AMD Zen först ut i Summit Ridge för 14 nanometer

Permalänk
Avstängd

jag har en känsla av att det kommer en ny generation konsoler eller uppgraderade varianter när amd går ner till 14 nm.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det går seeeegt men nu börjar jag i alla fall vädras lite morgonluft från AMD. Hoppas hoppas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av flukke:

Tredje kvartalet 2016...
Om nu AMD ens överlever så länge
http://www.sweclockers.com/nyhet/19927-amd-avslutar-2014-med-...

Dags att någon annan tar upp fighten mot Intel nu, hoppas på Qualkomm eller Samsung så det blir lite konkurrens

ARM är knappast speciellt intressant i detta anseendet.

Skrivet av Sapiens:

Nu får det bära eller brista. Känns som att de inte kan ha råd med ytterligare en bulldozer. Hoppas verkligen Zen blir superbra, så vi får se riktig konkurrens igen.

Synd dock att AMD/Intel inte kan hoppa till DDR5 på en gång.

Hoppa på en minnesstandard som inte ens finns?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

jag vill se nåt som kan mäta sig med socket 2011, då blir jag glad c: fast om det blir över hypat blir det surt dock.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Det var på tiden att nånting händer hos AMD.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _Merc_:

jag har en känsla av att det kommer en ny generation konsoler eller uppgraderade varianter när amd går ner till 14 nm.

Fast de tillverkas av TSMC och Inte Globalfoundries eller Samsung. Så det är mer troligt att du får vänta tills TSMC blir klara med sin 16 nm FinFET innan det kommer en slimversion av nuvarande konsoler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Väntar nog hellre på AMD Brasswell!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Så, samtidigt som Intel släpper efterföljaren till Skylake på 10 nm, ska AMD släppa detta?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sapiens:

Synd dock att AMD/Intel inte kan hoppa till DDR5 på en gång.

Tycker nog att RAM-prestanda är något av det minst viktiga att förbättra just nu. Till vad räcker inte fyra kanaler DDR4?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Han kommer från Apple. Finns en video på youtube där dom pratar med killen. Är det ett och halvt år fortfarande? det sa dom ju för flera månader sedan också

I artikeln står det Q3 2016 det är ju om ett och ett halvt år.

Skrivet av Sapiens:

Synd dock att AMD/Intel inte kan hoppa till DDR5 på en gång.

Vad menar du med det?
Det är inte riktigt så det funkar...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

ARM är knappast speciellt intressant i detta anseendet.

Hoppa på en minnesstandard som inte ens finns?

Kan lägga till att det är tveksamt om det någonsin kommer bli något DDR5. JEDEC verkar vara mer inne på någon form av staplat minne men det är för tidigt att säga. Det verkar i alla fall som att DDR har nått sin gräns och att det är för mycket tekniska problem att skala det vidare till DDR5 när det finns mer effektiva alternativ.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Äntligen blir det hyperthreading för AMD. Och visste inte att AMD skulle komma längre än Intel med 14nm vs 22. Men båda köper ju kretsar från Global foundries så..

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Och visste inte att AMD skulle komma längre än Intel med 14nm vs 22.

Intel går dock till 14 nm nu i sommar, och efterföljaren på 10 nm lagom till planerad release av Zen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Han kommer från Apple. Finns en video på youtube där dom pratar med killen. Är det ett och halvt år fortfarande? det sa dom ju för flera månader sedan också

Och han jobbade på DEC och AMD (K7 och tidigt under K8) tidigare. Samt PA Semi när de köptes upp av Apple. Så han har jobbat med superscalar-chip på Alpha, MIPS64, PowerPC, ARM och x86/x86-64 ISA/arkitekturer. Det är bra om de tar in folk som har driv.

AMD gjorde ett val att inte ha några produkter på ~4 år när det blev klart hur skadad BD var. De har pratat om det offentligt. De sa också upp produkter i roadmap:en redan vid 11/12. Det är i grunden bra att de inte lägger resurser på en arkitektur som inte går att fixa. ARM blir nog svårt att konkurrera på däremot, det är många kompetenta som gör custom ARMv8/arm64 chip för servrar och andra tillämpningar och på konsumentsidan handlar det så mycket som drivrutiner och helheten att det lär ta ett tag innan de gör något avtryck.

Permalänk
Medlem

De vill man ju ha. Fast imon.

PS. Ordet jätteskutt används för lite i världen.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Så, samtidigt som Intel släpper efterföljaren till Skylake på 10 nm, ska AMD släppa detta?

Tja kan bli bra och det kan bli sämre. Börjar ju bli pilligare att få till fungerande kretsar nu under 20nm och kylningen.

Sen tror jag inte skillnaden är så stor på 10 och 14. På desktop i alla fall (om zen släpps till desktop). Bärbart beror på, dels hur mycket den drar och hur lätt den är att kyla.

