Akta er för Kinguin, G2Play när ni handlar spel, fick inte mina köpta spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

När man använder ordval likt det ovannämnda är det omöjligt att ta inlägget seriöst.

Vad G2Play gör är att köpa stora kvantiteter nycklar i länder där priset är så bra mycket lägre (tex Indien, Ryssland och liknande). Priset för oss ser mycket billigare ut här i te.c Sverige då vi oftast jämför priserna med vad vi ser direkt i Steam.

EA och liknande företag riktar olika priser till olika länder där konsumenten anses ha råd med spelet, därav skiljer priserna.

Vad G2Play gör, vet jag inte om det är olagligt, men det är definitivt en gråzon om inget annat.

När prissättningen skiljer sig så kraftigt mellan länder, och företag medvetet gör skillnad på folk- och folk, då bryr jag mig personligen inte det minsta om huruvida det förloras intäkter per kund.

Låt oss dra ett exempel;

Du är en välbärgad knös från Indien och köper ett spel för 50kr.

Jag är en arbetslös Svensson men får pynta 499kr för samma titel.

Vi spelar i samma lag, på samma servrar och upplevelsen i spelet är lika för oss båda, men du har betalat en bråkdel av priset i jämförelse.

Det låter inte rätt i mina öron, men det är så det är.

Knös från Indien??

En arbetslös svenssonunge tjänar bättre per månad än vad 50% av Indiens befolkning gör per år!
Men guuuud vad orättvist att stackars lilla du måste betala några korvören mer för dina spel.
Nä det är helt ok att du vänder dig till en hälare för att få din digitala underhållning....
Det är ju ohyggligt orättvist att du bara har råd att köpa 10 spel i månaden när du egentligen behöver 20.

Permalänk

Inte med i diskussionen nu men lägger denna här. Tillräckligt bra anledning för mig för att hålla mig borta från dessa sidor.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Knös från Indien??

En arbetslös svenssonunge tjänar bättre per månad än vad 50% av Indiens befolkning gör per år!
Men guuuud vad orättvist att stackars lilla du måste betala några korvören mer för dina spel.
Nä det är helt ok att du vänder dig till en hälare för att få din digitala underhållning....
Det är ju ohyggligt orättvist att du bara har råd att köpa 10 spel i månaden när du egentligen behöver 20.

Jag har väl inte påstått att jag köper spel därifrån? Jag drog ett exempel, om än dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har väl inte påstått att jag köper spel därifrån? Jag drog ett exempel, om än dåligt.

Anledningen till varors olika pris är väl ganska så självklar?
Hela det svenska samhället är uppbyggt på principen att de som har "mer råd" ska betala mer, så som den globala spelmarknaden ser ut nu med. Men självklart gäller det bara när en högutbildad läkare eller dyl ska betala skatten till någons a-kassa?

Tycker man som i ditt tidigare exempel att 499kr är för dyrt för ett spel för att man är en arbetslös svensson så kanske man ska fundera ifall man verkligen är i en possition i livet där man bör sitta och köpa spel och sitta vid datorn/tvn hela dagarna?

Annars ifall man är arbetslös och endast köper ett spel då och då så är ju 499kr inte så värst mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eErike:

Anledningen till varors olika pris är väl ganska så självklar?
Hela det svenska samhället är uppbyggt på principen att de som har "mer råd" ska betala mer, så som den globala spelmarknaden ser ut nu med. Men självklart gäller det bara när en högutbildad läkare eller dyl ska betala skatten till någons a-kassa?

Tycker man som i ditt tidigare exempel att 499kr är för dyrt för ett spel för att man är en arbetslös svensson så kanske man ska fundera ifall man verkligen är i en possition i livet där man bör sitta och köpa spel och sitta vid datorn/tvn hela dagarna?

Annars ifall man är arbetslös och endast köper ett spel då och då så är ju 499kr inte så värst mycket.

Samma gäller ju i andra länder; kan man inte betala fullpris som många andra länder gör, då ska man nog hålla sig till andra medel av underhållning. Den här sortens särbehandling är anledningen till att marknader dom G2Play ens existerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har köpt 30 spel från Kinguin och det har fungerat varenda gång, ibland får jag nyckeln före bekräftelsemeddelandet och ibland tar det en stund men har alltid fått nycklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Samma gäller ju i andra länder; kan man inte betala fullpris som många andra länder gör, då ska man nog hålla sig till andra medel av underhållning. Den här sortens särbehandling är anledningen till att marknader dom G2Play ens existerar.

