Microsoft: "Windows 10-plattor under 8 tum blir utan skrivbord"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Windows 10-plattor under 8 tum blir utan skrivbord"

Skärmstorleken avgör det klassiska skrivbordets vara eller icke vara tillsammans med Windows 10. Nu konkretiserar Microsoft vad som gäller för gamla och nya enheter med operativsystemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Konstig regel imo.. Borde vara syftet som avgör inte skärmstorlek. Ex en surfplatta på 10" ska inte ha skrivbord men en minilaptop på 10" ska ha det.. Imo asså..

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är en annan installation som de kör eller ett värde i registret som man kan ändra på

Hur man nu ska nå regedit i så fall är en annan fråga!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Tråkigt med artificiella begränsningar om det ändå finns stöd för det :/ ser personligen ingen nytta med ett skrivbord på s¨å små enheter men andra kanske gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer jag få skrivbord om jag kopplar i den till en extern skärm?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Konstig regel imo.. Borde vara syftet som avgör inte skärmstorlek. Ex en surfplatta på 10" ska inte ha skrivbord men en minilaptop på 10" ska ha det.. Imo asså..

Skulle tro att de därför valde under 8". Då få 7" laptops finns.
Jag skulle kunna tänka mig ha det på en 10" surfplatta, då ofta har du nog med kraft och kan sätta in USB tillbehör eller bluetooth mus.
Men när de når en viss storlek så blir skärmen (även om du har 4k upplösning) så liten att du inte kan styra "desktop" vidare bra.

Personligen hade jag nöjt mig vid under 10", men 10" laptops är ju på väg tillbaka verkar det som.

Sen måste du ju inte använda desktop på en 13" surfplatta om du inte vill.

Skrivet av Ozzed:

Tråkigt med artificiella begränsningar om det ändå finns stöd för det :/ ser personligen ingen nytta med ett skrivbord på s¨å små enheter men andra kanske gör.

Skulle tro att de gör så för att minska resurskraven på telefoner och andra små enheter, som knappt kan använda det ändå. De säger ju inte att du inte KAN installera det. Men det ska inte komma som standard.

Permalänk
Medlem

Det här är ju knappast något som är unikt för Windows - Android har sedan länge haft ett DPI-aware gränssnitt som ändrar sitt utseende efter skärmstorlek/pixeltäthetsförhållandet och där har det fungerat bra. Sedan är ju Desktop-läget en ganska mycket större funktionalitetsgrej än vad en dold sidomeny i Android är, men ändå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

För att dra en omvänd parallell så upplever jag iOS på iPad Air (9,7") som något uppblåst - skärmytan känns outnyttjad i mycket. Så jag tror att dölja skrivbordet för mindre enheter är en bra sak, då det förmodligen skulle kännas för plottrigt, eller "övernyttjat", i många avseenden.

Sen är ju frågan om detta är något som bara slås av i mjukvara och kan återaktiveras, eller om det blir en egen SKU.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Generöst med 8 tum IMO för redan under 10 tum börjar ett desktop-manér kännas klumpigt oavsett vilket OS det rör sig om.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Betyder det här att dom kommer fortsätta med ARM på Windows-datorer? Fattar inte varför man skulle behöva skrivbordet om man ändå inte kan köra några win32-program men om man har en sub-8" device och sitter på en x86 så kan man ju som redan nämnts koppla in extern utrustning och använda som en vanlig dator (om än med crappig performance ).

Permalänk
Inaktiv

Tur att min Encore har 8" iallafall, lär nog bli en uppdatering på den med.

Jag har för övrigt svårare att träffa rätt med min Nexus 4 än Windowsplattan, och då envisas dessutom android med att "rätta" det jag skriver hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Betyder det här att dom kommer fortsätta med ARM på Windows-datorer? Fattar inte varför man skulle behöva skrivbordet om man ändå inte kan köra några win32-program men om man har en sub-8" device och sitter på en x86 så kan man ju som redan nämnts koppla in extern utrustning och använda som en vanlig dator (om än med crappig performance ).

Hade gärna sett en x86 platta på ca 7 tum med telefonmöjlighet som man kan docka när man kommer hem. 90% av min tid framför datorn ägnas ändå bara åt skype och slösurf och då borde prestandan räcka till gott och väl.

Permalänk
Medlem

Snart släpper de en bil, kör man under 50 så slår någon ner dig och tar din ratt.

Vad är meningen med detta? Gör de detta för att de aktivt vill förstöra? De lägger alltså ner utvecklingstid och resurser på att aktivt göra en produkt sämre, för vad? Att jävlas?

"Vi var nöjda med nya Audi A4, men kände att vi inte nått hela vägen, så vi la ner 30 miljoner på att utveckla ett skrapande ljud, att den drar åt höger vi omkörningar och att bakluckan inte går att öppna vid temperaturer över 18 grader."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Snart släpper de en bil, kör man under 50 så slår någon ner dig och tar din ratt.

Vad är meningen med detta? Gör de detta för att de aktivt vill förstöra? De lägger alltså ner utvecklingstid och resurser på att aktivt göra en produkt sämre, för vad? Att jävlas?

"Vi var nöjda med nya Audi A4, men kände att vi inte nått hela vägen, så vi la ner 30 miljoner på att utveckla ett skrapande ljud, att den drar åt höger vi omkörningar och att bakluckan inte går att öppna vid temperaturer över 18 grader."

Men vad i.. vad är det med alla dåliga biljämförelser på detta forum??

Så alla som köper en windowsplatta på under 8" blir slagna och förlorar sina fingrar? Makes sense..

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Men vad i.. vad är det med alla dåliga biljämförelser på detta forum??

Så alla som köper en windowsplatta på under 8" blir slagna och förlorar sina fingrar? Makes sense..

Bil är jättebra jämförelse. Mångsidig teknikprodukt med olika viktiga attribut som hastighet, funktion, energiförbrukning. Skulle jag jämföra med en annan platta skulle det inte vara en jämförelse längre.

Men stör det inte dig att de lägger ner pengar och tid, alltså aktivt arbetar för att göra en produkt sämre? Det är ju inte lite sämre heller, de tar bort en av de viktigaste funktionerna för någon som vill ha något mer än en pekleksak.

Med skrivbordet så kan du installera vilka program du vill. Du kan ha torrent på telefonen/plattan, du kan installera gamla spel du gärna fördriver tid med, du har riktig filhantering. Du kan koppla upp telefonen/plattan med skärm och tangentbord och ha en riktig dator, du kan gå in på hemsidor som annars har idiotisk telefongränssnitt utan att förlora funktionalitet. Mer eller mindre allt jag gör med en telefon/platta utöver att ringa blir bättre med riktiga windows.

Annars sitter man kvar i gamla WP. Man kan peka på några rutor så hoppar någon funktionsoduglig "app" upp. Man kan ringa och titta på funktionsbantade hemsidor, reklam i både webläsare och program. Helt olika världar.

Permalänk
Medlem

Så en tablet på 7" och 1080p skärm och 1.5GHz quad core kommer inte ha win32-apps och skrivbord men 9" 480p 1GHz single core kommer ha det? Det låter vettigt värre.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Bil är jättebra jämförelse. Mångsidig teknikprodukt med olika viktiga attribut som hastighet, funktion, energiförbrukning. Skulle jag jämföra med en annan platta skulle det inte vara en jämförelse längre.

Men stör det inte dig att de lägger ner pengar och tid, alltså aktivt arbetar för att göra en produkt sämre? Det är ju inte lite sämre heller, de tar bort en av de viktigaste funktionerna för någon som vill ha något mer än en pekleksak.

Med skrivbordet så kan du installera vilka program du vill. Du kan ha torrent på telefonen/plattan, du kan installera gamla spel du gärna fördriver tid med, du har riktig filhantering. Du kan koppla upp telefonen/plattan med skärm och tangentbord och ha en riktig dator, du kan gå in på hemsidor som annars har idiotisk telefongränssnitt utan att förlora funktionalitet. Mer eller mindre allt jag gör med en telefon/platta utöver att ringa blir bättre med riktiga windows.

Annars sitter man kvar i gamla WP. Man kan peka på några rutor så hoppar någon funktionsoduglig "app" upp. Man kan ringa och titta på funktionsbantade hemsidor, reklam i både webläsare och program. Helt olika världar.

Fast nu ska vi kanske inte se det som att de lägger ner tid och pengar på att ta bort en funktion, jag tror istället att de väljer bort den för att slippa lägga ner massor av tid och pengar på att göra skrivbordsmiljön bra och användbar på så liten skärmyta. Lär inte vara helt trivialt och om de istället lät den vara kvar så skulle de få en massa skit för att den inte var användbar.

Vad jag dock håller med dig om helt är att om de tar bort möjligheten att köra vanliga program helt och hållet så känns det verkligen som ett nerköp. Även om de flesta program inte fungerar speciellt bra eller ger en schysst upplevelse så finns det de som gör det och en del som det kan vara viktigt att bara kunna starta även om det tar en kvart.

Sen hoppas jag att detta bara är en artificiell begränsning och att en 8"-are precis som andra hoppats på tidigare i tråden kan få visa skrivbordet om den kopplas in till större skärm och/eller mus/tangentbord.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Fast nu ska vi kanske inte se det som att de lägger ner tid och pengar på att ta bort en funktion, jag tror istället att de väljer bort den för att slippa lägga ner massor av tid och pengar på att göra skrivbordsmiljön bra och användbar på så liten skärmyta. Lär inte vara helt trivialt och om de istället lät den vara kvar så skulle de få en massa skit för att den inte var användbar.

Vad jag dock håller med dig om helt är att om de tar bort möjligheten att köra vanliga program helt och hållet så känns det verkligen som ett nerköp. Även om de flesta program inte fungerar speciellt bra eller ger en schysst upplevelse så finns det de som gör det och en del som det kan vara viktigt att bara kunna starta även om det tar en kvart.

Sen hoppas jag att detta bara är en artificiell begränsning och att en 8"-are precis som andra hoppats på tidigare i tråden kan få visa skrivbordet om den kopplas in till större skärm och/eller mus/tangentbord.

Att ha skrivbordet som en undanstoppad men befintlig möjlighet hade ju knappast gett någon vidare kritik om det inte var huvudgränssnitt. Det är inte det som är anledningen. Det är inte det som det handlar om alls. Det handlar om kontroll. De vill inte att man ska ha möjligheten att använda andra program än de som kommer från deras egna app-butik. På små enheter kommer de kunna gå igenom det, när det fått tillräckligt genomslag och de har lagom stort ekosystem genom sin app-butik allena så kan de fasa ut möjligheten mer och mer även på större enheter.
EDIT: Med andra ord, funktionaliteten i sig är deras fiende, det är den de vill få bort. De vill aktivt försämra produkten.

Vi ska inte tro att vi sitter på ATX-system om 15 år. Då lär mycket av det som är stationärt eller bärbart idag vara i mindre enheter. Och tills dess vill de ha möjligheten att bestämma exakt vilka program man kan använda. Tiden med äkta freeware och konfiguration är på väg bort. Allt handlar om att kunna dra in stora pengar även i framtiden. De vill ha kontroll över vad du kan och inte kan göra, har de inte det så kan de inte styra konsumtionen.

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på denna begränsning... jag har en 8" surfplatta (Toshiba Encore) som jag anslutit extern skärm/mus/Tbd till, och använder som surfdator och Steam In Home Streaming, skulle ju tappa jättemycket funktionalitet om man inte kan köra Win32-program.
Det räcker inte heller att skrivbordsläget aktiveras när man kopplar in extern skärm, man vill ju kunna köra/konfigurera sina Win32-program även när man kör plattan som enbart platta, även om det naturligtvis är lite yxigt.

Ett annat framtida användningsområde för Win10 är ju om du har det i din telefon, som man sen vill koppla in till extern skärm etc. när man kommer hem.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Blir och vänta lite och se om man kan få tillbaks desktop på dessa små plattor.
(hade gärna haft en liten platta och en xbox controller för spelande av lite äldre titlar medans man åker tåg o buss.
(Dock om den prestandamässigt klarar typ borderlands och andra spel med source motorn så blir de ju mer och spela.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tråkigt med artificiella begränsningar om det ändå finns stöd för det :/ ser personligen ingen nytta med ett skrivbord på s¨å små enheter men andra kanske gör.

Allt som behövs är en docka med mus och tangentbord så kan jag kasta ut jobblaptopen. Hade varit perfekt. Allt som behövas för att jobba är office rdp samt webbläsare.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en (billig!) Windows-version för dator (HTPC!) med enbart Modern UI.

Köra appar, visa film och surfa lite är väl typ det man gör...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av webknut:

Så en tablet på 7" och 1080p skärm och 1.5GHz quad core kommer inte ha win32-apps och skrivbord men 9" 480p 1GHz single core kommer ha det? Det låter vettigt värre.

Har du länk till den där 7" tablet med 1080p som kör Windows 8.1? En 8" skulle fungera också!

Jag letar febrilt efter en och har inte kunnat hitta något någonstans. Alla under 8" kör med 1280x800 eller något annat fjuttig upplösning. Skittråkigt.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Finns knappt några win plattor på under 8 tum. 8 Tummare hare ju fortfarande desktop.

Jag tror att det kan ha att göra med att windows är gratis på under 8 tum (inkl 8 tum?). De vill inte ge bort 100% windows funktionalitet (när man dockar) gratis. Sen är det säkert även så att de har testat att köra desktop på under 8 tum och att det fungerar ganska dåligt.

Men det är klart att det finns de som vill docka sin 7 tums platta som hamnar lite i kläm här...

Jag är inte helt nöjd med detta (precis som de flesta andra här så tycker jag om att ha valmöjligheten) men jag förstår ändå att MS gör så här.

Permalänk
Medlem

Är inte hela poängen med att köra Windows att man ska kunna använda sina vanliga Windows program? Annars så skulle man ju lika gärna kunna köra Android eller iOS. Trodde att Microsoft hade lärt sig sin läxa efter misslyckandet med Windows RT.

Detta handlar helt enkelt om att låsa in både utvecklare och användare i Microsofts stängda ekosystem. De vill tvinga utvecklare att göra "Modern" appar, som måste säljas i Windows store, där Microsoft har full kontroll och självklart tar 30% av intäkterna.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Har du länk till den där 7" tablet med 1080p som kör Windows 8.1? En 8" skulle fungera också!

Jag letar febrilt efter en och har inte kunnat hitta något någonstans. Alla under 8" kör med 1280x800 eller något annat fjuttig upplösning. Skittråkigt.

Sorry var bara två fiktiva fall för vissa hur dum sådan gräns var :P. Testa prisjakt eller amazon

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Är inte hela poängen med att köra Windows att man ska kunna använda sina vanliga Windows program? Annars så skulle man ju lika gärna kunna köra Android eller iOS. Trodde att Microsoft hade lärt sig sin läxa efter misslyckandet med Windows RT.

Detta handlar helt enkelt om att låsa in både utvecklare och användare i Microsofts stängda ekosystem. De vill tvinga utvecklare att göra "Modern" appar, som måste säljas i Windows store, där Microsoft har full kontroll och självklart tar 30% av intäkterna.

Vänta med "sanningen" tills det är släppt och testad

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av webknut:

Sorry var bara två fiktiva fall för vissa hur dum sådan gräns var :P. Testa prisjakt eller amazon

Buuu

Var lite min poäng också, att ditt fiktiva fall är inte ens är verklighet idag. Skulle det finnas en 7" så får du desktop bara du kopplar in en större skärm. Vilket jag inte ser som något direkt dåligt eftersom 7" är sjukt litet, vill man verkligen ha desktop då när man sitter i soffan? Vet inte, men jag kan förstå hur Microsoft tänker med denna "anpassning".
Men vi får se när det väl kommer, hur det fungerar i verkligheten.

Har sökt genom hela stora stygga Internet, hittar inte

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Men jag vill ju kunna koppla skärm och tangentbord till min mobil och köra den som dator. Fixa MS!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vänta med "sanningen" tills det är släppt och testad

Desktop och RT har båda varit släppt och testade länge. En platta utan desktop har färre och sämre funktioner. Det är inget man måste avvakta och se för att inse.

Skrivet av car2ns:

Buuu

Var lite min poäng också, att ditt fiktiva fall är inte ens är verklighet idag. Skulle det finnas en 7" så får du desktop bara du kopplar in en större skärm. Vilket jag inte ser som något direkt dåligt eftersom 7" är sjukt litet, vill man verkligen ha desktop då när man sitter i soffan? Vet inte, men jag kan förstå hur Microsoft tänker med denna "anpassning".
Men vi får se när det väl kommer, hur det fungerar i verkligheten.

Har sökt genom hela stora stygga Internet, hittar inte

Men tror du på allvar att det inte kommer framtida plattor på 1080P under 8"? Poängen var ju att begränsningen är dum i Windows 10, då är det ju plattor som är aktuella för Windows 10 som vi ska titta på eller hur? Det är elakt att begränsa en framtida platta på 7" med 1080P och quadcore-processor när en annars oduglig singlecore med 480P och 1GB RAM inte får begränsningen. Det är ett led i att ta över hela försäljningsledet av mjukvara.