Telias Technicolor som strular eller högre makter?

Permalänk
Medlem

Fattar ingenting längre.

Efter att ha lagt två mätperioder så ringde teknikern idag, han som konstaterade att linan rent fysiskt är dålig.

Självklart har uppkopplingen fungerat riktigt bra tills idag. Snöslaskigt ute och empväxling. Från några minus till någon plus. Som det brukar när det djävlas.

Loggade in i modemet och såg att snmarginalen var riktigt låg imorse och crcfel småtickade på så jag tänkte och hoppades på en dykning så han skulle ha något att gå på.

Mycket riktigt, efter 10 minuter så tvärdök uppkopplingen och jag blev, för en gångs skull, glad för det för då skulle han kunna se själv. Över en timme till så dök det igen och efter det fungerat bra.

Han ringde nyss och sa, "konstigt det här. Jag ser att det dykt men inga störningar före eller efter"?. Följt av, "har du något bredvid modemet som kan störa? Biltemalampa eller så?"

ORKA!

Förklarade än en gång att oavsett vad jag har på eller inte inomhus, bredvid modemet eller generellt så djävlas modemet varje gång det är "väder"!

Med andra ord. Hur kan det vara stabilt i veckor när det är "bra" väder ute och börja djävlas vid tempväxlingar och väta när jag gör "samma saker" hemma? är ju inte så att jag knäpper på andra saker hemma vid olika vädertyper ute!

Hjälp mig någon att förklara!

Edit:

Ursäkta. Jag klantade bort detta nedanför.

Skrivet av mrqaffe:

Nyliberalismen är ett gissel som förpestar samhället men du kan gärna få låna en bra motorsåg av mig och väcka grannen bokstavligt
Du får hoppas på fiber, vi gjorde det själva där jag bor och nu håller ett par andra angränsande byar också på att bygga nät och vi får väl se vad som händer på lite sikt, föreningarna kanske går ihop sedan.

Är en fiberförening som jag är medlem i men kommer inte hända något. De uppdaterar aldrig hemsida så jag antar att det är dött. De hade möte i mars förra året och det handlade bara om hur viktigt bredband är och lokal politiker var också där för att tala om hur viktigt bredband är men inga pengar skulle skjutas till utan det ska vara "marknaden" som bestämmer.......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Fattar ingenting längre.

Efter att ha lagt två mätperioder så ringde teknikern idag, han som konstaterade att linan rent fysiskt är dålig.

Självklart har uppkopplingen fungerat riktigt bra tills idag. Snöslaskigt ute och empväxling. Från några minus till någon plus. Som det brukar när det djävlas.

Loggade in i modemet och såg att snmarginalen var riktigt låg imorse och crcfel småtickade på så jag tänkte och hoppades på en dykning så han skulle ha något att gå på.

Mycket riktigt, efter 10 minuter så tvärdök uppkopplingen och jag blev, för en gångs skull, glad för det för då skulle han kunna se själv. Över en timme till så dök det igen och efter det fungerat bra.

Han ringde nyss och sa, "konstigt det här. Jag ser att det dykt men inga störningar före eller efter"?. Följt av, "har du något bredvid modemet som kan störa? Biltemalampa eller så?"

ORKA!

Förklarade än en gång att oavsett vad jag har på eller inte inomhus, bredvid modemet eller generellt så djävlas modemet varje gång det är "väder"!

Med andra ord. Hur kan det vara stabilt i veckor när det är "bra" väder ute och börja djävlas vid tempväxlingar och väta när jag gör "samma saker" hemma? är ju inte så att jag knäpper på andra saker hemma vid olika vädertyper ute!

Hjälp mig någon att förklara!

Edit:

Ursäkta. Jag klantade bort detta nedanför.

Är en fiberförening som jag är medlem i men kommer inte hända något. De uppdaterar aldrig hemsida så jag antar att det är dött. De hade möte i mars förra året och det handlade bara om hur viktigt bredband är och lokal politiker var också där för att tala om hur viktigt bredband är men inga pengar skulle skjutas till utan det ska vara "marknaden" som bestämmer.......

Om det handlar om ev bidrag så får ni själva vara aktiva och hålla koll på det för pengapotterna har kommit och gått och man måste ansöka när det finns pengar att dela ut, inte när de är slut för då får man vänta och hoppas att det kommer mera, kommunen kanske har nån samordnare som kan hjälpa föreningen att hålla koll på ev bidrag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det handlar om ev bidrag så får ni själva vara aktiva och hålla koll på det för pengapotterna har kommit och gått och man måste ansöka när det finns pengar att dela ut, inte när de är slut för då får man vänta och hoppas att det kommer mera, kommunen kanske har nån samordnare som kan hjälpa föreningen att hålla koll på ev bidrag.

Fiberföreningen sköter allt rätt hoppas jag. Är bara trött på tystnaden från dem och inga uppdateringar på hemsidan.

Satt och lirade och åkte ur allt. Loggade in i modemet och kollade statsen.

När allt var igång igen låg "Snmarginal upp/ned" på runt 9.0/3.4. Ned brukar ligga på 4.0 - 4.1 när allt är bra.

Satt och uppdaterade sidan och såg hur "ned" sjönk stadigt och vid 2.3 så dök modemet igen. När det kom igång låg det på 3.5isch och efter någon halvtimme steg det till det "vanliga", runt 4.0 och har varit där och inga dykningar efter det.

Hur gör jag? Ärendet är officiellt klargjort men tekniker ska/skulle ringa idag för han lägger mätningar som jag nämnt ovan. Iofs har han inte ringt idag och klockan börjar dra iväg nu. Ska jag ringa supporten och be dem lägga mätning själv över helgen?

Får som sagt noll tillbaks av Skanova/Relacom och deras tekniker. Hade hoppet till denna tekniker, blev lite avvaktande då han inte ville kolla stolpar då föregående tekniker gjort det sa han då jag visste att ingen gjort det.

Förtroendet sjönk som sagt rejält då han började svamla om vi hade något som stör hemma, som biltemalampa eller så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem

Svammel är det knappast. Det finns mängder med dåligt konstruerad utrustning utan tillräckligt störskydd som kan slå ut ADSL-modem. Finns exempel på bl a pumpar och TV i forumet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Svammel är det knappast. Det finns mängder med dåligt konstruerad utrustning utan tillräckligt störskydd som kan slå ut ADSL-modem. Finns exempel på bl a pumpar och TV i forumet.

Lägger även till trådlösa telefoner (DECT), mikrovågsugn.

Permalänk
Medlem

Men då borde det vara "fel" ständigt?

Finns inget "konstant" när det börjar djävlas annat än vädret! Kan gå veckor när det är bra sen kommer en period när det djävlas oavsett vad som är på eller inte här hemma. Är samma sker här hemma som det var under de två åren det fungerade klockrent.

Trådlöst eller med kabel spelar ingen roll.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Satt och kollade statsen när det började blåsa. Såg att snmarginalen "ned" började sjunka så vid 2.6 tänkte jag att nu dyker det snart och tryckte uppdatera och fick troligen detta i samband med att det dök.

Aktiv tid: 0 dagar, 20:59:49
DSL-typ: ITU-T G.992.5 Annex M US 56
Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 1.866 / 18.745
Överförda data (skickade/mottagna) [MB/GB]: 838,16 / 16,03
Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 13,0 / 18,4
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 21,1 / 31,5
SN-marginal (upp/ned) [dB]: 8,2 / 429496725,5
System Leverantörs-ID (lokal/fjärr): TMMB / ----
Chipset Leverantörs-ID (lokal/fjärr): BDCM / BDCM
Rambortfall (lokal/fjärr): 36 / 0
Signalbortfall (lokal/fjärr): 4 / 0
Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Länkbortfall (fjärr): -
Sekunder med fel (lokal/fjärr): 45 / 0
FEC-fel (upp/ned): 77.072 / 62.457
CRC-fel (upp/ned): 15 / 253
HEC-fel (upp/ned): 22 / 188

Den "ned"marginalen var inte att leka med. CRC-felen som dittills legat på noll på ned låg precis vid klicket på 253 som ni ser.

Efter dyket och "egenomstart".

Aktiv tid: 0 dagar, 0:01:21
DSL-typ: ITU-T G.992.5 Annex M US 56
Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 1.906 / 18.565
Överförda data (skickade/mottagna) [MB/GB]: 838,17 / 16,03
Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 13,0 / 18,3
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 21,3 / 32,0
SN-marginal (upp/ned) [dB]: 8,7 / 4,1
System Leverantörs-ID (lokal/fjärr): TMMB / ----
Chipset Leverantörs-ID (lokal/fjärr): BDCM / BDCM
Rambortfall (lokal/fjärr): 44 / 0
Signalbortfall (lokal/fjärr): 5 / 0
Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Länkbortfall (fjärr): -
Sekunder med fel (lokal/fjärr): 55 / 0
FEC-fel (upp/ned): 95 / 11
CRC-fel (upp/ned): 0 / 0
HEC-fel (upp/ned): 0 / 0

När "ned" ligger runt 4.0-4.1 är allt stabilt. Har funderat och tänkt på eventuella störningsmoment här hemma. Om det finns något "konstant" vid dykningarna. Om kaffebryggaren är igång varje gång samtidigt (som dumt exempel) men. Nä, kommer inte på någonting.

"Bra väder" perioderna när allt är bra borde väl också i så fall vara struliga?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem

Värdet med 429....dB är helt orimligt tekniskt sett, det är ju en logaritmisk skala och såvida du inte mätt på big bang eller liknade så lär det vara svårt att komma upp i de värdena

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan dessa två rader?
"DSL-typ: ITU-T G.992.5 Annex M US 56"
och
"DSL-typ: ITU-T G.992.5 Annex A (ADSL2+ over POTS)"??

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem

Annex M möjliggör upp till knappa 3Mb upload om ledningarna klarar det, gamla Annex A enbart dryga 1.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Annex M möjliggör upp till knappa 3Mb upload om ledningarna klarar det, gamla Annex A enbart dryga 1.

Tack!

Om man felsöker, borde man inte göra det då med den "gamla" uppkoppplingstypen och inte den äldre, långsammare? (Extrem amatör om ni inte märkt det förut)

Känns som om man skulle felsöka ny BMW (eller annan valfri bil) med att först slänga i en gammal Volvo B18 motor i den...........

Edit:

Nu när de slängt igång den "äldre" uppkopplingsstypen och mäter med den så är uppkopplingen väsentligt långsammare. Iofs mer stabil men den var stabil under de två år vi hade den högre hastigheten också och jag får inga svar på varför det helt plötsligt börjat djävlas...........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Sen uppdatering och lite mer gnäll, som vanligt från mig.

Fick kontakt med en chef högre upp hos Telia då jag mailade iväg ett brev med beskrivningar om hur det har varit att vara Teliakund den sista tiden med strul med tekniker osv.....

Lösningen för Telias tekniker efter det mailet var som jag frågade/påpekade ett par inlägg ovan. De böt "uppkopplingstyp" sen började de felsöka. Inte felsöka först och ändra sen, oh nej! Tekniker kom efter några veckor ut, ingen felsökning av trådar eller så utan rätt hem hit och kolla jacket sen till telestationen och fippla med hastigheten tills det såg bra ut.

Resultatet blev en sänkning från 18-19 in och runt 2 ut på Bredbandskollen (som fungerade utmärkt ett par år) till 15-16 in och 1.5 ut.

Testade det ett tag och måste säga att det blev stabilare så, sänkning = *buuuh* men stabilitetsökningen = *yey*.

Kollat ping via CMD och kört Bredbandskollen rätt ofta sedan januari och det har som sagt sett stabilt ut.

Satte mig igår vid spelmaskinen och såg att Steam uppdaterade spel i 740kb/s (ursäkta felaktiga termer!) bara. Från det vanliga 1.5-1.6. Kollade Bredbandskollen och där låg ner på 5.12. Körde igång CMD och där låg pingen och studsade mellan 66-80 från det som varit 18-20 sen sänkningen.

Konstigaste var att modemets statssida visade sig att den var uppkopplad på 15.42 in även efter omstart av modemet, samma låga resultat i bredbandskollen och ping i CMD efter omstarten.

Ringde supporten och killen där tyckte allt var konstigt och rekommenderade den vanliga reseten av modemet. Körde "ctrl+c" i CMD av pingtestet och resetade. Slöpratade med killen under tiden modemet startade upp och såg då först att pingen hade sjunkit till det mer normala innan jag stängde av det för resetningen.

Killen sa helt plötsligt, "det släpptes ny mjukvara igår (tisdag) som ställde till det. Är många som ringt och klagat". Efter den "nyheten" trodde han att det var det som ställt till det för mig. Mjukvaran hade återtagits och släppts igen korrigerad.

Efter reseten så pingade det normalt men Bredbandskollen visade nu på 13.4 in och 0.94 ut och där ligger det nu. Han konstaterade att det inte finns något att göra åt det. Är det så om några dagar får jag ringa igen och se vad som sägs.

Tackade för mig och avslutade samtalet med lätt irritation att ha gått från 15.5isch till 13.4.

Direkt efter jag la på luren så dog allt.

Rejält irriterad ringde jag upp igen och hamnade med ny supporttekniker. Jag rabblade på allt om pingningnar, Bredbandskollar, snmarginaler mm. Hon konstaterade att "Oj, du kan mer än mig!"och det var ju tryggt att höra.

Under samtalet med henne kom modemet igång och jag kom på att det var kanske att modemet startade om efter nedtagning av ny mjukvara och att jag kanske var lite väl snabb att ringa upp. Hon "trodde" att det kunde vara så och i och med det avslutades samtalet.

Det som riktigt gnager i mig att vare sig med mailkonversationen med "chefen" eller den som han avsatte som kontaktperson till mig gav mig svar på varför det fungerade förr men inte nu. Så fort jag frågade det så böt de ämne.

För övrigt hoppas jag rejält på min andra tråd http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1... .

Ska samlas ihop 255 intressenter innan man signar kontrakt. Enda jag vet med säkerhet nu är att om det blir av, då vi bor längst bort, så blir eventuell uppkoppling först i juni nästa år. Blir det av ska jag *svordom* ut och klippa ner koppartrådarna själv och ritualbränna dem............. (Håller mig till frågor om fiber och föreningen i den andra tråden.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Tjena, har följt denna tråd ett tag då jag haft liknande problem själv. Hade stora problem med uppkopplingen trots att jag bor 40M från telestationen, ip-tv:n hackade ofta, problemen försvann ofta när teknikerna bytt skarven mellan markkabeln och in i huset och allt fungerade då några veckor.

Tillslut kom en tekniker med någon pejl apparat och konstaterade att det var min plasma tv som störde ut signalerna på telefonledningen, då gav jag upp, orkade inte dra om allt i hela huset och hade inte kulor till en ny tv.
Efter att problemen blev värre sänkte jag min uppkopplingshastiget från 30 till 2 Mbit i hopp om att tv iaf skulle fungera. Problemen fortsatte fortfarande så jag tog en avbitare och klippte bort klämman där markkabeln går in i huset, skalade ca 70mm, ena ledaren var svart, slipade bort korrosion, lödde ihop med kabeln som går in i huset. Här är resultatet:

Aktiv tid: 7 dagar, 2:12:51

DSL-typ: ITU-T G.992.5 Annex A (ADSL2+ over POTS)

Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 1.212 / 13.095

Överförda data (skickade/mottagna) [GB/GB]: 1,65 / 24,16

Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 10,4 / 429496719,3

Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 5,9 / 4,0

SN-marginal (upp/ned) [dB]: 8,7 / 16,1

System Leverantörs-ID (lokal/fjärr): TMMB / ----

Chipset Leverantörs-ID (lokal/fjärr): BDCM / BDCM

Rambortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

Signalbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

Länkbortfall (fjärr): -

Sekunder med fel (lokal/fjärr): 0 / 0

FEC-fel (upp/ned): 4 / 4.429

CRC-fel (upp/ned): 0 / 0

HEC-fel (upp/ned): 0 / 0

Från att gå till ca 1.000.000 FEC- fel/ dygn och otaliga CRC- fel till detta.

Detta kanske inte hjälper dig som har lite längre kabel innan huset men det kanske hjälper någon som googlar sig fram till denna tråd.

Det jag vill ha fram är att de skarvklämmor skanova använder fungerar dåligt när det finns väta i kabeln, de funkar för stunden men stiger det upp mer väta korroderar det fort, koppar är känsligt för korrosion.

Borde väl egentligen ta det här till telia och försöka få kompensation men vettefan om jag orkar sitta i 2h telefonkö.. hehe

//Fabbe

Permalänk
Medlem

Jo man känner allt igen det där, vi har också haft samma problem med koppartråden med fel som kom och gick samt väderberoende. Hade 24Mbit xDSL som blev 12-13Mbit i praktiken som också fungerat mycket bra i flera år innan problemen kom som som då som sista lösning nedgraderades av Skanova till 8Mbit och då gav 3-5Mbit och fortfarande lika mycket avbrott och crc fel. Dvs nästan oanvändbart dåligt.

I samma veva kom 4G hit och då jag ser masten från fönstret så föll vi för locktonerna om att byt ditt fasta xDSL mot nya snabba 4G där du kan göra allt och titta på tv. Jo hastigheten var rätt okej 30-40Mbit ned och runt 25 upp men där sänks ju trafiktaket/höjs priset per Mb hela tiden så det gör att vi nu sitter med dubbla 4G data abonnemang med routers utöver våra vanliga mobiler.

Allt för att inte riskera bli utan internet till datorerna när parabolboxens Viaplay käkat upp all data för månaden. att köra Netflix & HBO kan man glömma det är illa nog som det är. På detta sätt är det bara Viaplay och ip-tvkanalerna i boxen som försvinner när datamängden är slut.

Tack och lov ser det äntligen ut som om vi kommer att kunna få Telia öppen fiber så förhoppningsvis blir det bättre.
Visst de är ganska dyra på avgifter och installationen kostar nästan 22 papp då vi fick lägga till några meter extra grävning för att få fiberdosan där vi vill ha den i huset.
Å andra sidan får man vara glad de alls bygger på småorterna finns många orter av samma storlek som ej får fiber alls.

Problemet är när orten anses som tätbebyggd för då utgår inga byalagsstöd som på rena landet men där orten samtidigt är för liten för att de kommersiella bolagen ska vara intresserade av att bygga där.

Egentligen är vi för liten ort men de har tydligen någon överenskommelse med kommunen för nu ska de bygga ändå, något som i princip var helt otänkbart så sent som förra året.
Så jag är glad ändå att det blev något här även om det i värsta fall tar tills nästa vår innan de är klara. Som allra bäst klart sent i höst om allt rullar på för dem i byggprocessen.

Ska folk kunna bo kvar på småorter och landsbygd så behövs bredband som fungerar då allt mer går över nätet både myndighetskontakter och underhållningen kräver alltmer internet + alla nya smarta hem tjänster som ökar.

Bara att ta vår parabolbox som exempel,så har man från Viasats sida börjat med oskicket att flytta över existerande kanaler från parabolen till att istället bara sända dem över internet fast via parabolboxen som då kräver internet fast de ligger i samma lista som de vanliga parabolkanalerna.

Man talar om att göra plats för nya kanaler på parabolen fast de skriver kryptiskt att kanaler tar mindre plats på kanalkortet för att folk inte ska förstå att de blir lurade.

Detta då det naturligtvis är mycket billigare för Viasat att låta kunden själv få betala för internet överföringen jämfört med att viasat betalar transpondertid på satelliten för en kanal som man redan betalar Viasat för att ha. På detta sätt får man betala två gånger, först avgiften till Viasat för kanalpaketet där kanalen ingår och sedan betala för dataöverföringen också till ens isp för att kunna se kanalen.

Några nya kanaler på själva parabolen istället för de som blev internetkanaler har vi knappt sett till, tvärtom har fler kanaler försvunnit och det har också gjorts om så att vissa filmkanaler som Viasat Film Drama inte längre är HD, vem vill ha filmkanaler i SD när man vant sig vid HD???

Rätt fräckt egentligen när man tar betalt för kanalutbudet så ska kunden istället för att ta emot den från satteliten själv stå för internettrafiken som tar av ens trafiktak när kanalen görs om till internet kanal. de här kanalerna ligger som en helt vanlig kanal på fjärren där bara en liten ikon i tv-rutans programlist diskret talar om att det ej går via parabolen utan belastar ditt internet. Viaplay är något helt annat det är en extratjänst som bara går över internet, där är nog folk medvetna om att det belastar internet och man måste ju inte använda Viaplay om man inte vill.

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Jag frågade, då han såg ut att ha åldern inne, om han hade jobbat som tekniker åt Televerket och det hade han. Han blev lite nostalgisk och sa "då åkte vi ut och skötte om trådar. Fettade om dem och böt linor vid behov utan tjafs". Sånt är förbi nu med Skanova, som han sa "säger vi att en tråd är trasig och måste bytas får vi bara ett ord tillbaks, "laga" så det var därför han aldrig ber om trådbyte mer för han vet att det kommer aldrig ske.

Vet att det är en lite äldre tråd men var tvungen att skapa ett konto för att säga en sak om detta.
Är anställd på Skanova så jag vet vad jag pratar om och allting om detta.

Skanova är vi som äger telenätet i Sverige, ända fram till erat första jack där ni bor. Vi betalar våra underentreprenörer en fast kostnad varje år för material som ska användas till att laga kunders fel.

Relacom, Eltel och Ericsson är dom entreprenörer Skanova har för att sköta om vårat telenät i Sverige. Vid varje tillfälle, och ja jag menar alla tillfällen, det är en felanmälan i vårat (Skanovas) telenät så skickar vi ut en tekniker från någon av ovan nämnda entreprenörer.

Vid varje felanmälan så har dom en klumpsumma (oftast 5.000:-) som dom har att göra allt dom vill med för att få kundens (ni här som klagar på Skanova) internet/telefon att börja fungera. Behövs det mer pengar för att laga felet, låt oss säga 8.000:-, så kontaktar dom Skanova och får utan problem ett godkännande från oss att det är OK att laga felet för den kostnaden.

Det som har hänt här för dig som jag citerade är att teknikern som var hemma hos dig och skulle laga din ledning ljuger. I hans arbetsuppgift ingår det att byta ut dessa ledningar som är på viset som beskrivs. Att vi på Skanova har sagt att dom ska "laga felet istället för att byta ut ledningen" är ren bullshit.
Skanova vill inte ha en enda felanmälan ligga uppe om det är möjligt, vi betalar våra entreprenörer så pass mycket i "materialersättning" varje år så dom skulle kunna byta alla ledningar i Sverige på ett år om det är så.
Detta trick kör tekniker med för att dom är för lata för att byta ut ledningen och att deras företag tjänar mer pengar på att få komma ut till dig 10 gånger på ett år istället för att byta ledningen och aldrig mer komma tillbaka.
Ni ska veta att alla utgifter Relacom/eriksson/Eltel har för deras tekniker betalar vi på Skanova. Varje minsta lilla skarv som används, varje skruvmejsel, tiden dom har varit hos just Er kunder etc etc betalar vi på Skanova.

Vi har ett stort antal tekniker/serviceområden som kör med just detta fusk jag beskrev ovan. Vi har just nu, och ska fortsätta att ta krafttag mot dessa "fuskare" och ställa dom mot väggen. Dvs vi ska inte ge entreprenören betalt för dessa jobb och när pengarna slutar komma in från oss och dom får ta ur egen ficka kommer du se att kvaliten på teknikerna kommer öka markant..

Om något blev luddigt, eller om ni har andra frågor angående vad tekniker ska göra så fråga på så svarar jag.

Edit: Kan tillägga att oavsett vilken operatör ni använder er av så har alla operatörer samma tekniker. Dvs har du telia idag och det kommer en tekniker så är det samma tekniker som kommer om du byter till bbb tex. Och alla verkar inte veta om detta men likaså med kvaliten på internet. Det är samma ledning oavsett vilken operatör ni använder er av. Den enda skillnaden där är att på telestationerna så har dom andra portar, vissa är bättre, vissa är sämre.
Telia har alltid dom bästa portarna på stationerna och om erat internet blir bättre efter ett operatör byte så är den enda anledningen till det att telias port antingen har blivit begränsad av säkerhetskäl (åska, annan överspänning etc) och därför blivit lite sämre. Det som görs då är ett portbyte och allt blir som nytt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kringelmums:

Vet att det är en lite äldre tråd men var tvungen att skapa ett konto för att säga en sak om detta.
Är anställd på Skanova så jag vet vad jag pratar om och allting om detta.

Skanova är vi som äger telenätet i Sverige, ända fram till erat första jack där ni bor. Vi betalar våra underentreprenörer en fast kostnad varje år för material som ska användas till att laga kunders fel.

Relacom, Eltel och Ericsson är dom entreprenörer Skanova har för att sköta om vårat telenät i Sverige. Vid varje tillfälle, och ja jag menar alla tillfällen, det är en felanmälan i vårat (Skanovas) telenät så skickar vi ut en tekniker från någon av ovan nämnda entreprenörer.

Vid varje felanmälan så har dom en klumpsumma (oftast 5.000:-) som dom har att göra allt dom vill med för att få kundens (ni här som klagar på Skanova) internet/telefon att börja fungera. Behövs det mer pengar för att laga felet, låt oss säga 8.000:-, så kontaktar dom Skanova och får utan problem ett godkännande från oss att det är OK att laga felet för den kostnaden.