Fast nu var det i huvudsak inte jämförelsen mellan en som har råd i ett välbärgat land vs en som är arbetslös i ett välbärgat land jag var ute efter, det kom mer som en sidenote.

G2play existerar för att spelföretag anser att alla som vill har rätt att spela deras spel. För att hjälpa till med detta sätter man ett pris i respektive land för att bemöta den köpkraft som existerar där och som är skälig i jämförelse mot hur mycket man bör tjäna i ett land som detta.
Sen kommer några människor från rika, välmående länder och tänker "men om jag från sverige som i princip aldrig kan råka ut för problem och alltid, vad jag än gör, kommer fångas upp av ett välmående system måste betala mer vill inte jag vara med!" Och bestämmer sig för att jaga rabatter vart man än kan hitta dem.

Precis där och då skapas det en gråzon där billiga spel som köpts upp i andra länder blandas med keys som "fiskas" fram eller stjäls och sedan säljs vidare via en tredje part.
Köper man spel och liknande från dessa återförsäljare så är man godtrogen ifall man tror att det kommer gå felfritt i 10 fall av 10.

Det är också en, enligt mig alla måste inte hålla med, onödig marknad som har skapats efterdom folk verkar köpa spel till höger och vänster utan att faktiskt spela dem istället för att köpa ett fåtal och nyttja dem och fp ut ett värde av dem...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vissa här blandar ihopa G2A och G2PLAY. G2a är en legit sida medan g2play väl är sådär.. Problemet vissa har med G2a är att dem inte köper protection saken för 1€ när dem köper nycklar från användare och inte direkt från g2a(brukar ofta finnas olika verisioner av nycklarna). Är man så dumsnål att man inte kan lägga 1€ för att garanterat få sin nyckel är det inte konstigt att man inte får något.

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eErike:

G2play existerar för att spelföretag anser att alla som vill har rätt att spela deras spel. För att hjälpa till med detta sätter man ett pris i respektive land för att bemöta den köpkraft som existerar där och som är skälig i jämförelse mot hur mycket man bör tjäna i ett land som detta.

Uh... Knappast. Spelproducenterna sätter olika priser i olika länder / regioner för att de kan, och för att maximera sin vinst. En 50-lapp från Indien är "vinst", även om det är förlust för att det har kostat mer än så att ta fram spelet. Eftersom det är en 50-lapp de inte hade fått annars.
Nu inbillar jag mig att 50'lappen mer än väl täcker kostnaderna för spelet, eftersom det är vad de kostar här med efter ett tag, och jag tvivlar på att de säljer dem med förlust... (2 för en hundring, 3 för en hundring, osv...)

Spelföretagen är inte altruistiska, det är girighet. Fullt förståelig girighet, de har vinstmotiv, och ska kunna förklara sitt handlande inför sina aktieägare. Men vill man bli av med problemet är det enkelt. Lansera spelet i olika regioner allt eftersom priset sjunker i de där man släppt det först. Då kostar det alltid lika mycket överallt, och "fattiga" länders rika medborgare kan köpa en import för att börja spela tidigt. Svårare att administrera, men antagligen mer vinstgivande.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Uh... Knappast. Spelproducenterna sätter olika priser i olika länder / regioner för att de kan, och för att maximera sin vinst. En 50-lapp från Indien är "vinst", även om det är förlust för att det har kostat mer än så att ta fram spelet. Eftersom det är en 50-lapp de inte hade fått annars.
Nu inbillar jag mig att 50'lappen mer än väl täcker kostnaderna för spelet, eftersom det är vad de kostar här med efter ett tag, och jag tvivlar på att de säljer dem med förlust... (2 för en hundring, 3 för en hundring, osv...)

Spelföretagen är inte altruistiska, det är girighet. Fullt förståelig girighet, de har vinstmotiv, och ska kunna förklara sitt handlande inför sina aktieägare. Men vill man bli av med problemet är det enkelt. Lansera spelet i olika regioner allt eftersom priset sjunker i de där man släppt det först. Då kostar det alltid lika mycket överallt, och "fattiga" länders rika medborgare kan köpa en import för att börja spela tidigt. Svårare att administrera, men antagligen mer vinstgivande.
B!

