AMD Zen först ut i Summit Ridge för 14 nanometer

Permalänk
Melding Plague

AMD Zen först ut i Summit Ridge för 14 nanometer

Efterträdaren till arkitekturen AMD Bulldozer heter Zen och introduceras med processorfamiljen Summit Ridge, som samtidigt tar steget till 14 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt intressant och se hur de presterar. 8 kärnor med "ht" (eller "4x2"?) och lägre förbrukning låter inte helt fel. Vid den tidpunkten kanske spel och program trådar bättre med.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

YES! Precis Detta jag ville läsa. Kan nog bli riktigt bra det här!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Inaktiv

Hoppas dom kan börja konkurrera med Intel igen.

Permalänk
Medlem

För att citera Gert Fylking: "Äntligen!"

Det här var inte bara på tiden och i ett trängande läge, det ser t o m intressant ut.

Permalänk
Medlem

Inga förseningar nu bara. Är allergiskt mot förseningar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Trevligt! Hoppas att det här ger oss Intel octacore-prestanda eller åtminstone hexacore i lägre prisklasser

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Sexton trådar låter lovande kommer det släppas am4, eller kommer fm3 ha alla cpuer?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

För att citera Gert Fylking: "Äntligen!"

Det här var inte bara på tiden och i ett trängande läge, det ser t o m intressant ut.

Äntligen är att ta i, är trots allt över 1½ år tills det är dags.
Men jag ser verkligen fram emot det här!

Är det inte folk ifrån Apple som jobbar med den här?
Apple lyckades ju stort med sina A-serie ARM-processorer som jag fattat det.

Permalänk
Medlem

Tredje kvartalet 2016...
Om nu AMD ens överlever så länge
http://www.sweclockers.com/nyhet/19927-amd-avslutar-2014-med-...

Dags att någon annan tar upp fighten mot Intel nu, hoppas på Qualkomm eller Samsung så det blir lite konkurrens

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Mycket härliga nyheter!

Att det kan dröja till Q3 2016 gör ont. Samtidigt väcker detta hopp hos mig om att vi kanske ändå kommer få se kommande arkitekturen Excavator i desktop. AMD har sagt att Carrizo inte kommer till desktop, men carrizo är produkten, snarare än arkitekturen. Gäller att spara pengarna till FM3 nu då

Permalänk
Medlem

Jag väntar så gärna så

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Äntligen är att ta i, är trots allt över 1½ år tills det är dags.
Men jag ser verkligen fram emot det här!

Är det inte folk ifrån Apple som jobbar med den här?
Apple lyckades ju stort med sina A-serie ARM-processorer som jag fattat det.

Han kommer från Apple. Finns en video på youtube där dom pratar med killen. Är det ett och halvt år fortfarande? det sa dom ju för flera månader sedan också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Ohhh lordy lordy !! AMD NÄSTA!

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
99:e percentilen

Får nästan känslan av att AMD driver med Intels kodnamn. Vad kommer härnäst – "Icy Fridge"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tredje kvartalet 2016... Hmm... Var väl lite väl länge kvar. Vill uppgradera min Sandy Bridge snart. Intel Skylake är väl närmast på tapeten men jag ville så gärna vänta tills Zen kommer ut för att se hur det blir. Vill gärna gå tillbaka till AMD.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Sorgligt! Bulldozer var omodern redan när den kom. Har AMD verkligen råd att vänta 3 år innan nästa relevanta lansering?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ja snälla är trött på 5% ökning i prestanda varje gång intel släpper "ny generation"

Permalänk

Få se om det skulle kunna bli något AMD-baserat system igen framöver. Tänker man att det skulle vara frågan om APU-enheter lär ju DDR4 vara en enorm fördel med tanke på de högre frekvenserna gentemot DDR3 i mänskliga prisklasser. Sen om Skylake kommer under året här och drar ner priset på DDR4 blir allting bara bättre.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pesh:

Ja snälla är trött på 5% ökning i prestanda varje gång intel släpper "ny generation"

Fast nu är ju prestandan tekniskt sätt högre än det varje gen då strömförbrukningen sjunker så per watt blir det ganska bra högre prestanda men det är väl något som påverkar bärbart mer än stationärt

Permalänk

Kul med lite nyheter även om det gäller ganska långt fram i tiden.

Skrivet av AMD-FX:

Han kommer från Apple. Finns en video på youtube där dom pratar med killen. Är det ett och halvt år fortfarande? det sa dom ju för flera månader sedan också

Snarare så att han återvänder till AMD efter att ha spenderat lite tid hos Apple.

Permalänk

Känns grymt trevligt detta. Ny arkitektur på 14nm kommer bli något alldeles extra! Var kommer Intel ligga på för tillverkningsteknik när Zen släppts? Kommer de fortfarande vara kvar på 14nm då?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hoppas detta pressar ner priserna på socket 2011 och 2011-3

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Kul med lite nyheter även om det gäller ganska långt fram i tiden.

Snarare så att han återvänder till AMD efter att ha spenderat lite tid hos Apple.

Jo jag vet att han jobbat på AMD förut. Kul att eliten väljer AMD före Intel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag har en jävla bra känsla om att AMD kommer göra en comeback

Visa signatur

5600G

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen dom integrerar sydbryggan så inte det stämmer att processorn ska ha ett chipset.

Det som gjorde AMD stora för var inte bara rånprestandan var bättre än intel med Athlon utan att dom var innovativa.

Snabbare systembuss så dom kunde nyttja DDR med K7.
Senare Integrerad minneskontroller med K8 och 64bit instruktionsuppsättning.

Tyvärr efter det så kom intel i kapp och gick om.
Med SoC lösningar allt vanligare, min nya router är baserad på en 4 kärnig x86_64 SoC från intel så känns det smått omodernt med en ny plattform 2016 som har en sydbrygga.

Intel fasar även dom ut sydbryggan allt eftersom. En av orsakerna den lever kvar är att man kan ta extra betalt för den samtidigt som man kan ta samma pris för CPU:n som då består av mindre kisel.

Det jag vill se från AMD är en big core arkitektur som i alla fall kan hävda sig med Intels core i5 och som har 2, helst 3 kanaler DDR4 för 3-6st stickor ram sedan allt inbyggt i processorn. Det skulle ge billiga moderkort även med 3 minneskanaler om man slapp styrkretsen.
Dom flesta byter ändå aldrig CPU eller moderkort så totalt sett billigare lösning för alla.

AMD behöver värkligen göra Zen till något riktigt modernt så det kan stå sig några år. Inte som bulldozer som nyttjade gamla AM3+ plattformen vilket var ett misstag anser jag. Redan då hade intel skippat nordbryggan och byggt in den i processorn vilket gör AMD moderkort onödigt dyra och komplicerade och därmed både dyrare för kund och mindre lönsamma för AMD då AMD måste börja sälja större volymer. Intel har råd att mjölka styrkretsarna fortfarande.

Själv har jag bara ett AMD system kvar, AM3. Fasade ut ett av två system för bara 3 veckosedan mot intel. AMD kan helt enkelt inte konkurrera nu och jag hoppas dom kan det med Zen men dom behöver värkligen tänka om totalt och NY satsa, ny sockel, ny arkitektur och ny design filosofi. Ska vara bar pris/prestanda för att locka tillbaks kunderna.

Hoppas innerligen dom skippar sydbryggan som separat chip på desktop varianterna då det vore bara korkat år 2016 på en ny plattform att bibehålla sydbryggan på annat än servers tex där det skulle kunna vara smidigare med en sydbrygga för flera processorer att dela på.

Sedan kan man hoppas dom integrerar en enkel GPU. Behöver bara vara väldigt basic men det är trots allt smidigt då man oftast kanske vill ha lite mer prestanda och funktioner dom kraftigare plattformarna erbjuder till vissa applikationer som inte är beroende av annat än väldigt grundläggande grafik.

Permalänk
Medlem

Nu får det bära eller brista. Känns som att de inte kan ha råd med ytterligare en bulldozer. Hoppas verkligen Zen blir superbra, så vi får se riktig konkurrens igen.

Synd dock att AMD/Intel inte kan hoppa till DDR5 på en gång.

Permalänk
Medlem

Det som är OTROLIGT viktigt äro huruvida datorer för "vanliga dödliga" kommer använda sig av AMDs prollar. Vi "entusiaster" är ju egentligen en nischad marknad och den största marknaden för datorer finns i små bärbara där AMD är stött på patrull (Tänk typ Apple som valde intel på grund av lägre TDP). Det är där man verkligen behöver komma in för att kunna bygga upp ett kapital, AMD har dugliga processorer för detta redan nu men hade det inte tidigare och Intel har liksom blivit go-to tillverkaren för många OEMs.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Om Zen blir ett misslyckande igen så är det adjös med AMD.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yooriitzz:

Det som är OTROLIGT viktigt äro huruvida datorer för "vanliga dödliga" kommer använda sig av AMDs prollar. Vi "entusiaster" är ju egentligen en nischad marknad och den största marknaden för datorer finns i små bärbara där AMD är stött på patrull (Tänk typ Apple som valde intel på grund av lägre TDP). Det är där man verkligen behöver komma in för att kunna bygga upp ett kapital, AMD har dugliga processorer för detta redan nu men hade det inte tidigare och Intel har liksom blivit go-to tillverkaren för många OEMs.

AMD behöver egentligen inte matcha Intel utan de behöver bara göra något som är tillräckligt bra. Kan de sen slänga in en integrerad GPU med ett par hundra MB staplat VRAM så kan det bli en intressant plattform. Då kan de dra ifrån Intel när det gäller iGPU igen och där kan de plocka marknadsandelar. Många slipper ju gärna att slänga in en dGPU i designen för det är så mycket enklare med allt i en bit kisel.

Intel har ju ett intressant koncept med Iris Pro fast de är på tok för dyra för att vara intressanta. Får se hur de prissätter nästa generation nu. Det verkar ju som att de ska släppa lite billigare versioner med 64 MB eDRAM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24