Svenskt gymnasium startar e-sportutbildning

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Men det spelar ingen roll om det så är rymdforskning som är det primära programmet där E-sport endast är ett tillval.

För vad du glömmer är att folk som kommer välja denna utbildning är folk som totalt skiter i skolan och bara vill ägna sin tid åt att spela. Totalt meningslöst....

och det här vet du därför att?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd

Haha fyfan vad jag skratta när jag såg denna nyheten. Garanterad plats på arbetsförmedlingen efter denna utbildning.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att e-sporten får lite erkännande. Jag ser inte hur detta skiljer sig från valfritt idrottsgymnasium. Man får bara hoppas att utbildningen håller samma nivå så att eleverna åtminstone får tillräckligt med grund för att kunna studera vidare ifall deras "idrottsdröm" går i kras.

Skrivet av Paer86:

Haha, så roligt att t.o.m. de mest hardcore teknik/spelforum ba "Nej gör det inte, förstör inte deras liv"

Jag är teknikintresserad, gillar att spela och pilla med datorer. Men jag gillar att göra det som en hobby. Skulle jag jobba med det skulle jag nog tröttna ganska fort. Det var precis en av anledningarna till att jag slutade raida seriöst i WoW, det kändes som ett jobb.

Ett drömjobb enligt mig är där man i första hand trivs bra med sina arbetskamrater och i andra hand tycker arbetsuppgifterna är kul, men det kräver i många fall en utbildning. Skulle du vara bra i någon sport så visst, satsa på den, men låt inte din utbildning begränsa framtida val.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

och det här vet du därför att?

Det här är nog fel forum att börja snacka skit om en viss målgrupp.

Men om du tar en titt på en person vars liv baseras kring att spela datorspel, tror du själv att den personen värderar utbildning högt? En person som vet att utbildning är nyckeln till ett bra jobb väljer inte en utbildning där E-sport kan väljas som tillval.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nwrk:

Det roliga med det här är att av alla dom som går på valfritt idrottsgymnasium (jag kommer från Mariestad, vi hade utan att ljuga ~300 personer som hade extra tid för fotboll, skytte, basket, handboll osv) så kommer istortsett inga här heller att bli proffs och leva på det.

Våra idrottsprogram var helt enkelt att man sökte som vanligt och sedan fick man extra tid utöver sina vanliga kurser att utöva sin sport på, på det sättet så påverkades inte den normala skolgången, och allting var bra efteråt.
Om man sedan ska sitta och peka på folk som "valde fel gymnasielinje och nu inte är något" så kan man ju kolla på en stor mängd av alla dom som läser på estetiska programmen med inriktning musik, det är inte många där som "lyckas" eller "jobbar" med det heller.

Jag tycker personligen att det här är ett skitbra initiativ, och jag gillar att spelande normaliseras mera!

Jag kan inte neka att du har en poäng, Men jag undrar lite specifikt vad spelarna ska lära sig på denna linje?, har det tagit in vinnare av stora turneringar som ska ge dom riktlinjer? eller undervisa? vem ska undervisa? intressant experiment självklart men hur kommer det fungera i praktiken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felparkerad:

För att vara en tekniksajt så är det väldigt många som är emot e-sport. Även skollaptopar är många på Sweclockers emot. Om det är avundsjuka eller något annat vet jag inte.

Jag gick själv i skolan med laptop och jag gillade de, men nu när jag är äldre och tänker tillbaka så var det bara negativt med laptop, man fick dåliga betyg pga laptopen. Man satt bara och spela hela dagen i soklan, ingne chans att man gjorde skolarbete på den. Det är därför man är emot skollaptops.

Permalänk
Medlem

Lika onödigt som en fotbollslinje eller en musiklinje. Extremt få lyckas livnära sig på det men ändå väljer extremt många att försöka. Gamers har väl samma rätt att slänga bort några timmar skoltid per vecka under tre år för att sedan få en kalldusch av verkligheten som konstnärer eller fotbollsspelare? Jag håller med om att det antagligen bara är slöseri med pengar, men varför det skulle vara mindre slöseri med pengar än att försöka skapa tiotusen nya konstnärer och musiker varje år förstår jag inte.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det här måste ju vara det säkraste karriärvalet som finns, undrar hur många av de som satsar på detta lyckas? 1%? 0.1%?

även om man lägger all tid på det är det inte direkt någon garanti att man blir riktigt lyckad

Det ligger nog på samma nivå som alla andra sporter i världen. Hur många hockeyspelare blir NHL proffs? Inte många, men ändå har mitt gymnasium många som väljer den profilen!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det här är nog fel forum att börja snacka skit om en viss målgrupp.

Men om du tar en titt på en person vars liv baseras kring att spela datorspel, tror du själv att den personen värderar utbildning högt? En person som vet att utbildning är nyckeln till ett bra jobb väljer inte en utbildning där E-sport kan väljas som tillval.

Genom sig själv känner man andra, inte sant?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Efter tre år kan man vidareutbilda sig till arbetslös.

Verklighet åsido, hur gör man med folk som är för dåliga / inte får "godkänt"?

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Genom sig själv känner man andra, inte sant?

Nu förstår jag inte vad du menar? tror du jag använder mig själv som ett argument mot detta eller vad?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av YamahaDGX630:

Men det spelar ingen roll om det så är rymdforskning som är det primära programmet där E-sport endast är ett tillval.

För vad du glömmer är att folk som kommer välja denna utbildning är folk som totalt skiter i skolan och bara vill ägna sin tid åt att spela. Totalt meningslöst....

Fast de som totalt skiter i skolan hade totalt skitit i skolan oavsett. Skillnaden är att vissa av de som totalt skitit i skolan nu får en annan anledning att gå till skolan.

Vi har alltså två scenarion:

1, Skoltrött elev väljer samhäll.
2, Skoltrött elev väljer samhäll med spelinriktning.

I vilket av scenariona tror du att det är störst sannolikhet att eleven befinner sig i skolan på dagtid? Att blanda in lite roliga saker som man ser fram emot kan göra underverk för studiemotivationen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

Efter tre år kan man vidareutbilda sig till arbetslös.

Verklighet åsido, hur gör man med folk som är för dåliga / inte får "godkänt"?

Man blockar deras account i 24 timmar

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

Har själv nördat massor med League Säsong 3 (var rankad top 100 i EuW) men tro mig att en skolutbildning inom detta inte kommer fungera eftersom för att komma så högt måste man omvandla hela sitt liv om själva spelet, skolan är bara kl 8:00 till 16:00.

Dessutom måste man ha höga kognitiva förmågor, flera av mina lagspelare hade ADD/ADHD och hyperfokuserade i princip 12timmar sträck utan att röra på sig, detta är inget skämt och jag förstår att e-sport växer och blir mer av ett "jobb" men alltså på det sättet proffsen spelar är det inget "jobb" det är ditt liv.

Och om man jämför vad dom tjänar så är det absolut ingenting jämfört med tiden dom har tryckt ner i det.

Top 10 ligger på runt 200-400K dollar inspelade pengar. Vilket låter skitbra, men när man tänker på hur mycket tid dom har lagt ned för att ta sig dit så är det verkligen en piss i havet.

Dra en gymnasieutbildning i C# så kommer du ha tjäna 10X mer än dom där tomtarna garanterat.

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Lika onödigt som en fotbollslinje eller en musiklinje. Extremt få lyckas livnära sig på det men ändå väljer extremt många att försöka. Gamers har väl samma rätt att slänga bort några timmar skoltid per vecka under tre år för att sedan få en kalldusch av verkligheten som konstnärer eller fotbollsspelare? Jag håller med om att det antagligen bara är slöseri med pengar, men varför det skulle vara mindre slöseri med pengar än att försöka skapa tiotusen nya konstnärer och musiker varje år förstår jag inte.

självklart, däremot tycker jag inte staten ska finansiera tramset som Fotbollsgymnasie/musikgymnasie etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast de som totalt skiter i skolan hade totalt skitit i skolan oavsett. Skillnaden är att vissa av de som totalt skitit i skolan nu får en annan anledning att gå till skolan.

Vi har alltså två scenarion:

1, Skoltrött elev väljer samhäll.
2, Skoltrött elev väljer samhäll med spelinriktning.

I vilket av scenariona tror du att det är störst sannolikhet att eleven befinner sig i skolan på dagtid? Att blanda in lite roliga saker som man ser fram emot kan göra underverk för studiemotivationen.

Jag förstår din poäng på ett sätt, men jag köper inte din sammanfattning av det hela.

Poängen med gymnasium är dels att varje individ ska hitta "sin grej", men minst lika viktigt om än inte viktigare att det ska leda till någon form av jobb i slutändan.

Och jag tror inte att denna utbildning kommer bidra ett dugg till ovanstående.

EDIT: Jo, det kommer bidra till mer arbetslöshet.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det här måste ju vara det säkraste karriärvalet som finns, undrar hur många av de som satsar på detta lyckas? 1%? 0.1%?

även om man lägger all tid på det är det inte direkt någon garanti att man blir riktigt lyckad

Är absolut skeptisk till det hela, men samma argument kan ju ges mot fotbollsskolor och skolor med ryttar-inriktningar.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Det är ju inte inte en hel linje? Vad är det folk inte förstår?

Behöver man ens gymnasieutbildning för att få jobb? Det har inte jag behövt iaf.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu förstår jag inte vad du menar? tror du jag använder mig själv som ett argument mot detta eller vad?

http://sv.wiktionary.org/wiki/Genom_sig_sj%C3%A4lv_k%C3%A4nne....

Tror inte riktigt du förstår skillnaden mellan hobby spelande och proffs spelande

som det står i artikeln "I pressmeddelandet skriver skolan att forskning visar att spelande ungdomar utvecklar sina kognitiva förmågor, får bättre minne och blir bättre problemlösare. För att bli riktigt bra krävs dessutom god fysik för att klara långa stunder av stress och hög koncentration"

låter det som några latmaskar?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara skitkul! Måste bara hitta de rätta lärarna, inte särskilt kul om man har Swifty som mentor, kommer bara bli en massa tillbehörssnack och allt baseras runt en macro som använder alla CDs på en gång! xD

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Känns jävligt surt att de börjar med sånt här nu och inte för några år sedan.

Jag går andra året på en tekniklinje med inriktning design och produktutveckling och jag måste säga att jag går inte en dag utan ångest över mitt inriktningsval, jag läser så jävla mycket onödig skit, jag har i princip slängt 600 poäng åt fanders. På de kurser jag läser så målar vi bland annat med vattenfärger, bygger föremål med lera, bygger hus av kartong samt jobba med väldigt grundlig nivå av photoshop.

Inga av dessa "kunskaper" som jag har fått kommer jag att använda efter gymnasiet, det är större chans att jag blir e-sportare än att jag kommer att jobba med sådan skit.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk

Varför är man inte 16 år nu....

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

Ja vafan, det finns ju innebandygymnaisum, fotbollsgymnasium, bowlinggymnasium och kaninklappningsgymnasium, så varför inte?
Skulle personligen aldrig gå på en yrkesutbildning med såpass osäker karriär som man faktiskt har i sport, om jag inte redan när jag valde var riktigt bra och lovande. En yrkesutbildning ska vara en yrkesutbildning, inte en intresseutbildning

Permalänk
Medlem

Vad exakt är utbildningen/inriktningens mål? Kul att veta att när du är klar endast blivit lite vassare på ett visst typ av spel istället för att få gedigen utbildning som kan hjälpa dig i livet. Iimagine the person who puts this on his receme. Inte ska man döma alla över en kam, men det känns spontant som att dom personerna som söker till det här är den typen av person som säkert redan får tillräckligt många tillsägelser av sina föräldrar att dom spenderar för mycket tid vid datorn istället för att gå ut och röra på sig.
Bra nu kan dom göra det i skolan istället, gött.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det här är nog fel forum att börja snacka skit om en viss målgrupp.

Men om du tar en titt på en person vars liv baseras kring att spela datorspel, tror du själv att den personen värderar utbildning högt? En person som vet att utbildning är nyckeln till ett bra jobb väljer inte en utbildning där E-sport kan väljas som tillval.

oj vilken inskränkt världsyn, när jag gick el linjen för automationselektriker så var det många på teknik som satt och lattjade med spel, gäller samma tes, estet då också? eller samhälle?

Sen kan det finnas många psykologiska problem som gör att man söker sig till spel, Heck det kan finnas fler anledningar än jag kan räkna upp till varför man spelar mycket tv spel,
för hur mycket nytta har du av Spanska,tyska eller franska a? inte direkt så det är något man kan ta upp i sina meriter,

Men om man gör bra ifrån sig i ett team baserat spel och får A eller B, så kan det visa att man fungerar bra i grupp vilket däremot är något som kan om ett par år när det är mer allmänt accepterat tas upp i cv:et för att visa att man fungerar bra grupp.

Finns redan jobb där om man spelat wow i guilds som guild leader som räknas som Merit i form av ledarskap på vissa cv:n,

Så att döma ut en hel portion av ungdomar för att deras liv baseras kring spel och inte alkohol/bilar/vänner är inte lite höghäst syndrom,

vad gjorde du själv i den åldern?