Förstår ifall det såg ut som att jag försökte skönmåla en bild av företagen som att de i princip skänker bort spelen i fattigare länder vilket inte riktigt var meningen

Dock håller jag inte med om att den lösning du pressenterar är rimlig heller.
Att utesluta/vänta med att lansera i länder p.g.a att deras ekonomiska välstånd som land inte uppfyller en viss kvot istället för att justera spelen utifrån ett lands prisindex låter som diskriminering och känns lite halvbra det med. Så som det der ut nu är prisen ganska justerade för hur köpkraften ser ut (alla i sverige har råd att betala fullpris för ett spel, inga undantag) och jag tror nästan att regionslås är det som bör fungera bäst.

Ps, alltid kul/ trevligt med en diskusion om saker och ting där man får insyn i hur andra tycker och tänker men jag drar mig nog ur här du vi börjar gå ifrån topic ganska så starkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eErike:

Fast nu var det i huvudsak inte jämförelsen mellan en som har råd i ett välbärgat land vs en som är arbetslös i ett välbärgat land jag var ute efter, det kom mer som en sidenote.

G2play existerar för att spelföretag anser att alla som vill har rätt att spela deras spel. För att hjälpa till med detta sätter man ett pris i respektive land för att bemöta den köpkraft som existerar där och som är skälig i jämförelse mot hur mycket man bör tjäna i ett land som detta.
Sen kommer några människor från rika, välmående länder och tänker "men om jag från sverige som i princip aldrig kan råka ut för problem och alltid, vad jag än gör, kommer fångas upp av ett välmående system måste betala mer vill inte jag vara med!" Och bestämmer sig för att jaga rabatter vart man än kan hitta dem.

Precis där och då skapas det en gråzon där billiga spel som köpts upp i andra länder blandas med keys som "fiskas" fram eller stjäls och sedan säljs vidare via en tredje part.
Köper man spel och liknande från dessa återförsäljare så är man godtrogen ifall man tror att det kommer gå felfritt i 10 fall av 10.

Det är också en, enligt mig alla måste inte hålla med, onödig marknad som har skapats efterdom folk verkar köpa spel till höger och vänster utan att faktiskt spela dem istället för att köpa ett fåtal och nyttja dem och fp ut ett värde av dem...

Jag håller med dig i det du skriver och är väl medveten om hur prissättningen fungerar, men jag tycker ändå att det är ett fult sätt att göra det på. Precis som vi båda skriver så föds en ny marknad med högst sannolikt tveksamma nycklar till ett mer förmånligt pris.

Att det är tveksamma nycklar som säljs är ett faktum med tanke på trådens första inlägg (om det nu är helt sanningsenligt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ianmoon123:

Vissa här blandar ihopa G2A och G2PLAY. G2a är en legit sida medan g2play väl är sådär.. Problemet vissa har med G2a är att dem inte köper protection saken för 1€ när dem köper nycklar från användare och inte direkt från g2a(brukar ofta finnas olika verisioner av nycklarna). Är man så dumsnål att man inte kan lägga 1€ för att garanterat få sin nyckel är det inte konstigt att man inte får något.

Gud va löjligt och betala extra för att vara "säker" att man ska få sin vara. Som om jag skulle lägga 100kr extra på ett grafikkort jag köpt ifrån komplett för att vara säker på att jag får kortet av dom.

Va många löjliga argument folk har, lägg extra pengar för att vara säker, bara en gång sålde dom stulta nycklar, en gång fick jag ingenting men annars fungerar det bra och får man ingen fungerande nyckel så får man en ny (som att det är super shysst av dom).

Vet ni inte att ni har bättre villkor och skydd när ni köper ifrån svenska butiker? Vet ni inte att speltillverkaren får in mindre pengar av spel som tattar företagen köper ifrån?

Och varför får inte TS sina nycklar när han har betalat dom? Hur kan han scamma dom? Helt solklart att dessa är riktiga hästhandlare!

Och hur fasiken vet ni att nycklarna inte är stulna eller köpta ifrån stulna kreditkort? (när dom en gång bevisat att dom gör så)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Nej det finns ingen logik i det du säger, andra namn, såsom greenmangaming, amazon med flera censureras inte. G2play gör såklart fel, och har isåfall ingen koll på sina så kallade underleverantörer. Din jämförelse med bilbranschen haltar då dom har koll på sina leverantörer, men ständiga utvärderingar, kvalitetskontroller osv. Varför har dom det? Jo för annars drabbas kunden. Om man fortsätter att handla jättebilliga keys utan att ställa frågor trots problem ja då är ju ansvaret även hos g2play såklart. Klart dom fattar vad det är dom köper. Eller menar du att g2play, oavsett vad bara kan skylla på sin underleverantör? Seriöst...

