Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Pratade precis med min återförsäljare (NetonNet) som avvaktar besked från Nvidia samt partners hur de skall hantera detta. Bara för info. Typ.

Samma här!

Köpte mitt kort den 26 Oktober men hade jag köpt det under november - december så skulle jag kunna byta den redan idag men måste avvakta svar ifrån Nvidia enligt NetonNet.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Skrivet av Aja82:

När kan vi förvänta oss en uppdatering kring denna härva för drabbade kunder, alltså tidsmässigt? Timmar, dagar, veckor?

Jag hoppas på imorgon!

Permalänk
Medlem

Är det så att olika 970-korts vram presterar olika? Kan man testa det enkelt på något sätt?
Jag har en beställning ligger på två vattenblock till mina kort. Vill inte förstöra garantin innan jag vet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenAndersson:

Jag hoppas på imorgon!

Får vi något officiellt svar här på forumet eller på er hemsida?
Vill ju helst slippa lämna in och köpa nytt men vore bra med någon info så man kan göra det problemfritt hos ÅF.

Tack så mycket Jen.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Skrivet av Sulle82:

Får vi något officiellt svar här på forumet eller på er hemsida?
Vill ju helst slippa lämna in och köpa nytt men vore bra med någon info så man kan göra det problemfritt hos ÅF.

Tack så mycket Jen.

Jag kommer hit på forumet med officiellt svar.

Permalänk
Skrivet av beh:

GPUer växer inte på träd. Att även kunna använda och sälja komponenter där en av flera miljoner transistorer inte fungerar är bra både för nVidia och oss förbrukare. Att ta fram ett eget chip för 970 hade ökat priset, att använda full fungerande chip som kunde gått som 980 i 970 skulle ökat priset. Vem tror du får betala de ökade kostnaderna?

Visst, jag håller med om logiken i att göra så som NVIDIA gjort med sin chipsortering och dylikt.

Fast att inte informera kunderna innan de säljer korten torde ju vara hela saken?

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Skrivet av Agamemnon_71:

Är det så att olika 970-korts vram presterar olika? Kan man testa det enkelt på något sätt?
Jag har en beställning ligger på två vattenblock till mina kort. Vill inte förstöra garantin innan jag vet....

Jag *tror* inte att dom presterar olika, iallafall ingen märkbar skillnad, men jag vill se till att jag ger dig rätt info så ska gå och kolla! Jag hör av mig igen!

Permalänk
Medlem

Kanske skall man köpa ett 970 nu, verkar vara lite reapriser på dem ute.

Permalänk
Medlem

Jag som precis ska få ett 970 i byte pga att mitt 780 dött...
Vill ju inte behöva lägga massa pengar emellan för att få ett 980...

Men jag sitter på 1080p så är kanske ingen större risk att jag råkar ut för de fel som det handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashtani:

Jag som precis ska få ett 970 i byte pga att mitt 780 dött...
Vill ju inte behöva lägga massa pengar emellan för att få ett 980...

Men buuhuu...

GTX 970 är noterbart bättre än GTX 780, även med "bara" 3,5 GB vRAM.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

GPUer växer inte på träd. Att även kunna använda och sälja komponenter där en av flera miljoner transistorer inte fungerar är bra både för nVidia och oss förbrukare. Att ta fram ett eget chip för 970 hade ökat priset, att använda full fungerande chip som kunde gått som 980 i 970 skulle ökat priset. Vem tror du får betala de ökade kostnaderna?

No shit sherlock! Du verkar inte förstå poängen. Det handlar om lurendrejeri. Hade nvidia gått ut med detta i spec och vart tydliga med detta så hade det vart en annan sak och upptill folk om dom vill köpa ett kort som är strypt på detta vis.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashtani:

Jag som precis ska få ett 970 i byte pga att mitt 780 dött...
Vill ju inte behöva lägga massa pengar emellan för att få ett 980...

Men jag sitter på 1080p så är kanske ingen större risk att jag råkar ut för de fel som det handlar om?

Du kommer klara dig riktigt bra på 1080p..
Jag köpte detta kort i förväg enbart för de extra Vramen till min nya skärm som kör 3440 x 1440p och märker problemet i vissa spel titlar.
Trodde först bara grafikkortet inte pallade de höga grafik inställningarna men det är vramet som är problemet.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om dom kan "låsa upp" begränsningen på 970 korten med en firmware/bios uppdatering, sen om dom då råkar bli lika bra som 980 får ju ses som en kompensation

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hade varit intressant om dom kan "låsa upp" begränsningen på 970 korten med en firmware/bios uppdatering, sen om dom då råkar bli lika bra som 980 får ju ses som en kompensation

Jepp hade det varit.... Synd att det inte fungerar i 970 fallen bara då korten är fysiskt "gimpade".

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av Sulle82:

Du kommer klara dig riktigt bra på 1080p..
Jag köpte detta kort i förväg enbart för de extra Vramen till min nya skärm som kör 3440 x 1440p och märker problemet i vissa spel titlar.
Trodde först bara grafikkortet inte pallade de höga grafik inställningarna men det är vramet som är problemet.

Samma här, Semlan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Snacka om storm i ett vattenglas. Har ni inget bättre för er än att spela Yolo Of Hodor?

Hur många har några faktiska prestandaproblem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Snacka om storm i ett vattenglas. Har ni inget bättre för er än att spela Yolo Of Hodor?

Hur många har några faktiska prestandaproblem?

Är väl en principsak?
Man ska inte kunna sälja ett kort prestanda kort med 4 GB vRAM, och sen ändra sig efter några månader när det kommer fram att kortet egentligen bara kan nyttja 3,5 GB vRAM.

Tro mig, vi (konsumenterna) vill inte att det blir norm att AMD och Nvidia ändrar specifikationerna efter 2-3 månader.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Snacka om storm i ett vattenglas. Har ni inget bättre för er än att spela Yolo Of Hodor?

Hur många har några faktiska prestandaproblem?

Du missar ju hela poängen? Det handlar i första hand inte om faktiska prestandaproblem (detta blir ju en bieffekt av den felaktiga informationen som uppdagas) utan om att Nvidia fått kunder att köpa en produkt som ej överensstämmer med specifikationerna på produkten och vad man kan förvänta sig av dessa.
Detta uppdagas först när innehavare av produkten märker och påpekar genom diverse tester att något inte stämmer med produktens resultat gentemot specifikationerna.

Då först träder Nvidia fram och erkänner/pudlar att de begått ett stort misstag med att ge faktiska felaktiga specifikationer för en hyfsat dyr produkt.

Om detta enbart hade handlat om prestandaproblem, tror du Nvidia hade gjort sin pudel då? Verkligen? Då hade testerna av kortet visat dessa problem från första början och kortet hade aldrig blivit så populärt som det är.

Detta går "way beyond" prestandaproblem (som dock också kommer i samband med denna fråga).

Och va fasen är "yolo of hodor"? :/

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Är väl en principsak?
Man ska inte kunna sälja ett kort prestanda kort med 4 GB vRAM, och sen ändra sig efter några månader när det kommer fram att kortet egentligen bara kan nyttja 3,5 GB vRAM.

Tro mig, vi (konsumenterna) vill inte att det blir norm att AMD och Nvidia ändrar specifikationerna efter 2-3 månader.

Min uppfattning är att detta främst är ett problem för de som älskar att stirra sig blinda på siffror.

Kolla gärna "megahertz myth" i min signatur för precis det fenomen jag är ute efter.

Skrivet av Aja82:

Då hade testerna av kortet visat dessa problem från första början och kortet hade aldrig blivit så populärt som det är.

Varför köper någon grafikkort? Är det för prestandan eller för att jämföra siffror? Precis som du skriver så har kortet blivit populärt för att det är mycket pang för pengarna. Det här är enligt min mening precis samma trams som före 980-releasen, när det framkom att de skulle ha en 256-bitarsbuss, så satt ju en bunt personer och grät över hur begränsad prestanda kortet skulle ha. Fick de rätt?

