälla nVidia... Vem fan bryr sig om genomsnittlig FPS? Det säger tyvärr inte ett skit om vad den faktiska prestandan är.
Hade varit mer intressant om de kunde posta lite frametime stats istället. Så man kan se att det inte ökar microstuttering något nämnvärt.
Vore intressant om Sweclock kan testa detta på ett par olika 970 kort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man nu ska använda bilanalogier i detta fall så är det mer som att man köpt en bil med så pass mycket motor att i princip alla svenssons inte skulle få ner kraften i marken (motsvarande i praktiken påverkas inga verkliga applikationer). Innan man faktiskt mätt upp effekten är alla ägarna supernöjda och motorjournalister som testat bilen pratar också väl om den. Men när man väl sätter upp motorn i bromsbänk (motsvarande benchmark) visar det sig att den utvecklar minsann bara 550BHP och inte utlovade 600BHP!

nja det är nog snarare så att när bilen når 500 bhp i användning så stryps prestandan till 50 BHP,

Permalänk
Medlem

En av redaktörerna på Guru3D. Jag misstänker att mer utförliga tester kommer men lite förhandsinfo iaf.

"On a generic notice, I've been using and comparing games with both a 970 and 980 today, and quite honestly I can not really reproduce stutters or weird issues other then the normal stuff once you run out of graphics memory. ..."

Hilbert Hagedoorn.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Men snälla nVidia... Vem fan bryr sig om genomsnittlig FPS? Det säger tyvärr inte ett skit om vad den faktiska prestandan är.
Hade varit mer intressant om de kunde posta lite frametime stats istället. Så man kan se att det inte ökar microstuttering något nämnvärt.
Vore intressant om Sweclock kan testa detta på ett par olika 970 kort.

Hur skulle det inte vara ett mått på faktisk prestanda? Du kan ha spikrak renderingstid, men skitkass prestanda (låg fps), vilket gör vilket spel som helst ospelbart om det är för låg framerate. Du kan ha ojämn renderingstid och skithög prestanda (hög fps), vilket såklart är prestandarelaterat och i sin tur kan göra vilket spel som helst ospelbart det med. Så kort och gott berättar genomsnittlig fps ena hälften av det som utgör faktisk prestanda. Hög fps kommer dock sällan med vidare ojämn renderingstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Du kunde också tolkat min kommentar såhär: Han tycker att 970 varit en bättre produkt om den kommit med 3.5GB minne istället för 4GB. För produkten i övrigt verkar han inte ha något emot.

I övrigt tackar jag för tipset och tänker inte komma med egna dumheter utan lämnar istället ett citat och anser denna diskussion som avklarad:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.”

― Mark Twain

Efter att ha skummat cirka hälften av:
https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-series/gtx-970-3-5gb-vram-issue/7/
Kan jag bara konstatera att det finns en uppskö av motstridiga uppgifter, allt från att det är något galet med senaste drivrutinen från nvidia vid användandet av dx11 (openGL visade inte samma problem) till att nyare firmware för 970 orsakar problemet. Vi får helt enkelt snällt vänta på Nvidia.

Jag har inga problem med att svara i en trevlig ton. Men om någon helt ur det blå är nedlåtande mot andra så ser jag ingen anledning att inte vara det mot dem.

Tycker dock att det vore ett absurt sätt att tolka kommentaren på.

Om jag talar om för dig att du inte behöver äta innan vi åker ut på en bilsemester för att jag har fixat det och när vi väl sätter oss i bilen räcker jag dig ett potatischips och en skål härsket smör hade du varit nöjd då? Du borde ju vara glad för att du får ett potatischips, småaktigt att vara ledsen över att den utlovade maten inte var vad du hade förväntat dig.

Att personen vore gladare om det hade marknadsförs som ett kort med 3,5GB minne är ju gissningsvis för att man då inte hade haft ett företag som ljugit en rakt upp i ansiktet om minnesmängden.

Och ett litet extra tips (hmm, nu låter jag kanske nedlåtande igen. Faktiskt inte meningen, mer lite cheeky eller så). Om du skall lägga in ett lite fyndigt citat som slutkläm så är det ju bra att välja ett citat som inte direkt blir självironiskt så fort man försöker stämpla fast det vid en person som inte sagt det.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Varför ska du blåsa datorn för det? Titta på Nai's benchmark, den stannar vid 3840GB om man har ett 4GB kort, antagligen för utvecklaren själv märkte att det aldrig blir samma bandbredd ända ut till slutet vilket i sin tur enkelt förklaras med att din desktop använder en del VRAM, framförallt om du kör Win7 med Aeroglass påslaget. Såg någon som hävdar att det tar ca 300MB med en skärm med 1920x1080 (låter hyfsat rimligt), så högre upplösning och/eller fler skärmar drar ännu mer, Win8 borde dra mindre än Win7 vid samma upplösning.

Är nog samma anledning till varför GTX970 droppar av vid 3.2-3.3GB i stället för 3.5GB, en del av det minne som drivaren presenterar till OS/applikationer används av desktop GUI.

Därför man ska göra nästan alla tester på en Linux server för då kan man nästan använda all vram. Hur kan jag testa Nai's benchmark?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Jag har inga problem med att svara i en trevlig ton. Men om någon helt ur det blå är nedlåtande mot andra så ser jag ingen anledning att inte vara det mot dem.

Tycker dock att det vore ett absurt sätt att tolka kommentaren på.

Om jag talar om för dig att du inte behöver äta innan vi åker ut på en bilsemester för att jag har fixat det och när vi väl sätter oss i bilen räcker jag dig ett potatischips och en skål härsket smör hade du varit nöjd då? Du borde ju vara glad för att du får ett potatischips, småaktigt att vara ledsen över att den utlovade maten inte var vad du hade förväntat dig.

Att personen vore gladare om det hade marknadsförs som ett kort med 3,5GB minne är ju gissningsvis för att man då inte hade haft ett företag som ljugit en rakt upp i ansiktet om minnesmängden.

Och ett litet extra tips (hmm, nu låter jag kanske nedlåtande igen. Faktiskt inte meningen, mer lite cheeky eller så). Om du skall lägga in ett lite fyndigt citat som slutkläm så är det ju bra att välja ett citat som inte direkt blir självironiskt så fort man försöker stämpla fast det vid en person som inte sagt det.

Det är inte alla 970 som har det problemet, när ska folk förstå det i det här forumet?
I samma test någon sida bak här så "flaskar" ett 980 likadant med sina minnen efter den passerat tom 3.4GB, men det verkar som att ingen ville kommentera om det..?
Vet att jag inte är tvungen att läsa alla motstridiga kommenterar här mot nvidia, men det känns väldigt löjligt att läsa kommentarer där folk skriver att nvidia har gjort en falsk marknadsföring med 970:n. Det har dem inte, uppenbarligen så händer samma sak med vissa 980:s också.
Och att sen lägga upp kommentarer om att "3.5GB kommer inte räcka någonstans mot nyare krävande spel", är helt fel i verkligheten. Då kan jag lika gärna med det tänket plocka ur mina 680:s och göra av mig med dem, för 2GB vid det här laget inte räcker alls någonstans? Helt galet ens att försöka påstå det och göra det till ett 100% fakta.

Låt Nvidia undersöka saken noggrant istället. Skulle det vara ett permament fel i själva kortet, så bör alla som har 970 ha massiva stutterings vid max IQ inställningar. Som sagt, alla har inte det. Man bör nog istället uppskatta att dem ens försöker undersöka det hela fenomenet.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av scimanyD:

Det är inte alla 970 som har det problemet, när ska folk förstå det i det här forumet?
I samma test någon sida bak här så "flaskar" ett 980 likadant med sina minnen efter den passerat tom 3.4GB, men det verkar som att ingen ville kommentera om det..?
Vet att jag inte är tvungen att läsa alla motstridiga kommenterar här mot nvidia, men det känns väldigt löjligt att läsa kommentarer där folk skriver att nvidia har gjort en falsk marknadsföring med 970:n. Det har dem inte, uppenbarligen så händer samma sak med vissa 980:s också.
Och att sen lägga upp kommentarer om att "3.5GB kommer inte räcka någonstans mot nyare krävande spel", är helt fel i verkligheten. Då kan jag lika gärna med det tänket plocka ur mina 680:s och göra av mig med dem, för 2GB vid det här laget inte räcker alls någonstans? Helt galet ens att försöka påstå det och göra det till ett 100% fakta.

Låt Nvidia undersöka saken noggrant istället. Skulle det vara ett permament fel i själva kortet, så bör alla som har 970 ha massiva stutterings vid max IQ inställningar. Som sagt, alla har inte det. Man bör nog istället uppskatta att dem ens försöker undersöka det hela fenomenet.

Jag har testat litegrann och för 980's del är det nog som Yoshman nämnde tidigare att det är systemet och andra program som använder video minnet.

Test1: Video i mpc-hc samt webbläsare igång, 3 sista chunkarna långsamma

Test2: Endast webbläsaren igång, 2 sista chunkarna långsamma

Test3: Inget igång, troligen någon systemkomponent tex fönsterhanteraren som lånar lite videominne, sista chunken långsam

Så video minnet på 980 är nog helt ok.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Haibane:

Som ingenjör blir jag allmänt less på de flesta kommentarer här. Har ni så lite drama i era liv att ni måste gapa och skrika om hur misslyckade Nvidia är? Ni gör ett stort problem av ett som är relativt litet.

Det har gått månader sedan releasen och det är först nu en promille av kundbasen som sitter på 4k skärmar och maxade texturer som rapporterar om detta. TBH, hur resonerar man ens om man köper ett eller ett par 970s för dessa upplösningar? Inte ens Tvelanders rigg med 3 (4) x Titan med 6 GB minne pallar det?

Med detta sagt så förstår jag inte hur ingenjörerna på Nvidia resonerade. Nog måste det funnits andra sätt att "banta" GM204, e.g, genom binning och sänkta klockfrekvenser, än att slita bort texturenheter som uppenbarligen behövdes för att effektivt nyttja 4GB.

Kan vi nu luta oss tillbaka i stolen, dricka lite kaffe, fokusera på något annat tills Nvidia fått tala ut och eventuellt fått bukt med detta problem? (Verkar som om uttalandet som kommit från "Nvidia" är allt annat är officiellt) Ni som sitter på 970 och knyter snaran, har ni ens märkt av detta problem? Inte? Varför göra en grej av det?

Förhastade slutsatser och antaganden är sällan en sund grund att fatta beslut och bilda uppfattningar på.

Amen to dat

Och ja det stämmer
Sänker settings.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Som ingenjör blir jag allmänt less på de flesta kommentarer här. Har ni så lite drama i era liv att ni måste gapa och skrika om hur misslyckade Nvidia är? Ni gör ett stort problem av ett som är relativt litet.

Måste fråga vad du menar med "som ingenjör". Kan misstolkas i stil med att "jag som är utbildad förstår bättre än er som gapar och skriker här" (dvs har en annan åsikt än jag). För inte menade du väl det?

Personligen tycker jag det handlar om en väldigt enkel sak. Nvidia har inte varit helt uppriktiga. Även om det är något som drabbar en väldigt liten del av användarna. Undrar hur många som köpt kortet om detta var känt från början. GTX 970 får väl ändå räknas som en succe.

Permalänk

Grabbar och tjejer, lyssna på ingenjören.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Grabbar och tjejer, lyssna på ingenjören.

Vilken av dem ;).

Nu har jag även provat Assassin's Creed Unity i 3k slog i 4019MB som högst, inte ens då hackade spelet. Körde i ca 25-30fps förvisso men det är priset man får ta när man vill fylla grafikminnet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ingenjör hype

Tror 90% av er missuppfattar problemet med GTX 970, det finns inga problem tills 3.5GB efter det börjar segare bandwidth vRAMen kicka in, då Nvidia har fixat till detta så syns inte stuttering riktigt mycket (på dom spel jag kör iaf SoM, FC4 etc, fortfarande är det störande och ska inte vara där.

Däremot kör du SLI som jag skaffade ett par dagar innan det här problemet dök up (och varför jag började gräva om det här problemet) så är det MASSIV stuttering, tänkte avaktivera SLI en stund eftersom alla stutters gör det ospelbart.

SLI Går INTE över 3.5GB på GTX 970 och det är med SLI man ofta kräver så mycket vRAM.

Blir en refund för mig självklart, det räknas också som missledande marknadsföring.

Kan lägga upp en video med SLI på imorgon.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600