Självklart förlorar dom pengar. Oavsett hur begränsad din personliga ekonomi är. Läs tråden. Bara för att du inte vill betala något gör dina gråmarknadsomvägar det inte till rätt. Om du anser att högtalare från Bose är för dyra, hur gör du då? Köper dom på svarta marknaden? Men det är väl billgiast för dig antar jag = enkel matematik

Det är två aktiva trådar nu den senaste veckan. Som jag skrev tidigare var det förra året som dom skyllde ifrån sig på någon annan angående humble bundley keys. Om du vill se fler så kan du använda google för att söka, eller forumets egna sökfunktion.

Ni som argumenterar emot mig, läs gärna inläggen innan ni kommenterar så slipper vi göra allt två ggr.

Jag tror fortfarande på att Unknown Worlds Entertainment förlorade pengar på det, varför ska jag ta ditt ord över deras på det?

Ja, två aktiva trådar för att två döda trådar öppnades där det inte gnälls på g2play utan där det berättas att det fungerar perfekt. Inget strul alls!

Ja, om du inte förstår det att företagen inte förlorar ngt om jag väljer mellan att inte spela alls, piratkopiera eller köpa från g2play. De har ju redan fått sin intäkt oavsett vad jag väljer att göra. Om du inte förstår det så kan man ju inte diskutera. Det är ju som att förklara för en vägg isf.

G2play tar fullt ansvar och i de få fallen jag läst om löser de problemen alltid. Dessutom kundservice 24/7 och snabba svar vad jag förstått. Jämför det med Steam som tar ut mångdubbel mer för sina spel och har obefintlig kundservice. Men det är väl sådant du vill stötta? Kan inget om marknadsekonomi!

Hur ska det företaget kunna förlora 240 000 i cash för att det var cash back via visa på 11xx nycklar? Det är över 200 kronor per nyckel. Det säger ju sig självt att det inte stämmer.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eErike:

Att utesluta/vänta med att lansera i länder p.g.a att deras ekonomiska välstånd som land inte uppfyller en viss kvot istället för att justera spelen utifrån ett lands prisindex låter som diskriminering och känns lite halvbra det med. Så som det der ut nu är prisen ganska justerade för hur köpkraften ser ut (alla i sverige har råd att betala fullpris för ett spel, inga undantag) och jag tror nästan att regionslås är det som bör fungera bäst.

Fast man utesluter inte någon genom att sätta ett fast pris. En One:1 från Koenigsegg kostar lika mycket världen över, och även om jämförelsen kan tyckas löjlig, så är spel lyxkonsumption, om möjligt i än större utsträckning än vad sportbilar är det. Bilarna har åtminstone kvar något värde ända fram tills man kraschar dem, spel är nästan värdelösa som begagnade, och i många fall väldigt svåra att ens "få" sälja.

Nä, regionsinlåsning är definitivt inte av godo, och det här tramset med att blockera nycklar från olika regioner är bara girighet. Fullt förståelig girighet, men icke desto mindre.
B!

Edit

Skrivet av Laxieboy:

Hur ska det företaget kunna förlora 240 000 i cash för att det var cash back via visa på 11xx nycklar? Det är över 200 kronor per nyckel. Det säger ju sig självt att det inte stämmer.

Jag har ingen aning om vilka belopp som gäller, men det utgår sanktionsavgifter, hanteringskostnader osv när det görs cashbacks på det här viset. Rimligtvis har de även räknat in priset för nyckeln, som de ju 'köpt' från Steam.
Jag är inte alls förvånad över att man tycker att den här typen av transaktioner är ett problem.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon4992:

Men du köper väl inte spel från dessa företag hoppas jag (EA, Ubisoft osv ifall dom bara gör skit?) Att istället köpa samma spel fast genom oseriösa återförsäljare gör väl ingen nytta? Du menar att oseriösa aktörer skulle försvinna om spelen såldes för vad dom faktiskt är värda? Nja..konstig ursäkt för vad dom faktiskt gör, att man inte gillar priset rättfärdigar inte att göra som man vill med vad någon annan tillverkat. Låter ju lite hippietänk ändå.