Skrivet av Aja82:

Och va fasen är "yolo of hodor"? :/

Mitt öknamn på Shadow of Mordor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Samma här, Semlan.

LOL

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att Nvidia hittat till forumet! Hoppas det kommer en bra lösning för de som sitter på 970's o är besvikna, (sitter nog kvar på mina 670 sli tills stormen lagt sig:-) Välkommen Jen!

Visa signatur

4670k, Gigabyte GA-Z87X-UD3H, Kingston Hyper X 2400Mhz 8 gb, Gigabyte 670 OC WF SLI, Corsair 800D, Samaung 128 Gb PRO systemdisk, Samsung 256 Gb EVO speldisk, Ett gäng WD Green som lager. Custom vattenkylning på cpu.

Permalänk
Medlem

Har också pratat med min återförsäljare (Webhallen) i dag och dom väntar också på svar från deras leverantörer och Nvidia.
Jag skulle gärna se att man får bra pris för att byta upp sig till ett Gtx 980 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mpgods:

Har också pratat med min återförsäljare (Webbhallen) i dag och dom väntar också på svar från deras leverantörer och Nvidia.
Jag skulle gärna se att man får bra pris för att byta upp sig till ett Gtx 980 istället.

Jag har iofs inga planer på att byta ut mitt 970 eftersom jag inte ser denna soppan som ett problem för egen del, men visst om dom ordnar med byta till ett bra pris så kommer man väl hoppa på trotts allt.
Som det är just nu kan jag byta till ett 980 för en mellanskillnad på 1400kr vilket jag inte tycker det är värt.

Tyvärr tror jag aldrig det kommer att bli någon form av prisreducering vid byte utan max att dom kommer godkänna samtliga rma OM man byter till ett 980 och betalar hela den faktiska mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag har iofs inga planer på att byta ut mitt 970 eftersom jag inte ser denna soppan som ett problem för egen del, men visst om dom ordnar med byta till ett bra pris så kommer man väl hoppa på trotts allt.
Som det är just nu kan jag byta till ett 980 för en mellanskillnad på 1400kr vilket jag inte tycker det är värt.

Tyvärr tror jag aldrig det kommer att bli någon form av prisreducering vid byte utan max att dom kommer godkänna samtliga rma OM man byter till ett 980 och betalar hela den faktiska mellanskillnaden.

Ja visst skulle man väl nöja sig med att får pengarna tillbaka för sitt 970 och få betala mellanskillnaden. Men någon sänkning på priset på Gtx 980 kortet som en kompensation skulle ju inte vara helt fel. Dock är väl det som sagt inget som kommer hända Vi får se helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Två frågor. Jag har precis köpt två asus gtx 970 och kör sli. Har jag då 7gb innan jag når samma problem eller får jag problem redan på 3,5?

Fråga två: Jag har problem med att koppla min tv och förlänga skrivbordet från vanliga skärmen till min samsung (65" 8505 4k). Får upp på tvn att ingen källa hittas. Fungerar dock om jag speglar skrivbordet. Får även blåskärm och omstart av datorn om jag t.ex streamar material till min boxee. Hade aldrig det problemet på mitt gtx 760 singelkort.

Visa signatur

Cooler Master H500 A-RGB | MSI MPG Z690 CARBON WIFI DDR5 ATX | Intel 12700K | Arctic Liquid Freezer II 240 A-RGB | Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | ASUS ROG Strix 850W PSU | och förhoppningsvis snart två DDR5 to rule them all på nya gamingskärmen - LG OLED65C15LA :D

Permalänk
Skrivet av Kruncher:

Sitter visserligen med 980 men kan instämma att 4GB räcker väl i 1440p.

Skrivet av Aja82:

Gör gärna det! Tror det är en hel del som vill veta!

Det är du inte ensam om!

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeiloth:

Två frågor. Jag har precis köpt två asus gtx 970 och kör sli. Har jag då 7gb innan jag når samma problem eller får jag problem redan på 3,5?

Fråga två: Jag har problem med att koppla min tv och förlänga skrivbordet från vanliga skärmen till min samsung (65" 8505 4k). Får upp på tvn att ingen källa hittas. Fungerar dock om jag speglar skrivbordet. Får även blåskärm och omstart av datorn om jag t.ex streamar material till min boxee. Hade aldrig det problemet på mitt gtx 760 singelkort.

Fråga 1
http://www.overclock.net/t/1365868/please-does-vram-stack-in-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Min uppfattning är att detta främst är ett problem för de som älskar att stirra sig blinda på siffror.

Kolla gärna "megahertz myth" i min signatur för precis det fenomen jag är ute efter.

Varför köper någon grafikkort? Är det för prestandan eller för att jämföra siffror? Precis som du skriver så har kortet blivit populärt för att det är mycket pang för pengarna. Det här är enligt min mening precis samma trams som före 980-releasen, när det framkom att de skulle ha en 256-bitarsbuss, så satt ju en bunt personer och grät över hur begränsad prestanda kortet skulle ha. Fick de rätt?

Mitt öknamn på Shadow of Mordor?

Du får självklart tycka det är en storm i ett vattenglas. Nu vet folk det.

Fast, det spelar väl ingen som helst roll om folk fick rätt ang gtx 980? Vad är relevansen i ditt argument? I detta fallet finns fakta, svart på vitt, Nvidia har gjort en pudel. De HAR gjort fel. Det är ingen teori, hypotes eller fantasi.

Det du tar upp är precis tvärt om jämfört med detta. I ditt fall "grät" folk över 256-bitars buss och resultatet var att folk hade fel.
I detta fallet grät folk över prestanda problem och resultatet? Folk hade faktiskt rätt och Nvidia har gjort fel.

Förstår du skillnaden? Helt tvärt emot vad du tar upp. Dessutom uppstår detta x antal månader efter release.

Som konsument har man rätt att få den varan man betalar för. Det fungerar liksom så. Hade detta inte varit en viktig grund inom handeln hade vi haft kohandel överallt.

I detta fallet är varan inte dålig eller felaktig (defekt), men den skiljer sig avsevärt mycket från vad folk tror de har betalat för, pg a felaktig information från tillverkaren.
Tillräckligt mycket för att det skall vara ett högst relevant problem. Annars hade detta ej varit en sådan stor sak för konsumenter och framförallt vet nvidia detta. Det är ju anledningen till att de går ut offentligt och säger att de gjort bort sig.

http://gamingtheater.net/2015/01/nvidia-false-advertisement-w...

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Min uppfattning är att detta främst är ett problem för de som älskar att stirra sig blinda på siffror.

Jag antar att det är därför Sweclockers fick en (välkommen) forumrepresentat från Nvidia idag, eftersom alla gör en höna av en fjäder? Det är inte alls så att Nvidia själva har erkänt att dom har tabbat sig eller så?

Du får så klart ha din egna uppfattning, men när till och med företaget du försöker skydda (Nvidia) säger att dom har gjort fel, då kanske det är läge att börja fundera om inte dom som gnäller har rätt när allt kommer omkring ändå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Jag antar att det är därför Sweclockers fick en (välkommen) forumrepresentat från Nvidia idag, eftersom alla gör en höna av en fjäder? Det är inte alls så att Nvidia själva har erkänt att dom har tabbat sig eller så?

Du får så klart ha din egna uppfattning, men när till och med företaget du försöker skydda (Nvidia) säger att dom har gjort fel, då kanske det är läge att börja fundera om inte dom som gnäller har rätt när allt kommer omkring ändå.

Även om det nu faktiskt ÄR så att Nvidia har gjort ett fel här gällande dessa kort så tycker jag helt klart att det är lite väl mycket kacklande i hönsgården för en sådan liten skitsak.

Hade varit lite värre om alla faktiskt haft problem med korten.