Varför kan jag inte köpa GTX960 och GTX970 med referenskylare i Sverige?

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte köpa GTX960 och GTX970 med referenskylare i Sverige?

Varför kan jag inte köpa denna i Sverige? Kylaren är grym för oss som behöver utblås och den ser badass ut. Den är betydligt effektivare och tystare än tillverkarnas egna konstruktioner med radiella fläktar. Kan nån svensk återförsäljare snälla ta in denna!

Det finns en låååång tråd på EVGA med folk som vill att EVGA ska släppa en version med denna kylare.

http://forums.evga.com/Evga-970-Titan-Reference-Cooler-m22181...

Den finns även tillgänglig på t.ex. amerikanska best buy

http://www.bestbuy.com/site/nvidia-geforce-gtx-970-4gb-gddr5-...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

GTX960 har inte samma ref-kylare om de inte ändrat det nyligen.
Anledningen de inte finns så många sådana i Sverige eller resten av världen är för att andra kylningslösningar är bättre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av simon253:

GTX960 har inte samma ref-kylare om de inte ändrat det nyligen.
Anledningen de inte finns så många sådana i Sverige eller resten av världen är för att andra kylningslösningar är bättre.

Det beror ju på, håller med TS om att Nvidias senaste referenskylare är sjukt jävla snygg och skapligt tyst för att vara en referenskylare.
Optimalt för SLI som jag själv tänker köra i framtiden och då är det banne mig 2 referenskylare som gäller och inget annat

Just GTX 960 är det ju tyvärr så att det inte "finns" någon referenskylare för av någon anledning har jag för mig att Sweclockers sade i recensionen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Anledningen till att tillverkarna gör kort som inte följer referens-designen är för att den INTE är tystare eller effektivare. Den är designad att så billigt som möjligt kyla kortet till acceptabla nivåer, varken mer eller mindre (precis som standard-fläkt till processorer).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

finns inga GTX 960 referenskort och typ bara en modell av 970 med referenskylare.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Finns inte särskilt många (om några alls) andraparts kylare med utblås vilket är att föredra om man kör med negativt lufttryck inom chassit.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Det finns flera GTX970 med "referenskylare". Kolla prisjakt, och under "Fler sökkriterier" markera "Eftermarknadskylare - Nej"
7 fick jag fram.
För GTX960 är urvalet mer begränsat, men framförallt svårare att hitta:
Palit GeForce GTX 960 OC HDMI DP 2xDVI 2GB
Gainward GeForce GTX 960 OC HDMI DP 2xDVI 2GB
MSI GeForce GTX 960 HDMI 3xDP 2GB

Jag hittar inget sätt att filtrera fram de här på, utan det är den manuella vägen som gäller. Titta på bilderna, och kontrollera länkarna med tillverkaren, så att man faktiskt får den modellen som är avbildad. Tidsödande och tråkigt, om det inte är till en själv är man kanske inte motiverad...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Så nu har jag rett ut detta ordentligt. Det är så att BestBuy är den enda butiken i hela världen som har rätt att sälja kort som är direkt tillverkade av nVidia. Detta är ett samarbetsavtal mellan BestBuy och nVidia. Dessa har referens PCB och referens kylare som på bilden ovan. Med tillverkade menar jag att de är beställda av nVidia och tillverkas på fabrik i Kina på samma PC partner som tillverkar kort åt som Sapphire, Palit, KNY osv.

Det är fritt för partner tillverkare att använda referens designen för att tillverka egna kort och trycka dit nVidia kylaren eller vilken kylare de vill. Att man väljer andra utblås-kylare är en kostnadsfråga, nVidias referenskylare är väldigt dyr och marginalerna på GTX970 är för små, betydligt mindre än GTX980. Hur vet jag detta? Jag har läst igenom följande tråd på overklockers.co.uk.

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18629271

Asus, MSI med flera har koncentrerat sig på andra typer av kylnigslösningar och min gissning att marknaden för utblås-kylare är liten att man inte är intresserad av en "lyx"-modell för SLI och små chassin. Idiotiskt nog Nu kommer det roliga, overklockers.co.uk har valt att tillverka egna kort där man valt PCB designen och kylaren från GTX980, dessa kort säljs i Europa. Man har sålt 50+ kort om dagen sedan första batchen i mitten av November. Kolla gärna igenom forumet ovan, gott om info där. Det torde vara bästa kortet för SLI eller små chassin.

Kort genomgång från caseking. Notera att caseking och overclockers.co.uk ägs av samma företag. (det finns fler videos på kortet i tråden ovan dock)

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns flera GTX970 med "referenskylare". Kolla prisjakt, och under "Fler sökkriterier" markera "Eftermarknadskylare - Nej"
7 fick jag fram.
För GTX960 är urvalet mer begränsat, men framförallt svårare att hitta:
Palit GeForce GTX 960 OC HDMI DP 2xDVI 2GB
Gainward GeForce GTX 960 OC HDMI DP 2xDVI 2GB
MSI GeForce GTX 960 HDMI 3xDP 2GB

Jag hittar inget sätt att filtrera fram de här på, utan det är den manuella vägen som gäller. Titta på bilderna, och kontrollera länkarna med tillverkaren, så att man faktiskt får den modellen som är avbildad. Tidsödande och tråkigt, om det inte är till en själv är man kanske inte motiverad...
B!

Bra tips, men prisjat har fel i detta fall. Det är inte referenskylare som sitter på de korten utan en billig blower-fan modell.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns flera GTX970 med "referenskylare". Kolla prisjakt, och under "Fler sökkriterier" markera "Eftermarknadskylare - Nej"

B!

Referenskylare =/= Radialfläkts kylning.

Antar att TS är ute efter Nvidias titan-radialfläkt (referens) och inte en plastig högljudd skäp-radialfläkt som sitter på t.ex. Palit-kortet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Bra tips, men prisjat har fel i detta fall. Det är inte referenskylare som sitter på de korten utan en billig blower-fan modell.

Trist. Möjligt att det är till TS glädje i alla fall, eftersom det uppfyller kraven han hade på att få ut luften ur burken, men det får han själv avgöra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Anledningen till att tillverkarna gör kort som inte följer referens-designen är för att den INTE är tystare eller effektivare. Den är designad att så billigt som möjligt kyla kortet till acceptabla nivåer, varken mer eller mindre (precis som standard-fläkt till processorer).

Nej. Efter att ha följt ocUKs quest att ta fram 970 med referenskylare står det ganska klart att kylaren är ett skrytbygge, som därtill också kostar mer att bygga än många tredjepartsgräddvispar.

Man slänger inte på en backplate, aluminium- och magnesiumskal i kategorin "så billigt som möjligt". Sen så kan du besöka vilken recension som helst av referens 980 för att se att den faktiskt presterar bra.

Tredjepart vill skilja sig från varandra och samtidigt ha så låg prislapp som möjligt. Nvidia verkade inte ha i planerna att låta 970 referens vara med och fightas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI