Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Permalänk

Flyga i bf4 när man sitter utanför äter minnet. Stuttrar aldrig när jag kör inf. Sitter med 970 g1 med 1478 core clock. Orörd minnesklocka. Pl 112%

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem

Har själv köpt ett 970 nylingen och är nöjd med kortet. Men efter att läsa om detta så känner jag mig lurad och begränsad på vad jag kan använda kortet till. Ville köpa en ny skärm snart o köra högre upplösning men det känns som att det kommer uppstå problem då. Har frågat min återförsäljare nu om jag får lämna tillbaka kortet och köpa ett 980 istället.

Skrivet av THB:

Kortet saluförs med 4GB minne eftersom det har 4GB minne så nej, det är inget lurendrejeri eller något falskt alls och eventuell RMA kommer och bör vara ren goodwill.

Vem har sagt att det inte finns 4GB? Problemet är hastighet inte minnesmängd. Man kan även limma på tusentals GB av minne på kortet som inte är kopplade till något och säga att den har xxxx GB. Är det okej? "Vadå den har ju xxxx GB, det är ingen lurendrejeri!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Klart man ska få spekulera i vad problemet är utan officiella uttalanden från Nvidia. Vad är det för fel på dig?

Jag, och tydligen många andra, tycker att det är oerhört intressant när sånt här sker. Det är som entusiasternas motsvarighet till att Chris Brown slår Rihanna på käften.

Det är definitivt anmärkningsvärt att Nvidia gjort minneshanteringen på detta vis utan att vara uppriktiga med det och sedan saluföra kortet som 4Gb GDDR5. Visst, till teknisk specifikation kanske det stämmer men i praktiken har vi någonting helt annat.

När sade jag att man inte får spekulera? Jag är själv med och spekulerar och tycker i flertalet trådar på flertalet forum. Det är när man som vissa är redo att gå till RMA redan nu som jag tycker man får lugna sig lite.

Jag ber dig att sluta lägga ord i munnen på mig omedelbart och jag föreslår att du undviker uttryck som "vad är det för fel på dig", då du uppenbarligen inte bör komma med sådana kommentarer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Har just kört Nai´s benchmark på mina GTX780 Strix 6GB och när testen kommer upp till 5504 MiByte - 5362 MiByte så rasar värdet från ca 265 Gbyte/s till 8 Gbyte/s. Är det då så att dessa kort har samma problem eftersom hastigheten rasar när det är 0,5Gb kvar till max?

Jag är i alla fall glad att jag satsade på kort med 6Gb minne istället för 4.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svagdricka:

Flyga i bf4 när man sitter utanför äter minnet. Stuttrar aldrig när jag kör inf. Sitter med 970 g1 med 1478 core clock. Orörd minnesklocka. Pl 112%

Så om jag förstår det rätt så har du problem med suttering när du "sitter utanför", men inga problem när du är i cockpit vy?
Vad för upplösning kör du på?

Om jag kommer bara köra i 1080p tror ni det kommer vara lugnt att använda kortet 2-3 år framöver, eller är det värt att lägga de extra för ett 980 ändå?
Jag har precis skaffat en ny dator, så behöver ett kort som kommer hålla ett bra tag.
Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

NAIS BENCHMARK STÄMMER INTE

Ok. Nai har själv gått ut med att hans benchmark INTE kan användas att mäta bandbredden på bl a 970 (eller några CUDA-kort) med. Detta har pg a CUDA att göra som jag förstår det.

Läs mer här: https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=4999973&postcount=807

Just nu visar allt väldigt motstridiga uppgifter. Personligen tror jag inte det är något att oroa sig för, och då har jag läst allt som går att få tag på i ämnet på nvidias forum/guru3d/neoseekers etc.
Jag tror detta är en storm i ett vattenglas.

Men tills nvidia går ut med något mer specifikt..... Vem vet? Men inte har de väl gått ut med att 970 har minnesproblem? Detta kan jag inte läsa ut i deras nuvarande "statement"?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

Var inte problemet att folk fick massa "microstuttering" pga denna buggen? (när de gick över 3,5GB)
Påverkades prestandan också?

Skrivet av adrimur:

"As you can see, there is very little change in the performance of the GTX 970 relative to GTX 980 on these games when it is using the 0.5GB segment."

https://www.youtube.com/watch?x-yt-ts=1421914688&x-yt-cl=8450...

