Inet kammar hem årets Årets datorbutik 2014

Permalänk
Medlem

Så Inet vann "utbud" och "prissättning" också? *Facepalm*
Kan folk inte ens försöka vara lite objektiva?

Grattis Inet, jag gillar er men ni har en hel del att jobba på. Förlita er inte på stammisröster från Sweclockers...

Även grattis till NoN.

Slutligen så förvånar det mig inte alls att CDON har tappat placeringar. Det känns som att dom verkligen har slutat bry sig, och nu när dom inte ens är billigast finns det ingen anledning att handla där.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kul att NetOnNet är bubblare. Antar att fler noterat deras kundservice, prissättning och marknadsföring det senaste året. Hoppas att de håller uppe ångan även 2015 och framåt!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Vad som är lite intressant är att jag ALDRIG vad jag kommer ihåg sett tidskrifter som Expressen, Aftonbladet, DN mm anordna omröstningar om viket allsvenskt fotbollslag som varit bäst under säsongen, med diverse underkriterier etc. Självklart har ju dessa förstått att alla som nu är så pass intresserade att de röstar, har sina favoriter. Detta handlar om känslor, gemenskap och annat och resultatet kommer aldrig att överenstämma med allsvenskans sluttabell annat än om slumpen gör detta.

Sweclockers har dock än så länge inte förstått detta utan kör vidare med tävlingen. Ett tips till Sweclockers blir att anordna en tävling årligen om bästa tillverkaren av GPU-chips. Ni skulle få jättemånga heeeelt opatiska röstande i denna intressanta tävling. Precis som ni får i denna.

Permalänk
Medlem

Det behövs inte ens en omröstning, Inet vinner iaf.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Håller helt med. På något sätt verkar denna omröstning sedan länge blivit en arena för fans/fanboys att utrycka sin support precis som fans gör till idrottslag etc. Om nu väldigt många bara handlar i sin butik som de alltid har gjort de senaste XX åren och sedan röstar försvinner ju värdet av tävlingen.

Om man kunde ordnat det praktiskt borde det varit ett krav att man skulle handlat på minst 2 butiker som varit med i omröstningen så att alla åtminstone haft något att jämföra med.

Jag röstar alltid på enbart dom butiker jag handlat på under det året som gäller för utmärkelsen.

Alina , Komplett, Netonnet.

Sedan gör jag en bedömning efter fråga vilket som stämmer bäst.

Måste väll ändå vara ett krav att man handlat på butikerna under 2014 ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Alltså bäst utbud och bästa priser = Inet?...really? Skäms swec's alla Inet fan-bois. Utbudet är Komplett eller Webhallens bäst på och bäst priser har jag svårt att se någon rå på netonnet. Inet blir faktiskt bara sämre och sämre för varje år som går,speciellt utbudet är under all kritik. Enda riktigt bra de har är webbsidan.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Åhnej, vilken sinnesjuk överasskning, ja jag vet knappt vad jag skall säga. Hade aldrig kunnat gissa detta, med tanke på dom horder av fanboy´s som utan att tänka, automatiskt klickar på Inet, på grund av dom paralyserande pingvinstängerna. >_>
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ae Netonnet nu får ni allt börja ge ut godis.

Att Inet skulle vinna prissättning var väldigt otippat, antar att folk blint röstar på dem i alla kategorier.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag röstar alltid på enbart dom butiker jag handlat på under det året som gäller för utmärkelsen.

Alina , Komplett, Netonnet.

Sedan gör jag en bedömning efter fråga vilket som stämmer bäst.

Måste väll ändå vara ett krav att man handlat på butikerna under 2014 ??

Jo, det är väl rimligtvis så det borde fungera. Tror personligen dock inte att detta är något som är representativt för en majoritet av de röstanda efter saker man läser på dessa forum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leyer32:

Står inte lägst pris, det står bäst prissättning. Fattar inte hur det kan vara så svårt att förstå.

Hur svårt är det att förstå at Inet inte har det?

Pissättning = Priset du betalar för:

  1. Själva varan

  2. Frakten

  3. Allmän service

  4. Support

Priserna på själva varorna är som du redan vet riktigt mycke högre än många av konkurrenterna.

Inet skickar varan samma dag om ordern läggs före 17. Detta är de inte ensamma om. Frakten är gratis från 500kr, många andra har helt gratis frakt.
När jag beställde en SSD förra gånmgen hos Inet så paketerade de den i en 100x100x20 centimeter stor låda. Way to go.

Den allmäna servicen är helt okej som i de flesta andra butiker. Man blir bra bemött ibland, mindre bra bemött ibland också.

Supporten kommer vi till då... Där är de lika (o)kunniga som vilken annan butik som helst.

Nej, Inet är ingen dålig butik, däremot är det sjuuukt överskattade. Inet-fanboys kryllar det verkligen om här på SC.

Permalänk
Medlem

Intresset för året datorbutik börjar gå neråt. Det var nästan ingen som svarade på "nominera årets datorbutik tråden". Även den här nyheten brukade vara rekord på antal inlägg.

Permalänk
Medlem

Köpt delar till en ny pc här runt jul och moderkort, kylning, W8.1 och bluray hade NetonNet samma pris som Inet men cpu:n va dom 500kr billigare på än Inet dessutom åkte priset jojo medans Inet låg mest still.
Å med NetonNet i stan så behöver jag inte fundera åsså fick jag en lakrits sist från Inet alla gillar inte lakrits.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem

På ett sätt förstår jag varför Webhallen och Komplett bedöms som två företag då de annonserar sig som olika men faktumet är att Webhallen ägs utav komplett och är bara deras sätt att få in butiker (utöver nät butiker) i Sverige. Lite klurigt där hur man ska bedöma det. Personligen så tycker jag det är helt ok med två olika bedömningar men samtidigt betyder det två placeringar i listan för vad som är egentligen ett företag. Jag öppnar bara diskussionen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Som så många andra tycker jag både att Inet är en värdig vinnare och att NetOnNet klart är årets bästa "nykomling".
NON är absolut den bästa fysiska butiken sett till hur många butiker de har över landet, personalens service men framförallt är min erfarenhet att de inte försöker pracka på en något och är ärliga om det är något de faktiskt inte vet.
De har till och mer tipsat mig om andra butiker när de själva inte haft en viss produkt i lager. Och deras returer hos dem är lättare än hos någon annan elektronikbutik jag vet (undantaget Kjelle då).

En eloge till Inet för att de även erkänner konkurrenterna och inte ligger på latsidan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

fattar inte hur inet kan vinna. långt ifrån bäst pris och deras service är under all kritik, ibland undrar man om dem som jobbar där är utveklingsstörda.

Det där var mer eller mindre ett påhopp av handikappade

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Enda anledningen till att Inet vinner är för att butiken har gjort det alla tidigare år, inte för att den förtjänar det.

Konspiration. Iiluminati.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Avstängd

Fortfarande värdiga vinnare. Jag handlar bara däri princip. Snabbar leveranser, tar oftast bara 24 timmar. Bra service, villiga att byta ut varor om där skulle vara fel på dom, sen har dom ett tillräckligt bra lager också. Dom har de enda prylarna man skulle kunna tänka sig att köpa och inte mer. Behövs inte större utbud. Bra att dom tagit in seasonics psu för ett tag sen också, det hade dom inte innan i sitt lager.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman1337:

Enda anledningen till att Inet vinner är för att butiken har gjort det alla tidigare år, inte för att den förtjänar det.

Konspiration. Iiluminati.

Långsökt. Tor inte någon röstar beroende på hur det gick förra året. Varför vinner då inte samma parti i Sverige var 4de år då?

Permalänk
Medlem

Förstår inte hatet mot Inet, varför förtjänar de inte vinsten menar ni? Enda jag kan tänka mig är väl att de vill testa grejer innan de byts ut eller köps tillbaka, något andra butiker verkar strunta i att göra, men vad mer? Allt annat sköts mycket bra och sen är det dessutom en av de få butikerna där personalen faktiskt är insatta och kunniga inom det som butiken fokuserar på, något som annars bara finns på Alina vad jag vet. Priser är subjektivt.

Känns mest som om att det handlar om att folk är bittra och hatar på det som är poppis...

Måste för övrigt påpeka att det är mycket synd att Alina nämns så lite i den här omröstningen, de är verkligen helt fantastiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Förstår inte hatet mot Inet, varför förtjänar de inte vinsten menar ni? Enda jag kan tänka mig är väl att de vill testa grejer innan de byts ut eller köps tillbaka, något andra butiker verkar strunta i att göra, men vad mer? Allt annat sköts mycket bra och sen är det dessutom en av de få butikerna där personalen faktiskt är insatta och kunniga inom det som butiken fokuserar på, något som annars bara finns på Alina vad jag vet.

Känns mest som om att det handlar om att folk är bittra och hatar på det som är poppis...

