Sveriges första E-sportutbildning!

Permalänk

Sveriges första E-sportutbildning!

Tjena alla sweclockare!

"En ungdom som vill satsa på e-sport ska alltså kunna ges samma möjlighet att satsa på en karriär inom sin sport som en elev som vill bli professionell handbollsspelare."
Arlandagymnasiet i Sigtuna har nu gått ut med ett pressmeddelande att man tänker starta en e-sportutbildning. Av texten att läsa så kommer det ägnas ca tre lektioner i veckan inledningsvis men för att senare utöka till 4, varje lektion kommer vara 115 minuter lång.

Jag personligen tycker att det är riktigt kul att se att e-sporten börjar bli mer erkänd och att man anpassar utbildningen efter samhällets utveckling.
Tror ni att att de har något stort på G eller kommer det bli en flopp?

http://www.sigtuna.se/sv/Pressmeddelanden1/Arlandagymnasiet-startar-e-sportutbildning/

Permalänk
Medlem

Problemet med dessa lektioner blir nog att hitta tillräckligt kunniga lärare. Det måste ju vara nån med insikt på det taktiska såväl som mentala planet som kan se elevernas brister, se de möjligheter de har, förstår spelmekaniken och dessutom har de pedagogiska färdigheterna att utnyttja det för att göra dem bättre. Det kan nog bli grymt men det kommer kräva extremt god planering och rekrytering av skolan.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

E-"sporten".

JAg tänker starta en utbildning för proffesionella alfapetspelare. Jag vill verkligen att det ska bli mer erkänt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Jag tror att allt för många ungdommar som tycker om att spela kommer söka den utbildningen bara för att den är slapp, och de flesta har det väl mer som hobby ist för att tävla på proffesionell nivå. Tror att man inte kan "lära" sig bli proffs inom esport, visst, spelar man mycket blir man bättre, men tror det är få som har potencial för att spela på proffisionell nivå.

Med andra ord, jag tror det blir en flopp

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Hoppas utbildningen dessutom ger högskolebehörighet eller liknande, annars känns det kanske lite väl slappt.
Många föräldrar som kommer bli besvikna när de hör att deras barn vill sitta och spela hela dagarna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Hoppas utbildningen dessutom ger högskolebehörighet eller liknande, annars känns det kanske lite väl slappt.
Många föräldrar som kommer bli besvikna när de hör att deras barn vill sitta och spela hela dagarna.

De klagar nog inte när ungen sen drar in några miljoner i sponsorpengar (;

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

okej, så de ska sitta och spela CS och SC2 hela dagarna eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

De klagar nog inte när ungen sen drar in några miljoner i sponsorpengar (;

Fast det finns det väl inga garantier på bara för att man går utbildningen?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Ursäkta men det där är bara så jävla löjligt. Det är en sak att uppmuntra till att ungdomar sportar och rör på sig i skolan men att spela tv-spel på skoltid är bara totalt intelligensbefriat.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

De klagar nog inte när ungen sen drar in några miljoner i sponsorpengar (;

Haha. Det var roligt.

För tankarna till "När jag blir stor vill jag bli fotbollsproffs."

Dold text
Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Fast det finns det väl inga garantier på bara för att man går utbildningen?

Finns väl inga garantier för något egentligen. Är väl bättre att lira datorspel på skoltid samtidigt som man går vanliga kurser.

Det här blir ju som vilken skola som helst, bara med en ny inriktning. Snowboard/skid-gymnasium = Undanlägga några timmar snowboard/skidor i backen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Enda sättet jag ser att detta skulle kunna funka är med antagningsprover. Dels bör det krävas goda akademiska kunskaper och typ "majoritet MVG" från högstadiet samt att ska du exempelvis "plugga" dota 2 så ska du ha en MMR i det absoluta toppskiktet redan när du söker. Dvs de ska utveckla redan duktiga spelare med potential att verkligen ha E-sport som en karriär, inte vara ett tillhåll för förslappade ungdomar som kastar bort sin chans till en vettig gymnasieutbildning.

utöver detta krävs förstås att de hittar folk som har båda den pedagogiska kompetensen som krävs av bra lärare, samt kunnandet och erfarenheten inom e-sport. Gissar att de får jävligt svårt att hitta dessa personer såvida inte HeatoN och grabbarna sadlat om till gymnasielärare på gamla dagar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Hellre att vuxna kan ge en nyanserad och seriös infallsvinkel än att man spelar okontrollerat utan att sätta spelandet i ett större sammanhang.
Gör man rätt så är det grymt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Huruvida man lyckas eller inte handlar för i h-e bara om tur. Att man drar in massa sponsorpengar på den utbildningen är ju samma som att man går Estet och tror att man toppar Billboard inom 5 år.

Ååh jag vill leva för musiken/esporten, och sen står man där på donken 4 år senare.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Yooriitzz:

E-"sporten".

JAg tänker starta en utbildning för proffesionella alfapetspelare. Jag vill verkligen att det ska bli mer erkänt.

Väldigt vad negativa vissa var inställda utan att verka ha någon som helst koll... Hur många turneringar med miljoner i prispotten hittar du för Alfapet?

Du jämför två saker som är så olika att du inte bara missar målet, du missar hela bollen. Sen vet jag inte varför du skriver sporten inom citat-tecken, skulle det inte vara en sport?
Att det inte är en idrott kan jag hålla med om, men att säga att det inte skulle vara en sport är bara löjligt.

För att förtydliga det som TS skrev (och som många verkar missa), det är ingen heltidsutbildning. Det handlar om tre lektioner i veckan, något som vilken intresserad människa som helst i princip kan klämma in i sitt schema.

Funkar det för andra länder (läs: Sydkorea t.ex.), varför inte för Sverige som redan ligger väldigt långt fram bland konkurrensen?

Skrivet av Yooriitzz:

Huruvida man lyckas eller inte handlar för i h-e bara om tur. Att man drar in massa sponsorpengar på den utbildningen är ju samma som att man går Estet och tror att man toppar Billboard inom 5 år.

Ååh jag vill leva för musiken/esporten, och sen står man där på donken 4 år senare.

Det har ingenting med tur att göra, bara för att förtydliga även detta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

okej, så de ska sitta och spela CS och SC2 hela dagarna eller?

Av texten att läsa så kommer det ägnas ca tre lektioner i veckan inledningsvis men för att senare utöka till 4, varje lektion kommer vara 115 minuter lång.

Inte så svårt att läsa, för mycket gaming?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Ursäkta men det där är bara så jävla löjligt. Det är en sak att uppmuntra till att ungdomar sportar och rör på sig i skolan men att spela tv-spel på skoltid är bara totalt intelligensbefriat.

Intelligensbefriat är det knappast. Om det är så lätt, varför är inte du proffs och drar in miljoner då?
Dock kan man tycka att en sådan kurs eller skola skulle behöva något som gör att dom får aktivera sig lite mer. Och inte bara sitta i en sal och spela spel dagarna ut. Lära sig arbeta som ett lag med andra person och kunna tänka taktiskt är inte det lättaste man kan lära sig direkt. Annars hade ju schack varit så otroligt simpelt... right?
Men samtidigt, vad gör man i skolan? Sitter vid en bänk och skriver samt läser hela dagen. Jag menar, då borde ju alla på skolan ha mer idrott? Vilket jag ifs tycker att dom borde. För lite idrott i skolan helt klart. Med andra ord, tror vi tar och skipper teknik linjerna, kemi, fysik mm. och kör skidlinjen för alla! Med sport och rörelse för alla!..... right?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Nu måste ni alla förstå att det kommer ju självklart inte att handla om en fullvärdig utbildning som kretsar bara kring e-sport. Eftersom det står att det är 115 minuter 3 gånger i veckan så är det förmodligen något i stil med valfritt sport-gymnasium, likt Hockeygymnasium där det räknas in som Idrott B och man sen läser det program man kommit in på.

Skrivet av MaACc1i:

Fast det finns det väl inga garantier på bara för att man går utbildningen?

Finns inga garantier på att du blir fotbollsproffs heller bara för att du kommit in på Fotbollsgym.

Skrivet av jerseph:

Ursäkta men det där är bara så jävla löjligt. Det är en sak att uppmuntra till att ungdomar sportar och rör på sig i skolan men att spela tv-spel på skoltid är bara totalt intelligensbefriat.

Sen så är det också så att det är skillnad på att hjärndött spela tv-spel och att satsa på e-sport. Positionering, taktik, hand-to-eye koordination - Låter lite som vilken sport som helst, minus den fysiska påfrestningen som istället är psykisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0lex:

Av texten att läsa så kommer det ägnas ca tre lektioner i veckan inledningsvis men för att senare utöka till 4, varje lektion kommer vara 115 minuter lång.

Inte så svårt att läsa, för mycket gaming?

för mycket text, did not read

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Ja.. hur många tjänar pengar på tex innebandy o bandy på is i Sverige? ) kanske var lite offtopic men endå )
Esport är ju mkt större än dom sporterna iaf

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem

Spännande. Tror starkt det kan bli riktigt bra om man satsar ordentligt. Skolan borde ha riktigt tuffa regler och hård disciplin.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Är själv 25 år ( med andra ord ung ). och kommer aldrig se E-sport som en sport, även då jag själv älska dator/ tv spel. då det inte pressa ( större delen ) kroppen till sin gräns. Att sitta på en stol och röra fingrar och händer är typ 5% av hela kroppen möjliga rörelse. vilket tyder på att du är proffs på att använda 5% av din kropp, wow imponerande om du är bäst i välden i e-sport.

Ordet sport/ idrott ska bara användas i en sport / idrott när kroppen kan pressas till gränsen och kräver mycket för att nå toppen både fysisk och mentalt.

byt hellre namnet från ( E-S) E-sport till ( E-C ) E-competition

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

Tror att man inte kan "lära" sig bli proffs inom esport, visst, spelar man mycket blir man bättre, men tror det är få som har potencial för att spela på proffisionell nivå.

Hur är det här annorlunda än fotboll, tennis, ridning, och musik?
Antingen har man fallenhet och begåvning för något, eller så har man inte. Man kan träna för att bli bättre, men för att bli riktigt bra krävs det rätt förutsättningar och en massa träning.

Skrivet av Oneone:

för mycket text, did not read

Om man inte läst, varför kommentera?

Jag är inte säker på att jag tycker det här är en bra utveckling. Men så har jag å andra sidan inte tyckt att de olika sport-gymnasium koncepten var rätt väg att gå i heller. Det här är inte annorlunda. Man tar folk som gärna vill sparka boll, men inte har varken förmågan eller viljan att göra det på elitnivå. 3-4 x 115minuter är fortfarande bara 8'a timmar i veckan. Det finns en gammal myt om att för att bli riktigt bra på något måste man träna 10 000 timmar. Det är, som sagt, en myt. Men den är baserad på ett visst vetenskapligt underlag. För att bli riktigt bra fanns det folk i det underlaget, som hade tränat bara ett par tusen timmar. Då är det någon med grym talang. Om vi utgår från 1000 timmar som ett absolut minimum av träning för att bli så där fantastiskt bra att man kan klassas som "elit nivåspelare" så pratar vi fortfarande om 8 timmar i veckan, i 125 veckor. Svensk treårig gymnasieutbildning innefattar ungefär 111 veckor. I anda ändan av perspektivet (i samma underlag) fanns det folk som behövt 25000 timmar träning. Dessa skulle behöva 75 år svenskt gymnasium för att nå sin nivå...

För att det här ska vara lönt överhuvudtaget behöver vi alltså en grym anlagskontroll som inledning, och i förlängningen något som får de med rätt anlag att satsa 100% för att faktiskt nå elitnivå. Och det gäller ni inte bara e-sport, utan alla "prestationsinriktade utbildningar".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Är själv 25 år , själv och kommer aldrig se E-sport som en sport då det inte pressa ( större delen ) kroppen till sin gräns. Att sitta på en stol och röra fingrar och händer är typ 5% av hela kroppen möjliga rörelse. vilket tyder på att du är proffs på att använda 5% av din kropp, wow imponerande om du är bäst i välden i e-sport.

Ordet sport/ idrott ska bara användas i en sport / idrott när kroppen kan pressas till gränsen och kräver mycket för att nå toppen både fysisk och mentalt.

Fast det gäller att skilja på sport och idrott, att spela datorspel på hög nivå är ingen idrott men det är mycket väl en sport. Från wikipedia: "Ibland används begreppet "sport" inom nordiska språk synonymt med idrott, men orden är egentligen inte helt utbytbara. Termen sport omfattar även vissa aktiviteter som inte är fysiska och enligt en ännu vidare definition även spel som frågesport och schack"

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Är själv 25 år , själv och kommer aldrig se E-sport som en sport då det inte pressa ( större delen ) kroppen till sin gräns. Att sitta på en stol och röra fingrar och händer är typ 5% av hela kroppen möjliga rörelse. vilket tyder på att du är proffs på att använda 5% av din kropp, wow imponerande om du är bäst i välden i e-sport.

Ordet sport/ idrott ska bara användas i en sport / idrott när kroppen kan pressas till gränsen och kräver mycket för att nå toppen både fysisk och mentalt.

Dummaste jag hört på länge. Bordtennis, Schack, Skytte? Alla dessa är definerade som sporter. Alla handikappgrenar är inte heller sporter? De använder ju trots allt inte hela sin kropp? Vad händer om man spelar racing spel med en ratt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Är själv 25 år , själv och kommer aldrig se E-sport som en sport då det inte pressa ( större delen ) kroppen till sin gräns. Att sitta på en stol och röra fingrar och händer är typ 5% av hela kroppen möjliga rörelse. vilket tyder på att du är proffs på att använda 5% av din kropp, wow imponerande om du är bäst i välden i e-sport.

Ordet sport/ idrott ska bara användas i en sport / idrott när kroppen kan pressas till gränsen och kräver mycket för att nå toppen både fysisk och mentalt.

Man måste hålla isär på idrott och sport (enligt mig). Där idrott innehåller moment där man måste använda kroppen så som du förklarar, medan sport kan vara det mesta med ett tävlingsmoment, t.ex. biljard, pilkastning och e-sport.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att lära ungarna programmering eller hur datorn som dom använder fungerar?, ser det som otroligt mycket mer värdefull information jämfört med spel taktiker som alla följer bara för att en "pro" har sagt att det är bäst på detta sättet. Och sen när spelet inte spelas av någon så har ju tiden dom spenderat i den kursen varit helt i onödan.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Ser ett väldigt stort problem med det här. Vad är e-sport? Hur ska man kunna skapa en lektion 3ggr i veckan som är mer givande än att nöta hemma för 20 personer som spelar 7 olika spel?

"Ok, då kör vi som vanligt, ni WoW'are kör raidprogress och idag vill jag att ni ska fokusera på healern och dess förmågor, varför är en paladin likvärdig en präst? Ni CS snubbar kan väl stå och träna headshots på dust så tar vi moba gänget som kan starta sina 4 olika spel och ställa sig i soloqueue, idag ska vi lära oss att inte skriva korkade saker i chatten".

Det finns ju en anledning till att man har skid/hockey/fotboll/whatevsklasser och inte bara idrott i allmänhet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av macbang:

Är själv 25 år , själv och kommer aldrig se E-sport som en sport då det inte pressa ( större delen ) kroppen till sin gräns. Att sitta på en stol och röra fingrar och händer är typ 5% av hela kroppen möjliga rörelse. vilket tyder på att du är proffs på att använda 5% av din kropp, wow imponerande om du är bäst i välden i e-sport.

Ordet sport/ idrott ska bara användas i en sport / idrott när kroppen kan pressas till gränsen och kräver mycket för att nå toppen både fysisk och mentalt.

Din definition av sport är väldigt lustig. Att du är 25 år är totalt irrelevant i sammanhanget.

Ordet sport bör innebära en viss aktivitet som kräver speciella färdigheter för att konkurrera med andra personer inom samma aktivitet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Selmalagerlöf:

Vore det inte bättre att lära ungarna programmering eller hur datorn som dom använder fungerar?, ser det som otroligt mycket mer värdefull information jämfört med spel taktiker som alla följer bara för att en "pro" har sagt att det är bäst på detta sättet. Och sen när spelet inte spelas av någon så har ju tiden dom spenderat i den kursen varit helt i onödan.

Hur skulle programmering eller datorkunskap hjälpa en person lyckas inom e-sporten?

Hur tänkte du nu egentligen?

EDIT: Och vart har du sett kursplanen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.