Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Fast bara för att nvidia säger så så måste det ju vara så? Nej jag köper det inte, Jag menar inom vilken annan Bransch skulle ett företag komma undan genom att bara säga nej men det blev ett fel med Pr folket bara på en av våra största lanseringar och under de 4 månaderna som gått har ingen internt märkt att det står fel i alla dessa recensioner och produkt beskrivningar,

Nej, det är helt riktigt totalt sinnessjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För den som vill ha en lite djupare genomgång, eller bara läsa samma sak med många fler ord, kan jag rekommendera Anandtechs genomgång.

Ska bli intressant att se när det börjar dyka upp lite tester som visar i vilka scenarion som det kan bli ett problem och hur beroende de i sin tur är på drivrutinernas förmåga att jonglera runt minnet.

http://www.anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting...

Bra artikel.

Mmm man sitter på ett GTX660Ti....som man köpte för att spela BF3 med bättre grafik (snyggare visuals).
Fick hem GTX660Ti "avinstallerade" AMD5870 som funkade klockrent.
Nu började micro-frysningar komma som på beställning....kan det ha att göra med hur man allokerar minnet på det kortet...hmmm man funderar ju.....

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ELF:

Bwah, min bil går saktare om det bara är 10 liter bensin kvar.

De där 500 sista megabyten kan göra stor skillnad beroende på applikation.

Kan vi snälla sluta med biljämförelserna, de funkar i princip ALDRIG.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

du som försvarar allt som är grönt
helt ärligt nu tycker du det här beteendet är okej och i så fall vad blir nästa steg i din undergivelse till företag?

Jag kan förstå hur det kan verka som det bara för att man inte följer mängden och "hatar".
De 2500kr jag gav är utan att låta dryg en väldigt liten summa för mig. Klart det inte är okej trots det.

Men du får fortfarande inte något som är mer prisvärt.

Man måste skilja på den teoretiska biten och verkligheten. I verkligheten händer det inget med kortet som gör något ospelbart om man nu tycker att 30-40 fps är spelbart till att börja med eftersom det är den prestandan man har när man spelar i 4k och det skiljer sig inte vare sig du har GTX 970 eller GTX 980.

Med tanke på hur mycket man annars på Swec predikar om 120-144fps och absolut inte under 60fps så är det spännande att folk börjat spela på 4k med ett ensamt GTX 970 nyligen ;).

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Det är juh falsk marknadsföring att ge ut större siffror än vad det igentligen är jag som sittet på en rog swift och var i tankarna att skaffa 2 till och 2st 970s kommer inte göra detta nu för med dom pixlarna kan jag få problem om jag saknar 0.5gb i vissa dåliga förhållanden. Så för vissa blir detta ett faktum om falsk marknadsföring. Sen ät den stora saken att det är ett stort duche-move att ge ut falska speecs även om det inte ger stora förändringar överlag. lite som att marknads föra en bil med 200hk fast den har bara 190 du märker inget men du köpte kandke bilen för att få vara med i 200+ klubben

Fast det är ju fortfarande 4GB grafikminne, bara att det blivit segmenterat. De sista 512MB, medans de inte är att föredra är fortfarande mycket snabbare än att behöva hämta data från systemminnet över PCIe bussen.

Skrivet av Sirme:

Fast bara för att nvidia säger så så måste det ju vara så? Nej jag köper det inte, Jag menar inom vilken annan Bransch skulle ett företag komma undan genom att bara säga nej men det blev ett fel med Pr folket bara på en av våra största lanseringar och under de 4 månaderna som gått har ingen internt märkt att det står fel i alla dessa recensioner och produkt beskrivningar,

Så vad exakt hade Nvidia vunnit på att marknadsföra att de har 64 ROPs istället för 56 som det visar sig vara? Poängen i mitt första inlägg står sig att så länge folk kollar på den faktiska prestandan istället för siffror som är svåra att tolka någonting ifrån så har ingenting förändrat sig. Det är ju inte så att någon av de som pratar om att lämna tillbaka sina kort hade avstått ifrån köpet om det hade stått 56 ROP och 1,75MB L2 cache istället för 64/2MB.

Permalänk
Medlem

Dock är jag väldigt nöjd med mitt GTX 970. Tänker inte alls på detta problem och orkar inte bry mig. Får helt enkelt lita på Nvidia kan försöka fixa problemet i form av drivrutiner, även om det verkar vara hårdvaran de sitter i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast det är ju fortfarande 4GB grafikminne, bara att det blivit segmenterat. De sista 512MB, medans de inte är att föredra är fortfarande mycket snabbare än att behöva hämta data från systemminnet över PCIe bussen.

