Byta processor utan att installera om windows?

Permalänk
Medlem

Byta processor utan att installera om windows?

Tja! Jag har en amd 8320 och vill ha en amd 9590 kan jag byta utan att installera om windows?

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

För att besvara din fråga, ja det kan du.
Men jag hade inte gjort det för det är inte värt det. Det är i grund och botten samma processor med olika klockhastigheter.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

varför inte överklocka din nuvarande istället ?
den kommer nog upp i liknande hastigheter så länge du har en ordentlig kylare ^^.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

varför inte överklocka din nuvarande istället ?
den kommer nog upp i liknande hastigheter så länge du har en ordentlig kylare ^^.

Jag har faktiskt en cooler master hyper 212 evo
med 4.12 överclockning

Men problemet är att jag inte vill övervolta den för är lite smått rädd för det! ^^

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Jag har faktiskt en cooler master hyper 212 evo
med 4.12 överclockning

Men problemet är att jag inte vill övervolta den för är lite smått rädd för det! ^^

http://www.overclock.net/t/1348623/amd-bulldozer-and-piledriv...
Följ till punkt och pricka så ska du se att du kan nå 4.4-4.5 med din kylare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

byta cpu ska man inte ominstallera windows, om nåt så gå till bios vid boot och load defaults då ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

byta cpu ska man inte ominstallera windows, om nåt så gå till bios vid boot och load defaults då ska det inte vara några problem.

Detta var svaret jag letade efter TACK!

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Detta var svaret jag letade efter

Svaret du behövde fick du i första inlägget:

Skrivet av LPG:

För att besvara din fråga, ja det kan du.

Är man kapabel att lista ut hur man gör för att överklocka bör man även vara kapabel att lista ut att det är dags att börja om på ny kula när man byter CPU. Så säga vad man vill, men du fick svaret du letade efter på 2 minuter. Man kan inte gärna klaga på hastigheten, SweC levererar...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

tänk på att fx 9590 ligger på 220w och hyper evo är rekomenderat till max 180 och tanke på att 9590 är som en kamin jämnfört med andra fx cpuer

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Permalänk
Medlem

Alltså FX9590 är ju en egentligen bara en fabriks överklockad version av FX8320/8350 som är handplockade och som klockade extremt bra med lite tur och lita tålamod kan du ju klocka upp din egen processor till högre eller kanske till och med liknande hastighet.
Det är somsagt exakt samma arkitektur, det skiljer ingenting förutom klockfrekvensen.

Så skulle säga att det är helt onödigt gå köpa en ny processor, finns säkert andra saker i datorn som e mer värt att lägga pengarna på då istället.

Så lika bra att försöka överklocka den du har lite mer.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|