Samsung 840 Evo lider fortfarande av prestandadegradering

Permalänk
Medlem

Hmmm... det skulle förklara en del udda inbromsningar jag upplevt senaste dagarna; det börjar ju vara ca 1 månad sedan jag körde in "fixen" på min 840 EVO 1TB nu. För i h**vete, Samsung!

Om 850 Pro 1TB inte vore så förbålt dyr hade jag nog uppgraderat direkt. Enda anledningen att jag köpte 840 EVO var för att 840 Pro inte fanns i 1TB, för TLC vill jag egentligen inte alls ha.

Hade inte tänkt byta innan det kommer någon ssd på 2TB till konsumentpris, men nu kanske jag måste tänka om...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

840 Pro skulle lika gärna kunna lida av detta problem. Det är mest dumt att köpa en ny SSD som inte funnits på marknaden i ca år, då kan vad som helst dyka upp.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Inaktiv

Skönt att man kör OCZ då, stabilt och bra höhö

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

840 Pro skulle lika gärna kunna lida av detta problem. Det är mest dumt att köpa en ny SSD som inte funnits på marknaden i ca år, då kan vad som helst dyka upp.

Har haft en 840 Pro 512GB sedan den släpptes, och den är det inga som helst problem med, så det tror jag inte.

Både min och min sambos 840 EVO 1TB däremot...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Högst möjligt att mjukvaran gjorde mer än att bara skriva om materialet. Men fixen verkar inte ha varit tillräcklig iaf.

Tråkig situation för alla parter.

Själv är jag skeptisk. Fixen har inte gjort något alls. Exakt samma problem som tidigare, samma ålder på data innan prestandan försämras. Otillräcklig hade den varit om tidsperioden åtminstone ökat eller något.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Skönt att man kör OCZ då, stabilt och bra höhö

Skickades från m.sweclockers.com

Säga vad man vill om OCZ, de ersätter iaf sina dåliga produkter.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hmmm... det skulle förklara en del udda inbromsningar jag upplevt senaste dagarna; det börjar ju vara ca 1 månad sedan jag körde in "fixen" på min 840 EVO 1TB nu. För i h**vete, Samsung!

Om 850 Pro 1TB inte vore så förbålt dyr hade jag nog uppgraderat direkt. Enda anledningen att jag köpte 840 EVO var för att 840 Pro inte fanns i 1TB, för TLC vill jag egentligen inte alls ha.

Hade inte tänkt byta innan det kommer någon ssd på 2TB till konsumentpris, men nu kanske jag måste tänka om...

Hur kan man överväga att köpa från samma tillverkare igen när dom om och om igen visar att kunden kommer sist?
jag ser folk jämt som säger att dom ska ersätta sina 840/840 EVO eller har gjort detta med 840PRO/850PRO.

Jag fattar inte hur man kan vara så "lojal".

Inget personangrepp jag bara undrar hur alla människor tänker som inte ens funderar på att byta "leverantör". Är det så "viktigt" att ha det senaste och värsta på bekostnad av service, garanti och kravlite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har haft en 840 Pro 512GB sedan den släpptes, och den är det inga som helst problem med, så det tror jag inte.

Både min och min sambos 840 EVO 1TB däremot...

Jag menade inte att den lider av buggen utan att den lika gärna hade kunnat drabbats av en bugg. Även fast du betalar mer för en produkt så är inte det nån buggaranti, speciellt när det kommer till SSD:er som är rena lotteriet om du köper en ny produkt. Det här är ju inte direkt historiskt första problemet med SSD-firmwares...

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Testade på min Kingston V300 120GB, liknar lite vad 840EVO test tycker jag. Sedan misshandlar jag nog min SSD lite då jag dumpar massa skit på skrivbordet hela tiden.

edit: glömde skriva .jpg

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FubbHead:

Själv är jag skeptisk. Fixen har inte gjort något alls. Exakt samma problem som tidigare, samma ålder på data innan prestandan försämras. Otillräcklig hade den varit om tidsperioden åtminstone ökat eller något.

Det där är väldigt svårt att säga utan bättre statistisk på många diskar.
Det kan vara så att takten för försämringen är halverad, eller att en del diskar faktiskt slipper problemet även om det inte helt är utrotat.
Eller så har de försökt göra ändringar som inte haft önskad effekt/ingen effekt alls. Eller så har de inte ens försökt göra något åt det.

Men ska man hitta vad som faktiskt stämmer av de olika antagandena så behövs rätt bra mätdata från många diskar med samma belastning och med olika revisioner av mjukvara. Sedan hade en ordentlig genomgång av koden i uppdateringen varit på sin plats också.

Utan sådan data tycker jag inte att man ska vara för snabb med slutsatser.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Samsung gjorde bra SSD-enheter och hade gott rykte men nu har de förstört allt genom att vara giriga. Jag skulle bra ha kunnat köpt Pro versionerna men trodde att EVO var tillräckligt bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Hur kan man överväga att köpa från samma tillverkare igen när dom om och om igen visar att kunden kommer sist?
jag ser folk jämt som säger att dom ska ersätta sina 840/840 EVO eller har gjort detta med 840PRO/850PRO.

Jag fattar inte hur man kan vara så "lojal".

Inget personangrepp jag bara undrar hur alla människor tänker som inte ens funderar på att byta "leverantör". Är det så "viktigt" att ha det senaste och värsta på bekostnad av service, garanti och kravlite?

Det beror på att Samsungs ssd:er hittills har fungerat extremt bra för mig, jag har haft en hel drös i olika storlekar i 830-serien, och 840 Pro funkar klockrent. Det enda dåliga hittills är 840 EVO-serien. Sannolikheten att 850 Pro skulle ha samma problem ser jag som låg, därför köper jag gärna en sådan om priset går ned till vettig nivå.

Andra tillverkare har jag för dålig pejl på nuförtiden, annat än den enda Plextor jag haft som dog som en blixt från klar himmel efter ett par månader. Har haft flera Intel-ssd:er också, men de växlade ju över till Sandforcedyngan och även om de skrivit om en hel del av firmwaren själva som jag förstått det så smakar det ändå illa...

Samsung har länge varit ett säkert kort när det gäller ssd, men nu råder det som sagt tivel om den saken, åtminstone för 840 Evo då.

För övrigt är det lagringsutrymme (2TB har jag längtat efter länge) och pålitlighet som är allra viktigast. "Senaste värsta" skiter jag i.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

jaha vad ska man göra åt detta om det inte kan lösas? borde ju få ersättnings diskar (850 EVO?)

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det beror på att Samsungs ssd:er hittills har fungerat extremt bra för mig, jag har haft en hel drös i olika storlekar i 830-serien, och 840 Pro funkar klockrent. Det enda dåliga hittills är 840 EVO-serien. Sannolikheten att 850 Pro skulle ha samma problem ser jag som låg, därför köper jag gärna en sådan om priset går ned till vettig nivå.

Andra tillverkare har jag för dålig pejl på nuförtiden, annat än den enda Plextor jag haft som dog som en blixt från klar himmel efter ett par månader. Har haft flera Intel-ssd:er också, men de växlade ju över till Sandforcedyngan och även om de skrivit om en hel del av firmwaren själva som jag förstått det så smakar det ändå illa...

Samsung har länge varit ett säkert kort när det gäller ssd, men nu råder det som sagt tivel om den saken, åtminstone för 840 Evo då.

Du glömmer att 840 är drabbad och att alla OEM TLC modeller som är baserade på 840/840EVO är drabbare. Samsung kallar folk lögnare tom recensenter genom att påstå att så inte är fallet. Såg någon på redaktionen här som skrev att hans laptop var drabbad.

Samsung har vetat om felet mycket lägre än vad många tror, samsung bryr sig inte så länge dom tjänar mer på att inte bry sig.

Så det är flera modeller som är drabbade, 840, 840 EVO, 840 EVO mSATA, diverse OEM varianter Samsung gjort sedan är fortfarande TLC enterprise varianterna obekräftade då igen verkar ha testat dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

840 Pro skulle lika gärna kunna lida av detta problem.

Nej verkligen inte, då hade det nog uppdagats vid detta laget. Det sitter helt olika NAND-chips i 840 Pro respektive 840 Basic/EVO.

Redan när denna serien lanserades så uppmärksammades det att det sitter TLC i 840 Basic/EVO medans det sitter MLC i 840 Pro. (och 830 för den delen.) Dock trodde ju ingen att Basic/EVO skulle drabbas på detta sättet.

Den som vill läsa lite mer om de olika typerna av NAND kan läsa mer här: http://www.speedguide.net/faq/slc-mlc-or-tlc-nand-for-solid-s...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du glömmer att 840 är drabbad och att alla OEM TLC modeller innan 850 EVO är drabbade. Samsung kallar folk lögnare tom recensenter. Såg någon på redaktionen här som skrev att hans laptop var drabbad.

Samsung har vetat om felet mycket lägre än vad många tror, samsung bryr sig inte så länge dom tjänar mer på att inte bry sig.

Så det är flera modeller som är drabbade, 840, 840 EVO, diverse OEM varianter Samsung gjort sedan är fortfarande TLC enterprise varianterna obekräftade då igen verkar ha testat dessa.

Ok, det har jag missat (hur de agerat mot kunder och recensenter, och OEM-varianterna). 840 "Basic" är också drabbad ja, det hade jag glömt.

Den gemensamma nämnaren verkar vara TLC då alltså (åtminstone Samsungs). TLC vill jag som sagt inte ha, och jag hade aldrig köpt en om det inte vore för att det vid tidpunkten var det enda till synes vettiga alternativet för att få en ssd på 1TB, vilket var mitt mål.

Dags att titta närmare på konkurrenterna som sagt.

Crucial M550 1TB ser ju t.ex. intressant ut, med trevlig MLC och allt...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Så fort man läser om felande SSD-enheter så är det samsungs diskar det handlar om. Ändå rekommenderas dessa nästan jämt.

Tråkigt nog, om det fortsätter såhär så blir det ingen mer Samsung SSD för mig, nästa SSD blir kanske Intel eller något då

Permalänk
Medlem

Vad var det jag sa? VAD VAR DET JAG SA??? Men nej visst.. Det är inget fel på TLC utan det är en jättebra teknik som duger lika bra som MLC. :/

Edit: Och i vanlig ordning rackar folk ner på Samsung, när deras MLC-minnen presterar ypperligt. Skärp er för helvete. Det är TLC som teknik det är fel på, inte Samsung som tillverkare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Säga vad man vill om OCZ, de ersätter iaf sina dåliga produkter.

...med likvärdigt dåliga produkter ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Nej verkligen inte, då hade det nog uppdagats vid detta laget. Det sitter helt olika NAND-chips i 840 Pro respektive 840 Basic/EVO.

Redan när denna serien lanserades så uppmärksammades det att det sitter TLC i Basic/EVO medans det sitter MLC i Pro.
http://www.speedguide.net/faq/slc-mlc-or-tlc-nand-for-solid-s...

Han menar felet i sig och i teorin.

Det som skiljer nand åt är kvalitén och tillverkningstekniken.

840 har 21nm nand och 840 EVO 19nm nand ändå lider båda av samma fel inklusive mSATA och OEM versionerna ända skillnaden är att 19nm nanded uppstår felet på inom 4-8 veckor madens 21nm nandet tar det 40 veckor i bland mer.

Problemet bygger i grunden på att så små celler läcker för mycket så spänningen sjunker med tiden. MLC skulle kunna lida av detta med men det är enklare att kompensera för när du har 4 spännings nivåer istället för 8st då marginalerna är större. Nandet i sig självt är principiellt identiskt oavset TLC, MLC eller SLC. Ett bevis på det är att samsung 840 EVO använder en del av TLC nandet som SLC. Sedan krävs det ganska bra kvalitet på kretsarna för att göra nand som duger till TLC.

Så att säga att MLC enheter inte skulle kunna lida av det är lögn. Hittills har vi inte sett MLC enheter som visar på felet men det kan ändra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

...med likvärdigt dåliga produkter ja

Faktiskt inte. De ersatte för 2 år sedan mina två Octane S2 128GB som lade av, med en Vector 150 och en Vertex 3.

De funkar fint än, bra mycket bättre än mina två 840 EVO, som jag antar jag får skriva om igen...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Frågan är hur intresset ser ut för att lösa problemet hos Samsung?

Personligen dyrkar jag min egen 830.

säger det samma, sitter med två stycken sådana och är kalasnöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Datavetare

Undrar om det är så att "fixen" fungerar mer eller mindre väl beroende på hur stor del av disken som inte är använd.

Hade symptomet tidigare med väldiga dippar när man körde HD Tune, har inte gjort något annat än installerat firmwareuppdateringen som kom oktober 2014. Denna mSATA-disk används som systemdisk på en dator som används väldigt mycket men där det ytterst sällan installeras nya program. Steam-biblioteket och andra skrymmande saker ligger på en annan (större och av annat märke) SSD-disk.

Körde precis igenom HD Tune och ser fortfarande inte ut att fått tillbaka problemet, disken är fylld till strax under 50%.

Ni som fått tillbaka problemet, vilken fyllnadsgrad är det på diskarna?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Felet som sådant är väl ingen jätteskandal, inte heller att försöket till fix för EVO-serierna tydligen var misslyckat. Det jag stör mig på är att de först försökte förneka och mörka, och när de slutligen tvingats erkänna problemen, lämnade de som har en "vanlig" 840 totalt i sticket.

Har bara blivit Intel-drives både för egen del och för de som bett mig om rekommendationer sedan i höstas.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Jag tycker mjukvaran var krånglig att installera och få att fungera och var svårtillgänglig.

Permalänk
Medlem

ajajajaj, 426mb/sec i skillnad

edit: ööhh, står inte att det är en EVO? men köpte ju denna: https://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840...

"Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB är en snabb och pålitlig SSD"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Northbane:

...med likvärdigt dåliga produkter ja

Nej, de nya OCZ-enheterna är bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har för mig att Samsung sa att de kommer släppa en fix för basic 840 series. Prestandan har blivit hemsk på min enhet med. Lär nog inte komma någon fix för den här disken överhuvudtaget. Nästa gång blir det en Intel-SSD.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-UD3H | CPU: Intel i5-4670K | CPU-kylare: Noctua NH-U12S
RAM: Corsair Vengeance 16 GB 2x8GB | Grafikkort: Asus GTX 760 DCII OC | PSU: Antec HCG-620M
SSD: Samsung 840 250 GB | Lagring: WD Caviar Black 1 TB | Chassi: Antec P182 Special Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Nej, de nya OCZ-enheterna är bra

Skickades från m.sweclockers.com

ok, inte vågat köpa mer OCZ efter alla fel man fick dras med för några år sen.

Permalänk
Medlem

Nej nu börjar jag få nog. Reklamering känns som det är läge för nu...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841