Och folk tyckte att 7970 CF var illa.... urk. Det är ju helt ospelbart.
Kan man inte "låsa" kortet till att bara kunna använda 3,5GB istället? Man behöver ju inte direkt 4GB alltid, och om man har valet mellan lagg/artifakter eller flyt med lite mindre godis så är valet självklart (så länge det inte är en XBox/PS4 iaf )

Skrivet av emilakered:

Grejen är ju dock att det inte är så enkelt som en rak motorväg från SMM till GDDR5. Det finns givetvis kommunikation åt olika håll i kretsen där varje SMM/GPC inte har sin lilla VRAM-yta helt "hårdkodad". Nvidia har dock förändrat och förenklat väldigt mycket Kepler -> Maxwell för att ge den höga effektiviteten vi ser, och någonstans på vägen har även minneshanteringen byggts om.

Detta är varför jag föredog 384bit eller mer, och skippa så hög komprimering. Det kräver helt enkelt kraft. Och nu när de skalat ner det, och det i praktiken kommer med begränsningar, så vågar jag säga samma sak som jag sa för nån månad sedan: "970s bandbredd räcker inte för 4GB."
Optimeringar i all ära, men praktiken visar detta rätt tydligt. De fick optimera rätt hårt för att de 3,5GB skulle fungera bra, vilket gör resterande delen.. värdelös.

Synd... är ett helt klart prisvärt och bra kort i övrigt, och det hade nog blivit "bättre" om de begränsar det till 3,5GB VRAM eller så.

Permalänk
Medlem

Tror ni det här kan resultera i att priserna på kortet sjunker lite?

Permalänk
Medlem

Kanske inte gör något för dem flesta just nu men om man har tänkt att ha kortet ett tag så kan det ju bli problem när spel etc. kräver mer och mer. Tycker inte detta är okej.

Spärra minnet till 3.5GB (om det nu går?) och marknadsför det som 3.5GB. Det där "extra" 500MB verkar ju inte gå att använda till något vettigt ändå.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Relik 📜

Ett snabbt inpass bara.

Det verkar (fortfarande) finnas misstankar om att uttalandet är falskt. Det stämmer givetvis inte, texten kommer från Nvidia och finns både på min mail samt i officiella Geforce-forumet. All info från "teknisk support" eller liknande som säger annat är helt enkelt fel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

"Ok. Nai har själv gått ut med att hans benchmark INTE kan användas att mäta bandbredden på bl a 970 (eller några CUDA-kort) med. Detta har pg a CUDA att göra som jag förstår det."

Ingenjören kanske vinner till slut? Man kanske inte ska gapa stort utifrån något program ingen vet någonting om som folk laddat ner och kört tester med. Kanske ska man köra riktiga verifierade tester och ta reda på vad det verkligen är som händer.
Folk skriker, bölar, och säljer korten utan att veta allt bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

"Ok. Nai har själv gått ut med att hans benchmark INTE kan användas att mäta bandbredden på bl a 970 (eller några CUDA-kort) med. Detta har pg a CUDA att göra som jag förstår det."

Ingenjören kanske vinner till slut? Man kanske inte ska gapa stort utifrån något program ingen vet någonting om som folk laddat ner och kört tester med. Kanske ska man köra riktiga verifierade tester och ta reda på vad det verkligen är som händer.
Folk skriker, bölar, och säljer korten utan att veta allt bakom.

Jag läste precis det med och blir inte förvånad. Det är inte första gången "benchmarks" ger resultat som är lätt att misstolka. Vem stirrar sig blind på syntetiska tester som 3dmark när det egentligen är reell spelprestanda som spelar roll (när vi talar spelkort).

För övrigt var detta sista och första gången jag går ut med att jag har en bakgrund i kretskonstuktion här på SWEC.

/Ingenjören

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Jag läste precis det med och blir inte förvånad. Det är inte första gången "benchmarks" ger resultat som är lätt att misstolka. Vem stirrar sig blind på syntetiska tester som 3dmark när det egentligen är reell spelprestanda som spelar roll (när vi talar spelkort).

För övrigt var detta sista och första gången jag går ut med att jag har en bakgrund i kretskonstuktion här på SWEC.

/Ingenjören

Man behöver inte ens Nai's Benchmark.

Om Nvidia har delat på vRAMen och restrikterat sista 512Mb till forced mode så tyder det helt enkelt att kortet har 3.5GB Minne och 512Mb segare minne, men då det segare minnet ligger på forced mode så används oftast 3.5GB istället för 4GB, sista 512 allokeras alldeles för sent också och orsakar stuttering i vissa spel.

Sen hur seg minnet är vet man till full godo inte, men då stuttering uppstår så tyder det på att kortet inte kan leverera i realtime eftersom själva transfer rate/bandwidth flaskar, kallas också stuttering.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Man behöver inte ens Nai's Benchmark, om Nvidia har delat på vRAMen och restrikterat sista 512Mb till forced mode så tyder det helt enkelt att kortet har 3.5GB Minne och 512Mb segare minne.

Sen hur seg minnet är vet man till full godo inte, men då stuttering uppstår så tyder det på att kortet inte kan leverera i realtime eftersom själva transfer rate/bandwidth flaskar, kallas också stuttering.

Jag har sett flera tester där stuttering inte uppkommer. Notera också att användaren utan problem kommer upp till ca 4GB VRAM usage. (Scrolla ned lite...)

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-series/gtx-970-3-5gb-vram-issue/2/

Jag väntar spänt på att någon (SWEC?) tar en grundlig titt på detta och testar med realisitiska arbetslaster.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Jag har sett flera tester där stuttering inte uppkommer. Notera också att användaren utan problem kommer upp till ca 4GB VRAM usage. (Scrolla ned lite...)

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-series/gtx-970-3-5gb-vram-issue/2/

Jag väntar spänt på att någon (SWEC?) tar en grundlig titt på detta och testar med realisitiska arbetslaster.

Som jag sa innan så kanske inte alla spel påverkas då alla spel har olika beräknings och lagringsmetoder.

Men ett spel som påverkas är SoM på Ultra och Unity för mig, blir refund.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Jag försåt inte att jag ger mig in i denna tråd igen men, Om nais benchmark inte fungerat så finns det ju fortfarande uppenbart problem med gtx 970, heck nvidia gick ju själva ut med att det var Tvugna att dela upp minnet för gudskull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Som jag sa innan så kanske inte alla spel påverkas då alla spel har olika beräknings och lagringsmetoder.

Men ett spel som påverkas är SoM på Ultra och Unity för mig, blir refund.

Om du tittar på lite videos i tråden kör flera just SoM och ligger kring 3.6-4GB usage utan stuttering. Väldigt konstigt att användare kan klara sig utan minsta problem emedan andra inte gör det. : /

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jag försåt inte att jag ger mig in i denna tråd igen men, Om nais benchmark inte fungerat så finns det ju fortfarande uppenbart problem med gtx 970, heck nvidia gick ju själva ut med att det var Tvugna att dela upp minnet för gudskull!

Finns självklart ett stort problem då dom skulle inte delat upp sista 512mb till forcerat mode annars.

Allting riktar på bandwidth och allokeringsproblem, finns dessutom inga andra logiska förklaringar till den stuttering och drops jag får, stutters = card can deliver but the transfer rate/bandwidth is bottlenecking thus causing major stutters.

Då spelet fungerar för andra så tyder det på att det inte är något fel i spelet.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Jag lägger upp en video senare ikväll för att visa problemen.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jag försåt inte att jag ger mig in i denna tråd igen men, Om nais benchmark inte fungerat så finns det ju fortfarande uppenbart problem med gtx 970, heck nvidia gick ju själva ut med att det var Tvugna att dela upp minnet för gudskull!

Jag är fortfarande inte övertygad om att är en bugg eller ens ett problem med kortet. Från pcperspective: http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/NVIDIA-Responds-GTX-970-35GB-Memory-Issue

"A few days ago when we were presented with evidence of the 970 not fully utilizing all 4 GB of memory, I theorized that it had to do with the reduction of SMM units. It makes sense from an efficiency standpoint to perhaps "hard code" memory addresses for each SMM. The thought behind that would be that 4 GB of memory is a huge amount of a video card, and the potential performance gains of a more flexible system would be pretty minimal.

I believe that the memory controller is working as intended and not a bug. When designing a large GPU, there will invariably be compromises made. From all indications NVIDIA decided to save time, die size, and power by simplifying the memory controller and crossbar setup. These things have a direct impact on time to market and power efficiency. NVIDIA probably figured that a couple percentage of performance lost was outweighed by the added complexity, power consumption, and engineering resources that it would have taken to gain those few percentage points back."

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av Orici:

Det är inte alls falsk marknadsföring, kortet har 4GB minne.

Det är som sälja en sprillans ny bil med 4 st orginal hjul/däck men ett av dem är det undermåliga reservdäcket, inget man kör med på autobahn på semestern direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Jag är fortfarande inte övertygad om att är en bugg eller ens ett problem med kortet. Från pcperspective: http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/NVIDIA-Responds-GTX-970-35GB-Memory-Issue

"A few days ago when we were presented with evidence of the 970 not fully utilizing all 4 GB of memory, I theorized that it had to do with the reduction of SMM units. It makes sense from an efficiency standpoint to perhaps "hard code" memory addresses for each SMM. The thought behind that would be that 4 GB of memory is a huge amount of a video card, and the potential performance gains of a more flexible system would be pretty minimal.

I believe that the memory controller is working as intended and not a bug. When designing a large GPU, there will invariably be compromises made. From all indications NVIDIA decided to save time, die size, and power by simplifying the memory controller and crossbar setup. These things have a direct impact on time to market and power efficiency. NVIDIA probably figured that a couple percentage of performance lost was outweighed by the added complexity, power consumption, and engineering resources that it would have taken to gain those few percentage points back."

Det tyder på att det är en bug.

Helt enkelt istället för att spendera lite extra tid på GTX 970 så släppte dom 970 som 980s med bara 3 SMMs avslagna.

Problemet är att Maxwells arkitektur är annorlunda mot Keplers och dom SMMs/Raster motorn påverkar bandwidth, jag skulle gissa på Raster Motorn eller så sköter 1 SMM jobbet av 4 och orsakar problemet.

Hur Maxwells arkitektur fungerar vet ja inte men det är någon av dom 2 som är orsaken eller dom avstängda texture units.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Helllodar:

Som jag sa innan så kanske inte alla spel påverkas då alla spel har olika beräknings och lagringsmetoder.

Men ett spel som påverkas är SoM på Ultra och Unity för mig, blir refund.

Kanske missat det då tråden är ganska lång men hur har du bekräftat att Shadow of Mordor i ultra inte drar med än 4GB VRAM utan att det ligger just i spannet 3.5GB - 4GB? Går spelet upp utöver 4GB så är det ju liksom inte så konstigt att det börjar hacka så hur begränsar du spelet till just det spannet där problemet påstås ligga?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

När sade jag att man inte får spekulera? Jag är själv med och spekulerar och tycker i flertalet trådar på flertalet forum. Det är när man som vissa är redo att gå till RMA redan nu som jag tycker man får lugna sig lite.

Jag ber dig att sluta lägga ord i munnen på mig omedelbart och jag föreslår att du undviker uttryck som "vad är det för fel på dig", då du uppenbarligen inte bör komma med sådana kommentarer.

Du skrev ju att man inte ska skriva si eller så och att man inte heller borde avråda någon från att köpa ett 970 i dagsläget.

Vem är du och varför ska du bestämma det? Jag skriver precis vad jag vill om inte någon mod säger annat.

Kanske formulerade mig lite väl hårt, men står definitivt fast vid slutsats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Man behöver inte ens Nai's Benchmark.

Om Nvidia har delat på vRAMen och restrikterat sista 512Mb till forced mode så tyder det helt enkelt att kortet har 3.5GB Minne och 512Mb segare minne, men då det segare minnet ligger på forced mode så används oftast 3.5GB istället för 4GB, sista 512 allokeras alldeles för sent också och orsakar stuttering i vissa spel.

Sen hur seg minnet är vet man till full godo inte, men då stuttering uppstår så tyder det på att kortet inte kan leverera i realtime eftersom själva transfer rate/bandwidth flaskar, kallas också stuttering.

Citat:

(1) No one has ever said the 0.5GB module is any slower than the 3.5GB

(2) Now even Nai has confirmed that "My benchmark does not say what you believe it says. It is * NOT * to detect the presence of a VRAM error."

and

The benchmark measures "actually" not the DRAM bandwidth but the bandwidth of the "global memory" s in CUDA. The global memory in CUDA is a virtual memory space, which includes not only the DRAM, the GPU but also DRAM areas of the CPU.

Basically, his and other bench tools don't see the 2nd module. Therefore, when the first 3.5gb is used the next 0.5gb uses your DDR3 SYSTEM RAM. The speed results in the benchmark even point to similar speeds as RAM would give under these conditions.

You get stutter/glitches in games because you are maxed out at 4GB and you start to use system resources but bench tools will show this as using only 3.5GB because, again, they don't see the 0.5GB module. BTW - Shadow of Mordor maxed out 1440p uses around 4.7gb-6.00gb, which is more than 3.5GB and 4.0GB so naturally it doesn't run smooth...

låter logiskt?

Permalänk
Medlem

Värt att betona ytterligare BTW - Shadow of Mordor maxed out 1440p uses around 4.7gb-6.00gb, which is more than 3.5GB and 4.0GB so naturally it doesn't run smooth...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Värt att betona ytterligare BTW - Shadow of Mordor maxed out 1440p uses around 4.7gb-6.00gb, which is more than 3.5GB and 4.0GB so naturally it doesn't run smooth...

Som sagt, lägger upp videon senare ikväll.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd

skulle begära pengarna tillbaka ifall jag köpt sånt kort, köpte 4gb kort inte 3.5gb.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

det är illa att problemet ens existerar, men faktumet att de inte var raka om det från början är det som är mest illa enligt mig.

Permalänk

är som att marknadsföra en fx 6300 som 8 kärnig. Du har 8 kärnor men kan bara använda 6.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)