Permalänk
Medlem

Inställningar för energi sparar läge

Hejsan!
Min dator får för sig att efter en viss tid att ställa om sig så att skärmen stängs av sig efter 15 minuter, det spelar ingen roll om jag ändrar det till *aldrig* i både catalyst och inställningar i datorn så går den tillbaka efter 15 minuter igen.
Vad är problemet? Snälla hjälp mig så fort ni kan!
Mvh

Permalänk
Medlem

Vi vet varken vilket OS du använder eller vad du har för komponenter i din dator.
Jag förutsätter det är Windows 7 eller högre. Och med tanke på vart tråden är placerad så en stationär dator och ingen bärbar med någon hemsk hybridfunktion.

Vadå går tillbaka? förklara? Går inställningen tillbaka till "15 minuter" eller menar du att den hamnar i viloläge även fast det står "aldrig"?
Du har ju kontrollpanelen (Visa efter : Ikoner ) ->Energialternativ : Där inne till vänster kan du välja "Ange när skärmen ska stängas av". Ändra och tryck spara inställningar.
Du kan även gå in under avancerade inställningar där inne och kolla under "Stäng av skärmen efter" se till att den aktiva energiprofilen är vald i rullisten högst upp så att det ändras på rätt profil. Det står vilken som är aktiv.
Sen kontrollera att det inte är någon "tom" skärmsläckare som bara gå igång. under kontrollpanelen-> Bildskärm-> byt skärmsläckare.

Är det så att det ändras tillbaka till "15 minuter" så gissar jag på att du har antingen någon programvara eller windows task i schemaläggaren som körs, eller en domänansluten dator som ändrar dina policyinställningar hela tiden.
Är det en task i schemaläggaren, sök på "schemaläggaren" under startmenyn och kolla vad som finns där inne. Jag överlåter det till dig att leta reda på tasken ( om den ens finns ) då det är omöjligt för mig att säga vart den eventuellt kan ligga i vilken undermapp.
Är det ett program som orsakar det så tänk på när problemet uppstod och avinstallera eventuella program du lagt in sedan dess, eller gå igenom dess inställningar.
Är det en domänansluten dator är det ingen som kan göra något förutom din eventuella systemadministratör.

Tyvärr vet jag inte hur det ser ut med energialeternativ inne i CCC längre då jag använt det på många många år. Förslagsvis är att helt avinstallera grafikkortsdrivrutiner och installera nya igen.

Jag har inga mer förslag vad jag kan komma på men det kanske kan trigga en snilleblixt i dig att komma fram till saken ändå om inget av ovanstående hjälper

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Förlåt jag glömde nämna operativsystem, data info med mera.. Men iallafall testade att avinstallera den nya grafik drivrutinen omega för AMD och då gick allting till Aldrig automatiskt. Det jag menade var att när jag satte Stänga av bildskärmen efter* Aldrig så ändrades den inställningen automatiskt till 15 min igen, och fortsatte så hela tiden. Vet du om det finns någon lösning på det eller om jag ska kontakta AMD supporten om detta?

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator? Rör det sig om en OEM kan det ju hända att det är någon bloatware som ligger och har hyss för sig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nja eller om inte en crackad version räknas som OEM dock?
Byggde min dator själv, behövs specs?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jjsoon:

Nja eller om inte en crackad version räknas som OEM dock?
Byggde min dator själv, behövs specs?

Citat:

§ 7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Det är inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne när den tidigare blivit låst.

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro