Inet kammar hem årets Årets datorbutik 2014

Permalänk
Medlem

Netonnet seglade upp för mig som förstahandsval mot slutet av året. Jag började alltid på komplett eller inet men när jag kollade på priserna & lagerstatus slutade det alltid med att jag beställde från netonnet. De va för det mesta billigast men framförallt så fanns grejerna i lager. Frifrakt kan man ju inte klaga på heller så det är bara att säga bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

För min del kan ni lägga ner denna fåniga utmärkelse

Instämmer. Resultatet speglar inte verkligheten så syftet med tävlingen saknar mening. Eller är det ett socialt experiment för att fastställa att döda fiskar följer strömmen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag har tre av tre bra erfarenheter av inet. Men jag väljer sällan de på grund av för högt pris.

1. Provlyssna hörlurar som är förpackade, plus bra råd om vilka som är bäst för sitt pris

2. Provkänna förpackade möss

3. Beställde en usb-sticka på 8 GB till kampanjpris, 9 spänn. Gratis frakt + pingvinstånd. Dafuq?

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Resultat

Vore rätt relevant om % samt antal röster som lagts på endera alternativ.

Visa signatur

Chassi: Antec nine hundred PSU: Corsair HX 520W Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 (rev. 1.0) CPU: Core i7 930 2.8Ghz RAM: 6GB Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC Ljudkort: X-Fi XtremeMusic

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att bästa hemsida ska vara med i omröstningen.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Tycker fortfarande att bästa hemsida ska vara med i omröstningen.

Ja, man kan byta ut prissättningsfrågan mot en sådan fråga istället. Prissättning kan inte vara subjektiv.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av alex5555:

Ja, man kan byta ut prissättningsfrågan mot en sådan fråga istället. Prissättning kan inte vara subjektiv.

Klart det kan vara subjektivt?

Extremfall;
Alternativ 1: Betala 1000kr inkl frakt från Kina för en produkt, det tar 3 veckor för den att komma fram, ev dokumentation är i bästa fall google translatat från kinesiska till engelska och om det är några problem eller frågor är supporten och garantierna obefintliga.

Alternativ 2: Betala 1200kr från en svensk butik för exakt samma vara, ev dokumentation är på svenska och engelska, framme dagen efter du beställer och du har dygnet runt support via mail, chat och telefon om du har några frågor samt att du har 3 års garanti och reklamationsrätt samt juridisk trygghet.

Vilket köp har bäst prissättning för vad du får, det är ju samma produkt? Värdesätter du support, frakttid och garantihantering mer eller mindre än de 200kr skillnad?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Klart det kan vara subjektivt?

Extremfall;
Alternativ 1: Betala 1000kr inkl frakt från Kina för en produkt, det tar 3 veckor för den att komma fram, ev dokumentation är i bästa fall google translatat från kinesiska till engelska och om det är några problem eller frågor är supporten och garantierna obefintliga.

Alternativ 2: Betala 1200kr från en svensk butik för exakt samma vara, ev dokumentation är på svenska och engelska, framme dagen efter du beställer och du har dygnet runt support via mail, chat och telefon om du har några frågor samt att du har 3 års garanti och reklamationsrätt samt juridisk trygghet.

Vilket köp har bäst prissättning för vad du får, det är ju samma produkt? Värdesätter du support, frakttid och garantihantering mer eller mindre än de 200kr skillnad?

Nja, alltså du har ju rätt delvis. Men denna undersökning har fler separata frågor än bara priset, bland annat snabbast frakt och bäst service. På prisdelen ska därför bara pris tas hänsyn till, tycker jag.

Det är först den sista och avgörande frågan som man ska väga in alla faktorer; "vilken butik förtjänar årets datorbutik"?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Bara för att jag är uttråkad och trött på hela "bäst prissättning"-debatten slängde jag ihop en dator på Inet, Komplett och NoN med identiska komponenter, bestående av:
*I5-4690k
*Asus Z97-A
*2x4 GB Corsair Vengeance 1600 Mhz LP
*Samsung 850 Pro 256 GB
*WD Blue 1TB
*Corsair CX 750M Bronze 80+
*MSI GTX 970 4G
*Fractal Design Define R5 Black

Kanske inte den bästa kombinationen av komponenter, men det var komponenter som var tillgängliga hos samtliga ÅF och som är relativt vanliga.

Pris hos Inet: 12.584:- (+29:- frakt för icke-SweC)
Pris hos NoN: 12.461:- (fri frakt)
Pris hos Komplett*: 12.446:- (fri frakt)

*Värt att nämna angående Komplett-priset är dock att dom hade en kampanj på nätagget, så med ordinariepris hamnar dom strax ovanför Inet.

Min poäng? Att våra ÅF har väldigt snarlik prissättning och att beroende på val av komponenter kommer billigaste ÅF att variera.
Ingen butik har bäst prissättning året runt, och därför borde den kategorin dumpas från omröstningen, då den dels är väldigt subjektiv, men också för att många nog inte har en susning om vad det egentligen är vi röstar på.

Skrivet av anon32713:

En stycke "Fraktfritt för Sweclockers medlemmar" gör ofta att det man köper blir billigare på Inet än de andra även om själva priset för produkten inte skiljer sig så mycket.

Fast nu finns det ju även några ÅF som har fraktfritt rakt av, och inte bara till Sweclockers-medlemmar, bl.a. Komplett och NoN.
Tror även inte att de där 29:- i frakt som Inet tar väger särskilt tungt heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaky:

Tycker fortfarande att bästa hemsida ska vara med i omröstningen.

Det håller jag med om, det kanske kan motivera Webhallen att göra någonting åt sin katastrof till webbsida.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade helt förträngt att många gått och blivit fraktfria. Fan jag tänkte ju köpa ett tangentbord från komplett förra veckan men i sinnet hade jag fortfarande kvar att de är dyra när det kommer till frakt. Doh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

På ett sätt förstår jag varför Webhallen och Komplett bedöms som två företag då de annonserar sig som olika men faktumet är att Webhallen ägs utav komplett och är bara deras sätt att få in butiker (utöver nät butiker) i Sverige. Lite klurigt där hur man ska bedöma det. Personligen så tycker jag det är helt ok med två olika bedömningar men samtidigt betyder det två placeringar i listan för vad som är egentligen ett företag. Jag öppnar bara diskussionen.

Att de har samma ägare gör dem inte till samma företag. De har varken samma priser, hemsidor, personal eller support. De fungerar som, och är, två helt separata företag och skall så klart bedömas som sådana.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Precis som väntat..pingvinstång/fanboy effekten

När är inte lägst pris bäst pris?

Man får ju räkna med allt annat i priset också. Supporten, hur bra frakttid de har, hur enkelt det är att beställa(är det bra hemsida?). Hur bra är dessa delar i förhållande till priset? Nu tycker inte jag att Inet har bäst pris även med detta inräknat då det finns andra företag som är billigare och har samma frakttid och lika bra support. Men jag ville bara påpeka att lägst inte alltid är samma som bäst då ett lite högre pris skulle kunna vägas upp av mycket bättre service.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Grattis Inet.

För övrigt tycker inte jag att Inet är mer speciell än Webhallen, komplett eller vilken annan butik som helst.
Jag köper från den butik som har min vara i lager, till ett bra pris helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

När är inte lägst pris bäst pris?

När man t.ex. väger in servicen. En butik som har extremt låga priser har inte sällan extremt usel service också.

"Bäst" är alltså en perspektivfråga. För min del är den butik som har "bäst pris" den som har bäst pris/service-förhållande (med måtta förstås - någon procent högre pris är ok, men inte hur högt som helst).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Det håller jag med om, det kanske kan motivera Webhallen att göra någonting åt sin katastrof till webbsida.

Du tog orden ur munnen på mig. Den är verkligen usel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Bara för att jag är uttråkad och trött på hela "bäst prissättning"-debatten slängde jag ihop en dator på Inet, Komplett och NoN med identiska komponenter, bestående av:
*I5-4690k
*Asus Z97-A
*2x4 GB Corsair Vengeance 1600 Mhz LP
*Samsung 850 Pro 256 GB
*WD Blue 1TB
*Corsair CX 750M Bronze 80+
*MSI GTX 970 4G
*Fractal Design Define R5 Black

Kanske inte den bästa kombinationen av komponenter, men det var komponenter som var tillgängliga hos samtliga ÅF och som är relativt vanliga.

Pris hos Inet: 12.584:- (+29:- frakt för icke-SweC)
Pris hos NoN: 12.461:- (fri frakt)
Pris hos Komplett*: 12.446:- (fri frakt)

*Värt att nämna angående Komplett-priset är dock att dom hade en kampanj på nätagget, så med ordinariepris hamnar dom strax ovanför Inet.

Min poäng? Att våra ÅF har väldigt snarlik prissättning och att beroende på val av komponenter kommer billigaste ÅF att variera.
Ingen butik har bäst prissättning året runt, och därför borde den kategorin dumpas från omröstningen, då den dels är väldigt subjektiv, men också för att många nog inte har en susning om vad det egentligen är vi röstar på.

Fast nu finns det ju även några ÅF som har fraktfritt rakt av, och inte bara till Sweclockers-medlemmar, bl.a. Komplett och NoN.
Tror även inte att de där 29:- i frakt som Inet tar väger särskilt tungt heller.

Ingen är billigast på allt.
Men handlar man komponenter till en hel dator sparar man oftast rätt mycket om man handlar av 2-3 företag.

På en CPU skiljer det ibland flera hundra.
Grafikkort är väl det som inet brukar ha sämst pris på.
Ett EVGA GTX 970 skiljer det just nu 500:- på, för att ta ett exempel.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2820792

Prisjakt har sparat många skköna hundralappar åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ingen är billigast på allt.
Men handlar man komponenter till en hel dator sparar man oftast rätt mycket om man handlar av 2-3 företag.

Prisjakt har sparat många skköna hundralappar åt mig.

Jupp, håller helt med.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att Inet inte förtjänar en sådan utmärkelse?

De må ha många nöjda kunder men lika så finns det en andel missnöjda kunder, framförallt p.g.a. deras support. Man måste se på hela bilden och inte bara aspekten kring ett resonabelt pris.

Permalänk
Medlem

Konstigt......väldigt många (de flesta) har röstat på Inet, men väldigt få som försvarar varför de har röstat på just Inet.

Får mig att undra bara....Hur många det var som röstade på Inet IGENTLIGEN.

Varför ska det vara så svårt att få se lite siffror och %.

Lägg ner skiten då trovärdigheten blir bara mindre och mindre för varje år.

Hälsningar från en misstänksam liten jäkel.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Jag gillar köpa lokalt och låga priser och bra kundtjänst vid strul. Bor i Göteborg så har mycket alternativ. Min bild av 2014 är:

Inet har varit dyrast vid mina inköp. De har haft sämre utbud än webhallen och deras support är okej men sämre än webhallen.
Netonnet har haft okej priser för det mesta, ofta lägst. Har inte använt mig av kundtjänst dock.
Webhallen har haft bäst pris på de varor jag köpt, bäst support där de förvånat mig. Bytt prylar som varit över ett år gamla över disk utan att kontrollerart de jag påstått. Grymma helt enkelt. Men deras hemsida suger så jävla hårt. Inga filter för datorkomponenter är ett jävla slöseri med min tid och tonvis med produkter i shoppen som inte finns i lager någonstans och har inte gjort de på jävligt länge. Varför skita ner? Extra jävla jobbigt att hitta med all onödig skit.

Röstade på webhallen ändå. Deras personal i butik och dess support under 2014 har varit grym.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Konstigt......väldigt många (de flesta) har röstat på Inet, men väldigt få som försvarar varför de har röstat på just Inet.

Får mig att undra bara....Hur många det var som röstade på Inet IGENTLIGEN.

Varför ska det vara så svårt att få se lite siffror och %.

Lägg ner skiten då trovärdigheten blir bara mindre och mindre för varje år.

Hälsningar från en misstänksam liten jäkel.

antar många röstar på dom bara för att man vet att dom kommer vinna ändå eller nåt, har blivit som en fluga här alltid rösta på dom ,själv är jag också tveksam till att samma butik vinner varje år.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att utmärkelsen börjar tappa värde, samma butik sedan det lanserades, Endast 4 k röster mig själv inräknad men röstade på komplett/netonnet, och enligt swec röstade majoriteten på Inet vilket innebär att för det mesta är det vaneröstare som förmodligen röstar på samma varje år,

Så om swec verkligen värnar om sitt varumärke måste de börja ha fler banners och Propagera Valet mer när det är dags en sida som sweclockers borde väll ändå kunna få iaf 10 - 20 k röster? eller är sweclockers.se mycket mindre än vad jag tror?

Permalänk
Medlem

Dustinhome fick min röst, handlar oftast där och även om vissa verkar ha haft problem på sistone är det inget jag har märkt av personligen. Grejerna kommer inom 24h, är student så har fraktfritt, returfrakt är gratis (dock aldrig behövt nyttja) och får alltid bra hjälp. Mindre grejer behöver man oftast inte ens skicka tillbaka vid fel, utan det krediteras eller skickas ut direkt.

Komplett ska dock ha en eloge med, köpte för ungefär 1 år sedan två begagnade 280X-kort här på swec. Ett av dessa började krångla i höstas. Ringde Komplett (korten var ursprungligen köpta där) och fick kortet utbytt och kunde lägga till en slant för att få ett 970, det hela gick på ungefär en vecka från att jag skickade in mitt kort och det var inga problem alls. Köpte även en 40mm-fläkt där som inte lät bra när den användes, fick en ny utskickad direkt utan krångel, men eftersom att jag har blivit otroligt väl bemött och fått service utöver vad man kan kräva hos Dustinhome vid mer än ett tillfälle, så handlar jag där i den mån de har det jag är ute efter.

Jag ger dock inte speciellt mycket för den här tävlingen. Vill man veta vilken butik som är "bäst" eller har nöjdast kunder så hade man behövt ha samma antal kunder från varje butik och sen utgå från det. Den säger inte mer än vilken dålig poll som helst på nån random sida. Det sweclockers borde göra är att själva undersöka vilken butik som är bäst. Priser är ganska lätt att jämföra. En enkel beställning på de olika sidorna borde inte heller vara något problem för att fastställa leveranstid. Man skulle som computer sweden (tror jag?) kunna kontakta de olika butikerna med ett problem för att se hur det löses. DET skulle kunna ge en rimlig bild av vilken butik som faktiskt sköter sig bäst.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Konstigt......väldigt många (de flesta) har röstat på Inet, men väldigt få som försvarar varför de har röstat på just Inet.

Får mig att undra bara....Hur många det var som röstade på Inet IGENTLIGEN.

Varför ska det vara så svårt att få se lite siffror och %.

Lägg ner skiten då trovärdigheten blir bara mindre och mindre för varje år.

Hälsningar från en misstänksam liten jäkel.

Jag röstade Inet i år igen av den enkla anledningen att för mig är de bästa butiken. Inet har en butik i Stockholms city som gör att varor som jag behöver snabbt eller bara inte vill vänta på kan jag plocka upp och ha samma dag som jag bestämmer mig för att köpa dem. Det är guld värt att ha en sådan butik när t.ex. mitt headset går sönder inför helgen. Samtidigt är butiken lugn och inte lika stressig som Webhallens butik inne i stan, väntetiderna hos Webhallen brukar även vara riktigt långa och tid är pengar.

Sortimentet hos Inet brukar även matcha det jag är ute efter, jag bryr mig inte om de har 50 olika moderkort eller 1, så länge de har det moderkortet jag vill köpa. Visst har jag köpt produkter i andra butiker ibland då Inet inte alltid har vad jag letar efter, men ingen har perfekt utbud för varje person.

Skrivet av NoAim:

Jag ger dock inte speciellt mycket för den här tävlingen. Vill man veta vilken butik som är "bäst" eller har nöjdast kunder så hade man behövt ha samma antal kunder från varje butik och sen utgå från det. Den säger inte mer än vilken dålig poll som helst på nån random sida. Det sweclockers borde göra är att själva undersöka vilken butik som är bäst. Priser är ganska lätt att jämföra. En enkel beställning på de olika sidorna borde inte heller vara något problem för att fastställa leveranstid. Man skulle som computer sweden (tror jag?) kunna kontakta de olika butikerna med ett problem för att se hur det löses. DET skulle kunna ge en rimlig bild av vilken butik som faktiskt sköter sig bäst.

Fast den säger ju precis det som är tanken, vilken butik som Sweclockers medlemmar föredrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast den säger ju precis det som är tanken, vilken butik som Sweclockers medlemmar föredrar.

Vilket helt klart tyder på att medlemmarna har noll koll om du frågar mig.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

Ja, men det är klart att INET vinner på Sweclockers mest fanboys här och har varit länge. Gå in på ett Apple forum och gör samma undersökning så skulle Apple vinna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Vilket helt klart tyder på att medlemmarna har noll koll om du frågar mig.

Och jag tycker de har ganska mycket koll. Alla har rätt till sin egen åsikt. Uppenbarligen är det fler som tycker som mig av de som röstat.