Måste för övrigt påpeka att det är mycket synd att Alina nämns så lite i den här omröstningen, de är verkligen helt fantastiska.

Var ser du något hat mot Inet?. Det är väl inte så konstigt att många(med rätta) opponerar sej emot att Inet skulle skulle vara den butik med bäst utbud/priser när så verkligen inte är fallet.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

På ett sätt förstår jag varför Webhallen och Komplett bedöms som två företag då de annonserar sig som olika men faktumet är att Webhallen ägs utav komplett och är bara deras sätt att få in butiker (utöver nät butiker) i Sverige. Lite klurigt där hur man ska bedöma det. Personligen så tycker jag det är helt ok med två olika bedömningar men samtidigt betyder det två placeringar i listan för vad som är egentligen ett företag. Jag öppnar bara diskussionen.

Oavsett ägare, så är det separata bolag. Går ena i konkurs, så lever det andra.

Enäggstvillingar är ju fortfarande två personer.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Förstår inte hatet mot Inet, varför förtjänar de inte vinsten menar ni? Enda jag kan tänka mig är väl att de vill testa grejer innan de byts ut eller köps tillbaka, något andra butiker verkar strunta i att göra, men vad mer? Allt annat sköts mycket bra och sen är det dessutom en av de få butikerna där personalen faktiskt är insatta och kunniga inom det som butiken fokuserar på, något som annars bara finns på Alina vad jag vet. Priser är subjektivt.

Känns mest som om att det handlar om att folk är bittra och hatar på det som är poppis...

Måste för övrigt påpeka att det är mycket synd att Alina nämns så lite i den här omröstningen, de är verkligen helt fantastiska.

Har då inte upplevt att Inet "kan" mer än någon annan butik eller en medelmåttigt insatt privatperson.

När polaren släpade med mig för att han skulle köpa laptop frågade jag dom om den modellen var enkelt att byta HDD på för polaren vill säker ha SSD lägre fram. Ja dom hittade inte ens vad HDD:n satt.

Jag bytte hans HDD till SSD själv då jag reparerat flera laptops genom åren. Vad tog det, en snabb sökning på google så visste man var den satt och hur man kom åt den.

Jag fortsätter vidhålla att Inet spenderar minsta möjliga tid att hjälpa kunden. Ringer man Dustin, Misco eller ja nästan vilken annan butik som helst med garantiärende eller supportärende där man behöver information som annars är svår att få tag på så får man oftast ett bra svar med. Inet not so much.

Nu senast jag mailade Inet för typ 4 veckosedan och frågade om ett moderkort som var slut i lager skulle komma in igen och till samma pris i så fall eller om dom hade en likvärdig produkt på väg in istället då jag hade väldigt specifika krav.

Fick kort svar att det har utgått. Ingen info om likvärdigt moderkort på väg in som jag frågade om etc etc då jag skrev precis vad jag behövde.
Även WD 5Tb var slut i lager och en sådan ville jag ha med men inte heller det svarade dom på så fick inte veta när den kan tänkas komma in.
Var uppenbart att dom ville till nästa e-mail och läsa och svara på det bara för att beta av dom.

Köpte på webhallen istället, samma moderkort som hade "utgått" på Inet och en WD 5Tb green billigare och i lager. Dessutom var Webhallen 1-200Kr billigare på core i3 av samma modeller så för mellanskillnaden och nån hundring till fick jag en mycket snabbare modell än den billigaste hade kostat på Inet som både hade mindre cach och lägre frekvens.

Dessutom var leveransen blixtsnabb från webhallen trots jul och nyår tog det EN dag ej helg inräknat. Frakt 19Kr totalt så kunde ju lika väl varit gratis. Billigt och bra blev det i alla fall.

Inet har jag upplevt så här mer och mer senaste 2 åren. Dom verkar allmänt ointresserade av vad dom gör.

Permalänk
Medlem

Inet är nog en värdig vinnare vad gäller service. Har bara goda erfarenheter av dom. Fick hjälp med att uppgradera BIOS på ett moderkort som inte klarade av den processor jag hade köpt till, och att de funktionstestade en processor. Båda ärendena gjorde de medans jag väntade på plats i butiken, inget av grejerna hade jag köpt via dom.

Priserna är nog inte de lägsta men tror folk kan tänka sig betala lite högre om de vet att Servicen är mer än bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Förstår inte hatet mot Inet, varför förtjänar de inte vinsten menar ni? Enda jag kan tänka mig är väl att de vill testa grejer innan de byts ut eller köps tillbaka, något andra butiker verkar strunta i att göra, men vad mer? Allt annat sköts mycket bra och sen är det dessutom en av de få butikerna där personalen faktiskt är insatta och kunniga inom det som butiken fokuserar på, något som annars bara finns på Alina vad jag vet. Priser är subjektivt.

Känns mest som om att det handlar om att folk är bittra och hatar på det som är poppis...

Måste för övrigt påpeka att det är mycket synd att Alina nämns så lite i den här omröstningen, de är verkligen helt fantastiska.

kan bara tala för mig själv men jag hatar inte inet, tycker att det är en bra butik som jag använder mig av någorlunda regelbundet.

det är dock tråkigt att de vinner saker som jag anser att de inte är värdiga vinster för, alltså prissättning och sortiment. det får mig att tänka att många som röstar på inet i just de kategorierna röstar på inet av andra anledningar än att de är bäst. drar mig för att dra upp fanboys men ibland känns det verkligen så.

priser är inte alls subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kan bara tala för mig själv men jag hatar inte inet, tycker att det är en bra butik som jag använder mig av någorlunda regelbundet.

det är dock tråkigt att de vinner saker som jag anser att de inte är värdiga vinster för, alltså prissättning och sortiment. det får mig att tänka att många som röstar på inet i just de kategorierna röstar på inet av andra anledningar än att de är bäst. drar mig för att dra upp fanboys men ibland känns det verkligen så.

priser är inte alls subjektivt.

Håller med om att de inte är bäst på sortiment, det kan de absolut bättra på och där tycker jag personligen att Webhallen vinner.

Tycker visst att priser är subjektivt. Nu är det en överdriven jämförelse, men säg att du ska köpa en pryl och du har två butiker att välja mellan, en är några kronor dyrare men lovar en utmärkt service och support till och med efter att garantitiden tar slut, medans den ena butiken är lite billigare men kommer vara väldigt jobbigt att ha och göra med över huvud taget vid eventuella support/serviceärenden.

Handlar helt enkelt om man är beredd på att betala lite mer ibland på vissa produkter för att vara garanterad en bättre service eller om man prioriterar ett lågt pris mer, därav är det subjektivt.

Permalänk
Medlem

Meh..
Att Inet vinner Swecs utmärkelse börjar bli uttjatat och urvattnat. Utmärkelsen saknar ganska mycket förtroende och tyngd när de verkar vinna per automaitk på saker som pris, sortiment och leverans. Finns rätt mycket som talar för att de är lika bra eller sämre än flera andra aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Förstår inte hatet mot Inet,

Suck, ingen här hatar Inet.

"Jag tycker inte att Inet är bäst" =/= "Jag hatar Inet".

Men när Inet dock vinner år efter år, även i kategorier där dom objektivt inte är bäst (utbud), så tappar det här priset sin prestige och blir tämligen urvattnat.

Med det sagt så tycker jag personligen att Inet har tappat/andra aktörer har blivit bättre när det gäller support och pris(sättning), och i ärlighetens namn så tycker jag nog att det enda området där Inet är före konkurrenterna fortfarande är deras hemside-layout. I övrigt är dom lika bra eller sämre:

*Dom är inte billigast.
*Dom har definitivt inte bäst utbud.
*Dom har inte bäst support (den är dock väldigt bra - ungefär lika bra som Webhallen/Komplett.)
*Dom har inte bäst villkor gällande frakt. (gratis över 500 men bara för SweC. Finns ÅF som har gratis frakt rakt av, och vissa som även har gratis returfrakt.)
*Dom är inte snabbast gällande frakt. (dom är dock snabba - ungefär lika snabba som Komplett.)

Vinner man ett pris som som säger att man är "bäst" så ska man imo vara bäst också - inte bara "en av de bättre".
Annars kan vi lika gärna döpa om den här tävlingen till "Årets datorbutik med bäst hemsida 20XX"...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Att Inet hänger på Sweclockers är inget imponerande direkt.

Sweclockers? har du varit inne på deras sida? Går du till en produkt kan du kommentera via facebook och dom svarar allt som oftast! Det var det jag pratade om!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Är det bara jag som inte tycker dom har något speciellt som sticker ut från mängden?

Pingvinstång min vän, pingvinstång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Vad som är komiskt är din världsbild, där du är den enda riktiga människan och vi andra väsen är av din fantasi

Förstår inte hur du kan tycka min världsbild är komisk