Men hoppas Zen vänder trenden för AMD. Vore kul se hur deras APU presterar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hoppas som sagt att det blir en multi socket APU plattform för prestanda segmentet (workstations, servers och tier 1 gaming).

Permalänk
Medlem

Jag väntar gärna.
Köper mig en 8850K på vägen dock. Tycker de ska kunna ha något förbokningssystem för att hålla ekonomin rullande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

AMD behöver egentligen inte matcha Intel utan de behöver bara göra något som är tillräckligt bra. Kan de sen slänga in en integrerad GPU med ett par hundra MB staplat VRAM så kan det bli en intressant plattform. Då kan de dra ifrån Intel när det gäller iGPU igen och där kan de plocka marknadsandelar. Många slipper ju gärna att slänga in en dGPU i designen för det är så mycket enklare med allt i en bit kisel.

Blir det inte mer av en nisch med billigare processorer utan kisel för iGPU? Jag tror AMD har stor chans om de satsar på att hålla priserna nere.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag väntar gärna.

Samma här! Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

PS. Din gamla avatar var coolare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Om Zen blir ett misslyckande igen så är det adjös med AMD.

Tyvärr är det nog så. Då hamnar AMD i samma liga som VIA. Grafikkortsdelen får förhoppningsvis vara kvar med annat namn kanske? ATI igen då?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att den kommer leverera. Verkar inte vara helt osannolikt iaf.

Kan lätt tänka mig att vänta med uppgradering ett år till. Sitter på min första Intel prolle någonsin nu men går gärna tbx.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Och han jobbade på DEC och AMD (K7 och tidigt under K8) tidigare. Samt PA Semi när de köptes upp av Apple. Så han har jobbat med superscalar-chip på Alpha, MIPS64, PowerPC, ARM och x86/x86-64 ISA/arkitekturer. Det är bra om de tar in folk som har driv.

AMD gjorde ett val att inte ha några produkter på ~4 år när det blev klart hur skadad BD var. De har pratat om det offentligt. De sa också upp produkter i roadmap:en redan vid 11/12. Det är i grunden bra att de inte lägger resurser på en arkitektur som inte går att fixa. ARM blir nog svårt att konkurrera på däremot, det är många kompetenta som gör custom ARMv8/arm64 chip för servrar och andra tillämpningar och på konsumentsidan handlar det så mycket som drivrutiner och helheten att det lär ta ett tag innan de gör något avtryck.

Vilka har egna designer av ARM på serversidan och har de hittat ett användningsområde för de där mikroservrarna som det var så mycket snack om än? Var ju mycket snack om hur strömsnåla de skulle vara men många var lite oklara på vad de faktiskt skulle användas till förutom lagring som inte är alltför tungt belastad. Är ju flera som visat sjukt häftiga klusterrack som vid första anblick ser ut som en lagringsserver men med en ARM-nod istället för hårddiskar.

Skrivet av Jazz 1-up:

Blir det inte mer av en nisch med billigare processorer utan kisel för iGPU? Jag tror AMD har stor chans om de satsar på att hålla priserna nere.

Fast hur ofta vill du ha en hyfsat stark processor som det här ändå är utan någon sorts grafikkort? Hela tanken med en APU är ju att det håller totalkostnaderna nere. Om du är systembyggare och ska tillverka billiga laptopar, vilket väljer du då. En APU där du får CPU och GPU på ett BGA-chip eller en separat CPU och GPU där du måste lösa kylning för båda separat, du måste dra PCIe-banor i moderkortet vilket är pilligt då höghstighetsbussar är rätt känsliga. Dessutom är det två chip att köpa in, lagerhålla, hantera och löda. Idag måste du lägga på en del pengar på en laptop innan du hittar en lös grafikkrets. Samma sak med enklare stationära. Det är väldigt mycket billigare att slippa köpa och hantera lösa grafikkort. En dröm för de som tillverkar kontorsdatorer. Det är först om du tillhör nischen som behöver mer prestanda än den integrerade grafikdelen som det kan vara intressant med en serie utan grafikdel. Då får AMD väga kostnaden för en till produktserie mot besparingen i kisel. Tittar vi på Intel så verkar de ha konstaterat att det inte är värt det för annat än dedikerade serverprocessorer, det vill säga s2011. Hur AMD gör vet vi inte men det är ju inte omöjligt att de kör en liknande manöver om de nu ska in och konkurrera med högpresterande Opteron igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så, samtidigt som Intel släpper efterföljaren till Skylake på 10 nm, ska AMD släppa detta?

Om inte vad är alternativet? Att inte släppa något för att Intel alltid ligger före övriga kretstillverkare?
Eller använda nån hittepå tillverkare som inte finns? AMD är defacto just nu begränsad till TSMC eller GF (möjligtvis Samsung i framtiden) för tillverkning av kretsar, det innebär också att man begränsad till noder som de företagen har tillgängliga och om det betyder tillverkning på 14nm när Intel är på 10nm ja då är det det enda alternativ som finns.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det var ingen som trodde att AMD skulle kunna bräcka Intel med Athlon (K7) år 1999, men då gick det. AMD hade sedan prestandaövertaget i sju år, ända till dess att Core 2 lanserades. Det finns inget som säger att AMD inte skulle kunna komma tillbaka på samma sätt igen.

År 2016 låter långt bort, men det går snabbare än man tror. Min Phenom II X4 955 får duga till dess.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Då får jag väll bita ihop och hoppas Tuban håller tills dess!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vilka har egna designer av ARM på serversidan och har de hittat ett användningsområde för de där mikroservrarna som det var så mycket snack om än? Var ju mycket snack om hur strömsnåla de skulle vara men många var lite oklara på vad de faktiskt skulle användas till förutom lagring som inte är alltför tungt belastad. Är ju flera som visat sjukt häftiga klusterrack som vid första anblick ser ut som en lagringsserver men med en ARM-nod istället för hårddiskar.

Cavium, och AppliedMicro har redan arm64/AArch64 ARMv8-designer ute. Broadcom kommer senare. Dessa har kunder även om det främst rör deras tidigare MIPS64 och PPC-kunder. De används inom nätverkstillämpningar, inom basstationer, och olika appliances med mera. Men det för också med sig en förbättring när det gäller Linux på dessa system, då mycket standardiseras. Mer generella servertillämpningar blir därför möjliga, men det är ju också mycket inbyggnad. Andra licensierar ARMs egna designer, t.ex. Marvell. Nvidia och AMD har svårt att konkurrera där. De måste mer hitta på marknader. AMD äger SeaMicro, så de har en plattform för mikroservrar, men finns inget som säger att de måste vara ARM när de väl kan bygga x86-kretsar. Mycket i sådana lösningar är I/O eller fabric. Så AMDs fördel är ju att de kan skapa något unikt på x86-64. Därför undrar jag lite vad deras ARM-strategi går ut på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Cavium, och AppliedMicro har redan arm64/AArch64 ARMv8-designer ute. Broadcom kommer senare. Dessa har kunder även om det främst rör deras tidigare MIPS64 och PPC-kunder. De används inom nätverkstillämpningar, inom basstationer, och olika appliances med mera. Men det för också med sig en förbättring när det gäller Linux på dessa system, då mycket standardiseras. Mer generella servertillämpningar blir därför möjliga, men det är ju också mycket inbyggnad. Andra licensierar ARMs egna designer, t.ex. Marvell. Nvidia och AMD har svårt att konkurrera där. De måste mer hitta på marknader. AMD äger SeaMicro, så de har en plattform för mikroservrar, men finns inget som säger att de måste vara ARM när de väl kan bygga x86-kretsar. Mycket i sådana lösningar är I/O eller fabric. Så AMDs fördel är ju att de kan skapa något unikt på x86-64. Därför undrar jag lite vad deras ARM-strategi går ut på.

Jag tänkte inte alls på embeded och infrastruktur och sånt. Klart det måste finnas enorma mängder små processorer överallt.

Det enda AMD har visat än så länge när det gäller ARM är väl en direkt konkurrent till Intels Rangeley. Frågan är vad ARM ger för fördel mot Jaguar/Puma där. Några cyniker har sagt att det mest handlar om att ARM är hett just nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tänkte inte alls på embeded och infrastruktur och sånt. Klart det måste finnas enorma mängder små processorer överallt.

Det enda AMD har visat än så länge när det gäller ARM är väl en direkt konkurrent till Intels Rangeley. Frågan är vad ARM ger för fördel mot Jaguar/Puma där. Några cyniker har sagt att det mest handlar om att ARM är hett just nu.

Det är också ganska stora processorer, då det rör sig om upp till 48 kärnor, 40/100GbE gränssnitt, ASIC IP för acceleration osv. ARM tar definitivt mark från andra arkitekturer här, men AMD är ju ett företag som redan dragit sig ur MIPS (Alchemy) för inte jättelänge sedan. Att Intel åter vill in på SoC-marknaden kan jag förstå, men de har också resurser att kasta på konsumentsidan och integration. Att konsumentprylar skulle få vettiga drivrutiner för AMDs chip (för exempelvis Android) tvivlar jag på. För Nvidia tog det flera år, AMD kan inte vänta 3-4 år. På server och inbyggnad undrar jag lite vad det är för kunder som inte kunde leva på AMDs framtida big och small cores. AMDs custom-strategi är ju på x86-64, men vem ska köpa deras färdiga ARM-lösningar? Det finns ändå lite konkurrens där. Det är inte bara Nvidia.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och väntar med min gamla bulldozer

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync