Microsoft: "Windows 10-plattor under 8 tum blir utan skrivbord"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Desktop och RT har båda varit släppt och testade länge. En platta utan desktop har färre och sämre funktioner. Det är inget man måste avvakta och se för att inse.

Men nu pratar vi väl om Windows 10? Vad jag vet så har det inte släppts än i sin slutversion. Men du kanske vet något som jag missat? Det var ju det du klankade ner på?
Windows RT och Windows 8 är ju två helt olika operativ som går på två olika typer av processorer. Inte riktigt samma sak. Bara att Desktop-läget inte blir tillgängligt om skärmen är mindre än 8". Kopplar du in en större skärm via HDMI så får du desktop. Det är ju samma operativsystem i grund och botten.
Nu har jag provat vanlig Windows på en 7" skärm och desktop blir väldigt plottrigt och inget jag kan rekommendera, oavsett specifikationerna.
Sitter du i 7"-läget så är ju chansen rätt stor att du inte sitter och lirar ett spel i win32-läget. Eller sitter och leker musik i Audacity eller liknande programvara.
Men det är bara ett antagande så ta det inte för fakta!

Poängen är att klaga inte så jävla hårt innan något ens har kommit ut. Eller är du förblindad av ditt Microsoft-hat?

Skrivet av Aleshi:

Men tror du på allvar att det inte kommer framtida plattor på 1080P under 8"? Poängen var ju att begränsningen är dum i Windows 10, då är det ju plattor som är aktuella för Windows 10 som vi ska titta på eller hur? Det är elakt att begränsa en framtida platta på 7" med 1080P och quadcore-processor när en annars oduglig singlecore med 480P och 1GB RAM inte får begränsningen. Det är ett led i att ta över hela försäljningsledet av mjukvara.

Varför envisas du med att rabbla dom olika specifikationerna när dom inte har med saken att göra? Det är skärmstorleken som har betydelse.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Bekräftar bara misstanken att de kör Windows Phone för alla ARM-baserade enheter. Stämmer väl in med att de lägger ner Windows RT. Ja, det blir alltså två olika versioner även om det baseras på samma kodbas – vilket det också redan gjorde med WP8.1 och W8.1. Telefon-varianten måste stödja Silverlight, Windows Phone Runtime och Windows Runtime för WP8.1. Som inte är identisk med något alls på skrivbordet eller Windows RT. Vilket är varför Windows RT blev lite udda och inte hade något applikationsstöd att tala om. De kunde ju inte ens köra telefon-appar. Små tablets blir phablets utan telefondel. Blir en del av telefon-ekosystemet. Vissa Win32-grejer finns där även genom de nya APIerna och miljöerna, men det är bara Microsoft som får utveckla Win32 på telefonerna.

Det lär knappast röra sig om att de stänger av funktionalitet på x86-plattor. Någon sådan variant lär inte finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Bara att Desktop-läget inte blir tillgängligt om skärmen är mindre än 8". Kopplar du in en större skärm via HDMI så får du desktop.

Jag tror inte att detta gäller, det kommer antagligen vara en SKU som är helt utan desktop.

Desktop på en liten platta/mobil kan säkert vara väldigt bra för en del, problemet är bara att den lilla delen är väääääldigt liten.

Men jag tror att folk skulle kunna ta till sig användarsenariot om de fick lära sig hur man gör och att man skulle slippa docka så allt är trådlöst.

Edit: frågan är vem som vågar ta första steget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Har du länk till den där 7" tablet med 1080p som kör Windows 8.1? En 8" skulle fungera också!

Jag letar febrilt efter en och har inte kunnat hitta något någonstans. Alla under 8" kör med 1280x800 eller något annat fjuttig upplösning. Skittråkigt.

Finns ju knappt några windowsplattor på 7 tum men Lumia 1520 (visserligen telefon) på 6 tum har ju 1920*1080 och lenovo thinkpad på 8 tum har 1920*1200 så är ju ingen omöjlighet att glappet däremellan fylls upp. och ser inte vitsen med att stryka en funktion helt. Kan ju iaf gömmas som utvecklarfunktion eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Men nu pratar vi väl om Windows 10? Vad jag vet så har det inte släppts än i sin slutversion. Men du kanske vet något som jag missat? Det var ju det du klankade ner på?
Windows RT och Windows 8 är ju två helt olika operativ som går på två olika typer av processorer. Inte riktigt samma sak. Bara att Desktop-läget inte blir tillgängligt om skärmen är mindre än 8". Kopplar du in en större skärm via HDMI så får du desktop. Det är ju samma operativsystem i grund och botten.
Nu har jag provat vanlig Windows på en 7" skärm och desktop blir väldigt plottrigt och inget jag kan rekommendera, oavsett specifikationerna.
Sitter du i 7"-läget så är ju chansen rätt stor att du inte sitter och lirar ett spel i win32-läget. Eller sitter och leker musik i Audacity eller liknande programvara.
Men det är bara ett antagande så ta det inte för fakta!

Poängen är att klaga inte så jävla hårt innan något ens har kommit ut. Eller är du förblindad av ditt Microsoft-hat?

Men det blir ju effektivt exakt som med Windows 8 och Windows RT, det är därför vi vet exakt hur det blir redan idag. Windows 10 fullversion kommer bara på större enheter, "Windows 10 RT" kommer på mindre enheter. Där den senare inte har desktop eller stöd för win32-applikationer. Precis som med Windows RT med andra ord! Jag har med andra ord all information jag behöver redan idag för att veta att det kommer bli dåligt, eftersom jag vill kunna köra win32-applikationer, jag vill kunna koppla i min telefon/platta till skärm och tangentbord+mus och därmed få en duglig dator. Jag vill kunna ha tredjepartsapplikationer, jag vill kunna ladda ner torrents, visa hemsidor i desktop-läge, ägna mig åt filhantering. Inget av detta går att göra i en RT-version av windows utan stöd för win32-applikationer.

Du klagar på att jag inte vet än, nä jag vet inte alla exakta detaljer, men jag klagar inte på exakta detaljer, jag klagar på övergripande dumheter som jag redan vet mer än väl om. Nämligen att ingen enhet under 8" kommer kunna köra desktop-läge eller win32-applikationer, vilket hade varit guld värt.
Jag hatar inte microsoft alls. Har försvarat Windows 8 trots dess brister i otaliga trådar just för att jag trott mig se vart de är på väg. Jag trodde mig se att de ville smälta samman operativen till ett enda i framtiden. Men vad gör de? De gör en RT-version, igen. Det är bara trams från din sida att istället för att bemöta argumentet avfärda det jag säger som microsoft-hat.

Skrivet av car2ns:

Varför envisas du med att rabbla dom olika specifikationerna när dom inte har med saken att göra? Det är skärmstorleken som har betydelse.