Dessutom förutom de praktiska utbildningarna som leder till lärlingsjobb är det inte många gymnasieutbildningar som leder till jobb efter gymnasiet idag, annars är det uteslutande vidare till högskola/universitet.

Så medans jag också är kritisk till detta så får du ta och kamma till dig om det är så du ser på människor, ska vi kategorisera människor som gillar att jaga som om det vore psykopater då?

Permalänk

För vad du glömmer är att folk som kommer välja denna utbildning är folk som totalt skiter i skolan och bara vill ägna sin tid åt att spela. Totalt meningslöst....[/QUOTE]
Felval av många, men det här är inte annorlunda än alla andra sportgymnasium som finns. Större chans för en svensk 15-åring att bli esport-proffs än fotbollsproffs idag. Självklart är alla inte studiemotivierade, men vad ska vi göra åt det? Ta bort alla alternativ tills det bara finns plugg kvar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alibaba123:

Jag gick själv i skolan med laptop och jag gillade de, men nu när jag är äldre och tänker tillbaka så var det bara negativt med laptop, man fick dåliga betyg pga laptopen. Man satt bara och spela hela dagen i skolan, ingenchans att man gjorde skolarbete på den. Det är därför man är emot skollaptops.

Det här kommer från en av de sista som gick ut gymnasiet utan egen laptop, men jag håller med dig. Ungdomar är inte precis kända för att ha hög koncentrationsförmåga. Ger man de då en möjlighet att skifta fokus från den tråkiga biologilektionen till lolcats så är det klart som fan att de kommer att ta den. Jag var 16-17 år när jag insåg det, tycker det är konstigt att skolledningen m.fl. inte lyckades inse samma sak.

Ska man lära en person med koncentrationssvårigheter något kan man inte bidra till att göra problemet ännu större.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

För att vara en tekniksajt så är det väldigt många som är emot e-sport. Även skollaptopar är många på Sweclockers emot. Om det är avundsjuka eller något annat vet jag inte.

Tolkar det snarare ur men igen synvinkel då jag minns t.ex cypergymnasitet som försökte locka folk med nu får en egen laptop om nu söker till oss. Vet inte hur det vart i slutänden men kände några som sökte dit bara pga. det. Så därav kan man ha lite förutfattade meningar då det kommer e-sport gymnasium. Sen när det står mindre än 2h om dagen då det väll är lektion, samt 5-7 pers. Det känns då snarare som att eleverna hamnar i ett vanligt program men kanske elevens val eller linkande blir automatiskt e-sport i stället för något annat. (kan inte skolplanen). Så löste de det då jag gick SMTE på slutet på 90-talet. (test utbildning, lades ner)
Bara en tanke.

Edit:

Skrivet av xpanterx:

Behövs verkligen en utbildning till detta? Tror nog de flesta kan lära sig spela själv. Även om nu utbildningen innehåller lite annat...

De flesta stora om vi nu inte räknar sc2 1v1 är ju lagsporter(moba, cs) men även 1v1 så är ju inte bara att spela det är lagarbete, planering, reklam, alt runt om kring. Hur de nu tänker utforma utbildningen vet jag inte, men vad det leder till får framtiden visa antar jag. Går ju inte kolla i går i alla fall.

Är däremot mer intresserad av e-sport än "vanlig" sport. Något jag kan relaterar till. Tror det kommer bli större och större men, känns inte som vi är där ännu.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

För vad du glömmer är att folk som kommer välja denna utbildning är folk som totalt skiter i skolan och bara vill ägna sin tid åt att spela. Totalt meningslöst....

Felval av många, men det här är inte annorlunda än alla andra sportgymnasium som finns. Större chans för en svensk 15-åring att bli esport-proffs än fotbollsproffs idag. Självklart är alla inte studiemotivierade, men vad ska vi göra åt det? Ta bort alla alternativ tills det bara finns plugg kvar?[/QUOTE]

För att inte tala om alla elever som valde skolor som kom med erbjudanden om egna mac datorer när friskolorna dök upp de måste ju bara vara ruttna människor som gick natur då, eller något annat valfritt program, Sedan visade det ju sig att de sparade in på kvaliteten på utbildningarna för att bekosta detta.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av onaona:

Det vore intressant att se läroplanen.

Micro 100p
Macro 100p

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?