Det som har hänt här för dig som jag citerade är att teknikern som var hemma hos dig och skulle laga din ledning ljuger. I hans arbetsuppgift ingår det att byta ut dessa ledningar som är på viset som beskrivs. Att vi på Skanova har sagt att dom ska "laga felet istället för att byta ut ledningen" är ren bullshit.
Skanova vill inte ha en enda felanmälan ligga uppe om det är möjligt, vi betalar våra entreprenörer så pass mycket i "materialersättning" varje år så dom skulle kunna byta alla ledningar i Sverige på ett år om det är så.
Detta trick kör tekniker med för att dom är för lata för att byta ut ledningen och att deras företag tjänar mer pengar på att få komma ut till dig 10 gånger på ett år istället för att byta ledningen och aldrig mer komma tillbaka.
Ni ska veta att alla utgifter Relacom/eriksson/Eltel har för deras tekniker betalar vi på Skanova. Varje minsta lilla skarv som används, varje skruvmejsel, tiden dom har varit hos just Er kunder etc etc betalar vi på Skanova.

Vi har ett stort antal tekniker/serviceområden som kör med just detta fusk jag beskrev ovan. Vi har just nu, och ska fortsätta att ta krafttag mot dessa "fuskare" och ställa dom mot väggen. Dvs vi ska inte ge entreprenören betalt för dessa jobb och när pengarna slutar komma in från oss och dom får ta ur egen ficka kommer du se att kvaliten på teknikerna kommer öka markant..

Om något blev luddigt, eller om ni har andra frågor angående vad tekniker ska göra så fråga på så svarar jag.

Edit: Kan tillägga att oavsett vilken operatör ni använder er av så har alla operatörer samma tekniker. Dvs har du telia idag och det kommer en tekniker så är det samma tekniker som kommer om du byter till bbb tex. Och alla verkar inte veta om detta men likaså med kvaliten på internet. Det är samma ledning oavsett vilken operatör ni använder er av. Den enda skillnaden där är att på telestationerna så har dom andra portar, vissa är bättre, vissa är sämre.
Telia har alltid dom bästa portarna på stationerna och om erat internet blir bättre efter ett operatör byte så är den enda anledningen till det att telias port antingen har blivit begränsad av säkerhetskäl (åska, annan överspänning etc) och därför blivit lite sämre. Det som görs då är ett portbyte och allt blir som nytt igen.

Tack för inlägget! "Gillade" det.

Läser och nickar och håller med om mångt och mycket..... Men....

Som "kund" i slutänden kan jag bara konstatera att jag har inte mycket att sätta emot då jag var/är i händerna på Relacom (i detta fall).

Har sagt på flertal ställen, troligen på ett gäng platser i denna tråd att "tekniker kommer ut och spottar i luften och ser var loskan landar och sen debiterar man Telia/Skanova!". Har även sagt det många många gånger till Teliasupporten (jag får ju inte ringa till Skanova) och sagt att Relacom blåser Telia/Skanova på pengar.

Vår tråd genom byn är lastgammal och lappad och lagad genom decennier och allt jag har att gå på är att "kostnaden för att byta koppartråd är för hög och är inte lönsam!".

Och att det är samma tekniker som kommer ut oberoende av vilken isp jag har det vet jag. Vänner som uppmanat mig att byta isp svarar jag "ja. Men det är samma koppartrådar och samma tekniker iallafall".

Som sagt. Om Skanova kunde "öppna upp" möjligheten för "kunder" att ringa direkt till er och fråga och påpeka saker kanske saker kunde ske på andra sätt istället för att var "gisslan" hos tekniker som ljuger om allt möjligt som jag vet inte blivit gjort.......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Som sagt. Om Skanova kunde "öppna upp" möjligheten för "kunder" att ringa direkt till er och fråga och påpeka saker kanske saker kunde ske på andra sätt istället för att var "gisslan" hos tekniker som ljuger om allt möjligt som jag vet inte blivit gjort.......

Vi har ett nummer som går till våran samhällsingång, eller ja numera heter det nätcenter, dit allmänheten kan ringa in och påpeka allting som rör Skanovas egendomer. Är inte allt för insatt vad dom sysslar med på den avdelningen men jag blir förvånad om dom "nekar" er att ringa dit och påpeka dessa saker om tekniker/ledningar.

Edit: Kan vara bra om jag skriver numret: 020 - 50 50 00

Permalänk
Medlem
Skrivet av kringelmums:

Vi har ett nummer som går till våran samhällsingång, eller ja numera heter det nätcenter, dit allmänheten kan ringa in och påpeka allting som rör Skanovas egendomer. Är inte allt för insatt vad dom sysslar med på den avdelningen men jag blir förvånad om dom "nekar" er att ringa dit och påpeka dessa saker om tekniker/ledningar.

Edit: Kan vara bra om jag skriver numret: 020 - 50 50 00

Hur fungerar det då om jag ringer och påstår att tråden behöver bytas men att tekniker "säger si och så" om att Skanova inte byter? Eller kan jag ringa er och klaga på den "felsökning" som tekniker gör som jag vet uteblivit?

Har harvat med detta i över tio års tid och det är samma hela tiden. Tekniker kommer ut, tittar på modemet. Går ut och "lufttittar" på stolpar från marken och sen åker........ Sen kan jag få veta att tekniker noterat att de varit upp i stolpar och tittat och jag vet att det är skitprat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Hur fungerar det då om jag ringer och påstår att tråden behöver bytas men att tekniker "säger si och så" om att Skanova inte byter? Eller kan jag ringa er och klaga på den "felsökning" som tekniker gör som jag vet uteblivit?

Har harvat med detta i över tio års tid och det är samma hela tiden. Tekniker kommer ut, tittar på modemet. Går ut och "lufttittar" på stolpar från marken och sen åker........ Sen kan jag få veta att tekniker noterat att de varit upp i stolpar och tittat och jag vet att det är skitprat.

Man brukar ju kunna mäta ledningskvaliten, har ingen tekniker mätt hemifrån dig till telestationen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar ju kunna mäta ledningskvaliten, har ingen tekniker mätt hemifrån dig till telestationen ?

Jodå. När det var som värst mätte en, konstaterade att det var något som inte var bra. Sen drog han upp en apparat ur fickan och snurrade runt med den i luften (störningskoll antar jag). Sen gick han ut och "markkollade" trådarna i stolparna bakom huset. Han skulle kolla stolpar i byn sa han.

Blev tyst sen trots att han lovade att ringa och berätta vad han gjort. Hörde av grannar i byn sen att de sett Relacombilen komma från oss och åka genom byn, sen var han borta. Efter en halvtimme kom "klarmeddelande" och uppkopplingen fortsatte djävlas. (Bara en i mängden av berättelser jag har)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem

Det skiljer tydligen rätt mycket mellan olika tekniker, Jag har haft problem hemma en gång så de mätt, gått runt o mätt utomhus och så kommit fram till att det var en oxiderad kopplingsplint som sedan byttes ut, nätet blev exemplariskt efter plintbytet.

Just nu i denna timme är jag däremot lite orolig för installatörer, vi har fiber nu men grannföreningen håller just nu på att plöja ner slang och de är utanför mig nu, borrar sig under vägen och jag hoppas att de inte gräver av nått av vår installation, jag har både ett pumphus för V/A och en kopplingspunkt för fiberstammen alldeles bredvid tomten så med lite oflyt så kanske de sänker mitt hus nu...
Typ gräver av fiber och V/A, det sprutar vatten över de avgrävda elledningarna och blir stopp i avloppet vindkraftverken rusar och tappar vingarna som träffar husen....
Jordens undergång...
Eller så kanske det går bra, får hoppas de inte förstör något och att allt fungerar

dumt stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skiljer tydligen rätt mycket mellan olika tekniker, Jag har haft problem hemma en gång så de mätt, gått runt o mätt utomhus och så kommit fram till att det var en oxiderad kopplingsplint som sedan byttes ut, nätet blev exemplariskt efter plintbytet.

Just nu i denna timme är jag däremot lite orolig för installatörer, vi har fiber nu men grannföreningen håller just nu på att plöja ner slang och de är utanför mig nu, borrar sig under vägen och jag hoppas att de inte gräver av nått av vår installation, jag har både ett piumphus för V/A och en kopllingspunkt för fiberstammen alldeles bredvid tomten så med lite oflyt så kanske de sänker mitt hus nu...
Typ gräver av fiber och V/A, det sprutar vatten över de avgrävda elledningarna och blir stopp i avloppet vindkraftverken rusar och tappar vingarna som träffar husen....
Jordens undergång...
Eller så kanske det går bra, får hoppas de inte förstör något och att allt fungerar

Har inte varit med att någon kollat ordentligt.

Uppkoppling och hus överlevt borrning och grävning så här långt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Har inte varit med att någon kollat ordentligt.

Uppkoppling och hus överlevt borrning och grävning så här långt?

Jo de har bara vandaliserat rapsen lite
Före

Efter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som någon ovan nämde så har vi tekniker som är riktigt duktiga och som lägger ner timtals (riktiga timmar) på att lokalisera felet/felen i nätet. Det är vanligt att det är två fel i ett eller hur jag ska förklara då det kan vara fel på tukan (sista biten i luften till huset) och även i dom större kablarna.

Är då tekniker ute och felsöker så kan det vara att han bara ser det första eller andra felet och därefter klarskriver jobbet utan att kontrollera att det fungerar. Detta är mer vanligt hos dom äldre teknikerna som trots sin vana tror att det fungerar.

Men åter till just dessa tekniker som går runt och tittar i blindo i luften och mumlar för sig själv, det är ett tecken på att dom antingen vet att det är ett jobbigt fel att laga, tex mycket spring i stolpar och åka till station/kopplingsplintar och tillbaka, eller att dom faktiskt inte har en aning om vad som är fel.

Ett tecken på att en tekniker "vill" göra sitt jobb bra är att den kontaktar er det sista dom gör, dvs efter dom har kollat hela ledningen ända fram till tukan börjar. Efter det kan han välja tre vägar att gå:
1: han/hon väljer att mäta i stolpen/pålen in mot huset.
2: den kollar inne hos er med sitt instument (bredband) eller telefon då vi/dom ser oftast då vad som är fel.
3: den kollar utsidan och bedömer skicket på ledningen EFTER den kommer till taket/upp ur marken. I 99,9% av fallen så sitter det en skarv på just denna plats och denna skarv blir dålig efter ca 5-15 år beroende hur utsatt den är för väder och vind. Ser ni att det sitter sockerbitar på teleledningen kan ni räkna med att uppkopplingen kommer vara knackig då dessa är inte alls anpassade för internet trafik.

Ledningar som sitter på utsidan av gamla hus är oftast aldrig bytta, det kan vara riktigt jävliga fel att hitta på. Har sett och hört det mesta men den värsta var nog en äldre herre som hade en gammal gammal ledning som gick runt hans hus på utsidan och i ett av hörnen var det ett fågelbo där det satt en gammal skarv. Det är i princip omöjligt att mäta fram en sådan skarv pga det fungerade när fågelboet var tomt men inte när dom var där inne och levde rövare och rörde på ledningen. Det tog teknikerna 2 1/2 år innan dom hittade på det felet. Kan tillägga att gubben inte ville att dom skulle dra en ny ledning rakt nedanför där den kom från stolpen då han inte ville borra ett hål i huset.

Men skaffar ni fiber när det kommer till era trakter så slipper ni dessa problem för alltid. Då ska det till nån stackars sate som ska gräva av fibern för att det ska sluta fungera, men sånt tror jag ni har koll på redan

Permalänk

@mrqaffe: Om du råkar äga åkern eller veta den som gör det, se till att dom lägger fibern på gott marginal för plöjning. Det är måååånga just nu som lägger ner den 30cm på åkrar och tror dom aldrig kommer bli avplöjda.

Ett tips till er jordbrukare därute, plöjer ni av en telekabel/fiberkabel på eran åker ska ni ALDRIG betala en endaste räkning som kommer till er från varken Skanova, Relacom, Eltel eller Ericsson. Det är vårat eget fel att våra tekniker inte lägger dom tillräckligt djupt så ni kan sköta erat jobb utan hinder.

Detta gäller dock ej luftledning för den ser man enligt reglerna...

Edit: varför har dom valt att ens lägga skiten på åkern och inte 15m till sidan fritt från åkern?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kringelmums:

@mrqaffe: Om du råkar äga åkern eller veta den som gör det, se till att dom lägger fibern på gott marginal för plöjning. Det är måååånga just nu som lägger ner den 30cm på åkrar och tror dom aldrig kommer bli avplöjda.

Ett tips till er jordbrukare därute, plöjer ni av en telekabel/fiberkabel på eran åker ska ni ALDRIG betala en endaste räkning som kommer till er från varken Skanova, Relacom, Eltel eller Ericsson. Det är vårat eget fel att våra tekniker inte lägger dom tillräckligt djupt så ni kan sköta erat jobb utan hinder.

Detta gäller dock ej luftledning för den ser man enligt reglerna...

Edit: varför har dom valt att ens lägga skiten på åkern och inte 15m till sidan fritt från åkern?

Fibern läggs på ca 150 cm djup i åkern eftersom det är tillsammans med V/A så är det frostfritt djup som gäller.
Det är oerhört svårt att lägga något 15 meter åt sidan för att missa åkern, det finns helt enkelt inte 15 meter utan åker, det du ser är iofs ett litet hörn bredvid min tomt som mest är till besvär för det är så litet att det inte ens går att köra där med de normala maskinerna utan man måste byta traktor för att få plats så "bonnen" skulle nog helst vilja bli av med den jordplätten för att slippa byta traktor/redskap för att kunna vända där, det är stora åkrar häromkring och maskinparken är därefter, gigantisk med svenska mått och det kryper runt några av de största ekipagen i landet på åkrarna runt mig, den här är effektiv men lite otymplig om det bara är en knappt 50 meter bred åkerbit, det brukar åka runt en Case Quadtrack men även en hel del andra maskiner i den större klassen här och de är för det mesta bredare än vägarna även när redskapen är "ihopfällda"

Förresten jag hatar att få läsa "nere för underhåll" men nu gick det bra och inlägget försvann inte ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kringelmums:

Som någon ovan nämde så har vi tekniker som är riktigt duktiga och som lägger ner timtals (riktiga timmar) på att lokalisera felet/felen i nätet. Det är vanligt att det är två fel i ett eller hur jag ska förklara då det kan vara fel på tukan (sista biten i luften till huset) och även i dom större kablarna.

Är då tekniker ute och felsöker så kan det vara att han bara ser det första eller andra felet och därefter klarskriver jobbet utan att kontrollera att det fungerar. Detta är mer vanligt hos dom äldre teknikerna som trots sin vana tror att det fungerar.

Men åter till just dessa tekniker som går runt och tittar i blindo i luften och mumlar för sig själv, det är ett tecken på att dom antingen vet att det är ett jobbigt fel att laga, tex mycket spring i stolpar och åka till station/kopplingsplintar och tillbaka, eller att dom faktiskt inte har en aning om vad som är fel.

Ett tecken på att en tekniker "vill" göra sitt jobb bra är att den kontaktar er det sista dom gör, dvs efter dom har kollat hela ledningen ända fram till tukan börjar. Efter det kan han välja tre vägar att gå:
1: han/hon väljer att mäta i stolpen/pålen in mot huset.
2: den kollar inne hos er med sitt instument (bredband) eller telefon då vi/dom ser oftast då vad som är fel.
3: den kollar utsidan och bedömer skicket på ledningen EFTER den kommer till taket/upp ur marken. I 99,9% av fallen så sitter det en skarv på just denna plats och denna skarv blir dålig efter ca 5-15 år beroende hur utsatt den är för väder och vind. Ser ni att det sitter sockerbitar på teleledningen kan ni räkna med att uppkopplingen kommer vara knackig då dessa är inte alls anpassade för internet trafik.

Ledningar som sitter på utsidan av gamla hus är oftast aldrig bytta, det kan vara riktigt jävliga fel att hitta på. Har sett och hört det mesta men den värsta var nog en äldre herre som hade en gammal gammal ledning som gick runt hans hus på utsidan och i ett av hörnen var det ett fågelbo där det satt en gammal skarv. Det är i princip omöjligt att mäta fram en sådan skarv pga det fungerade när fågelboet var tomt men inte när dom var där inne och levde rövare och rörde på ledningen. Det tog teknikerna 2 1/2 år innan dom hittade på det felet. Kan tillägga att gubben inte ville att dom skulle dra en ny ledning rakt nedanför där den kom från stolpen då han inte ville borra ett hål i huset.

Men skaffar ni fiber när det kommer till era trakter så slipper ni dessa problem för alltid. Då ska det till nån stackars sate som ska gräva av fibern för att det ska sluta fungera, men sånt tror jag ni har koll på redan

Förstår att det är så det fungerar med tekniker. Haft oflyt och alltid fått de där som "njaa".....

Första killen som var ut i höstas (står i något av alla mina inlägg). Han kom hit först och stod vid modemet och kliade sig i huvudet. Konstaterade att det inte var bra värden. Föreslog utbytesmodem och åkte.

Sen var det parad med tekniker som stod vid modemet och undrade och sen masade sig ut och markkollade stolpar och tråd (två stolpar bakom huset. Genom skogen innan tråden går ner under åkern och upp i byn igen) för att sen säga att de ska kolla i byn. Efter bara någon kvart då de åkt kom klarsms med fortsatta problem som resultat och nya teknikerbesök. Värsta var att på grund av sjukdom var det alltid någon hemma men hände några gånger att ingen kom eller hörde av sig. Ändå stod det i loggarna sen på Telia att tekniker skrivit att ingen var hemma.

Efter många om och men och månader senare så ringde tekniker och konstaterade att han ville hit och mäta igen. Visade sig vara samma kille igen som första gången. Han hade då kollat genom stolpar ordentligt och hittat en koppling som tråden delvis glidit ur. När han började mecka så ramlade tråden ur på andra sidan stolpen.

Han konstaterade att han gjorde not om vilken stolpe det var för han misstänkte att felet kunde återkomma. Efter det fungerade det klockrent igen, i någon månad sen var det dags igen.

Påpekande från mig om att det ska finnas i loggen vilken stolpe det var då tekniker alltid frågade mig vilken stolpe som felet var i (fick aldrig veta det) så var det "nä. Står inget i loggen om det" sen var det samma dj-vla marktittande på stolpar och åka följt av klarmeddelande.

Sista snilleidén var ju som sagt att sänka hastigheten för mig. Killen som fixade "felet". Han slutade kolla stolpar då han fann en felaktig koppling och inga andra tekniker har varit upp och kollat resten av stolparna.

Vad gäller fiber så hoppas jag så in i h-e men blir mer och mer pessimist. Just nu 222 av 255 avtal inlämnade. Motståndare till projektet har startat upp rykten som folk går på. Tiden går ut i morgon, 31 maj att lämna in avtalen men har fått veta att det finns spelrum kvar med tiden då avtal och papper ska lämnas in i september först till länsstyrelsen. men kommer lacka totalt på folk om det inte blir av.

Men har min andra tråd om fibertankar och frågor. Denna var för problem med ADSLuppkopplingen. My bad som halkade loss i slutet om fiber men kunde inte låta bli om sista biten i kringelmums inlägg.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Men ÅHH att det fortfarande är "konsekvenser" som ripplar fortfarande.

Fick faktura igår på tele/adslabonnemanget för första gången sedan vinter/vår.

Först blev jag fundersam över att den täcker perioden "15 april - 14 oktober" då vi normalt får fakturan kvartalsvis.

Sen reagerade jag över summan på över 3000kr totalt på speccen av fakturan. På det tillkom avdraget vi fick för allt strul som var aug-feb/mars, 1800kr men fakturan låg ändå på 1800kr att betala.

Läste genom och såg två poster, "Felsökning, 1/2 timme Ref:****** (jag som blurrar) Avgift 300kr Antal 1." och "Resekostnad Avgift 298.75kr Antal 1".

600kr i straffavgift!?

Ringde upp fakturaavdelningen och för att sammanfatta så tyckte hon själv att det var konstigt att fakturan täckte ett halvår men att nästa skulle vara kvartalsvis igen.

Till straffavgifterna som pratade hon med supportavdelningen om så när hon kom tillbaks till mig så sa hon "det här är helt djävla sjukt".

Jag hade innan snabbrefererat om allt strul vi hade under perioden med tekniker som inte kom på utsatta tider och som rent ut ljög om att de varit hem till oss men att ingen varit hemma defacto att vi var hemma, berättade även en del andra saker för att visa hur det djävlats med tekniker under den perioden.

Straffavgiften var från december 2014 och det var till och med noterat "Ej hembesök" utan hade gällt något utanför hemmet. (???)

Det hon kunde göra var att rabattera 500kr på nästa faktura, det var den summan hon "hade tillstånd" på eget bevåg att erbjuda.

Jag var trött och tackade för hennes jobb. Efteråt slogs jag av rättshaveristens slägga. Jag vägrar betala de 98.75kronorna!

Hur gör jag nu? Ringa fakrutaavdelningen igen eller maila till vdn?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Hade samma problem för drygt 4 år sedan. det visade sig vid tredje besöket av tekniker. Att det var en skarv vid husväggen som glappade vid regn/fuktigt väder. (Fastigheten har luftledning för telefoni/ADSL). Det visade sig att man tidigare hade skarvat med en "sockerbit" och tejpat över med el-tejp. Dessa tekniker som upptäckte detta gjorde dock ingen ordentlig skarv. Utan att felet "pluppade" upp som gubben i lådan efter ett drygt halvår. Då först fick relacom tummen ur röven och göra en ordentlig skarv vid ett fjärde besök. Sedan dess har det fungerat.

Till Beginner: Vi fick som kompensation av Tele2, ett kvartal fritt Internet + 6 månader telefoni för besväret. Då hade vi varit utan internet i en månad. Du kan ju ta det som en måttstock.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem

Kör en liten update. Väntar på att fiberföreningen ska få "tummen ur" och lider med Adsl så länge.

Eller lider och lider. Mer att jag önskar att det fungerar som det ska!

Vet inte vad som hände under tiden januari till april i år. Hade 100 dagar i följd utan avbrott alls! Låg på 1.2 upp och 16.7 ner tills vi kom till april då syncfelen började igen.........

"Nytt" för Uppland nu är att Telia/Skanova bytt från Relacom till ElTel vad gäller reparationer och sånt gällande trådar och telestationer. Jag som gnällt som bara den på Relacom och deras snudd på totala ovilja att felsöka ordentligt. Som exempel, att sitta i bilen med rutan nervevad och titta på tråden längst uppe i stolpar medans man rullar fram långsamt i bilen utmed vägen och strunta i att kolla tråddelarna som går genom skogpartier, det sättet kallar jag inte felsöka. Har ett gäng mer exempel.

Blev glad när jag fick höra "bytet" och tänkte att nu kanske det blir ordentligt gjort allting!

Men. Gick från askan in i elden när Telia/Skanova böt från Relacom till ElTel!

ElTel gör om möjligt ännu mindre!

Haft i princip samma ärenden pågående sedan i april denna gång. Fått sms från Telia om när felet ska vara åtgärdat. Det har passerats med råge bara för att sen, antingen, klargjorts vid Telia utan notifiering till mig (med fortsatt strul med uppkopplingen) eller som favoriten när det kom sms en dag kl 11:55 om att tekniker var tilldelad ärendet och sen kom ett sms till 11:57 om att nu var felet åtgärdat med fortsatt strul därefter............................. Alla gånger har Telia reklamerat ärendet.

Uteblivna felsök, reparationer. Inte sett röken av ElTelbilar i området.

Nu lackade jag ur i lördags som gick och ringde stackarna vid Teliasupporten igen för att höra vad som sker med ärendet. Fick då veta att vi kan vara del av ett större kabelfel och att det skulle vara åtgärdat den 2 augusti.

På kvällen den 2 augusti ringde jag igen då ingenting hänt. Killen då såg att det fortfarande var öppet ärende som skulle vara klart den 2 augusti vilket han själv tyckte var konstigt. Vid granskning såg han att ärendet ursprungligen skulle varit klart den 14 juli men blev uppskjutet till 2 augusti utan klar anledning så han erbjöd sig att påföljande dag kontakta Skanova som i sin tur skulle kontakta ElTel för att höra vad som sker och sen återkomma till mig.

Ingenting dagen efter...............

Ringde supporten igen dagen efter det och fick veta att ärendet fortfarande var öppet och skulle varit klart den 2 augusti och att det då var passerat med några dagar. Precis under samtalet uppdaterades ärendet och skulle då vara klargjort till den 8 augusti. Än en gång, ingen förklaring till varför. Killen nappade inte på att kontakta Skanova/ElTel.

Sitter här igen och känner mig rejält irriterad! Ja. Jag vet att jag ringer supporten en hel del men jag skäller aldrig på dem, inte deras fel utan det är mer för att få hjälp av dem att ta reda på varför ingenting händer, sedan april, men till och med det är att stånga pannan blodig.

Syncfel och sprakande hemtelefoni i perioder.

Samtidigt som fiberföreningen är tyst och ordentligt försenad men det hör hemma i min andra tråd om dem! Denna uppgrävda tråd är för att fråga, är det så här eller är jag maximalt "oflytad" gällande detta ärende eller är det helt enkelt satt i system av ElTel att göra just nada?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk