Microsoft releases new Windows 10 Insider build 9926

Permalänk
Medlem

Microsoft releases new Windows 10 Insider build 9926

Här länk:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso

finns för svenska också längre ner

Permalänk
Inaktiv

Känns helt stabil efter ca 2 timmars körning. Inte hittat någon bugg ännu.

Permalänk
Medlem

IE krashar för mig om har många sidor igång vet inte varför men en funkar bra aif

Permalänk
Medlem

Lyckas inte installera drivrutiner för mitt Radeon 6870 i 9926, fungerade i builden innan.
Catalyst får problem med "identifieringsfilen" och installationen går ej att fullfölja.
Testade på Svenska 9926. På gång att se ifall det blir samma problem på en EN version.

Edit: En reboot löste det.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Oppdaterte AVG Free 2015 til den siste versjon og gikk siden fra datamaskinen for å gjøre noe annet et par minutter. Når jeg kom tilbake for å se hvor langt AVG var i installasjonen, så hadde Windows 10 TP alle rede begynt å gjøre en omstart og siden var det bare å vente til alt var på plass, så en kunne fortsette med å logge seg inn på systemet igjen, da viste det seg at Windows 10 hadde gått over til build 9926 og AVG ville ikke starte.

Løste problemet med AVG gjennom å gå til Program and Features og avinstallere antivirus programmet. Hente ned AVG Free Edition 2015 på nytt og installere dette igjen og da funke det som det skal.

Det virke som MS fjernet Calculator.exe (altså kalkulator) og skapt mappen windows.old der en fortsatt kan finne den. :-/ Noen der vet noe om hvordan en skal hurtig regne ut noe på Windows 10 i fremtiden, uten å måtte bruke en app?

Synes start menyen er litt tung å finne frem i når det gjelder Kontrollpanel funksjoner og lignende. Det positive med denne build er at Windows Explorer ikke lengre krasjer for meg når en vil bruke MPC-HC x64 og mitt Logitech G910 tastatur kan endelig vise LED indikator for num lock, caps lock, scroll lock.

I sin helhet virke denne build å være på rett vei, men det er fortsatt også små problemer som f.eks. når søk funksjonen der en gjør innmating fra Windows Start ikke vil vise noe som helst av det en skriver. Søk funksjonen fra "Sök" [symbol med forstørrelsesglasset] altså knappen i Aktivitetsvy funker som den skal, så det er mest irritasjonen over måtte holde på med å hoppe ut fra Windows Start for å kunne søke filer og apper en ikke finner direkte i den alfabetiske listen når trykker på "Windows Start" knappen.

Har dere lagt merke til at DxDiag nå viser DirectX 12?

Permalänk

Min laptop i signatur rånekar grafikdrivrutiner på alla vis. Grafikkorten kommer upp som att de har problem i device manager, och Catalyst sänker hela datorn både vid försök till installation och avinstallation. Display driver uninstaller kunde rensa bort den gamla drivrutinen, men det är samma historia när jag försöker installera igen. Ska försöka med mer i morgon.

På min stationära verkar det flyta felfritt. Rätt irriterande dock att startmenyn inte krymper ihop längre när man tagit bort alla fula tiles, och en sökning på nåt så enkelt som Windows Update gör att sökningen stängs ner. Jag antar att det är bättre än innan, då startmenyn stängde sig nio gånger av tio oavsett vad jag sökte på.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Lyckas inte installera på Hyper-V. Fast på "Getting Ready". Någon som virtualiserat med framgång?

Den installerade till slut, tog väldigt lång (läs: flera timmar) tid bara då den snurrade på 'getting ready'.

Hur får jag igång cortana?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggwp:

Lyckas inte installera på Hyper-V. Fast på "Getting Ready". Någon som virtualiserat med framgång?

Den installerade till slut, tog väldigt lång (läs: flera timmar) tid bara då den snurrade på 'getting ready'.

Hur får jag igång cortana?

Jag hade samma problem med att den fastnade på getting ready i Hyper-V. Jag gav upp, men bra att veta att det går om man väntar flera timmar. Måste vara en bugg.

Cortana kräver att du har engelskt operativsystem, engelsk region satt (US?) och engelska satt som språk i operativsystemet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Oppdaterte AVG Free 2015 til den siste versjon og gikk siden fra datamaskinen for å gjøre noe annet et par minutter. Når jeg kom tilbake for å se hvor langt AVG var i installasjonen, så hadde Windows 10 TP alle rede begynt å gjøre en omstart og siden var det bare å vente til alt var på plass, så en kunne fortsette med å logge seg inn på systemet igjen, da viste det seg at Windows 10 hadde gått over til build 9926 og AVG ville ikke starte.

Løste problemet med AVG gjennom å gå til Program and Features og avinstallere antivirus programmet. Hente ned AVG Free Edition 2015 på nytt og installere dette igjen og da funke det som det skal.

Det virke som MS fjernet Calculator.exe (altså kalkulator) og skapt mappen windows.old der en fortsatt kan finne den. :-/ Noen der vet noe om hvordan en skal hurtig regne ut noe på Windows 10 i fremtiden, uten å måtte bruke en app?

Synes start menyen er litt tung å finne frem i når det gjelder Kontrollpanel funksjoner og lignende. Det positive med denne build er at Windows Explorer ikke lengre krasjer for meg når en vil bruke MPC-HC x64 og mitt Logitech G910 tastatur kan endelig vise LED indikator for num lock, caps lock, scroll lock.

I sin helhet virke denne build å være på rett vei, men det er fortsatt også små problemer som f.eks. når søk funksjonen der en gjør innmating fra Windows Start ikke vil vise noe som helst av det en skriver. Søk funksjonen fra "Sök" [symbol med forstørrelsesglasset] altså knappen i Aktivitetsvy funker som den skal, så det er mest irritasjonen over måtte holde på med å hoppe ut fra Windows Start for å kunne søke filer og apper en ikke finner direkte i den alfabetiske listen når trykker på "Windows Start" knappen.

Har dere lagt merke til at DxDiag nå viser DirectX 12?

finns ju inbyggt antivirus osv i Windows 10, sen har jag läst att många som har problem med 3dje parts varianter i just windows 10.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggwp:

Lyckas inte installera på Hyper-V. Fast på "Getting Ready". Någon som virtualiserat med framgång?

Den installerade till slut, tog väldigt lång (läs: flera timmar) tid bara då den snurrade på 'getting ready'.

Hur får jag igång cortana?

Provade i VMWare... stängde av efter 5 timmar.

Kanske ska ge det ett nytt försök idag och låta det stå igång medans man åker iväg en sväng.

Permalänk
Medlem

hittar en liten minibugg, om du stänger av sökrutan (så att du har mer plats för program) och sedan klickar på "windows" knappen, då kommer sökrutan upp igen och täcker programlänkarna. försvinner så fort du klickar bort från windows knappen

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Provade i VMWare... stängde av efter 5 timmar.

Kanske ska ge det ett nytt försök idag och låta det stå igång medans man åker iväg en sväng.

Kör i Hyper-V om du kan. Det fungerar klockrent nu när det är installerat. Sått igång installationen och låt den rulla ett par timmar.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

En liten bugg jag fått är att sökrutan inte finns på min andra skärm(tv) samt att hela startmenyraden(glömt vad den kallas) lägger sig över vlc i fullskärm medans jag spelar något på main-skärmen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonatanR:

hittar en liten minibugg, om du stänger av sökrutan (så att du har mer plats för program) och sedan klickar på "windows" knappen, då kommer sökrutan upp igen och täcker programlänkarna. försvinner så fort du klickar bort från windows knappen

Jag vet inte om detta är en bugg egentligen. Då det är den sökrutan du använder för att söka efter program och liknande.

Det är bara så att den är dåligt placerad.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag vet inte om detta är en bugg egentligen. Då det är den sökrutan du använder för att söka efter program och liknande.

Det är bara så att den är dåligt placerad.

tänker mest att den lägger sig över länkarna, istället för att länkarna flyttar sig åt höger (där de hade legat om man hade sökruta påslagen hela tiden)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggwp:

Kör i Hyper-V om du kan. Det fungerar klockrent nu när det är installerat. Sått igång installationen och låt den rulla ett par timmar.

Hm... jag vill minnas att jag använde mig utav Hyper-V när 10:ans testversion precis hade kommit.

Men sedan avaktiverade jag det igen... minns inte varför nu. Finns det någon nackdel med att ha Hyper-V aktiverat eller?

Kan förresten inte aktivera det bredvid VMWare tror jag?

Permalänk
Avstängd

Trodde aldrig detta första gången jag körde Windows 8 men faktiskt saknar jag "Charms bar" i Windows 10 så in i helvete!

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Flera av mina kunder som inte gillar den nya pga att startmenyn har blivit mer W8 lik än den förra betan.
Låt oss hoppas att MS inte gör som det gjorde med 8.0 och gör en bra första beta för att sen förstöra den

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Startmenyn har ju tagit ett steg tillbaka jämfört med förra versionen.
T.ex så behåller den sin storlek även när man tar bort alla knappar.
Sen så har jag även råkat på instabilt trådlöst på ett par datorer, maskiner som fungerat klockrent med förra versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Flera av mina kunder som inte gillar den nya pga att startmenyn har blivit mer W8 lik än den förra betan.
Låt oss hoppas att MS inte gör som det gjorde med 8.0 och gör en bra första beta för att sen förstöra den

Jag kan fortfarande inte förstå varför de allra flesta föredrar W7 pytte-lilla startmeny där man måste navigera fram och tillbaka för att hitta sitt lilla program. Hur kan W8 startskärm vara sämre, där du får 100% överblick över alla program och kan starta dem omedelbart?

Hur får jag W10 startskärm att se ut så mycket som W8 som möjligt? Jag kan inte hitta de snygga bakgrunderna som ingick i W8 och jag vet inte hur jag får bort den vänstra kolumnen. Någon?

Skrivet av stormense:

Trodde aldrig detta första gången jag körde Windows 8 men faktiskt saknar jag "Charms bar" i Windows 10 så in i helvete!

Saknar också charms... är dessa borta med W10? Hur kommer jag in i "PC SETTINGS" som fanns tidigare via charms bar? Där man kunde styra microsoftkontot, OneDrive synkronisering och övrig synkronisering.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Jag kan fortfarande inte förstå varför de allra flesta föredrar W7 pytte-lilla startmeny där man måste navigera fram och tillbaka för att hitta sitt lilla program. Hur kan W8 startskärm vara sämre, där du får 100% överblick över alla program och kan starta dem omedelbart?

Hur får jag W10 startskärm att se ut så mycket som W8 som möjligt? Jag kan inte hitta de snygga bakgrunderna som ingick i W8 och jag vet inte hur jag får bort den vänstra kolumnen. Någon?

Saknar också charms... är dessa borta med W10? Hur kommer jag in i "PC SETTINGS" som fanns tidigare via charms bar? Där man kunde styra microsoftkontot, OneDrive synkronisering och övrig synkronisering.

Nere till höger i notifikationerna finns settings-knappen.