Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Det går säkert att optimera hur data läggs och läses till dessa 0,5GB. Nu förstår jag varför 290x presterar bättre i upplösningar över 1080p.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Europeiska konsumenträttigheterna säger att du köper den produkten som du har uppfattat, inte den du får.

T.ex. om man beskriver sitt 970 kort att vara baserat på en nvidia 970-krets med 64 rasterenheter och det visar sig att du fått bara 56-rasterenheter i kortet du köpt så är produktbeskrivningen felaktig, eller inte tillräckligt tydlig för att du skulle förstått att det inte är ett 970-kort du får, istället ett 970*lite*-kort som de säljer åt dig.

I detta fall ska alla få rätt att lämna tillbaka korten om de vill, eftersom nvidia har ljugit för sina återförsäljare och partners att kretsen är bättre än den är, och alla har hänvisat till gtx 970 med felaktiga specifikationer(eftersom nvidias specifikationer har varit fel) som inte stämmer med verkligheten. Även om prestandaförlusten skulle vara 0%, har man fortfarande rätt att lämna tillbaka kortet, eftersom kortets beskrivning(GTX 970 med 64 rasterenheter) vid tillfället du köpte det inte motsvarar kortet du fick.

Det spelar ingen roll om försäljaren inte har skrivit något om rasterenheter i sin information, om du har antagit pga bristfällig produktbeskrivning att de säljer ett GTX 970 med 64 rasterenheter(nvidia beskrev själva sitt GTX 970 att de hade 64 rasterenheter) och kortet du får har bara 56, så är det försäljarens fel att de inte har upplyst dig om det.

Nu vet jag inte hur svensk lagstiftning är, den behöver inte följa europeiska konsumenträttigheterna(fast de har lovat att deras lagar ska följa dem), men hur som helst kan detta bli ett stort problem för seriösa återförsäljare som bryr sig om sina kunder. Bästa nvidia skulle kunna göra nu är ett erbjuda de med GTX 970 plåster på såren för de har i *misstag* gett fel info. Skett tidigare med hårddisk tillverkare när de använde 1000 istället för 1024 osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Detta kan bli en kostsam historia för nvidia med tanke på att man stämmer allt och alla i vilda västern (USA), hur man än vänder och vrider på det har de sålt ett grafikkort med felaktiga specifikationer medvetet. Även om det inte påverkar prestandan nämnvärt så kan de få sota för det i domstolen, blir roligt att följa.

Jag hoppas de får ett riktigt kraftigt skadestånd. Det förtjänar Nvidia. Hade de sålt kortet med 3.5 GB som det egentligen har effektivt sätt hade fler Radeon-kort sålts.

Permalänk

Känns som att mitt nya grafikkort blir ett AMD Radeon R9 390.

Fy skäms nVidia!

Permalänk
Hjälpsam

GTX970 är ett 3,5GiB kort.
Man kan säga att kortet har 4GiB minne, varav 3.5 GiB är videominne, resten är för långsamt, det kan användas som en texturcache men inte som videominne.
Men även arbetsminnet kan användas som texturcache även om det då blir hälften så snabbt över PCIe16 3.0 (16GB/s vs 32GB/s).

Att du kan ha flyt med 4GiB allokerat är inget konstigt, det är bara när kortet behöver använda mer än 3.5GiB åt gången som problemen visar sig.
Varför problemen tenderar att visa sig mer i SLI, kan helt enkelt bero på att man då kan skuva upp inställningarna mer.

edit Ja GTX970 är fortfarande ett bra kort, ett bra kort med 3,5 GiB videominne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är inte 970s minnesbuss bara 224-bitar (196 GB/s) då bara 7 av 8 bussar används?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Tappi:

Förstår verkligen inte de som försvarar Nvidia. under inga som helst omständigheter är det okej att ljuga om specifikationer så här. Kvittar om det "bara gör skillnad för vissa" eller "Endast någon procent". Det är principen bakom om att man som konsument ska kunna göra ett korrekt och informerat val av vad man köper.

Självklart så har ju 970 inte helt magiskt över natt blivit ett dåligt kort.

Det är ju uppenbart att de tvingat dit en extra 0,5gb bara för att det ska se snyggt ut på pappret och på så sätt inte ligga efter AMD. Sedan har de inte berättat att den delen av minnet endast körs i en bråkdel av hastigheten. Hade de bara varit ärliga om detta från början hade det inte varit några problem.

Personligen så kommer nästa kort jag köper vara ett AMD kort pga principskäl.

Nej precis. Hela grejjen är att dom låtit bli att berätta, och att det behövdes komma fram så här som man stör sig på.

Jag har inte märkt av några problem. Men att inte berätta och lansera något med felaktig info är vad som är störande.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk

Se även dessa benchmarks med 970 OC och 980 OC i 4k och SLI, dock inga siffror angående minnesutnyttjande. Det går väl att dra många slutsatser åt båda hållen baserat på dessa benchmarks men i min värld är resultatet lite som förväntat.

http://www.overclock.net/t/1519016/gtx-980-oc-vs-gtx-970-oc-4...

Visa signatur

Intel Xeon E3-1240v2 | MSI B75MA-P45 | MSI GTX 980 4G Gaming 4GB | Seasonic X-850 850W | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600Mhz 24GB | Crucial BX100 500GB | Noctua NH-C12P SE14 |

Permalänk
Skrivet av Ase:

då får du nog køpa topmodellen om du vill ha en krets utan defekt krets typ 780ti eller Titan black (kanske 980) ær dom enda kretsar jag kænner till dær full krets anvænds Annars ær det på andra kort alltid en eller fler kretsar avstængda før att nåt ær defekt. dærav att det finns billigare grafikkort går nog att kolla med mjukvara status på kretsar om du vill verifiera hur det står till

Om du läser vad jag skrev så står där kort för 5000- 7000 kr.

Jag menar toppkorten om man kan lite på att de är 100 % bra.

Det är ju som man säger ljuger man en gång så hur ska man då kunna lite på dem ingen. (Mörkertal)

Sen du det du skrev att kolla med mjukvara. Det där är inget vi vanliga döda ska hålla på med för de visar inte rätt.

Du skriver att du känner till ???? men det är ju det jag säger !!! vad får vi veta och vad vet vi inte.

Så jag frågar dig då. HUR VET DU DET?

Det är som t.e.x med ASIC Kvalite. När jag kolla första gången så visar den 99.4 % bra men sen när där kom en ny Program version så visar den 75.7 % bra

Så sådant ska man inte lita på alls.

Då frågar jag dig. HUR VET DU DET att toppkorten är 100%
Det är ju det som är frågan vad vi får veta och vad de vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Argument? Jag argumenterar väl inte för något alls!
Ser inte att jag för en diskussion med någon här inne tills nu när du började skriva.

Detta är ett diskussionsforum, inte en blogg. Du får väl räkna med kommentarer på dina tankar om överklockning kan underlätta minnesproblematiken.

Skrivet av BiffenL:

Självklart förstår du inte. Han argumenterar inte utan ger ett tips. Finns folk som gör på det viset, folk som vill vara hjälpsamma, som har ett intresse för hårdvara. Tycker det är bra istället för att heja på sitt lag.

Man går väl inte in på Sweklockers och tipsar om överklockning? Det är inte relevant att man kan klocka korten, bara om man kan klocka mer med "buggen" än innan så att man kan nå upp till den prestandan man skulle fått med klock och utan "buggen"

Permalänk
Medlem

Är det bevisat att Nvidia Ljugit eller mörkat? Om jag inte missat något så ser jag ej detta bevisat någonstans. Tycker man ska lugna sig lite innan man påstår saker som kanske inte stämmer.

Visst förtjänar Nvidia en känga för en sådan miss, då de faktiskt inte borde missa något sådan. Eller ännu värre, om de nu avsiktligen mörkat det, men det tvivlar jag faktiskt skarpt på. Det är knappast värt risken från Nvidias håll att spara in på lite hårdvara som kanske ger några 100.000$ i besparingar, kontra stämningar och böter på kanske kostar några 1.000.000$.

Jag förstår att man är upprörd eller arg över detta, men tycker man att det är en stor sak och vill göra principsak av det så borde det inte vara för svårt att byta kort eller få pengarna tillbaka för köpet.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Spännande om det går att returnera kortet på grund av detta och massor med fok gör det...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Snacka om att detta är en storm i ett vattenglas!!!

Som Anandtech skriver i sin analys:
"In the end while I am disappointed that these details haven’t come out until now, I am satisfied that we now finally have enough information in hand to truly understand what’s going on with the GTX 970 and what its strengths and weaknesses are as a result of memory segmentation. Meanwhile for real world performance, right now this is an ongoing test with the GTX 970. As the highest-profile card to use memory segmentation it’s the first time NVIDIA has been under the microscope like this, but it’s far from the first time they’ve used this technology. But so far with this new information we have been unable to break the GTX 970, which means NVIDIA is likely on the right track and the GTX 970 should still be considered as great a card now as it was at launch. In which case what has ultimately changed today is not the GTX 970, but rather our perception of it."

http://www.anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting...

Så jävla rätt! Inget har ju egentligen förändrats annat än specifikationen. Kortet presterar fortfarande fantastiskt bra!!!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Så... var det verkligen en så stor besparing på produktionskostnaderna att göra så här för att det skulle vara värt att riskera en eventuell shitstorm?

Priset på kretsen (och kortet) svara nog på den frågan.

Skrivet av Tigerhamster:

Jag tycker förstås också att det lämnar dålig smak i munnen, men hade du ärligt talat låtit bli att köpa dem om de specifika specifikationerna var de som de nu har korrigerat till?
På papperet och i praktiken är det en marginell skillnad.
Det är i handhavandet som jag ser problem.

Njae, jag ser det som att de kunde gjort det snygg och sagt att denna har 3,5GB RAM @ 224GB/s. Stängt av de sista 0.5GB och ändå sålt kortet med info att det är nedbantat 980 med ditten och datten avstängt pga tillverkningsfel. Inget konstigt i det.
Men Nvidia är vad de är och kommer hellre med saltade specs för att konkurrera allt de kan (även om de blåser deras kunder).

Skrivet av Fire_Ice:

De här korten borde definitivt specificeras som 3.5GB, då allt över det ger otroligt lagg (men fin fps...). Faktum är att de borde ta bort de extra 0.5 helt och hållet.

Håller med. Borde vara ett 3,5GB kort.

Skrivet av MatsSvensson:

Bwah, mitt grafikkort har bara 3.5 GIG ram och jag har slut på kexen till min ryska kaviar!!

Dagens bortskämda snorungar...

Du vet den TVn du har... du har nu 10 defekta pixlar i den. Inte tänker du väl lämna tillbaka den. Den fungerar ju, och det är inte alltid du ser felen...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PrivatePartsGBG:

Se även dessa benchmarks med 970 OC och 980 OC i 4k och SLI, dock inga siffror angående minnesutnyttjande. Det går väl att dra många slutsatser åt båda hållen baserat på dessa benchmarks men i min värld är resultatet lite som förväntat.

http://www.overclock.net/t/1519016/gtx-980-oc-vs-gtx-970-oc-4...

Intressant.
Där ser man att i vissa spel tappar GTX970 rejält i minimi fps gentemot GTX980, tappet kan nog förklaras med att GTX970 får slut på videominne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Är det bevisat att Nvidia Ljugit eller mörkat? Om jag inte missat något så ser jag ej detta bevisat någonstans. Tycker man ska lugna sig lite innan man påstår saker som kanske inte stämmer.

Visst förtjänar Nvidia en känga för en sådan miss, då de faktiskt inte borde missa något sådan. Eller ännu värre, om de nu avsiktligen mörkat det, men det tvivlar jag faktiskt skarpt på. Det är knappast värt risken från Nvidias håll att spara in på lite hårdvara som kanske ger några 100.000$ i besparingar, kontra stämningar och böter på kanske kostar några 1.000.000$.

Jag förstår att man är upprörd eller arg över detta, men tycker man att det är en stor sak och vill göra principsak av det så borde det inte vara för svårt att byta kort eller få pengarna tillbaka för köpet.

Det är hårda ord jag skriver. Men jag kanske behöver skriva att jag menar lite OM DET ÄR SÅ.

Men jag vet inte alls vilken person du är och du har rätt i vad du säger. Men du har lika fel också. De har ju nu ändrat specifikationerna. Hur ska man uppfatta det?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thorsama:

Är det bevisat att Nvidia Ljugit eller mörkat? Om jag inte missat något så ser jag ej detta bevisat någonstans. Tycker man ska lugna sig lite innan man påstår saker som kanske inte stämmer.

Visst förtjänar Nvidia en känga för en sådan miss, då de faktiskt inte borde missa något sådan. Eller ännu värre, om de nu avsiktligen mörkat det, men det tvivlar jag faktiskt skarpt på. Det är knappast värt risken från Nvidias håll att spara in på lite hårdvara som kanske ger några 100.000$ i besparingar, kontra stämningar och böter på kanske kostar några 1.000.000$.

Jag förstår att man är upprörd eller arg över detta, men tycker man att det är en stor sak och vill göra principsak av det så borde det inte vara för svårt att byta kort eller få pengarna tillbaka för köpet.

Ja det är det, de har själva erkänt att de specat korten fel.
GTX970 har 3,5 GiB användbart videominne inte 4 GiB.
Det är fortfarande ett bra kort, men de har sålts med felaktigt angiven mängd videominne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Du vet den TVn du har... du har nu 10 defekta pixlar i den. Inte tänker du väl lämna tillbaka den. Den fungerar ju, och det är inte alltid du ser felen...

Jag tror faktiskt Samsung har en garanti att det inte ska uppkomma mer än typ 10st döda pixlar inom ett år på deras TV-skärmar.

Men det här mer av ett fult marknadsföringsknep.
De gör ju likadant med dubbla GPU kort, tex Titan Z, där de skriver att kortet har 12GB Vram.
Det finns ju 12GB minna på kortet men den användbara mängden blir egentligen 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Om du läser vad jag skrev så står där kort för 5000- 7000 kr.

Jag menar toppkorten om man kan lite på att de är 100 % bra.

Det är ju som man säger ljuger man en gång så hur ska man då kunna lite på dem ingen. (Mörkertal)

Sen du det du skrev att kolla med mjukvara. Det där är inget vi vanliga döda ska hålla på med för de visar inte rätt.

Du skriver att du känner till ???? men det är ju det jag säger !!! vad får vi veta och vad vet vi inte.

Så jag frågar dig då. HUR VET DU DET?

Det är som t.e.x med ASIC Kvalite. När jag kolla första gången så visar den 99.4 % bra men sen när där kom en ny Program version så visar den 75.7 % bra

Så sådant ska man inte lita på alls.

Då frågar jag dig. HUR VET DU DET att toppkorten är 100%
Det är ju det som är frågan vad vi får veta och vad de vet.

Om du vill hålla på så så kan du ju alltid fråga hur många transistorer som ær trasiga på valfri processor 1, 1k ,10k eller fler? det enda du kan veta utan microskop eller tester ær prestanda & tester + mjukvarukoll på hårdvaran.
Inom grafikkort ær det væl almænt kænt att det ær hur många kluster som ær felfria som bestæmmer hur høg klass grafikkortet ska få samma med processorer hør stor del som ær felfri + hur høg spænning den tål som bestæmmer klass på cpu oxå. (oftast så ær kislet på matrisen som tillverkas så næra centrum som møjlikt som håller høgsta kvalite.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Klumpigt av nvidia oavsett om det är en miss eller medvetet mygel. Tror dom resonerade så att 3,5 avrundas ju uppått till 4
Korten presterar ju uppenbarligen bra fortfarande, men hade jag varit ägare hade jag nog haft lite bitter eftersmak i munnen. Dock inte tillräckligt för ett RMA om kortet funkar i övrigt...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det som är situationen värst för oss som kör SLI som är kraftigare än ett enkelt 980 och drar därför mer minne pga högre grafikinställningar. Jag kör dessutom 1440p! Vissa säger att det redan blir problem vid 3.2GB.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ratatosk:

Ja det är det, de har själva erkänt att de specat korten fel.
GTX970 har 3,5 GiB användbart videominne inte 4 GiB.
Det är fortfarande ett bra kort, men de har sålts med felaktigt angiven mängd videominne.

Kortet har 4GB användbart videominne, inte 3.5GB.
Att påstå något annat är totalt felaktigt och ren lögn.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kortet har 4GB användbart videominne, inte 3.5GB.
Att påstå något annat är totalt felaktigt och ren lögn.

4 GB med en garanterad hastighet på 32 GB/s ;-D

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kortet har 4GB användbart videominne, inte 3.5GB.
Att påstå något annat är totalt felaktigt och ren lögn.

De har dock fortfarande påstått att vi fått 64 rasterenheter när vi egentligen betalat för 56. Falsk marknadsföring.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zotamedu:

Det är drivrutinerna som sköter jonglerandet. Spelet ser ett virtuellt minne och har ingen aning om mer än så. Drivrutinerna vet däremot om att de har 3,5 GB snabbt och 0,5 GB långsamt så de måste bedöa vilken data som ska läggas var. Det ändras ju dynamiskt också alltefter som spelet ändras. Viss data måste ju hållas i den snabba delen, typ allt som är relevant för det man jobbar på för stunden. Men många spel tycker ju om att cacha saker i VRAM. Nya Frostbite ska tydligen vara bra på att lägga beslag på så mycket minne det bara går just för att kunna ha så mycket som möjligt tillgängligt även om det inte används just för stunden. Så det verkar som att Nvidia har en del mjukvarumagi att jobba med som ser till att 4 GB virtuellt minne hamnar på rätt plats i det fysiska minnet. Verkar som att de kör vissa generella algoritmer baserat på typ av data och användningsmönster och en del är applikationsspecifikt. Drivrutinerna måste ju hela tiden hålla koll på att de där kattbilderna ligger på rätt ställe vilket verkar bli en del jonglerande. För det är mer avancerat än att bara börja fylla upp zon 0 och hoppas på det bästa.

Som jag fattade på Nvidia igår (jag satt också i ett fancy samtal med Jonah Alben) fungerar det dock "smartare" än så. Han tryckte på att "the OS" i någon mån "vet om" sektionerna med minne och bara kommer ge applikationen 3,5 GB i första steget, där Nvidias "smarta" algoritmer sedan ska bedöma när resterande minnes släpps på och till vilken data (typ). Det är anledningen till att de flesta titlar stannar just där, ytterligare saker lagras inte om det inte blir strängt nödvändigt. Att skyffla mellan 3,5 GB och 0,5 GB tar mycket kraft och är något jag tror kretsen i det längsta undviker.

I slutänden tror jag dock vi menar samma sak, det är upp till Nvidias algoritmer att bedöma hur minnet ska hanteras. Som jag fattar det sker dock minimalt med skyfflande/jonglerande mellan sektionerna, helt enkelt för att det är högt prestandastraff. Kretsen kan ju inte använda båda segmenten samtidigt. Jag kan förövrigt hälsa att det är rätt svårt att få ned och omvandla den tekniska engelskan till lagom nivå-svenska..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Hade aldrig hört talas om denna funktionen faktiskt innan. AMD's PR-avdelning måste ha legat på "hårt".

Har också testat detta och det fungerar väldigt bra utan att man märker någon tappad prestanda. Har även provat att streama, något som inte fungerade lika bra. Kanske beror mer på mitt nätverk än programvaran dock.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja det är det, de har själva erkänt att de specat korten fel.
GTX970 har 3,5 GiB användbart videominne inte 4 GiB.
Det är fortfarande ett bra kort, men de har sålts med felaktigt angiven mängd videominne.

De har tvärtemot påstått att sista 0.5GB visst är användbara och att prestandaförlusten är liten. Se första svaret de gjorde. Sedan är det upp till dem att bevisa att problem folk upplevt, och direkt skyllt på minnessegmenteringen, kan lösas via drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av fantomsmurfen:

Är inte 970s minnesbuss bara 224-bitar (196 GB/s) då bara 7 av 8 bussar används?

Det är en definitionsfråga, precis som bandbredden. Bussen är rent tekniskt 256 bitar och har rent tekniskt maximala bandbredden 224 GB/s, men eftersom alla delar inte kan användas simultant blir det en smula akademiskt. Jag personligen skulle väl ge fan i att tjura över bitarna (de är ju bara "means to an end" ändå), men däremot skulle jag säga att maximala, praktiska, bandbredden är 196 GB/s snarare än 224 GB/s.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Master of Overkill

Då undrar jag hur GM200 kommer kunna hantera minnet.

Rätt sjukt att man som användare ska behöva ta reda på att det funkar så här, för att Nvidia inte vill markndasföra det såhär....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tvelander:

Då undrar jag hur GM200 kommer kunna hantera minnet.

Rätt sjukt att man som användare ska behöva ta reda på att det funkar så här, för att Nvidia inte vill markndasföra det såhär....

Sålänge det är en "full" krets sker hanteringen precis som vanligt. Det betyder ju till exempel att GTX 960 inte har samma beteende, eftersom det är hela GM206. Nedskalade GM200 kommer sannolikt bete sig likadant som GTX 970.

Skillnaden med Maxwell mot Kepler är att Nvidia även kan använda "halva" sektioner i minneshanteringen, där de tidigare behövde slå av hela klabbet. För Kepler handlade det till exempel om att ett delvis defekt GTX 680 blev GTX 660 med 192-bitarsbuss. Här kör de med "smarta" algoritmer och sparar hela minnet i två partitioner istället, vilket gör att fler kretsar kan användas och därmed pressar priserna. Bizznizz.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S