Nej EA förtjänar inte en sådan vinst, trots alla skandaler (SimCity) så förbokas deras spel som aldrig förr.

Tycker jag ser trådar hela tiden om missnöjda kunder hos g2play osv, och nyheten om att 7e sålde humble bundles key är ifrån 2014.

Klart det är g2play osv fel, att skylla på VISA, leverantörerna och utgivarna låter konstigt. Något är ju fel när samma företag gång på gång kommer i samma diskussioner om och om igen. Märkligt att de seriösa, och _listade_ leverantörerna av keys inte har dessa problem? G2play och deras kompisföretag skiter ju fullständigt varifrån sina keys kommer, blir det sen fel så skyller dom på sina leverantörer. Samtidigt som dom är glada över att kunna hålla sina egna priser eftersom dom inte köper från officiella leverantörer. Som att köpa piratkopierade kläder eller liknade och resonera att det är kreditkortsföretagen och tillverkarnas fel..

Både jag och nej får jag svara där. Jag köper spel från EA/Ubisoft/etc, men aldrig genom officiella kanaler, till fullpris eller förhandsbokning av något slag. Allt för att generera så lite intäkt som möjligt till utvecklarna.
Detta kanske låter dumt - Men faktum är att det finns väldigt begränsat med AAA-studios ändå, så vill man spela något nytt har man inte mycket till val än att vända sig mot dessa jättar. Varav jag då har 2st val; Köp deras spel eller köp inte deras spel. Vill jag nu måhända spela tex. senaste Battlefield har jag inget val än att köpa det av EA, men då gör jag allt i min makt för att se till att EA tjänar så lite de kan på mitt köp.
Och nej, det handlar inte om snålhet. Utan jag försöker rösta med plånboken utan att beröva mig själv från allt potentiellt nöje spelet kan ge mig, men jag tänker inte betala "fullpris" för vad jag vet inte är en färdig produkt.

Jag förstår dock inte vad folk gör fel om jag ska vara ärlig när de handlar hos 'g'-sajter... För något fel lär de som kund göra.
Har som sagt personligen handlat i flera år hos bla. G2play, alla mina kompisar lika så med 0 problem. Och på var person som klagar, kommer det minst 10st som har haft samma lycka som mig.
Har inte läst en enda tråd om någon som haft problem som inte har gjort något av följande;
*Köpt RU nyckel
*Använt VPN
*Försökt använt cashback
*Handlat genom PayPal (detta kan bli problem om man har för lite pengar på PP-kontot eller har annat kort än visa/mastercard anslutet)
*Handlat Steam-gift keys

Och jo det är ett problem med bla. VISA's CashBack system, då det tillåter folk att scamma sajter eller onlinetjänster vilket leder till hårdare policies och annat skit för användare som faktiskt skulle behöva använda funktionen, om tex. kortet har blivit stulet.
Sedan erbjuder t.o.m. Kinguin en tjänst som heter "Buyer Protection" (100% money back guarantee within 30 days + support queue priority) om något skulle strula och man kan framföra tydliga bevis på att tex. nyckeln inte skulle fungera.

Sedan ÄR det utvecklarens/utgivarens ansvar att se till att nycklarna hamnar där de ska, på samma sätt som det är företagens ansvar att begränsa möjligheterna för så kallad "scalping" på andra fysiska produkter.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Verkar som UBI soft tagit bort spel från folk som köpt från key resellers på Uplay.
http://www.gamersftw.co.uk/ubisoft-removing-games-uplay-libra...

Citat:

This morning many players awoke to see that their copy of Far Cry 4 had been missing from their UPlay library.

Far Cry 4 is not the only game to have gone missing, some players have reported many other games created by the company to have been removed also such as Watchdogs. Not all games have been removed, it seems that Ubisoft are only removing games that keys were bought from third party websites such as g2a, eBay etc.

Också från UBI softs forum
http://forums.ubi.com/showthread.php/1001533-Concerning-Far-C...

Permalänk
Hedersmedlem

Nu händer det igen: http://www.reddit.com/r/Games/comments/2tl4k7/ubisoft_is_remo...
Ubisoft har börjat plocka bort spel som köpts från G2A för att dessa köpt med stulna kreditkort.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Fast du kunde ju uppenbarligen inte få det för 600kr.

Rent statistik sätt så är det nog ändå mer prisvärt att ta den risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Både jag och nej får jag svara där. Jag köper spel från EA/Ubisoft/etc, men aldrig genom officiella kanaler, till fullpris eller förhandsbokning av något slag. Allt för att generera så lite intäkt som möjligt till utvecklarna.
Detta kanske låter dumt - Men faktum är att det finns väldigt begränsat med AAA-studios ändå, så vill man spela något nytt har man inte mycket till val än att vända sig mot dessa jättar. Varav jag då har 2st val; Köp deras spel eller köp inte deras spel. Vill jag nu måhända spela tex. senaste Battlefield har jag inget val än att köpa det av EA, men då gör jag allt i min makt för att se till att EA tjänar så lite de kan på mitt köp.
Och nej, det handlar inte om snålhet. Utan jag försöker rösta med plånboken utan att beröva mig själv från allt potentiellt nöje spelet kan ge mig, men jag tänker inte betala "fullpris" för vad jag vet inte är en färdig produkt.

Det är smart av dig att istället ge pengar till affärer baserade i Hong Kong och asien som du inte har någon aning om vad de är för några egentligen. Om du verkligen menade vad du säger skulle du inte köpa spelet alls. Istället låter det som en bortförklaring. Varför måste du köpa spelet? Och nej, jag menar inte att du ska piratkopiera det heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Verkar som UBI soft tagit bort spel från folk som köpt från key resellers på Uplay.
http://www.gamersftw.co.uk/ubisoft-removing-games-uplay-libra...

Också från UBI softs forum
http://forums.ubi.com/showthread.php/1001533-Concerning-Far-C...

Sådant här får mig enbart att bojkotta Ubisoft helt och hållet och om jag vill spela något av deras spel blir det piratkopierat helt enkelt. Vissa människor borde inte få bedriva affärsverksamhet. Mest korkade jag läst någonsin.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Sådant här får mig enbart att bojkotta Ubisoft helt och hållet och om jag vill spela något av deras spel blir det piratkopierat helt enkelt. Vissa människor borde inte få bedriva affärsverksamhet. Mest korkade jag läst någonsin.

Jag misstänker att det inte är något de har ett val i. Kreditkortsbedrägerier innebär alltid att godset är förverkat, om man bara kan få tag på det. Och eftersom nycklarna är tydligt spårbara, är det enkelt att få tag på dem.

Riktigt hur hade du velat att de skulle hantera det i stället?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag misstänker att det inte är något de har ett val i. Kreditkortsbedrägerier innebär alltid att godset är förverkat, om man bara kan få tag på det. Och eftersom nycklarna är tydligt spårbara, är det enkelt att få tag på dem.

Ja, det verkar som flera kommenterar att det handlar om stulna nycklar/nycklar köpta med stulna kontokort.

En risk man tar om man köper på en key reseller. Själva resellern i sig är väldigt mån om att få nöjda kunder och minimera problem med nycklar. Men de måste ändå köpa nycklarna från säljare som kanske inte är lika nogräknade.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt på annan sida än G2A iaf men hithils inga problem (8 spel köpta samt 7 nycklar sålda).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag misstänker att det inte är något de har ett val i. Kreditkortsbedrägerier innebär alltid att godset är förverkat, om man bara kan få tag på det. Och eftersom nycklarna är tydligt spårbara, är det enkelt att få tag på dem.

Riktigt hur hade du velat att de skulle hantera det i stället?
B!

Jag som konsument ska dock inte bli drabbad när man inte har en aning om ifall nycklarna är stulna eller inte genom kreditkortsbedrägerier. Det utgör en fara för hela branschen helt enkelt.

Jag har dock ingen lösning på det hela mer än att de får se till att inte sälja till stulna kreditkort helt enkelt. Lika enkelt för dom att se det som för mig att se det ju. De är ändå i första ledet medan jag är i sista. Man borde märka väldigt snabbt om det handlar om det och inte som jag läst veckor senare...

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Både jag och nej får jag svara där. Jag köper spel från EA/Ubisoft/etc, men aldrig genom officiella kanaler, till fullpris eller förhandsbokning av något slag. Allt för att generera så lite intäkt som möjligt till utvecklarna.

Istället för att ge utvecklaren en slant för att du njuter av spelet så betalar du en tjuv att stjäla en kopia åt dig. Bra moral...
Om du har sådan avsky mot EA/m.m. kanske du ska sluta spela deras spel, det är inte direkt någon brist på andra spel.
Låt dina pengar bidra till något gott istället för att avlöna tjuvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Jag som konsument ska dock inte bli drabbad när man inte har en aning om ifall nycklarna är stulna eller inte genom kreditkortsbedrägerier. Det utgör en fara för hela branschen helt enkelt.

Jag har dock ingen lösning på det hela mer än att de får se till att inte sälja till stulna kreditkort helt enkelt. Lika enkelt för dom att se det som för mig att se det ju. De är ändå i första ledet medan jag är i sista. Man borde märka väldigt snabbt om det handlar om det och inte som jag läst veckor senare...

Du som konsument får väl välja en auktoriserad återförsäljare för att slippa dessa problemen. Detta händer inte om du köper dina spel direkt via Uplay, Steam, Origin, GMG etc. Väljer du en annan tredjeparts leverantör är det endast denna du har rätt att bli arg på om de fått in nycklar köpta med stulna kort.

Om du sålde något som köparen sedan drog tillbaks betalningen för hur skulle du vilja lösa det då? Det enda rimliga är väl att ta tillbaks det du sålt?

Avslutningsvis undrar jag hur du tänker dig att man ska veta att kortet är stulet innan det anmäls stulet? Exempelvis om du blir hackad och någon kommer över dina uppgifter så de kan utföra köp. Hur ska banken/kreditkortsinstitutet veta att du köpt något eller hackaren köpt något? Det blir först möjligt när du anmäler att kortet används för saker du inte är inblandad i.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Buio:

Verkar som UBI soft tagit bort spel från folk som köpt från key resellers på Uplay.
http://www.gamersftw.co.uk/ubisoft-removing-games-uplay-libra...

Också från UBI softs forum
http://forums.ubi.com/showthread.php/1001533-Concerning-Far-C...

Skrivet av Kinekin:

Nu händer det igen: http://www.reddit.com/r/Games/comments/2tl4k7/ubisoft_is_remo...
Ubisoft har börjat plocka bort spel som köpts från G2A för att dessa köpt med stulna kreditkort.

Dock så verkar problemet bottna i att de inte köpt spelet i sin region framförallt, om man läser genom tråden.
Så man kan ju istället diskutera den fria marknaden och regionslåsningar

Edit: Verkar även som så att bl.a. G2A kan betala tillbaka summan om det visar sig att nyckeln blivit bannad, förutsatt att man kan bevisa det (en print från mail-kontakt med Ubi-support verkar duga). Detta är även något Kinguin har börjat göra som praxis.

Edit2: Verkar även som att nycklar som anmäls som "stulna" inte ens är stulna, utan att det handlar om att re-sellern i fråga inte skattat korrekt för sin sålda produkt och därmed så spärras nycklarna av myndigheter (expl: De som ansvarar för beskattning av e-shops i respektive region lämnar en anmälan som 'tvingar' i detta fall Ubisoft att anmäla nycklarna som stulna). Det kan förklara varför det blivit 'enforced' hos Kinguin att lägga på skatt beroende på vart du är skriven enligt ditt konto + din IP-adress vid köp.

Dold text
Skrivet av Buio:

Det är smart av dig att istället ge pengar till affärer baserade i Hong Kong och asien som du inte har någon aning om vad de är för några egentligen. Om du verkligen menade vad du säger skulle du inte köpa spelet alls. Istället låter det som en bortförklaring. Varför måste du köpa spelet? Och nej, jag menar inte att du ska piratkopiera det heller.

Skrivet av henkiii:

Istället för att ge utvecklaren en slant för att du njuter av spelet så betalar du en tjuv att stjäla en kopia åt dig. Bra moral...
Om du har sådan avsky mot EA/m.m. kanske du ska sluta spela deras spel, det är inte direkt någon brist på andra spel.
Låt dina pengar bidra till något gott istället för att avlöna tjuvar.

Jag har inga problem att kasta mina pengar på stöldgods så länge jag får det jag vill ha till ett lägre pris
Den moraliska ståndpunkten står jag för, och skulle Steam/annan ta bort min nyckel så antar jag att jag får skylla mig själv (karma?).

EDIT:
Självfallet så skulle jag inte gå och köpa t.ex. en cykel om jag medvetet visste att den var stulen. Men skulle jag i efterhand få reda på att den var stulen skulle jag inte direkt gå till polisen med den och lämna tillbaka den. Bara för att klargöra saken en aning.

Dold text

Saken är den att det ÄR brist på spel som levererar i den skalan jag vill ha, speciellt då jag inte är mycket för indiegames utan vill spela online med stora communities och/eller med vänner. Har över 400 dagar /played i WoW som exempel, där är jag mer än villig att kasta mina pengar på Blizzard då jag anser att dem förtjänat det, likaså D2/D3 där jag tappat räkningen helt.

Så ja, kastar hellre mina pengar på någon snirklig HongKong-baserad vessla än på de som utvecklar spelet, så länge spelet inte lever upp till vad det lovat. Alt. är det TPB hela vägen.
Och detta är i mångt och mycket eftersom det inte går att lämna tillbaka spelet, skulle det vara ett alternativ så hade jag nog haft betydligt mindre problem med att köpa spelen om jag visste att jag kunde få tillbaka mina pengar om produkten inte håller måttet. Lite så som returrätten fungerar för fysisk internet handel.

Så ännu en gång, istället för att skylla allt detta på "Kina-sajterna", kanske man ska börja i rätt ända och fixa grunden till att saker som dessa ens ska behöva uppstå från första början.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Jag som konsument ska dock inte bli drabbad när man inte har en aning om ifall nycklarna är stulna eller inte genom kreditkortsbedrägerier. Det utgör en fara för hela branschen helt enkelt.

Du lider exakt samma risk "i verkliga livet". Köper du stöldgods, kan det komma någon och kräva att du lämnar det ifrån dig. Eftersom man vet att du har svårt för att avgöra om det är stöldgods när det kommer till spelnycklar, så avstår man från åtal för handel med stöldgods... I verkliga livet kan du åka på det med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClubT:

Du som konsument får väl välja en auktoriserad återförsäljare för att slippa dessa problemen. Detta händer inte om du köper dina spel direkt via Uplay, Steam, Origin, GMG etc. Väljer du en annan tredjeparts leverantör är det endast denna du har rätt att bli arg på om de fått in nycklar köpta med stulna kort.

Om du sålde något som köparen sedan drog tillbaks betalningen för hur skulle du vilja lösa det då? Det enda rimliga är väl att ta tillbaks det du sålt?

Avslutningsvis undrar jag hur du tänker dig att man ska veta att kortet är stulet innan det anmäls stulet? Exempelvis om du blir hackad och någon kommer över dina uppgifter så de kan utföra köp. Hur ska banken/kreditkortsinstitutet veta att du köpt något eller hackaren köpt något? Det blir först möjligt när du anmäler att kortet används för saker du inte är inblandad i.

Samma anledning som i hur ska jag veta att nycklarna är köpta med stulna kreditkort? Hur ska jag veta att någon kommer dra tillbaka nyckeln? Om jag köper en cykel på blocket som sen visar sig vara stulen så kan ägaren inte bara komma och hämta tillbaka cykeln. Han får gå till polisen och det är väl logiskt att så även görs i detta fall? Nej, spelbolag och skivbolag är de värsta jävla idioterna i världen (kanske inte 100% men dock...) och de tror sig kunna göra vad som helst enbart för att det finns flata konsumenter som skulle låta dom knulla er i röven om de sa att det var ett villkor för att få spela de spelen. Innan hade man drm-fria spel som man kunde sälja den dagen man inte ville spela de längre. Idag hyr vi någon jävla licens med drm för att få spela och det är i stort omöjligt att kunna sälja spelen sen om man inte skapar en jävla massa steam-konto och säljer hela kontot. Och detta beror enbart på flata konsumenten som bara lyder blint.

Dock fixar alltid g2play eller vilka det nu är tydligen nya nycklar till sina kunder. Den servicen som jag skrev att de har 24/7 är inte ens steam nära att ha och då kostar spelen där oftast tre gånger med minst.

Sen har jag rätt att vara arg på uplay, steam och origin och allt vad de heter. Både av anledning att du inte kan ta den rätten från mig samt att det är egoistiska och giriga svin!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du lider exakt samma risk "i verkliga livet". Köper du stöldgods, kan det komma någon och kräva att du lämnar det ifrån dig. Eftersom man vet att du har svårt för att avgöra om det är stöldgods när det kommer till spelnycklar, så avstår man från åtal för handel med stöldgods... I verkliga livet kan du åka på det med.
B!

Men som jag skrev i ett annat mess - så är det polisen som fattar de besluten och inte den före detta ägaren till den stulna saken. Här brister det något enormt. Blir ju sjukt att den f.d. ägaren bara kan komma och göra som den vill.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)