Samsung 840 Evo lider fortfarande av prestandadegradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDE:

Detta var ju oroande då jag just tänkt beställa en 840 evo 500gb. Ska man gå på en 850 evo 500gb (fortfarande TLC men med 3d-nand vilket bör väga upp nackdelarna?) Eller ska man slå till på 840 pro eller 850 pro istället.? fundersam

Finns ju andra alternativ än samsung. Crucial, Intel tex i samma prisklass som 840 EVO.

Permalänk
Medlem

Kollar man i tråden verkar även andra tillverkare ha dippar?
Min har inte börjar dippa än iaf trots att jag bara har 47GB ledigt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Pissbajs

Men testade för bara någon vecka sedan utav nyfikenhet. Såg inga konstigheter. Kör nu också. Heller inga konstiga dippar.

http://web.comhem.se/ted-filer/pb.jpg

Vilka härliga Windows 95-ikoner i den skärmdumpen. När tycker Windows-utvecklare att det är dags att gå vidare med det grafiska tro? Inte många som verkar bry sig. :/ Jaja…

Störigt detta med 840 Evo. Jag som rätt nyligen formatera om, kört fixen och klonat tillbaka allt till disken.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer att hålla mig till Intel i fortsättningen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kollar man i tråden verkar även andra tillverkare ha dippar?
Min har inte börjar dippa än iaf trots att jag bara har 47GB ledigt.

Vissa typer av SSD enheter presterar sämre när data lagras i cellerna. Tex MX100 visar detta tydligt med HDtune och standard 64k segment. Ökar man till tex 256K presterar den mycket bättre. Samma sak gör 840 EVO men den är överlag mycket snabbare på små segment.

Men MX100 som exempel presterar alltid lika dant antigen datan är gammal eller ny så den presterar förutsägbart och koncist. 840 EVO presterar sämre och sämre med tiden vilket är abnormmalt för en SSD.

Man kan inte jämföra SSD enheter rakt av mot varan då alla presterar olika. Men man kan tydligt testa hur snabba olika enheter är på olika stora filer, linjär eller slumpmässig läsning etc.

Problemet med Samsung TLC enheter är att dom degraderar och presterar sämre och sämre med tiden vid läsning av data vilket är unikt för just samsungs TLC enheter och då är det rätt irrelevant att dom är klarar att läsa små segment på tex 64K i 450MB/sek om dom 2 månader senare inte ens klarar 50MB/sek madens MX100 klarar 200MB/sek och gör detta både på ny och gammal data.

Så olika SSD enheter presterar olika så vissa har naturliga dippar i HDtune medens andra som 840 EVO har dippar pga hårdvarufel eller firmware fel som orsakar prestanda degradering med tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Vissa typer av SSD enheter presterar sämre när data lagras i cellerna. Tex MX100 visar detta tydligt med HDtune och standard 64k segment. Ökar man till tex 256K presterar den mycket bättre. Samma sak gör 840 EVO men den är överlag mycket snabbare på små segment.

Men MX100 som exempel presterar alltid lika dant antigen datan är gammal eller ny så den presterar förutsägbart och koncist. 840 EVO presterar sämre och sämre med tiden vilket är abnormmalt för en SSD.

Man kan inte jämföra SSD enheter rakt av mot varan då alla presterar olika. Men man kan tydligt testa hur snabba olika enheter är på olika stora filer, linjär eller slumpmässig läsning etc.

Problemet med Samsung TLC enheter är att dom degraderar och presterar sämre och sämre med tiden vid läsning av data vilket är unikt för just samsungs TLC enheter och då är det rätt irrelevant att dom är klarar att läsa små segment på tex 64K i 450MB/sek om dom 2 månader senare inte ens klarar 50MB/sek madens MX100 klarar 200MB/sek och gör detta både på ny och gammal data.

Så olika SSD enheter presterar olika så vissa har naturliga dippar i HDtune medens andra som 840 EVO har dippar pga hårdvarufel eller firmware fel som orsakar prestanda degradering med tiden.

840 EVO har varken hårdvaru- eller mjukvarufel utan tekniken är sådan att den blir sämre med tiden.

"Fel" innebär att det är något som går att fixa, kunde göras bättre. TLC är inget fel, bara dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Så fattar jag det hela rätt så kommer 850 evo få samma fel?

Permalänk
Medlem

Vissa av er har ju riktigt katastrofala grafer. Min ser inte så heltokig ut, även om det inte ska vara så och man kan klaga med all rätt, så har jag faktiskt inte märkt av det i mitt vardagliga användande. Har dock bara haft OS installationen ca 2.5 månader.

Körde precis fixen, får se hur det håller i sig.

Permalänk
Hedersmedlem

kronwalled, efter fixen ser min ut som din gör på första bilden.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Även om man köper en ny 840 EVO drive så måste man köra restoration tool, för att över huvudtaget kunna konstatera om felet kvarstår sedan efter några månader.

Kunde man ens "köra om" fixen om man redan gjort det en gång, tror inte det. Då har man troligen inte gjort det tidigare alls.

Om man har disken som OS disk kanske den städar alltefter som, annars inte? Techreport hade disken på hyllan så det kanske är att utmana ödet något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nu e man glad man köpte en kvalitetsdisk

Alla som rekommenderar 840 EVO diskarna lär ångra sig nu. Dags o andra märken sin plats i solen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Vad ska man göra om man sitter på en relativt ny 250gb 840 evo ssd?...

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av wasted:

Vad ska man göra om man sitter på en relativt ny 250gb 840 evo ssd?...

Häv köpet o skaffa en SSD med MLC för o va på den säkra sidan. Kan du inte häva köpet, ångerrätt o så....tufft :/

Tills vidare får du helt enkelt köra diskprogrammet en gång i månaden så du får topprestanda.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDE:

Detta var ju oroande då jag just tänkt beställa en 840 evo 500gb. Ska man gå på en 850 evo 500gb (fortfarande TLC men med 3d-nand vilket bör väga upp nackdelarna?) Eller ska man slå till på 840 pro eller 850 pro istället.? fundersam

Satsa på Pro modellerna istället då dom har MLC.
Sedan om nu TLC 3d-nand är bra eller inte lär vi väl veta om 6mån-1år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

kronwalled, efter fixen ser min ut som din gör på första bilden.

Får hoppas det håller i sig!

Skrivet av Campaigner:

Nu e man glad man köpte en kvalitetsdisk

Alla som rekommenderar 840 EVO diskarna lär ångra sig nu. Dags o andra märken sin plats i solen.

Tycker alla gnäller väldigt om det här (inklusive folk som aldrig ens provat disken), visst ska det absolut inte vara såhär och det är defintivt skäl för att kritisera (kanske speciellt hur Samsung själva verkar ha hanterat det hela), och för de med de riktiga katastrofresultaten förstår jag problemet till fullo. Jag har haft min 840 EVO i närmare ett år och den har fungerat finfint, har aldrig märkt av detta i vardagsanvändande, som folk kommenterar tror man ju varenda kotte hade fått diskar som var DOA.

Permalänk

Visste väl att Samsung skulle göra bort sej ordentligt med detta. Vart irriterad när Samsung släppte en så kallad patch för detta eftersom det mest verkade vara ett sätt att soppa problemen under mattan några månader i förhoppning att folket skulle ge upp.
Skönt att gedigna människor nu valt att följa upp o syna bluffen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Min 840 EVO 1TB verkar klara sig hyfsat än så länge. Har aldrig kört DiskRefresh, Rapid mode är påslaget.

2015-01-28:

2014-09-22 före fixen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Satsa på Pro modellerna istället då dom har MLC.
Sedan om nu TLC 3d-nand är bra eller inte lär vi väl veta om 6mån-1år..

Med tanke på hur 3D NAND fungerar i sig borde TLC-minnet inte innbära något trubbel på detta plan som jag förstått det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

840 EVO har varken hårdvaru- eller mjukvarufel utan tekniken är sådan att den blir sämre med tiden.

"Fel" innebär att det är något som går att fixa, kunde göras bättre. TLC är inget fel, bara dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fel på dem, TLC kunde och har gjorts bättre.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jahapp känns som jag valde rätt SSD en gång i tiden iaf, hela denna grej med 840 diskarna har nog skadat Samsungs anseende en hel del.
Kör denna disk som OS-disk (~50% ledigt), senaste installation gjordes i juni nån gång förra året. Sandisk ftw.

Permalänk

Fint valde denna till min nya dator .Precis när jag gjort beställningen dök det här upp första gången .jag ville naturligtvis byta disken och bad om att få det gjort men blev "övertalad" av försäljaren att det inte var något jag skulle märka av ändå ...Suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Häv köpet o skaffa en SSD med MLC för o va på den säkra sidan. Kan du inte häva köpet, ångerrätt o så....tufft :/

Tills vidare får du helt enkelt köra diskprogrammet en gång i månaden så du får topprestanda.

Ska höra med Inet hur dom tänker kring det.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Min Samsung 840 är nog bland de sämsta köpen av datorkomponenter jag gjort. Usel prestanda och ingen fix.

Jag köpte en FX-60 processor för ~7500 SEK typ två månader innan Core 2 Duo släpptes. Bara slappna av.

Permalänk
Datavetare

Nu får man verkligen hoppas att Samsung hittar en lösning på problemet då många fortfarande har problem, något som inte verkar beror på fyllnadsgraden som jag spekulerade i innan.

Själv valde jag inte 840 EVO p.g.a. priset, disken sitter i en dator som är så dyr att det vore meningslöst att försöka snåla på den komponenten. Valde den för att det inte är så svårt att jämföra två tal och lura ut vilket som är störst, som systemdisk var 840 EVO bättre än 840 Pro då den förra har (så länge den fungerar som den ska) klart högre läshastighet på små block vilket är den överlägset viktigaste egenskapen för en systemdisk. För servers eller arbetsstationer där man jobbar med stora filer, t.ex. film, finns det många bättra val än EVO, bl.a. Pro-modellerna men även där var 840 EVO i praktiken helt OK bara man har så pass mycket RAM att det går att köra RAPID utan problem.

Numera har även 850 Pro stöd för RAPID, så för servers och arbetsstationer som ska jobba med läsning och framförallt skrivning av stora filer är Pro-modellen på alla sätt att fördra över 850 EVO.

Är lite fundersam varför min disk inte drabbats av problemet igen efter firmware-uppdateringen, då jag inte kört DiskFresh eller Performance Restoration Software (körde det en gång i samband med FW-update). Tidigare orsakades problemet när filer bara lästes men inte skrevs under längre tid (vilket ganska bra beskriver en systemdisk). Kan det vara så att de i någon mån lyckats vända problemet eller att den nya firmware:en inte riktigt kickar in på diskar där det skrivs en hel del för att heuristiken tycker "det behövs ju inte då saker skrivs ändå"?

För de som är besvikna: helt klart är det ett problem med många diskar och Samsung bör endera fixa problem eller byta ut produkterna. För de som tycker EVO är en kass budgetprodukt, matchar era diskar detta för 4kB block-size (går att ändra under "options" i HD-tune)? Över 100MB/s i snitt på 4kB är än idag helt fantastiskt bra (framförallt på en mSATA disk)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så många som postar dumpar på bilder på diskar såsom 840 icke-EVO (artikeln handlar om EVO specifikt), bilder med några variationer från en RAID-array (hur ska man veta att kontrollern inte fuckar upp?), eller postar en bild och nämner att man faktiskt inte har uppdaterat firmware ännu (gissa varför det går dåligt isf )

Man får ju svårt att uppfatta hur vanligt problemet i artikeln faktiskt är. Uppenbarligen händer det men inte för alla. Varför misslyckas fixen ibland?

En spekulation från min sida kan typ vara att disken hålls "fräsch" genom något som installeras "client-side" tillsammans med performance restoration tool. Spekulerades ju om det var Magician som behövde vara installerat men har inte det själv. Däremot har jag ju inte formaterat eller något sedan jag installerade deras "performance restoration tool" (som applicerade firmware uppdateringen och körde sin egna variant av DiskFresh en gång). Kanske smyger den in en drivrutin eller dold process som fortsätter att "skyffla" data i bakgrunden? Som då försvinner om man formaterat eller liknande.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDE:

Detta var ju oroande då jag just tänkt beställa en 840 evo 500gb. Ska man gå på en 850 evo 500gb (fortfarande TLC men med 3d-nand vilket bör väga upp nackdelarna?) Eller ska man slå till på 840 pro eller 850 pro istället.? fundersam

850 pro så slipper du eventuella problem. Skulle inte förvåna mig om 850 Evo så småningom klappar ihop på liknande sätt då TLC rätt och slätt är en idiotisk design från grunden. "A polished turd is still a turd" som det heter. Undvik TLC, oavsett tillverkare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Före refresh:

Efter:

.... Varför blev det sämre prestanda?
Vad har jag gjort fel? :s

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Jag kan inte bekräfta förnyade prestandaproblem ännu efter mer än 3 månader. Körde Restoration Tool (v1.0) direkt efter release. 840 EVO 750GB med över 500GB data(~70% full).

Jag minns att fixen tog runt 2,5h att tugga igenom men writes ökade bara obetydliga 0,04TB(Borde väl varit runt 0,5TB och all data skrivits om) så det handlade nog om annat än att bara skriva om cellerna(index/tableller?).

Jag kör Win7 (64bit) på en spelburk som inte har så mycket skrivningar utan en stor, hyffsat statisk installation(steam-katalog etc.). Kanske skriver 0,2-0,3 TB/mån. Jag har explicit tagit bort Magician autostart i Windows så den går inte under normal drift. Kör alltså inte Rapid heller följdaktligen.

Jag passade dock på att slå på 'Over provisioning' (OP) på en mindre del av driven direkt efter fixen eftersom detta skulle kunna gynna controllern i städningen om driven är ganska full.
Over provisioning (OP) är inte aktiverat normalt utan måste väljas aktivt. Vet inte om det kan påverka ev. läsprestanda i längden.

Jag ger detta ytterligare 3 mån innan jag vågar mig på ett utlåtande.

Permalänk

(http://imgur.com/p7ytnIp)

Kanske dags att skaffa sig en ny SSD? Finns det något pålitligt sätt att kopiera all data+windows på min nuvarande Samsung 840 SSD till en ny ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Sant, men det jag sa var dels att TLC som det nu används är en pissteknik oavsett firmware, och att en firmware-uppdatering i bästa fall sopar problemen under mattan. Och det senare verkar ju ha stämt.

Jag sökte lite bland mina inlägg och redan i december 2012 började jag förklara skillnaderna mellan MLC och TLC. Tyvärr har ju reaktionerna på många håll varit förvånande. Varför att folk vill intala sig att en dokumenterat sämre teknik är ett bättre köp vet jag inte.

Ett exempel ett halvår senare: #13690504 Notera efterföljande svar. Precis som med nätagg har jag tröttnat på att fortsätta tjata eftersom det inte ger något att bli ifrågasatt gång på gång när man kan visa datablad med skillnaderna och ändå inte bli trodd (som t ex kondensatorer i olika kvaliteter). Vill folk handla sekunda varor för någon/några hundralappar lägre pris så är det ju deras val.

En länk till som är intressant (och efterföljande svar): #12960731

Tänk också på alla USB-stickor som numera har TLC och ofta ligger i byrålådor under lång tid. Troligen inte alls kul för alla de som tror att det är en pålitlig backup. Frågan är hur det kommer gå där, kanske klarar de sig bättre med väldigt lite användning och helt fräscha celler.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro