Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Om du faktiskt Läser nvidias uttalande och sedan tittar på siffrorna de presenterar så kommer du se att när minnet kommer användas aktivt så kan inte dessa siffror stämma där mer än 3.5 gb används på 970 då den sista 512 Mb bara körs i 32 gb/s gentemot de första 3.5 gbs 224 GB/s nvidia är i full retard skadereglering just nu så jag skulle ta allt de säger med flera ton av salt,

Sedan faktumet att många bara slentrian accepterar att det blivit ljugna för är helt otroligt, ja gtx 970 är fortfarande en trevlig produkt som man kan vara nöjd med, Men jisses har folk blivit så placated nu för tiden?, för 20 eller heck 10 år sen så hade jag nog garanterat att både recensenter och konsumenter hade haft högafflarna framme,

Som sagt, ibland är det skillnad på teori och praktik.
Ja där är en reducering av bandbredden på de sista 0,5GB, men den reella effekten kanske inte motsvarar den teoretiska.

Jag ser inte detta som en lögn utan som dålig information, det hade varit en lögn om kortet inte alls kunnat accessa de sista 0,5GB minne.
Korten kan faktisk använda alla 4GB även om det inte är med samma bandbredd över hela, ja det är dåligt informerat men inte fan rasar min värld samman av detta.
Mig veterligen har korten exakt samma prestanda som innan det avslöjades och den är det inget fel på.
Kan lova att över 90% av alla 970 ägare hade inte märkt av detta om det inte avslöjats.

Skrivet av Ratatosk:

Du kan se de grafer jag länkade till tidigare.
Tappet på min kan inte förklaras med annat än att det är en fundamental skillnad på korten.
#15182076
http://www.overclock.net/content/type/61/id/2212180/width/500...

Fler exempel i mitt inlägg, trist att folka inte orkar läsa.

Som jag sa innan är jag inte säker på att all prestandaförlust som folk hittar nu beror på minnes hanteringen, det är ju inget nytt fenomen att folk ibland får problem med olika konfigurationer.

Alla får tycka vad dom vill om detta, men jag är inte orolig att det kommer påverka mitt användande.
Hade sen nvidia haft med denna information från början hade det varit bättre och det hade accepteras utan problem när folk fick se prestandan kortet har trotts detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Lite ironiskt även du som privatperson har åsikter om hur företag och industrin fungerar. Med din logik är det alltså helt okej att tracka ned på ett företag utan större insyn i hur det fungerar än det är att försvara det. Dessutom håller jag med om att Nvidia gjort fel, men jag vägrar att jag hoppar på hat-tåget.

Enligt svensk lag är det så. Men nu är jag inte utan insyn. Däremot framstår det som att du inte har någon aning om hur forskning och organisation fungerar eftersom du inte kommer med något argument.

Skrivet av Jimbo66:

Frågan är om dom kan bli stämda, åtminstone då det gäller i USA? Dom är troligen friskrivna när det gäller förändringar i specifikationerna, även om dom inte riktigt stämde från början.
För något som brukar stå med små bokstäver på många kartonger till elektronikprodukter är "Specifications are subject to change without notice" eller "All specifications are subject to change at any time with or without written notice".
Jag har ett MSI GTX 970 Gaming (som jag är väldigt nöjd med) och tittar jag på lådan så är även den märkt med en av ovanstående texter.
Det finns med andra ord ett avtal att det kan ske förändringar i specifikationerna och då är det ju upp till kunden att ta reda på avtalen som gäller innan dom köper produkten.

Så vitt jag vet kan företag inte friskriva sig på det sättet, men jag har inte stenkoll på usa's lag. I flertalet länder kan inte företag friskriva sig från ansvar på det sättet. I Sverige skulle de kunna bli dömda för tex vilseledande marknadsföring. Men det hade varit intressant att höra från någon som läst mer juridik än mig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Folk kan vara så jäkla gnälliga. Jag vet inte hur ni gör, men när jag köper något så gör jag en sammanvägd bedömning över pappersspecifikation och hur den faktiskt känns/presterar. Och det finns förmodligen hundratals olika tester ute på nätet på GTX 970 som ni hade kunnat kolla på innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Enligt svensk lag är det så. Men nu är jag inte utan insyn. Däremot framstår det som att du inte har någon aning om hur forskning och organisation fungerar eftersom du inte kommer med något argument.
mig.

Faktum är att jag är utbildad inom kretskonstruktion, tyvärr har detta hållts emot mig i tidigare debatter kring just detta problem så jag valde att inte rada upp massa argument. Jag är desto mindre bavandrad inom konsumeträtt och svensk lag så du får gärna förklara din syn på saken lite mer ingående.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Faktum är att jag är utbildad inom kretskonstruktion, tyvärr har detta hållts emot mig i tidigare debatter kring just detta problem så jag valde att inte rada upp massa argument. Jag är desto mindre bavandrad inom konsumeträtt och svensk lag så du får gärna förklara din syn på saken lite mer ingående.

Då måste det vara uppenbart för dig att de ljög rakt ut och räknade med att komma undan med det. Troligen pga något form av företagslednignsbeslut.

Det var 15 år sedan jag läste lite juridik, arbetar som "senior software engingeer". Hur som, det är inte ok att lura en kund, beroende på karaktären så kan det bryta mot lagen eller mot s.k. god sed om jag inte mins fel. Detta vore ett uppenbart lagbrott i mina ögon, vilseledande då väsentlig information utelämnas. Sen bryter det säkerligen mot något mer också, många lagar finns det...
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ma...
Vilseledande reklam
En säljare får i reklamen inte använda påståenden som är vilseledande. Till exempel när det handlar om varans kvalitet eller pris. Säljaren får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller tvetydig jämställs det med att information utelämnats.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Faktum är att jag är utbildad inom kretskonstruktion, tyvärr har detta hållts emot mig i tidigare debatter kring just detta problem så jag valde att inte rada upp massa argument. Jag är desto mindre bavandrad inom konsumeträtt och svensk lag så du får gärna förklara din syn på saken lite mer ingående.

Intressant du får gärna dra iväg ett pm till mig och förklara hur du ser på det då jag finner detta väldigt intressant och skulle vilja se det ur någon som jobbar med något liknande:), jag måste ge en eloge till swecare som svarat i detta ämnet dock!,
de negativaste kommentarerna är de om att folk är så gnälliga och en subtil nedsättande kommentar här och där, så i helhet har folk sköt sig rätt snyggt vad jag sett, klart det kan uppstå gnistor när man debaterar principer och dess like, speciellt på ett internetforum är det lätt att saker urartar, men överlag från det jag sett tycker jag det här har sköts väldigt snyggt och städat, dvs om inte moddsen varit här och varit väldigt hyperaktiva, isåndanafall så har faktiskt fanboy -ismen varit mycket lägre än i snitt!, så klapp på axeln till alla oavsett om vi håller med varandra eller inte.

OnT jag skule vilja se nvidia betala böter för detta så att det känns, Samtidigt kan vi inte riktigt utsäga effekterna av minnet än men jag kan föreställa mig att det kommer bli problem förr eller senare iaf jämfört med om kortet haft 4 gb på fullhastighet, istället för som nu när 512 mb av minne är långsammare än minnet på ett Geforce gt 640 GDDR5, om inte kanon,
Men jag kan inte ljuga om att tanken om 2 x 970 i sli och kanske ett 3dje om ett år hade varit awesome, även om mycket i min dator behövts bytas ut då;)

kortet är fortfarande riktigt bra, Men jag själv hade nog varit bekymrad över när nästa spel med modstöd som skyrim dyker upp, så tänk efter vad som passar er situation:), om inte annat kunde nvidia erbjuda rabatt för gtx 970 ägare vid uppgradering till gtx 980,

Det som kanske oroar mig mest är att det finns vissa även om det är en väldigt liten grupp som verkar tycka detta är okej, men det är väll som churchill sa
“Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.”
― Winston S. Churchill

och ett annat jag gillar,
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
- Edmund Burke

Nu är ju detta alldeles för tunga för det nvidia har gjort Men min poäng är att det ligger ändå något i dem som kan appliceras där principer måste hållas:)

Permalänk
Medlem

Varför så mycket fanboys? Låt folk gnälla och kritisera hur möe dom vill fö helv!....
Det är det ända som gör att stora företag måste lyssna på oss.

KRITISERA MERA.

Detta är verkligen inte okej.
Även om kortet presterar bra så förstår jag om många vill lämna tillbaka det.

Permalänk

Jag kontaktade dem som sålde mig GTX 970 och fick byta in det, mot att betala differensen, till en GTX 980. Inte nåt de gör som vanligt, men om ni är besvikna på detta då fråga där ni köpt kortet.

- Spelar på en 1440p skärm så med nyara spel kommar den fort upp i 3.5GB vRam+ och jag pallar inte skulle sitta tänka på om grunden att det laggar är dem långsamma 512MB Ram eller va fan ellers det kunne vara. - Kortet är köpt baserad på 4GB vRam, så det skal inte vara nån sorts stutter eller låg fps när den kommar över 3.5GB.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svagdricka:

Du jag har slitit jävligt hårt för dom 3690 kronor jag gav för min 970! Så kom fan inte o kalla mig bortskämd snorunge! Jag har haft sttuering hur länge somhelst det har bara inte kunnat lösas men drivers etc. Men du kanske har en fantastisk lösning till hur jag ska kunna flyga i bf4 utan att jag stuttrar??????????

Om du har haft stuttering hur länge som helst så är det nog något annat fel än grafikkortet då det kom ut för bara någon månad sen...
Gällande ditt grafikkort har du 3 val.
#1 Sänk grafiken och därmed VRAM-användningen under den magiska gränsen.
#2 Vänta på att DICE lagar sitt spel och att Nvidia kokar bättre drivare
#3 Det uppenbara alternativet, RMA.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

I teorin ja, men i praktiken resulterar båda i en "laggfest" utan dess like.

Har du provat att köra ett spel som använder 4Gb RAM på ett grafikkort som har 3? Det blir en slideshow.

Till spelen presenterar sig ju kortet redan som 3.5Gb, så i praktiken är det ett 3.5Gb kort med 512Mb L3 cache.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cardeci:

Har du provat att köra ett spel som använder 4Gb RAM på ett grafikkort som har 3? Det blir en slideshow.

Till spelen presenterar sig ju kortet redan som 3.5Gb, så i praktiken är det ett 3.5Gb kort med 512Mb L3 cache.

Nej grafikkortet presenterar 4 GB minne för spelen. Spelen har ingen aning om att det är uppdelat i olika snabba delar. Det är upp till drivrutinerna att lösa det. Spelet kan adressera alla 4 GB. Att vissa spel maxar på 3,5 GB verkar vara en bugg som inte ens Nvidia förstår men det är antagligen trassel med drivrutinerna som inte riktigt vet vart de ska göra sakerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Finns betydligt värre fulspel än detta om man kikar i budgetsegmentet. Typ kort med 4GB DDR3 skräpminne men en GPU som inte ens kan utnyttja 25% av minnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Finns betydligt värre fulspel än detta om man kikar i budgetsegmentet. Typ kort med 4GB DDR3 skräpminne men en GPU som inte ens kan utnyttja 25% av minnet!

Visst är det hemskt, Men eftersom det inte är top of the line kort, så insunesueras aldrig att de 4GB DDR3 ska gå att använda på en 64 bitars buss på ett kort som kostar 400 kr, ett kort som GTX 970 i den prestanda/prisklass Den ligger förvantas ha full Åtkomst till sina 4 GB om inte annat specificeras(vilket det inte gjorde vid lansering) precis som kortets företrädare GTX 780 hade full tillgång till sina 3 GB hela tiden i full hastighet,

Permalänk
Medlem

DET ÄR INGEN BUGG! Det är inaktiverad hårdvara: 56ROP's och 1.75MB L2 cache mot GTX980 64ROPS's och 2MB L2 cache

Så kortet kan inte ha full minnesbandbredd upp till 4GB/till alla RAM moduler. Detta är något som är riktigt lågt och olagligt gjort av nvidia!

Ser fram emot att byta tillbaka till AMD igen när 380X/390X kommer från mitt GTX 970!

Detta kommer kosta dom mer än vad dom tänkte tjäna på att lura sina kunder. Alla kommer ha rätt enligt lag till full returnering, så passa på!

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 2good4you:

Så kortet kan inte ha full minnesbandbredd upp till 4GB/till alla RAM moduler. Detta är något som är riktigt lågt och olagligt gjort av nvidia!

Ser fram emot att byta tillbaka till AMD igen när 380X/390X kommer från mitt GTX 970!

Detta kommer kosta dom mer än vad dom tänkte tjäna på att lura sina kunder. Alla kommer ha rätt enligt lag till full returnering, så passa på!

Dax för er att uppdatera signaturna.
GeForce GTX 970 4GB -> GeForce GTX 970 3,5GB

Själv skulle jag nog behållit kortet om jag haft ett, trots den falska marknadsföringen.
Kortet går ju bra för övrigt och att returnera innebär trots allt en del besvär, sen är ju frågan vad man skall ha i stället, att ge nVidia ännu mer pengar för ett GTX980 känns inte självklart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Dax för er att uppdatera signaturna.
GeForce GTX 970 4GB -> GeForce GTX 970 3,5GB

Själv skulle jag nog behållit kortet om jag haft ett, trots den falska marknadsföringen.
Kortet går ju bra för övrigt och att returnera innebär trots allt en del besvär, sen är ju frågan vad man skall ha i stället, att ge nVidia ännu mer pengar för ett GTX980 känns inte självklart.

Nej, kortet kan addressera 4GB, men inte med full bandbredd, vilket märks enormt. Jag ska definitivt göra mig av med kortet! Sånt här gör mig skenhelig...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Tråkigt med felaktiga specifikationer. Vi får bara hoppas att nVidia inte fortsätter med liknande fulingar i framtiden. Det räcker med att dom trissat upp priserna på segmenten, men man borde i alla fall kunna lita på deras specifikationer.

3,5 mot 4gb är kanske inte mycket att bråka om, men med tanke på vad kortet kostar så känns det som att man borde kunna förvänta sig mer än denna girighet.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Jag sade inte att vi INTE skulle använda våra verktyg som konsumenter. Allt jag begär är bara att vi handlar som upplysta konsumenter och inte dras med i mobben som slänger tillbaka sina 970s utan att resonera kring hruvuvida detta påverkar dem eller inte. Jag tycker inte att man skall lämna tillbaka kortet för att "alla andra gör det" och att p.g.a detta ovillkoreligt övergå till AMD är inte direkt genomtänkt det heller.

Lite ironiskt även du som privatperson har åsikter om hur företag och industrin fungerar. Med din logik är det alltså helt okej att tracka ned på ett företag utan större insyn i hur det fungerar än det är att försvara det. Dessutom håller jag med om att Nvidia gjort fel, men jag vägrar att jag hoppar på hat-tåget.

Tycker det hela är lite utav en storm i ett vattenglas men samtidigt lämnar folk igen hårdvara på betydligt svagare grund än detta, hårdvara som inte överklockar tillräckligt osv. Vi har ett starkt köpskydd enligt lag och det känns som det tyvärr är många som missbrukar detta.

I detta fall vette tusan om jag dock inte hade funderat på hur jag skulle göra om jag vore en ägare till ett 970, visst kortet är fortfarande riktigt snabbt men samtidigt kan nog vetskapen om att det finns underliggande begränsningar som inte var kända göra att en korn av osäkerhet kan infinna sig vad gäller framtida användningskrav. AMD är förövrigt inte det enda alternativet utan 980 är också ett alternativ.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Dax för er att uppdatera signaturna.
GeForce GTX 970 4GB -> GeForce GTX 970 3,5GB

Själv skulle jag nog behållit kortet om jag haft ett, trots den falska marknadsföringen.
Kortet går ju bra för övrigt och att returnera innebär trots allt en del besvär, sen är ju frågan vad man skall ha i stället, att ge nVidia ännu mer pengar för ett GTX980 känns inte självklart.

Jag har nu korrigerat min sig med nya "nuffror", dock har jag inte plats för att skriva vad jag egentligen vill.

Hela denna soppa som man tillägnat större delen utav de senaste dagarna att läsa om, jag säger bara ush och fy NVIDIA!

Jag tycker att vi alla som drabbats utav detta borde få en gratis uppgradering till modellen över vårt 970 ifrån samma tillverkare, som i mitt fall blir ett MSI GTX 980 4G Gaming kort.

Sedan vad jag tycker spelar ju noll roll och ingen bryr sig som vanligt.

Tackar för mig och hoppas verkligen att NVIDIA och alla andra tillverkare upphör med att göra sådant här skit. (Det kommer inte att ske, det är jag fullständigt medveten om). Igen ush och fy NVIDIA!

//Dog

P.s Jag tar tacksamt emot eventuell "flaming" via PM istället för i tråden.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Visst är det hemskt, Men eftersom det inte är top of the line kort, så insunesueras aldrig att de 4GB DDR3 ska gå att använda på en 64 bitars buss på ett kort som kostar 400 kr, ett kort som GTX 970 i den prestanda/prisklass Den ligger förvantas ha full Åtkomst till sina 4 GB om inte annat specificeras(vilket det inte gjorde vid lansering) precis som kortets företrädare GTX 780 hade full tillgång till sina 3 GB hela tiden i full hastighet,

Du har uppenbarligen aldrig varit på Mediamarkt, Elgiganten eller Siba och bevittnat totalt okunniga föräldrar som handlar "speldatorer" till sina ungar och blir lovade en riktigt bra speldator med Nvidia GT730 som har hela 4GB dedikerat video minne av säljarna där?

Du kan ju prova för skojs skull och fråga säljarna och köparna om de vet vad en 64 bitars buss är?

Jag har ställt liknande frågor och du får underliga frågande och förvirrade blickar när du insinuerar att de 4GB inte skulle gå att använda. Varför skulle någon lägga massa minne på ett kort om det inte går att använda, nejdu det tror vi inte, Nvidia gör bra grafikkort!

Jadu... hahaha

Permalänk
Medlem

Hur många har faktiskt läst nyheten?

Citat:

Hanteringen av segmenten, eller rättare sagt optimeringen, sköts i Nvidias drivrutin och i operativsystemet. Mjukvaran försöker aktivt och så långt det är möjligt använda den snabbare 3,5 GB

Dom ger inte bara vilseledande information, men faktiskt försöker dölja detta då dom medvetet har skrivit drivrutin för att undvika konflikt.
Sen att - buss A inte kan jobba samtidigt som buss B är katastrof.
Inte nog med att det läses långsammare, nu har du även latens i kötid.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du har uppenbarligen aldrig varit på Mediamarkt, Elgiganten eller Siba och bevittnat totalt okunniga föräldrar som handlar "speldatorer" till sina ungar och blir lovade en riktigt bra speldator med Nvidia GT730 som har hela 4GB dedikerat video minne av säljarna där?

Du kan ju prova för skojs skull och fråga säljarna och köparna om de vet vad en 64 bitars buss är?

Jag har ställt liknande frågor och du får underliga frågande och förvirrade blickar när du insinuerar att de 4GB inte skulle gå att använda. Varför skulle någon lägga massa minne på ett kort om det inte går att använda, nejdu det tror vi inte, Nvidia gör bra grafikkort!

Jadu... hahaha

Detta forum vänder sej väl knappast till personer som har köpt eller fått sin "speldator" från Mediamarkt/Elgiganten/Siba. Och ditt argument håller inte ändå.
Bara för att andra myglar så är det ok att Nvidia gör det?

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk

För er som prompt vill få återköp så kan det vara bra att NVIDIA nu via forum går in och hjälper kunder med detta om återförsäljaren krånglar (i USA):

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-s...

Visa signatur

Intel Xeon E3-1240v2 | MSI B75MA-P45 | MSI GTX 980 4G Gaming 4GB | Seasonic X-850 850W | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600Mhz 24GB | Crucial BX100 500GB | Noctua NH-C12P SE14 |

Permalänk
Medlem

Kan man dra slutsatsen om att GTX 970 aldrig kommer att komma i en 8GB version som det ryktats om innan nu när vi vet att det inte ens klarar av att fullt ut använda 4GB?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du har uppenbarligen aldrig varit på Mediamarkt, Elgiganten eller Siba och bevittnat totalt okunniga föräldrar som handlar "speldatorer" till sina ungar och blir lovade en riktigt bra speldator med Nvidia GT730 som har hela 4GB dedikerat video minne av säljarna där?

Du kan ju prova för skojs skull och fråga säljarna och köparna om de vet vad en 64 bitars buss är?

Jag har ställt liknande frågor och du får underliga frågande och förvirrade blickar när du insinuerar att de 4GB inte skulle gå att använda. Varför skulle någon lägga massa minne på ett kort om det inte går att använda, nejdu det tror vi inte, Nvidia gör bra grafikkort!

Jadu... hahaha

jo du Det har hänt att jag avbrutit försäljare när de ljugit föräldrar rakt upp i ansiktet som varit där med sitt födelsedagsbarn och antingen hjälpt de hitta eller skickat dem vidare till platser där de kan gå riktiga saker för pengarna,

Men de är et utmärkt exempel av att folk kopplar mängd minne > prestanda, iaf om man inte har någon insikt i datorvärlden, det gäller även oss till en viss del:) för visst ser 4 GB bättre ut än 3.5 GB? På ett topp kort;p

Bortsett ifrån netonnet tror jag medimarkt är det enda stället där jag en gång stötte på en snubbe som nästan hade samma dator kunskaper som en själv när man var där för polaren ville kika på någon bärbar,

Permalänk
Medlem

returärenden på G? synd att 380X/390X är ganska långt bort, men får se om man skickar tillbaka ett kort iaf...

http://www.nordichardware.se/Grafik/nvidia-utlovar-gtx-970-op...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

returärenden på G? synd att 380X/390X är ganska långt bort, men får se om man skickar tillbaka ett kort iaf...

http://www.nordichardware.se/Grafik/nvidia-utlovar-gtx-970-op...

Jepp. Dörren är mer eller mindre vidöppen för att returnera korten nu. Inte mer än rätt. Dock skulle jag personligen vilja se någon rabatt med för att gå upp till gtx 980 med. Det hade fått mig att hoppa på och glömma fadäsen!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Ja hade de erbjudit en rabatt för att gå upp till gtx 980 så hade jag också uppgraderat direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Ja hade de erbjudit en rabatt för att gå upp till gtx 980 så hade jag också uppgraderat direkt

Jepp. Nu slåss jag med att lämna tillbaka kortet, av ren princip, eller behålla det och vara nöjd (som jag är). Det som stör mig är att man gör bara inte som nividia gjort. Its a big no-no.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

returärenden på G? synd att 380X/390X är ganska långt bort, men får se om man skickar tillbaka ett kort iaf...

http://www.nordichardware.se/Grafik/nvidia-utlovar-gtx-970-op...

Perfekt då kanske man kan börja vänta på att det säljs ut en massa GTX 970 som demovaror eller så börjar marknaden här att fyllas med GTX 970

Väntar ivrigt på att få ett bra kort till bra pris