För att OM de ska inför artificiella begränsningar så ska det var av en god anledning, t.ex. undermålig processor. INTE skärmstorleken. Har du inte läst något av vad jag skrivit? Jag är ju smärtsamt medveten att det är skärmstorleken som har betydelse för begränsningen, det är ju det jag vänder mig emot! Jag tycker att det är totalt fel att en kraftfull och kompetent högupplöst platta på 7,9" inte kan köra desktop-läge över huvud taget, när en hopplöst klen 8,1" platta med upplösning från 90-talet får köra desktop hur mycket man vill. Det borde reta upp vem som helst. För mig personligen så innebär det att min drömprodukt inte kommer, den ersätts med en pekleksak som inte duger till annat än skräp på samma nivå som angry birds.

Permalänk
Medlem

Det är ingen RT-version igen om det handlar om ARM-baserade enheter med Windows Phone (som de också döper om till "10"). En klient och en telefon/phablet-version helt enkelt. Precis som idag fast utan RT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen RT-version igen om det handlar om ARM-baserade enheter med Windows Phone (som de också döper om till "10"). En klient och en telefon/phablet-version helt enkelt. Precis som idag fast utan RT!

De döper inte om Windows Phone till Windows 10. Det blir samma operativsystem, fast med win32 avstängt, i princip som RT. Ja visst blir det lite sämre, när de tar bort desktop helt och kör med en mer WP-liknande layout, men det blir mer som Windows RT än Windows Phone iaf. Hursomhelst. Det blir odugligt i jämförelse med riktiga Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De döper inte om Windows Phone till Windows 10. Det blir samma operativsystem, fast med win32 avstängt, i princip som RT. Ja visst blir det lite sämre, när de tar bort desktop helt och kör med en mer WP-liknande layout, men det blir mer som Windows RT än Windows Phone iaf. Hursomhelst. Det blir odugligt i jämförelse med riktiga Windows 10.

Nej, det har precis som WP8.1 och W8.1 olika körverk då telefonvarianter stödjer Silverlight, Windows Phone Runtime och Windows Runtime för telefoner (som blev feature complete med Windows Runtime på skrivbordet vid 8.1) och är alltså två olika produkter. Windows RT och Windows 10 för PC kan inte köra program skrivna för telefoner, där krävs portering och som mest att man delar sånt som inte är UI. Med telefonvarianten för mindre prylar så kör du samma program och anpassar de bara efter skärmstorleken, mer som hos andra mobila operativsystem. Det betyder i praktiken att du kan göra mer än på Windows RT-enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det har precis som WP8.1 och W8.1 olika körverk då telefonvarianter stödjer Silverlight, Windows Phone Runtime och Windows Runtime för telefoner (som blev feature complete med Windows Runtime på skrivbordet vid 8.1) och är alltså två olika produkter. Windows RT och Windows 10 för PC kan inte köra program skrivna för telefoner, där krävs portering och som mest att man delar sånt som inte är UI. Med telefonvarianten för mindre prylar så kör du samma program och anpassar de bara efter skärmstorleken, mer som hos andra mobila operativsystem. Det betyder i praktiken att du kan göra mer än på Windows RT-enheter.

Fast allt som görs till Windows 10 specifikt ska gå att köra på alla Windows 10-enheter. Enheter under 8" undantaget då de inte kan köra 99,99% av allt till Windows. Sådant som görs till telefoner med Windows 10 ska gå att köra på alla Windows 10-enheter, iaf som jag uppfattat det.

Men hela det där är semantik. Poängen är att enheter under 8" inte kan göra ett skit av det jag vill att de ska göra. De kan inte köra desktop, inte köra win32, inget torrent, inte koppla upp smidigt till skärm, ingen filhantering, inga hemsidor utan mobilläget. Sedan om det är handikappat mer som WP 8 eller omdet är handikappat som RT spelar mindre roll, i båda fallen förloras den funktionalitet jag och många andra vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Men nu pratar vi väl om Windows 10? Vad jag vet så har det inte släppts än i sin slutversion. Men du kanske vet något som jag missat? Det var ju det du klankade ner på?
Windows RT och Windows 8 är ju två helt olika operativ som går på två olika typer av processorer. Inte riktigt samma sak. Bara att Desktop-läget inte blir tillgängligt om skärmen är mindre än 8". Kopplar du in en större skärm via HDMI så får du desktop. Det är ju samma operativsystem i grund och botten.
Nu har jag provat vanlig Windows på en 7" skärm och desktop blir väldigt plottrigt och inget jag kan rekommendera, oavsett specifikationerna.
Sitter du i 7"-läget så är ju chansen rätt stor att du inte sitter och lirar ett spel i win32-läget. Eller sitter och leker musik i Audacity eller liknande programvara.
Men det är bara ett antagande så ta det inte för fakta!

Poängen är att klaga inte så jävla hårt innan något ens har kommit ut. Eller är du förblindad av ditt Microsoft-hat?

Varför envisas du med att rabbla dom olika specifikationerna när dom inte har med saken att göra? Det är skärmstorleken som har betydelse.

Dold text

För att illustrera:

Vad jag hoppades på:

Vad jag fick:

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre om användaren själv kan välja om man vill använda skrivbord eller inte? Det är ju knappast så att man måste använda skrivbordet på en surfplatta om man inte vill men det finns ingen anledning att spärra funktionen heller tycker jag. Att man har olika standardgränssnitt låter väl vettigt men inaktivera inte funktioner för den som vill ha dem. Är det något fel med valfrihet?

Permalänk
Medlem

Låt vara att det föreligger de facto skillnader mellan WP och RT för den invigde, men för oss som vill ha en telefon som också kan tjänstgöra som en vardagsdator med rätt tillbehör, så är de båda varianterna samma sak, nämligen "icke-windows".
Försvinner möjligheten att köra win32 på små enheter förlorar Windows 10 sin största fördel som operativsystem på telefoner. Finns möjligheten kvar, om än dold när tillgänglig skärm är för liten pratar vi om en enhet som spelar i en helt egen liga. Det skulle bli en dator du alltid har med dig som skalar från 5-55" beroende på kringutrustning och behov. För mig, och många andra, den perfekta maskinen där funktionaliteten jag vill ha i en smartphone äntligen finns att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För att illustrera:

Vad jag hoppades på:
http://i.imgur.com/qIc6tsx.png

Vad jag fick:
http://i.imgur.com/35U8dlL.png

Vilka krav du har på just Windows Phone. Du får ju exakt samma upplevelse även på en iOS eller Android-telefon liksom. (Förstoring av befintligt gränssnitt).
Med dagens batteri-teknologi skulle det inte vara möjligt med en komplett dator med riktiga Windows i en mobiltelefon, så dina krav är just nu en önskedröm tills batteritillverkarna får fram batterier som klarar av att driva en dator i minst 24 timmar med samma användningsfrekvens som en mobiltelefon.

jag har samma önskedröm; en enhet to rule them all!

Gör du om bilden och lägger in en Windows-PC istället, så får du det du vill ha så länge PCn kör Windows 10.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Ända anledning till att skaffa en windowsplatta är just möjligheten att köra win32-applikationer.
Skulle dock inte välja en platta under 8" heller, minst 9" ska dom vara.
Och en enbart windowsplatta utan möjlighet till vanligt tangentbord är ointressant också.

Modern UI appar är jag inte det minsta intresserad av att köra eller kunna köra i något som helst sammanhang..

För övrigt är dom minsta men kompetenta laptops idag så lätta och behändiga så borde knappt finnas behov av en windowsplatta, och när en windowsplatta inte är lämplig att köra win32-applikationer på så finns det inget behov ens av produktgruppen windowsplattor.

Bästa Microsoft kan göra är att omgående skrota Modern UI!!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast allt som görs till Windows 10 specifikt ska gå att köra på alla Windows 10-enheter. Enheter under 8" undantaget då de inte kan köra 99,99% av allt till Windows. Sådant som görs till telefoner med Windows 10 ska gå att köra på alla Windows 10-enheter, iaf som jag uppfattat det.

Men hela det där är semantik. Poängen är att enheter under 8" inte kan göra ett skit av det jag vill att de ska göra. De kan inte köra desktop, inte köra win32, inget torrent, inte koppla upp smidigt till skärm, ingen filhantering, inga hemsidor utan mobilläget. Sedan om det är handikappat mer som WP 8 eller omdet är handikappat som RT spelar mindre roll, i båda fallen förloras den funktionalitet jag och många andra vill ha.

Nej det blir precis som vid Windows 8.1 att du kan skapa universella projekt som delar kod i Visual Studio om du vill. Även om du kör Windows Runtime och XAML på WP8.1 så är det inte helt kompatibelt. Det blir samma historia nu. Skapar du inte ett program med egen kod/ui så körs den inte på telefon eller vise versa. Och du kommer inte kunna köra program efter de äldre modellerna på skrivbordet. Dessa modeller kommer fortfarande användas på telefonvarianten däremot. Samma kodbas i stort blev det med WP8.1, men det är olika produkter med olika apier med både små och stora skillnader. Sen kan du såklart köra fullversionen av hemsidorna i phablets när de fått ordning på sin webbläsare.

Grejen är nog bara att de inte vill sälja/ge bort x86 Windows till plattor under 8-tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vilka krav du har på just Windows Phone. Du får ju exakt samma upplevelse även på en iOS eller Android-telefon liksom. (Förstoring av befintligt gränssnitt).

Det är därför jag vill ha Windows 10 istället för iOS. Android har en del funktion, begränsad filhantering, flashstöd ibland, och man kan köra torrents. Men den kan inte ersätta Windows. WP är sämre än iOS och Android på mer eller mindre alla punkter, bortsett från om man råkar ha smak för gränssnittet. Men funktionsmässigt eller utbudsmässigt ligger WP efter stort.

Skrivet av car2ns:

Med dagens batteri-teknologi skulle det inte vara möjligt med en komplett dator med riktiga Windows i en mobiltelefon, så dina krav är just nu en önskedröm tills batteritillverkarna får fram batterier som klarar av att driva en dator i minst 24 timmar med samma användningsfrekvens som en mobiltelefon.

Något stöd för detta påståendet? Är väl inga större skillnader i batteritid mellan Windows 8 och Windows RT idag?

Skrivet av car2ns:

Gör du om bilden och lägger in en Windows-PC istället, så får du det du vill ha så länge PCn kör Windows 10.

Jo, men jag vill inte bära runt en ATX-burk i fickan, batteritiden är inget vidare på en sådan heller.

Permalänk
Medlem

Så vad använder man plattan då till, eller har dom tänkt sig att allt görs med Cortana?

Vad är lösningen till stumma människor?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vilka krav du har på just Windows Phone. Du får ju exakt samma upplevelse även på en iOS eller Android-telefon liksom. (Förstoring av befintligt gränssnitt).
Med dagens batteri-teknologi skulle det inte vara möjligt med en komplett dator med riktiga Windows i en mobiltelefon, så dina krav är just nu en önskedröm tills batteritillverkarna får fram batterier som klarar av att driva en dator i minst 24 timmar med samma användningsfrekvens som en mobiltelefon.

jag har samma önskedröm; en enhet to rule them all!

Gör du om bilden och lägger in en Windows-PC istället, så får du det du vill ha så länge PCn kör Windows 10.

Det räcker gott med arm versionen av appar men med möjligheten att docka för att öka produktiviteten när man behöver. Självklart är det inte en lösning för alla men det blir användbart för många. Speciellt inom företag.

Samma Office för winp och winrt kommer till win 10. Bara det att winp enheter får inte desktop när mus och tangentbord ansluts. Så "apparna" finns redan på telefonen

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Det räcker gott med arm versionen av appar men med möjligheten att docka för att öka produktiviteten när man behöver. Självklart är det inte en lösning för alla men det blir användbart för många. Speciellt inom företag.

Samma Office för winp och winrt kommer till win 10. Bara det att winp enheter får inte desktop när mus och tangentbord ansluts. Så "apparna" finns redan på telefonen

Det kommer också en riktig Office-variant för Windows (Win32) som klarar allt företag förväntar sig. Alltså kan de inte köra mjukvaran de får från sin O365-prenumeration eller volymlicenserna på telefon/phablet-enheterna eller utföra samma arbete. Du får precis som du har på iOS och Android idag ett Office baserat på Office mobile/nyutveckling som inte är fullt ut kompatibelt med Office.

Permalänk

Känns som ett felsteg. Drömmer om att kunna koppla upp mobilen ("docka", gärna trådlöst eller med en sladd, dvs USB 3.1 Type C) och få en komplett desktopupplevelse (om än med begränsad prestanda). Ibland är allt man vill ha en större skärm och ett tangentbord, och då blir det inte så kul om man fortfarande måste dras med mobil UI. En Raspberry Pi funkar till det, och en flagship mobil har långt mer prestanda än den, och om den ändå ska köra samma kärna, varför inte låta power users själva aktivera läget på mindre enheter?

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Jag har väntat ett tag nu på en liten windows-platta som är mer kapabel, inte mindre.

Det jag vill ha är kort sagt en "netbook" utan tangentbord. En riktig dator där jag äger filerna (inte nåt j*vla cloud-bullsh*t), kan importera och redigera bilder från kameran, använda för att logga in på jobbet om jag har jour. Sen eftersom jag är tangentbords-enthusiast/konnaissör så vill jag kunna koppla in ett kompakt tangentbord av riktigt bra kvalitet när jag ska skriva, men slippa det när jag inte behöver det.
Sen räknar jag med att använda den mest i porträtt-läge, med en wacom-penna.
Allt detta ovan klarar redan bl.a. Asus VivoTab 8 och Dell Venue 8 Pro, förutom att de har bara en kombinerad USB (som en telefon) och för dåligt med RAM och SSD för att jag skulle vilja köpa just dem. Å andra sidan så rymmer min fem år gamla netbook mer RAM och lagring och har förutom el-jacket både två USB-portar , gigabit Ethernet och VGA ut.

Skrivet av Aleshi:

Du kan ha torrent på telefonen/plattan

Jag har faktiskt läst studier som visat att torrent på mobiltelefoner egentligen är en ganska dålig idé, men visst tycker jag att man ska kunna köra vilka program som man vill på en dator som man äger.
Men kopplar du in strömadaptern så är den temporärt inte en "mobil" telefon iofs.

Skrivet av car2n:

Du får ju exakt samma upplevelse även på en iOS eller Android-telefon liksom. (Förstoring av befintligt gränssnitt).

Snälla, använd inte order "upplevelse" om användargränssnitt. Jag ryser.
Gränssnitt ska "upplevas" så lite som möjligt - de ska vara så smidiga som möjligt så att man kan koncentrera sig på den uppgift man har.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har faktiskt läst studier som visat att torrent på mobiltelefoner egentligen är en ganska dålig idé, men visst tycker jag att man ska kunna köra vilka program som man vill på en dator som man äger.
Men kopplar du in strömadaptern så är den temporärt inte en "mobil" telefon iofs.

Vet inte vilken studie du läst men jag tycker personligen att det är nice jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är därför jag vill ha Windows 10 istället för iOS. Android har en del funktion, begränsad filhantering, flashstöd ibland, och man kan köra torrents. Men den kan inte ersätta Windows. WP är sämre än iOS och Android på mer eller mindre alla punkter, bortsett från om man råkar ha smak för gränssnittet. Men funktionsmässigt eller utbudsmässigt ligger WP efter stort.

Håller med!

Skrivet av Aleshi:

Något stöd för detta påståendet? Är väl inga större skillnader i batteritid mellan Windows 8 och Windows RT idag?

Som sagt, du hade en WP-telefon på bilden, alltså pratar vi om telefoner och inte om datorer/surfplattor.
Som du säkert vet är batteritiden inte jättebra på en "smartphone". Den har ändå i jämförelse med en dator, rätt så dåliga specifikationer.
Tänk dig då samma batteri fast med 10 gånger så starkare hårdvara ... Du kan ju tänka dig batteritiden.

Så det är mitt stöd för mitt påstående, att så länge batterierna vi har idag är som dom är, kommer vi aldrig se en äkta dator i en telefons storlek. Det är först då som din dröm och krav på Microsoft kan infrias.

Skrivet av Aleshi:

Jo, men jag vill inte bära runt en ATX-burk i fickan, batteritiden är inget vidare på en sådan heller.

Min Surface Pro 2 väger drygt 800 gram. Men har snackat något om en ATX-burk? Det är en Windows-PC. Men du och jag verkar ha olika syn på vad som får kallas Windows-PC.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Som sagt, du hade en WP-telefon på bilden, alltså pratar vi om telefoner och inte om datorer/surfplattor.
Som du säkert vet är batteritiden inte jättebra på en "smartphone". Den har ändå i jämförelse med en dator, rätt så dåliga specifikationer.
Tänk dig då samma batteri fast med 10 gånger så starkare hårdvara ... Du kan ju tänka dig batteritiden.

Så det är mitt stöd för mitt påstående, att så länge batterierna vi har idag är som dom är, kommer vi aldrig se en äkta dator i en telefons storlek. Det är först då som din dröm och krav på Microsoft kan infrias.

Windows 8 drar inte mer kräm än Android. Jämför sjutumsplattor med Windows 8 och Android, båda har bra batteritid. HP Stream 7 har 5 dagar standby, 8 timmar surf. Och det med en stark processor och en för klassen ovanligt litet batteri. Glöm Windows 7 och äldre, med Windows 8 har de connected standby vilket gör att operativet beter sig som iOS och Android på den punkten.
Lägg till en app med ringfunktion och mikrofon/högtalare så är redan HP Stream 7 där jag vill ha dem. Batteriet säger du?
Missade du förövrigt att Windows 10-versionen för apparater under 8" även den ska komma till telefoner? Det enda som de tagit bort är just skrivbordet.

Skrivet av car2ns:

Min Surface Pro 2 väger drygt 800 gram. Men har snackat något om en ATX-burk? Det är en Windows-PC. Men du och jag verkar ha olika syn på vad som får kallas Windows-PC.

Det var lite sarkasm, poängen är att ingen enhet över 8" får ringfunktion, och ingen enhet på 8" och uppåt passar i mina fickor.

Så, Windows 10 kommer även till telefoner, samtidigt drar inte dagens Windows 8 i fullversion mer än Android på plattor. Det finns ingen anledning att tro att Windows 10 skulle ha dålig batteritid eller att skrivbordsfunktionen genast skulle ta bort massa batteritid med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Windows 8 drar inte mer kräm än Android. Jämför sjutumsplattor med Windows 8 och Android, båda har bra batteritid. HP Stream 7 har 5 dagar standby, 8 timmar surf. Och det med en stark processor och en för klassen ovanligt litet batteri. Glöm Windows 7 och äldre, med Windows 8 har de connected standby vilket gör att operativet beter sig som iOS och Android på den punkten.
Lägg till en app med ringfunktion och mikrofon/högtalare så är redan HP Stream 7 där jag vill ha dem. Batteriet säger du?
Missade du förövrigt att Windows 10-versionen för apparater under 8" även den ska komma till telefoner? Det enda som de tagit bort är just skrivbordet.
.

Använder du din surfplatta i lika stor uträckning som din telefon? Kom tillbaks när du använder en enhet lika mycket som en telefon och surfplatta/dator sammanlagt och batteritiden är längre än ett dygn. Eller 8 timmar som en arbetsdag är.

Så du anser att dagens batteriteknologi är fullt tillräckligt för att kunna driva en enhet stark som en dator under en hel dags användning? Det är skillnad på en hybriddator som kör Windows 8 i jämförelse med en Nexus 5. Det är lite mer kräm i en hybrididator än i en mobiltelefon, har inget med OS att göra alls i det fallet.

Du jämför Stream 7, som har 8 timmars surftid. Jag surfar inte bara på min telefon, pratar i telefon, smsar, facebookar (surfar) spelar spel, lyssnar på musik. Sen när jag kommer hem så vill jag koppla in telefonen till min 27" skärm och få desktop, så en sån enhet som vi pratar om, ska fungera i minst 12h batteritid, i en telefonsstorlek men med x86-hårdvara.
Den batteriteknologin finns inte idag, hittar du den, så ber jag dig att skicka informationen till LG, Apple, Microsoft, Samsung, HTC och alla andra mobiltillverkare så vi kan få vettiga batteritider på våra smartphones.

Nej, jag missade inte att W10 ska komma till telefoner, Xbox, hybridisar. Det är fortfarande inte det du vill ha, det din bild visade och det vi faktiskt pratar om. Du vill ju ha en enhet to rule them all, alltså en smartphone som kör både x86-appar typ riktiga Photoshop för att nämna ett exempel och riktigt skrivbord så fort man kopplar in den till en tv eller vanlig datorskärm, men agerar som vilken smartphone som helst när du är ute på språng. Eller tar du tillbaks din bild du la upp? Pratar vi om något annat nu än just det?

Berätta vilket ämne du bytt till så vi är inne på samma spår, annars pratar vi bara förbi varann och fyller ut denna tråd helt i onödan.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Använder du din surfplatta i lika stor uträckning som din telefon? Kom tillbaks när du använder en enhet lika mycket som en telefon och surfplatta/dator sammanlagt och batteritiden är längre än ett dygn. Eller 8 timmar som en arbetsdag är.

Hur många telefoner surfar man på 8 timmar i sträck utan att behöva ladda? Du försöker få en poäng genom att spela dum här, du tror på allvar inte att man laddar telefonen medan man har den kopplar till skärm vid de tillfällen man vill göra detta?

Skrivet av car2ns:

Så du anser att dagens batteriteknologi är fullt tillräckligt för att kunna driva en enhet stark som en dator under en hel dags användning? Det är skillnad på en hybriddator som kör Windows 8 i jämförelse med en Nexus 5. Det är lite mer kräm i en hybrididator än i en mobiltelefon, har inget med OS att göra alls i det fallet.

Som sagt, Android som fungerar utmärkt på mobil drar inte mindre än Windows 8 på plattor, varför skulle det vara en skillnad i hur mycket kräm operativen drar för att man sätter på en mikrofon på enheten? Du spelar dum igen när du låtsas att jag efterfrågar en apparat stark som en dator, jag pratar om de Intel Atom processorer som fungerar utmärkt redan idag med windows 8, med just det, bättre batteritid än motsvarande android-apparat.

Skrivet av car2ns:

Du jämför Stream 7, som har 8 timmars surftid. Jag surfar inte bara på min telefon, pratar i telefon, smsar, facebookar (surfar) spelar spel, lyssnar på musik. Sen när jag kommer hem så vill jag koppla in telefonen till min 27" skärm och få desktop, så en sån enhet som vi pratar om, ska fungera i minst 12h batteritid, i en telefonsstorlek men med x86-hårdvara.
Den batteriteknologin finns inte idag, hittar du den, så ber jag dig att skicka informationen till LG, Apple, Microsoft, Samsung, HTC och alla andra mobiltillverkare så vi kan få vettiga batteritider på våra smartphones.

Du spelar dum igen, Stream 7 har även 5 dygn batteritid när den är i connected standby. 8 timmar batteritid är konstant surfande, helt i linje med motsvarande android, inga motsvarande android-enheter klarar det i 12 timmar, varför begär du det från Windows?

Windows med x86-processor har bevisligen inga problem att matcha Android i batteritid, du anstränger dig för att hitta på sätt att sätta mycket högre krav på en Windows-enhet för att bevisa att de drar för mycket ström och låtsas som att du inte ser det falska i detta. Spela dum är inte ett bra sätt att föra sina argument framåt.

En Lenovo K900 är en 5,5" telefon som fungerar utmärkt med Intelprocessor, vad är det som gör att den inte skulle klara Windows? Windows har ju bevisligen lika bra eller bättre batteritid än Android på enheter där man kan jämföra dem? Hitta inte på massa fiktiva handikapp på Windows-alternativet nu, som att den ska driva en 27" skärm i 12 timmar, för det begär du inte av en android-lur. Så förklara nu, varför drar Windows lika eller mindre än Android i en 7" platta, men genast mycket mer i en 5,5" telefon? Återigen vid samma användningsmönster!

Skrivet av car2ns:

Nej, jag missade inte att W10 ska komma till telefoner, Xbox, hybridisar. Det är fortfarande inte det du vill ha, det din bild visade och det vi faktiskt pratar om. Du vill ju ha en enhet to rule them all, alltså en smartphone som kör både x86-appar typ riktiga Photoshop för att nämna ett exempel och riktigt skrivbord så fort man kopplar in den till en tv eller vanlig datorskärm, men agerar som vilken smartphone som helst när du är ute på språng. Eller tar du tillbaks din bild du la upp? Pratar vi om något annat nu än just det?

Berätta vilket ämne du bytt till så vi är inne på samma spår, annars pratar vi bara förbi varann och fyller ut denna tråd helt i onödan.

Jag pratar om just det. Jag pratar om apparater precis som dessa 7"-plattor med Windows 8 som klarar detta redan idag, galant! De drar inte mer batteri än sina android-motsvarigheter. Varför skulle de dra mer batteri i en telefon på låt säga 6"? Som sagt, förklara det utan att hitta på fiktiva handikapp för windows-alternativet. Vad gör att en mikrofon och en ringapplikation skulle dra mer ström? Om vi sätter det på en HP Stream 7", kommer den helt plötsligt dra mycket mer än Android då?

Ditt (medvetna eller omedvetna) misstag är att du tror att Windows genast måste dra mer än Android eller Windows RT, det finns ingen anledning att tro det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur många telefoner surfar man på 8 timmar i sträck utan att behöva ladda? Du försöker få en poäng genom att spela dum här, du tror på allvar inte att man laddar telefonen medan man har den kopplar till skärm vid de tillfällen man vill göra detta?
Som sagt, Andorid som fungerar utmärkt på mobil drar inte mer mindre än Windows 8 på plattor, varför skulle det vara en skillnad i hur mycket kräm operativen drar för att man sätter på en mikrofon på enheten? Du spelar dum igen när du låtsas att jag efterfrågar en apparat stark som en dator, jag pratar om de Intel Atom processorer som fungerar utmärkt redan idag med windows 8, med just det, bättre batteritid än motsvarande android-apparat.
Du spelar dum igen, Stream 7 har även 5 dygn batteritid när den är i connected standby. 8 timmar batteritid är konstant surfande, inga motsvarande android-enheter klarar det i 12 timmar, varför begär du det från Windows?

Okej, vi pratar om två olika scenarier. Din bild du la upp, så är det inte en surfplatta, utan WP-telefon. Därför har jag antagit att du snackat om mobiltelefoner och inte om surfplattor. Det är inte alltid man kopplar in en laddsladd direkt när man kommer hem.
Sen vet både du och jag att skillnaden mellan en hybriddator och en mobiltelefon är bra mycket mer än en mikrofon ... en hybriddator har en mikrofon redan, min har två till och med. Dubbla kamerar också.
Jag hoppas att du vet skillnaden mellan en hybriddator och en mobiltelefon?

Jag kan vissa dagar gå utan att ladda min telefon i nästan 18 timmar. Långt ifrån alla dagar, men det händer, skulle min telefon då vara min enda enhet, alltså både telefon och surfplatta plus en dator (som din bild visar att du vill ha)

Sen spelar jag inte dum. Standbytid är inget man vill ha eller använder sig av. Sen använder jag min telefon i minst 8 timmar per dag, inte just bara surfande. Jag skrev ju massor med saker jag gör med min telefon som drar mer än bara enkel surf. Missade du det?

Jag begär det av en telefon, att den ska klara en hel dags användning, oavsett tillverkare av hårdvaran och operativsystemet. Gör inte du det?

Skrivet av Aleshi:

Windows med x86-processor har bevisligen inga problem att matcha Android i batteritid, du anstränger dig för att hitta på sätt att sätta mycket högre krav på en Windows-enhet för att bevisa att de drar för mycket ström och låtsas som att du inte ser det falska i detta. Spela dum är inte ett bra sätt att föra sina argument framåt.

En Lenovo K900 är en 5,5" telefon som fungerar utmärkt med Intelprocessor, vad är det som gör att den inte skulle klara Windows? Windows har ju bevisligen lika bra eller bättre batteritid än Android på enheter där man kan jämföra dem? Hitta inte på massa fiktiva handikapp på Windows-alternativet nu, som att den ska driva en 27" skärm i 12 timmar, för det begär du inte av en android-lur. Så förklara nu, varför drar Windows lika eller mindre än Android i en 7" platta, men genast mycket mer i en 5,5" telefon? Återigen vid samma användningsmönster!

Jag har en Surface Pro 2, den klarar inte ens i närheten av batteritiden med valfri Android-lur eller iOS eller WP. Sitter jag och surfar, endast på min Surface pro 2, så får jag ut drygt 6 timmar. På en mobiltelefon får jag ut mer.
Det är inte vilket operativsystem som snurrar på enheten, som jag sagt flera gånger så är det hårdvaran, Surface Pro 2 har ju en rätt bra processor, precis vad jag vill ha i en dator. Sen lek med tanken att jag vill ha det jag sagt (och som din bild visar) en mobiltelefon som ersätter min dator, då vill jag iaf ha en x86 cpu i klass med min Surface Pro 2 fast i en WP Lumia 1020-enhet.

Alltså, kommer du ihåg din bild? Det är den jag utgår ifrån och har pratat om sen vi började skriva till varandra.

Sen för att förtydliga, inte någonstans skrev jag att enheten skulle driva en 27" skärm. Utan att när man kopplar in en 27" skärm. Två helt olika saker. Varför skulle jag vilja ha en enhet som är bärbar som har en 27" skärm?! Lycka till att vara bekväm med den på tunnelbanan eller bussen ...

Skrivet av Aleshi:

Jag pratar om just det. Jag pratar om apparater precis som dessa 7"-plattor med Windows 8 som klarar detta redan idag, galant! De drar inte mer batteri än sina android-motsvarigheter. Varför skulle de dra mer batteri i en telefon på låt säga 6"? Som sagt, förklara det utan att hitta på fiktiva handikapp för windows-alternativet. Vad gör att en mikrofon och en ringapplikation skulle dra mer ström? Om vi sätter det på en HP Stream 7", kommer den helt plötsligt dra mycket mer än Android då?

Ditt (medvetna eller omedvetna) misstag är att du tror att Windows genast måste dra mer än Android eller Windows RT, det finns ingen anledning att tro det.

Jag hittar inte på fiktiva handikapp. Du och jag har bara olika krav på en hybriddator helt enkelt. Jag kan inte acceptera en hybriddator med en simpel Atom-cpu. För mig är det inte ens ett alternativ.

Nej, Windows x86 behöver inte genast dra mer än Android IOS eller WinRT. Det har med hårdvaran som snurrar på en Windows x86 i jämförelse med en Android-enhet. Kom ihåg nu att jag inte pratat om Atom-kärror.

Jag vill ha en Surface pro 2 i en Lumia 1020 körandes Windows 10.
I vanligt läge, alltså som vanlig telefon så vill ja ha den så dom WP8.1 är idag.
Kopplar jag in en skärm, tangentbord och mus så blir gränssnittet som i WIndows 8.1.

Det är det scenariet jag trott du menat hela tiden, med tanke på din bild du la upp.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Okej, vi pratar om två olika scenarier. Din bild du la upp, så är det inte en surfplatta, utan WP-telefon. Därför har jag antagit att du snackat om mobiltelefoner och inte om surfplattor. Det är inte alltid man kopplar in en laddsladd direkt när man kommer hem.
Sen vet både du och jag att skillnaden mellan en hybriddator och en mobiltelefon är bra mycket mer än en mikrofon ... en hybriddator har en mikrofon redan, min har två till och med. Dubbla kamerar också.
Jag hoppas att du vet skillnaden mellan en hybriddator och en mobiltelefon?

Nej, vi pratar om mobiltelefoner, och skillnaden mellan en 7" platta och en phablet är enbart ringfunktion. Skillnaden mellan en 5,5" telefon och en 7" platta är enbart storlek och ringfunktion. Därför använder jag plattor som exempel för att förklara för dig att en telefon inte magiskt drar mer än identisk hårdvara i en platta, och att Windows inte drar mer än en Android.

Skrivet av car2ns:

Jag kan vissa dagar gå utan att ladda min telefon i nästan 18 timmar. Långt ifrån alla dagar, men det händer, skulle min telefon då vara min enda enhet, alltså både telefon och surfplatta plus en dator (som din bild visar att du vill ha)

Nu kom det igen! Du handikappar mitt alternativ mer än vad du begär av en telefon. I de fall man använder den som dator så är den såklart dockad och laddas. Du försöker aktivt hitta på dumheter för att handikappa mitt alternativ. Jag har en vanlig 7" phablet, den kan jag gå med i 2 dagar utan att ladda med mycket surftid.

Skrivet av car2ns:

Sen spelar jag inte dum. Standbytid är inget man vill ha eller använder sig av. Sen använder jag min telefon i minst 8 timmar per dag, inte just bara surfande. Jag skrev ju massor med saker jag gör med min telefon som drar mer än bara enkel surf. Missade du det?

Det finns mer än surf ja, men det är skärmen som drar mest, 8 timmar surf är helt i linje med andra plattor. Med andra ord drar inte hårdvaran eller operativet mer än android-motsvarigheter. Försök hoppa ur din tankelåsning här, samma hårdvara, Windows mot Android, samma batteritid! Läs den meningen igen. Med andra ord, tar du en fullt fungerande Lenovo K900, samma hårdvara, sätter i Windows, vad får du? Samma batteritid!
8 timmar konstant surf är vad min Galaxy S4 kommer upp i. Återigen! Ha inte högre krav på mitt alternativ än en vanlig telefon!
Jag har extremt svårt att tänka mig att du är så isolerad från omvärlden att du ägnar 8 timmar eller mer om dagen till att glo på telefonskärmen. Du gör dig till för att skapa en poäng.

Skrivet av car2ns:

Jag begär det av en telefon, att den ska klara en hel dags användning, oavsett tillverkare av hårdvaran och operativsystemet. Gör inte du det?

Min S4 hade inte klarat din definition, den klarar bara 8 timmar konstant surf, men den har lång standby, och många saker, som att lyssna på musik räknas mer som standby än surf.

Skrivet av car2ns:

Jag har en Surface Pro 2, den klarar inte ens i närheten av batteritiden med valfri Android-lur eller iOS eller WP. Sitter jag och surfar, endast på min Surface pro 2, så får jag ut drygt 6 timmar. På en mobiltelefon får jag ut mer.
Det är inte vilket operativsystem som snurrar på enheten, som jag sagt flera gånger så är det hårdvaran, Surface Pro 2 har ju en rätt bra processor, precis vad jag vill ha i en dator. Sen lek med tanken att jag vill ha det jag sagt (och som din bild visar) en mobiltelefon som ersätter min dator, då vill jag iaf ha en x86 cpu i klass med min Surface Pro 2 fast i en WP Lumia 1020-enhet.

Du är en dåre om du tror min vädjan att inte handikappa mitt alternativ är synonymt med att kasta in en jäva i5 processor i mitt alternativ. Jag säger - GÅNG PÅ GÅNG - hitta inte på begränsningar i mitt telefonalternativ! Att stoppa i en i5 är ju medvetet att göra den omöjlig, att jämföra med batteritiden på en i5-apparat är bara falskt och fult!

Skrivet av car2ns:

Alltså, kommer du ihåg din bild? Det är den jag utgår ifrån och har pratat om sen vi började skriva till varandra.

Jag minns den, men på något vis verkar du se snett och tro att jag pratar om en i5-laptop. Tänk Lenovo K900, tänk windows som inte drar mer än android. Tänk inte dit massa dumheter som i5-processor, 27" skärm ikopplad utan simultan laddningsmöjlighet eller annat skit. Du försöker bara underminera mina argument med fiktiva begränsningar. Ohederlig argumentation är vad det är.

Skrivet av car2ns:

Sen för att förtydliga, inte någonstans skrev jag att enheten skulle driva en 27" skärm. Utan att när man kopplar in en 27" skärm. Två helt olika saker. Varför skulle jag vilja ha en enhet som är bärbar som har en 27" skärm?! Lycka till att vara bekväm med den på tunnelbanan eller bussen ...

Jag har inte sagt att du sagt det, men du tycks tro att man inte har den dockad med laddning i de fall man har en 27" skärm tillgänglig.

Skrivet av car2ns:

Jag hittar inte på fiktiva handikapp. Du och jag har bara olika krav på en hybriddator helt enkelt. Jag kan inte acceptera en hybriddator med en simpel Atom-cpu. För mig är det inte ens ett alternativ.

det är fiktiva handikapp när du applicerar dina krav på en dator på min definition av en telefon.

Skrivet av car2ns:

Nej, Windows x86 behöver inte genast dra mer än Android IOS eller WinRT. Det har med hårdvaran som snurrar på en Windows x86 i jämförelse med en Android-enhet. Kom ihåg nu att jag inte pratat om Atom-kärror.

Så DU definierar massa handikappande hårdvarukrav för telefonen som JAG önskar mig?

Skrivet av car2ns:

Jag vill ha en Surface pro 2 i en Lumia 1020 körandes Windows 10.
I vanligt läge, alltså som vanlig telefon så vill ja ha den så dom WP8.1 är idag.
Kopplar jag in en skärm, tangentbord och mus så blir gränssnittet som i WIndows 8.1.

Det är det scenariet jag trott du menat hela tiden, med tanke på din bild du la upp.

Mitt koncept, Lenovo K900 med Windows 10 fullversion, så enkelt är det. Lägg inte in massa idioti i konceptet bara för att sedan förklara för mig att det är idioti.

EDIT:Lenovo K900 har dessutom en 2 år gammal 32nm processor. En modern 22nm ger utan problem en Quadcore inom samma TDP. Med 14nm har vi alla förutsättningar för ännu trevligare prestanda lagom till att Windows 10 kommer. 14nm ska ge 2,7GHz Quadcore till "Performance Smartphones" enligt Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, vi pratar om mobiltelefoner, och skillnaden mellan en 7" platta och en phablet är enbart ringfunktion. Skillnaden mellan en 5,5" telefon och en 7" platta är enbart storlek och ringfunktion. Därför använder jag plattor som exempel för att förklara för dig att en telefon inte magiskt drar mer än identisk hårdvara i en platta, och att Windows inte drar mer än en Android.
Nu kom det igen! Du handikappar mitt alternativ mer än vad du begär av en telefon. I de fall man använder den som dator så är den såklart dockad och laddas. Du försöker aktivt hitta på dumheter för att handikappa mitt alternativ. Jag har en vanlig 7" phablet, den kan jag gå med i 2 dagar utan att ladda med mycket surftid.

Det finns mer än surf ja, men det är skärmen som drar mest, 8 timmar surf är helt i linje med andra plattor. Med andra ord drar inte hårdvaran eller operativet mer än android-motsvarigheter. Försök hoppa ur din tankelåsning här, samma hårdvara, Windows mot Android, samma batteritid! Läs den meningen igen. Med andra ord, tar du en fullt fungerande Lenovo K900, samma hårdvara, sätter i Windows, vad får du? Samma batteritid!
8 timmar konstant surf är vad min Galaxy S4 kommer upp i. Återigen! Ha inte högre krav på mitt alternativ än en vanlig telefon!
Jag har extremt svårt att tänka mig att du är så isolerad från omvärlden att du ägnar 8 timmar eller mer om dagen till att glo på telefonskärmen. Du gör dig till för att skapa en poäng.
Min S4 hade inte klarat din definition, den klarar bara 8 timmar konstant surf, men den har lång standby, och många saker, som att lyssna på musik räknas mer som standby än surf.

Du är en dåre om du tror min vädjan att inte handikappa mitt alternativ är synonymt med att kasta in en jäva i5 processor i mitt alternativ. Jag säger - GÅNG PÅ GÅNG - hitta inte på begränsningar i mitt telefonalternativ! Att stoppa i en i5 är ju medvetet att göra den omöjlig, att jämföra med batteritiden på en i5-apparat är bara falskt och fult!

Jag minns den, men på något vis verkar du se snett och tro att jag pratar om en i5-laptop. Tänk Lenovo K900, tänk windows som inte drar mer än android. Tänk inte dit massa dumheter som i5-processor, 27" skärm ikopplad utan simultan laddningsmöjlighet eller annat skit. Du försöker bara underminera mina argument med fiktiva begränsningar. Ohederlig argumentation är vad det är.
Jag har inte sagt att du sagt det, men du tycks tro att man inte har den dockad med laddning i de fall man har en 27" skärm tillgänglig.

det är fiktiva handikapp när du applicerar dina krav på en dator på min definition av en telefon.
Så DU definierar massa handikappande hårdvarukrav för telefonen som JAG önskar mig?

Mitt koncept, Lenovo K900 med Windows 10 fullversion, så enkelt är det. Lägg inte in massa idioti i konceptet bara för att sedan förklara för mig att det är idioti.

EDIT:Lenovo K900 har dessutom en 2 år gammal 32nm processor. En modern 22nm ger utan problem en Quadcore inom samma TDP. Med 14nm har vi alla förutsättningar för ännu trevligare prestanda lagom till att Windows 10 kommer. 14nm ska ge 2,7GHz Quadcore till "Performance Smartphones" enligt Intel.

Som sagt, jag pratar utifrån din bild du la upp. Där du ville ha en mobiltelefon som ändrar gränssnitt beroende på hur den kopplas. Uppenbarligen så pratar du inte du det, vi pratar förbi varann, så jag har inget mer att säga angående det här. Därför att jag vill inte ha en dum surfplatta aka Nexus, iPad etc.
Jag vill ha en enhet som gör allt. idag finns inte det, utan jag får nöja mig med att ha en smartphone och en hybriddator.

Därför jag tog upp mina krav. Det är inte ALLS så jag gör idag, då jag som sagt har en telefon och en hybriddator. Alltså en bärbar dator som även kan vara surfplatta.
Jag vill inte ha en surfplatta som du vill ha, en liten atomgrej eller till och med ARM som en iPad. Jag vill kunna lira exempelvis Battlefield 4, som jag gör idag på min Surface Pro 2, eller CoD Ghost. Det kan jag inte göra på en vanlig surfplatta. Tyvärr kan jag inte spela AAA-spel, men en dag kommer vi vara där.

Jag har haft iPad, men mina krav ökade och tyvärr kunde en vanlig surfplatta inte hänga med.

Nej, det är inte falskt och fult att vilja ha en dators kapacitet i en smartphone. Det är så jag vill ha det, men det går inte idag. Men vi kommer att hamna där utan tvekan. Tekniken går framåt, vore konstigt och sorligt om den skulle stanna upp.

Så, vi lämnar denna diskussion då vi ändå inte pratar om samma sak?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Som sagt, jag pratar utifrån din bild du la upp. Där du ville ha en mobiltelefon som ändrar gränssnitt beroende på hur den kopplas. Uppenbarligen så pratar du inte du det, vi pratar förbi varann, så jag har inget mer att säga angående det här. Därför att jag vill inte ha en dum surfplatta aka Nexus, iPad etc.
Jag vill ha en enhet som gör allt. idag finns inte det, utan jag får nöja mig med att ha en smartphone och en hybriddator.

Jo! Hu många gånger ska man behöva upprepa sig? Det är ju precis det jag pratar om! Hjälpte det inte ens med en bild alltså? Tänk dig en Lenovo K900, med Windows 10 och HDMI-utgång. Det är allt som behövs! Inget mer! Man kopplar i den i skärm och tangentbord så har man en lättare dator, bara dra igång klassiska Windows-gränssnittet och få lite enklare jobb gjort. Då självklart kopplar man i strömförsörjning vilket man gör med vilken bärbar eller tablet som helst när man kopplar i den till skärm. Jag förklarade ju precis tydligt att jag bara använde plattor som ett exempel för att bevisa för dig att Windows inte drar mer än Android. Och att mitt koncept är en telefon. Jag vet inte hur många gånger jag ska upprepa mig. Återigen känns det som att du spelar dum.

Skrivet av car2ns:

Därför jag tog upp mina krav. Det är inte ALLS så jag gör idag, då jag som sagt har en telefon och en hybriddator. Alltså en bärbar dator som även kan vara surfplatta.
Jag vill inte ha en surfplatta som du vill ha, en liten atomgrej eller till och med ARM som en iPad. Jag vill kunna lira exempelvis Battlefield 4, som jag gör idag på min Surface Pro 2, eller CoD Ghost. Det kan jag inte göra på en vanlig surfplatta. Tyvärr kan jag inte spela AAA-spel, men en dag kommer vi vara där.

Ja vill ha en telefonjävel säger jag! Sluta ändra på det jag säger. Det kallas halmgubbeargument när man förvrider något någon säger till en nidbild av vad som faktiskt sagts för att sedan argumentera mot nidbilden istället för vad som sagts.

Skrivet av car2ns:

Jag har haft iPad, men mina krav ökade och tyvärr kunde en vanlig surfplatta inte hänga med.

Nä precis, programutbudet och funktionalitet är för dåligt. Vill man få bredare programutbud är det fullversion av Windows som gäller.

Skrivet av car2ns:

Nej, det är inte falskt och fult att vilja ha en dators kapacitet i en smartphone. Det är så jag vill ha det, men det går inte idag. Men vi kommer att hamna där utan tvekan. Tekniken går framåt, vore konstigt och sorligt om den skulle stanna upp.

Så, vi lämnar denna diskussion då vi ändå inte pratar om samma sak?

Det är falskt och fult att förvrida allt jag säger hela tiden. Jag har inte sagt att det är falskt och fult att vilja ha en dators kapacitet i en telefon. Men det är falskt och fult att applicera massa egna krav på någon annans koncept och sedan säga att det inte fungerar.

"Lamborghini Avantador kommer aldrig att fungera eftersom jag vill ha en tvåvånings husvagn på, därför bör de inte släppa den! Själv kör jag Ferrari och en pickup vid sidan av för husvagnen, men för Lamborghini begär jag att den ska klara båda, hurrdurr!"

Applicera inte högre krav och tyngre hårdvara på mitt telefonkoncept än vad du gör på din vanliga telefon för att sedan säga att mitt koncept inte fungerar, det är för att du GÖR så att det inte fungerar!

ÅTERIGEN
Tänk en Lenovo K900 (OBS TELEFON), fast med HDMI och fullversion av windows 10, inget mer, inget mindre! Tänk nu att vi snart har airmont, 2,7GHz Quadcore för telefoner. Fördärva inte det konceptet med BF4 och i5. Det är inte vad en frisk människa hade begärt av en telefon.