Men fortfarande massor med långsammare än det ALLA trott.

Citat:

Så vad exakt hade Nvidia vunnit på att marknadsföra att de har 64 ROPs istället för 56 som det visar sig vara? Poängen i mitt första inlägg står sig att så länge folk kollar på den faktiska prestandan istället för siffror som är svåra att tolka någonting ifrån så har ingenting förändrat sig. Det är ju inte så att någon av de som pratar om att lämna tillbaka sina kort hade avstått ifrån köpet om det hade stått 56 ROP och 1,75MB L2 cache istället för 64/2MB.

Nja rätt mig gärna om jag har fel för detta är verkligen inte mitt område MEN. Kan det inte vara så att det stått 56rops och 1,75mhz l2 för att några smarta killar inte skulle kunde listat ut detta problemet redan vid eller kort efter en lansering.
Sedan är det ju lite konstigt att Nvidia väljer att uppdatera sin spec just nu efter att det upptagats konstigheter Knappast så att Nvidia ingenjör sprunigt ner till puplic relations igår med en post-it som lyder.. OPS. BTW we have found bug in our specification. Please change it for future products. P.S buying coffee next time we meet.

Permalänk
Medlem

Äger inget 970 så kan inte utala mig om prestandan, men tycker det är otroligt dumt av dom att ändra Specifikationerna för kortet nu.

Det blir ju faktiskt så att det är falsk marknadsföring om man ser till det faktiska att dom sålt kort med specifikationer som inte stämmer överens med kortet dom har sålt. Sen om man egentligen blir påverkad i något högre utsträkning vet jag inte men att dom gör detta och folk anser det vara okej öppnar ju bara dörrarna för att det ska kunna göras igen då dom vet att en del inte bryr sig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag kan förstå hur det kan verka som det bara för att man inte följer mängden och "hatar".
De 2500kr jag gav är utan att låta dryg en väldigt liten summa för mig. Klart det inte är okej trots det.

Men du får fortfarande inte något som är mer prisvärt.

Man måste skilja på den teoretiska biten och verkligheten. I verkligheten händer det inget med kortet som gör något ospelbart om man nu tycker att 30-40 fps är spelbart till att börja med eftersom det är den prestandan man har när man spelar i 4k och det skiljer sig inte vare sig du har GTX 970 eller GTX 980.

Med tanke på hur mycket man annars på Swec predikar om 120-144fps och absolut inte under 60fps så är det spännande att folk börjat spela på 4k med ett ensamt GTX 970 nyligen ;).

Då förstår jag, vi har helt enkelt olika utgångspunkter

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Bra artikel.

Mmm man sitter på ett GTX660Ti....som man köpte för att spela BF3 med bättre grafik (snyggare visuals).
Fick hem GTX660Ti "avinstallerade" AMD5870 som funkade klockrent.
Nu började micro-frysningar komma som på beställning....kan det ha att göra med hur man allokerar minnet på det kortet...hmmm man funderar ju.....

Snarare defekt kort eller SBS, det får en felsökning avgöra. 970 kan i vissa fall vara drabbat av stuttering från vad jag sett beroende på omständigheter och vissa okända faktorer, det sagt har AMD har i regel mer problem med ojämnheter i renderingen än det gröna laget från vad jag sett.

Och fundera inte så mycket på minnesallokeringen på ditt GTX660 för övrigt...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen har tagit upp detta ännu:

"Den 3,5 GB stora sektionen av videominnet får tillgång till 7 minneskanaler, vilket i stora drag ger 7/8-delar av bandbredden i jämförelse med Geforce GTX 980. Det sista sista segmentet får dock endast tillgång till 1/8-del av den maximala bandbredden."

(ursäkter om jag missade att någon redan har pratat om det, såg inget när jag läste igenom tråden)

Detta betyder ju i princip att GTX 970 har 196GB/s i minnesbandbredd, (224/8)*7=196. Så inte nog med att GTX 970 inte är ett 4GB kort med samma minnesbandbredd som GTX 980 det är inte ens ett 3,5GB med 224GB/s + 0,5GB med 28GB/s utan ett kort med 3,5GB med 196GB/s + 0,5GB med 28GB/s.

Vilket inte är särskilt imponerande då:

GTX 580, 680, 670 har 192GB/s.
GTX 770 har 224GB/s,
GTX 780, GTX Titan har 288GB/s
GTX 780ti, GTX Titan Black har 336GB/s

Vet att det inte är så enkelt att jämföra men ändå.

Skrivet av BM-Mods:

Äger inget 970 så kan inte utala mig om prestandan, men tycker det är otroligt dumt av dom att ändra Specifikationerna för kortet nu.

Det blir ju faktiskt så att det är falsk marknadsföring om man ser till det faktiska att dom sålt kort med specifikationer som inte stämmer överens med kortet dom har sålt. Sen om man egentligen blir påverkad i något högre utsträkning vet jag inte men att dom gör detta och folk anser det vara okej öppnar ju bara dörrarna för att det ska kunna göras igen då dom vet att en del inte bryr sig.

Tja det är ju bättre än att de inte hade ändrat specifikationerna och bara struntat i det fast de var fel. Jag säger inte att nvidia gör rätt men att inte ändrat i nuläget hade varit ännu mer fel.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast det är ju fortfarande 4GB grafikminne, bara att det blivit segmenterat. De sista 512MB, medans de inte är att föredra är fortfarande mycket snabbare än att behöva hämta data från systemminnet över PCIe bussen.

Så vad exakt hade Nvidia vunnit på att marknadsföra att de har 64 ROPs istället för 56 som det visar sig vara? Poängen i mitt första inlägg står sig att så länge folk kollar på den faktiska prestandan istället för siffror som är svåra att tolka någonting ifrån så har ingenting förändrat sig. Det är ju inte så att någon av de som pratar om att lämna tillbaka sina kort hade avstått ifrån köpet om det hade stått 56 ROP och 1,75MB L2 cache istället för 64/2MB.

Problemet med din teori här är ju att inga testriggar kontrollerar om ett kort har utsatt mängd minne eller inte, det förutsätts alltid stämma. Vore kul att se ett test där man tog ett 980 och klockade ner det att motsvara ett 970 i prestanda och sedan sakta öka påfrestningen och se vad detta verkligen betyder. För som du påpekar är den praktiska betydelsen i spel idag i "normala" upplösningar sannolikt försumbar, problemet blir framöver. Jag köpte exempelvis ett GTX 460 med 1 GB för att säkra lite istället för ett med 768 MB, hade jag ändå fått mindre minne hade jag inte varit glad även om dåvarande benchmarks inte visade detta. Det extra minnet kom väl till pass i Skyrim som jag annars inte hade kunnat spela med texturmoddar.

Sen ska vi inte glömma att konsumenter som inte är insatta fortfarande ser att mycker VRAM = bra kort. Detta stämmer ju väldigt väl för det mesta då det är toppkort med mycket VRAM men Nvidia har således mycket att vinna på att inte positionera sig under AMDs alternativ.

Sen tror jag inte att speciellt många bryr sig om ROP, shader, CUDA eller vad det kallas då sådana saker oftast visar sig i benchmarks i form av beräkningsprestanda, det här är något som är svårare att få fram test på, men blir skoj att se framöver vad som görs.

Jag hade inte själv returnerat ett GTX 970 om jag haft det, jag tror 3,5 GB är gott och väl tillräckligt några år till för den grafiknivå jag suktar efter och det är fortfarande prisvärt för sin prestanda, satt jag på flera skärmar och flerkortslösningar skulle jag avvakta testen som görs och sedan bestämma mig.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är ju inte så att någon av de som pratar om att lämna tillbaka sina kort hade avstått ifrån köpet om det hade stått 56 ROP och 1,75MB L2 cache istället för 64/2MB.

Det är väl snarare ett sätt att visa missnöje mot företaget än att man faktiskt är missnöjd med prestandan. Skulle jag tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nja rätt mig gärna om jag har fel för detta är verkligen inte mitt område MEN. Kan det inte vara så att det stått 56rops och 1,75mhz l2 för att några smarta killar inte skulle kunde listat ut detta problemet redan vid eller kort efter en lansering.
Sedan är det ju lite konstigt att Nvidia väljer att uppdatera sin spec just nu efter att det upptagats konstigheter Knappast så att Nvidia ingenjör sprunigt ner till puplic relations igår med en post-it som lyder.. OPS. BTW we have found bug in our specification. Please change it for future products. P.S buying coffee next time we meet.

Ja, du kan ju gärna förklara för mig varför Nvidia skulle se till att låta deras engineering team samarbeta med media för att få ut mer information och gå till botten med vad som händer om deras plan var att göra det svårt för folk att lista ut orsaken.

http://anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting-the...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MatsSvensson:

Bwah, mitt grafikkort har bara 3.5 GIG ram och jag har slut på kexen till min ryska kaviar!!

Dagens bortskämda snorungar...

Så länge man har iskyld Vodka till, är allt lugnt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

De har säkert skrivit någonstans i nåt fint juridiskt bindande dokument att *host* kortets spec kan ändras *host*

Hoppas att de flesta som köpt 970 och behåller dem inte råkar ut för att precis 4gb blir någon form av sweetspot i framtiden för vram. Tänker på 1440p ultra eller "4k" low. Känns som att den gränsen idag ligger vid 2gb i och med att 1080p ultra är "standard". Oftast går det ju att reglera användningen med settings i spelen men somsagt, hoppas att just 4gb inte blir sweetspoten.

970 är fortfarande ett bra kort och när folk nu säljer dem billigt begagnat så hoppas jag att någon som behöver ett nytt kort, som har dåligt med pengar, kan göra ett riktigt fynd. (y)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast det är ju fortfarande 4GB grafikminne, bara att det blivit segmenterat. De sista 512MB, medans de inte är att föredra är fortfarande mycket snabbare än att behöva hämta data från systemminnet över PCIe bussen.

Så vad exakt hade Nvidia vunnit på att marknadsföra att de har 64 ROPs istället för 56 som det visar sig vara? Poängen i mitt första inlägg står sig att så länge folk kollar på den faktiska prestandan istället för siffror som är svåra att tolka någonting ifrån så har ingenting förändrat sig. Det är ju inte så att någon av de som pratar om att lämna tillbaka sina kort hade avstått ifrån köpet om det hade stått 56 ROP och 1,75MB L2 cache istället för 64/2MB.

agree to disagree, det är psykologiskt, folk ser att GTX 970 presterar mindre än Gtx 980 och förklaringen som ges är att det endast är på grund av mindre cuda kärnor. och många var redan skeptiska till L2 cachen. så när i recensioner alla dessa siffror som visas brevid varandra för att jämföra gtx 970 och det visar att De har samma rops och l2 cache så tänker det Hmm det här var ju riktigt grymt!, hur kan nvidia släppa nästan likadana kort för 1k - 1.5 k mindre när de nästan är identiska jäklar vilken bra deal det här är, Kan du dessutom ärligt säga till mig att när du läst en grafikkorts recension så har du aldrig tittat på och jämfört hur mycket av dessa siffror som var likadana och inte? ser det då inte bättre ut för Gtx 970 att allt annat förutom cuda kärnor och HZ är likadana?, du skulle bli förvånad hur mycket sådana "små" detaljer ändå påverkar vårat undermedvetna utan att vi vet om det.

Edit, tillägg
Dessutom har jag för mig att en av de stora sakerna när dessa kort presenterades var hur Många mer ROPs de hade jämför med Kepler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Spännande!
Hoppas på kaos och ett 380X som sopar mattan!
*poppar popcorn*

Även jag väntar in nästa serier av kort.

Hoppas Amd lyckas med sitt 380X.

Då kan de bli byte från mitt Gtx780 kort.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Ja, du kan ju gärna förklara för mig varför Nvidia skulle se till att låta deras engineering team samarbeta med media för att få ut mer information och gå till botten med vad som händer om deras plan var att göra det svårt för folk att lista ut orsaken.

http://anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting-the...

Vad har de för val egentligen? Mörka det än mer och tillslut inte ha något hörn att springa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Folk borde få reklamera korten på grund av falsk marknadsföring.

Du köpte ett 970 med 64 rastenheter. Skulle du skicka in kortet för något (coilwhine), så ska du ha ett likvärdigt eller bättre tillbaka. Tex, oh I dont know, 980 kanske

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Det enda alternativet som finns är ju isåfall R9 290X.
Väldigt nära 970 i prestanda.
Sweclockers prestandaindex:
http://i.imgur.com/Thkyrww.png

Techpowerups prestandaindex 1920x1080:
http://i.imgur.com/l0W7tf4.png

Finns från typ 3200:- så ungefär samma pris som GTX 970 också.

Om man vill komma undan än billigare så är ett överklockat 290 väldigt prisvärt än.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kilroy:

Det enda alternativet som finns är ju isåfall R9 290X.
Väldigt nära 970 i prestanda.
Sweclockers prestandaindex:
http://i.imgur.com/Thkyrww.png

Techpowerups prestandaindex 1920x1080:
http://i.imgur.com/l0W7tf4.png

Finns från typ 3200:- så ungefär samma pris som GTX 970 också.

R9 290 är ett bättre köp, färskare siffror här
1080p:

Dold text

1440p:

Dold text

2160p:

Dold text

GTX970 presterar alltså 5% bättre än R9 290 i lägre upplösningar, i högre är det nästan lika.
GTX970 drar mindre ström, R9 290 är billigare.

edit R9 290 har 4GiB användbart videominne, GTX970 har 3,5GiB.

R9 290 är i högsta grad ett bra alternativ.

Men jag håller med om att det ännu inte finns någon anledning att byta bort sitt GTX970 för den här sakens skull.
Vad gäller köp tycker jag att man skall avvakta, saker och ting kommer säkert att klarna denna vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fan så jävla mycket folk som klagar på falsk marknadsföring etc. Det är ju inte som att kortet börjar prestera mycket sämre helt plötsligt. Eller menar ni att ni har suttit och räknat på hur kortet kommer att prestera med antalet ROP enheter och CUDA-kärnor, etc istället för att lita på recensioner? Trots att korten ändrar sig så pass mycket mellan generationerna att antalet beräkningsheter inte ger så mycket mer än antalet Ghz på en processor.

Hur många situationer är det egentligen då det specifikt är bristen på de 512MBen som sabbar situtationen?

För mig och många andra är det en principsak. Det är inte okej att ljuga om specifikationerna.

"Hur många situationer är det egentligen då det specifikt är bristen på de 512MBen som sabbar situtationen?"
Ja, bevisligen många nog för att Nvidia skulle bedöma det som nödvändigt att inte gå ut med de rätta siffrorna från början.

Om AMD pytsar ut ett nytt kort på motsvarande nivå nu under våren kommer jag gladeligen byta mitt 970 mot det bara för sakens skull. Nvidias återförsäljare får en massa begagnade kort på hög medan AMD får högre försälningssiffror. Känns ganska rättvist.

Permalänk
Medlem

Jag är nära på att försöka göra en RMA på mina GTX970.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast det är ju fortfarande 4GB grafikminne, bara att det blivit segmenterat. De sista 512MB, medans de inte är att föredra är fortfarande mycket snabbare än att behöva hämta data från systemminnet över PCIe bussen.

Och det är precis där det blir falsk marknadsföring det är fortfaranfe en dealbreaker för vissa det står att det ska vara en biss hastighet men det är det inte sen upplever juh folk "lagg" när dessa 512MB används saken är att det fortfarande är falsk marknadsföring som gjorde dealbreaker för mig jag hade lämnat tillbax korten om jag fick problem med dem. Nu kommet jag aldrig veta om det skulle göra skillnad men kör mkt hellre på ett par "äkta" kort inte förfalskade hypekort även om skillnaden inte gjort nått:) jag håller mig till äkta vara sen spelar de ingen roll om det var ett 980 290 etc men jag säger bojcotta all skit dom slänger ut så dom inte tror dom kan göra det igen.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag är nära på att försöka göra en RMA på mina GTX970.

Gör gärna det och berätta gärna hur det gått och vilket företag du provat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrimur:

Finns redan i form av AMD Game DVR, har använt det själv. Fungerar utmärkt.

Hade aldrig hört talas om denna funktionen faktiskt innan. AMD's PR-avdelning måste ha legat på "hårt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Ni som vill lämna tillbaks era kort pga ändrade specs, ni köpte väl baserat på benchmarks och inte huruvida kortet hade X antal rasterenheter samt L2-cache? Korten har ju inte blivit sämre sen ni köpte dem så förstår inte vad problemet är riktigt..

Exakt, Jag förlorar snarare på det om jag lämnar tillbaka mitt kort eftersom jag köpte det på rea. Nej, jag kör i 1080p bara, när man väl ska köra i 4k så kommer 4GB ändå inte räcka. Jag köpte kortet pga den riktigt bra prestandan i 1080p i nya spel och som sagts dom har ju inte blivit sämre helt magiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Gör gärna det och berätta gärna hur det gått och vilket företag du provat med.

Jag tvekar på att det kommer gå men skadar inte att försöka.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Vad som faktiskt ligger i minnet vet vi inte, spelutvecklarna kan ha allt från texturer till 1 000 osorterade kattbilder där bara för att.

Ja de där jäkla kattbilderna de envisas med, kan de inte sluta med dem?