Svenskt gymnasium startar e-sportutbildning

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _NsMs_:

Lika onödigt som en fotbollslinje eller en musiklinje. Extremt få lyckas livnära sig på det men ändå väljer extremt många att försöka. Gamers har väl samma rätt att slänga bort några timmar skoltid per vecka under tre år för att sedan få en kalldusch av verkligheten som konstnärer eller fotbollsspelare? Jag håller med om att det antagligen bara är slöseri med pengar, men varför det skulle vara mindre slöseri med pengar än att försöka skapa tiotusen nya konstnärer och musiker varje år förstår jag inte.

Jag läste som sagt natur med musikinriktning. I praktiken bytte de ut mina valbara kurser mot specifika musikkurser och bytte ut några andra meningslösa kurser. Jag hade ungefär lika mycket nytta av 50 poäng musikteori och gehörslära som jag hade haft av datorkunskap A. Skillnaden var att musikteori var roligt. Jag valde inte musikinriktning för att bli musiker. Det fanns aldrig på kartan att jobba med musik utan det var och är en hobby. Nu är jag civilingenjör och har för säkerhets skull läst ytterligare 22,5 hp musik på universitetsnivå plus att jag väntar på besked om att få läsa 15 hp till. Detta helt utan att vilja bli något mer än hobbymusiker.

Så varför valde jag då musikinriktning istället för ett rent naturprogram? För att det var roligt. Jag hade helt galet kul i gymnasiet. Men det ska visst inte vara roligt att gå till skolan. Ska man sen se det lite praktiskt så lärde jag mig mycket om gruppdynamik och hur man arbetar i projekt, både stora och små. Det hade jag inte fått i samma utsträckning på en ren naturutbildning. Jag blev också av med min scenskräck vilket betyder att jag numera inte har några problem med att stå och prata inför folk. Även om jag känner mig mer bekväm om jag får ett instrument att gömma mig bakom. På ett personligt plan var det väldigt nyttigt för mig av många anledningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Haha fyfan vad jag skratta när jag såg denna nyheten. Garanterad plats på arbetsförmedlingen efter denna utbildning.

Det är det på i princip alla linjer förutom de praktiska om man inte läser vidare,

Permalänk
Medlem

Dataspel är för småbarn. Ha programmering och datateknik 5 pass i veckan istället.

Permalänk
Medlem

De räcker alltså inte med att människor tjänar pengar på att spela, men nästa generation ska också börja utbildas till och kunna spela för mat på bordet. Vad fan händer med världen egentligen.

Det här programmet kommer få så himla mycket kritik så det bara skriker om de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vi har hundratusentals, kanske över miljonen med människor som spelar dessa spel i Sverige varje dag utan att bli några e-sportare. Hur många försörjer sig på det? 4?

Skattepengar ska inte läggas på att fördärva ungdomen ytterligare.

Tar du bara CSGO så har vi kanske 15 svenskar som försörjer sig på det. Visst, inte mycket men fler än 4 bara i csgo.

Permalänk
Medlem

Kul med folk som klankar ned som inte kan skillnaden på dator och data. Kanske ska vänta med att kasta bajs på något innan vi sett vad det faktiskt är eller vet mer Men ja, spontant känns det lite som en modern tappning på el- och bygglinjen. Däremot tänker jag inte såga det vid fotknölarna innan jag har mer kött på benen.

Jag har svårt att se att de kommer att spela datorspel 80% av skoltiden, utan som andra säger att det är en tillvalsinriktning. Kan vara bra med en modern inriktning för att kombinera intresse med pedagogik. Hoppas bara att det inte innebär att vanlig idrott försvinner tex.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jesusbarnet:

http://sv.wiktionary.org/wiki/Genom_sig_sj%C3%A4lv_k%C3%A4nne....

Tror inte riktigt du förstår skillnaden mellan hobby spelande och proffs spelande

som det står i artikeln "I pressmeddelandet skriver skolan att forskning visar att spelande ungdomar utvecklar sina kognitiva förmågor, får bättre minne och blir bättre problemlösare. För att bli riktigt bra krävs dessutom god fysik för att klara långa stunder av stress och hög koncentration"

låter det som några latmaskar?

Kanske inte när det gäller SPEL... men i övrigt så är de hyffsat tafatta.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Är absolut skeptisk till det hela, men samma argument kan ju ges mot fotbollsskolor och skolor med ryttar-inriktningar.

Och antagligen tycker hen samma om det med, vilket jag också gör. Sådant kan man göra på fritiden utan att staten ska betala för det

Permalänk

Herregud

Dom här kommentarerna är ju fyllda av den mest gnälliga och bakåtsträvande sörja jag någonsin sett. Sluta lipa. Det är ffs ingen skillnad på detta och ett annat valfritt idrottsgymnasium. Man blir ju för fan mörkrädd här.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag läste som sagt natur med musikinriktning. I praktiken bytte de ut mina valbara kurser mot specifika musikkurser och bytte ut några andra meningslösa kurser. Jag hade ungefär lika mycket nytta av 50 poäng musikteori och gehörslära som jag hade haft av datorkunskap A. Skillnaden var att musikteori var roligt. Jag valde inte musikinriktning för att bli musiker. Det fanns aldrig på kartan att jobba med musik utan det var och är en hobby. Nu är jag civilingenjör och har för säkerhets skull läst ytterligare 22,5 hp musik på universitetsnivå plus att jag väntar på besked om att få läsa 15 hp till. Detta helt utan att vilja bli något mer än hobbymusiker.

Så varför valde jag då musikinriktning istället för ett rent naturprogram? För att det var roligt. Jag hade helt galet kul i gymnasiet. Men det ska visst inte vara roligt att gå till skolan. Ska man sen se det lite praktiskt så lärde jag mig mycket om gruppdynamik och hur man arbetar i projekt, både stora och små. Det hade jag inte fått i samma utsträckning på en ren naturutbildning. Jag blev också av med min scenskräck vilket betyder att jag numera inte har några problem med att stå och prata inför folk. Även om jag känner mig mer bekväm om jag får ett instrument att gömma mig bakom. På ett personligt plan var det väldigt nyttigt för mig av många anledningar.

Det kostar pengar, varför ska man ha dessa ämnen om det inte leder till att det går tillbaka till samhället? Bara några extremt få kommer kunna göra det. Varför ska skattepengar gå till att några ska ha det "kul" på gymnasiet? Bättre vore om man inte var tvungen att välja extra kurser för några löjliga poäng, systemet är kasst helt enkelt och saknar logik

Skrivet av darkstrom:

Dom här kommentarerna är ju fyllda av den mest gnälliga och bakåtsträvande sörja jag någonsin sett. Sluta lipa. Det är ffs ingen skillnad på detta och ett annat valfritt idrottsgymnasium. Man blir ju för fan mörkrädd här.

Du tycker alltså det är bakåtsträvande att inte vilja betala skatt för att några ska välja en kurs för skojs skull? Det leder inte till jobb alls för 99% om inte kanske t.o.m 99.99% och det är något man kan göra på sin fritid istället.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan se mig föräldramötet framför mig där skolan hotar att stänga av en elev för att denna har blivit påtagen med en matematikbok under en spellektion: https://www.youtube.com/watch?v=AFXhwfmyJ-k ( en sån som skolkare kan lyssna på när de begår brottet)

Skämt åsido, utformningen har stor betydelse. Bara för att det är en spelutbildning behöver de ej spela hela tiden utan det kan ingå programmering etc. Ett problem är dock att namnet antyder om en slapparutbildning så det blir svårt att få något jobb direkt efter.
Men vem vet, snart kanske det kommer en spelinriktning på högskolan? Likaså att man kan man göra sin doktorsavhandling på avseende bästa speltekniker i WoW m.m.

Permalänk
Medlem

Fan vad många negativa det var här då.

Det låter ju som att denna linje blir lite som elevens val. Bara för att jag valde geografi till elevens val en termin eller vad det nu var så var ju inte det det enda jag pluggade, utan det var nog det jag pluggade minst. Nu ljög jag, det jag pluggade minst var psykologi som visade sig vara riktigt *censur* tråkigt.
Min huvudinriktning var EL->Datorteknik, men inte blev jag varken elektriker och jag jobbar inte heller med datorer. Då jag idag jobbar inom belysningsbranschen och bockar plåt för det mesta så var utbildningen nästan bortkastad.
En arbetskompis gick barn och fritid, men han har inte ens varit i närheten att jobba inom det området, utan han hamnade på samma jobb.

Det skulle vara skoj med en undersökning med följande frågor. Jobbar du idag med det du utbildat dig till? och Har du någonsin jobbat inom det du utbildat dig till.

Om ni tycker min text låter negativ till utbildningen så är inte det meningen utan jag är starkt positiv till den. Hade den funnits när jag gick på gymnasiet och på det gymnasiet jag pluggade på så hade jag med stor säkerhet sökt till den.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt poängen med ett e-sports gymnasium, men jag antar att det alltid kommer behövas lagerarbetare och annat liknande.

Tycker de borde satsa på att slussa in elever från såna här program på bygg och transport linjer istället, då högskolan förmodligen inte är något för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det kostar pengar, varför ska man ha dessa ämnen om det inte leder till att det går tillbaka till samhället? Bara några extremt få kommer kunna göra det. Varför ska skattepengar gå till att några ska ha det "kul" på gymnasiet? Bättre vore om man inte var tvungen att välja extra kurser för några löjliga poäng, systemet är kasst helt enkelt och saknar logik

hade du inte valbara kurser i gymnasiet, det har man nämligen inte om man läser profil så lika "kul" hade förmodligen du också.

sedan börjar jag bli upprör av alla jobbrobotar här på forumet vars existens endast verkar vara att lägga sig på så mycket pengar som möjligt och förstås "bidra till samhället"

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Undrar vad som krävs på att komma in? K/D på 1.8 minst?

Permalänk

En sämre investering för att minska den sjukt höga ungdomsarbetslösheten har sällan skådats. Visst må det ligga i tiden osv men en sån här utbildning ska betalas av de som VILL utbilda sig inom detta, inte av hela sverige.

Permalänk

Det är jättefint att man säger till unga människor att följa sina drömmar, men om man är ansvarsfull så berättar man samtidigt att den riktiga, verkliga ekonomin går ut på att odla mat och att bygga saker bättre och bättre. Bygga större lastbilar så färre behöver köra dom så att dessa kan frigöras till att bygga IT-infrastruktur så att fler kan kommunicera idéer och snabbare realisera andra produktivitetshöjande aktiviteter.

Folk hade inte kunnat jobba med obskyr tjänsteförsäljning om inte maskiner klarat av att hantera arbetet i fabriken.

Och de här ska inte ens sälja banners till social media, de ska... spela datorspel.

Permalänk
Medlem

Gud så negativa dom flesta verkar vara. Det är ju exakt likadant som dom som väljer till olika idrotter eller annat skräp, hur som helst är det förmodligen AF som gäller efter gymnasiet på vad du än går så det spelar ändå ingen jävla roll. Låt dom ha kul och ha e-sport som inriktning eller extra val eller vad dom nu ska göra med det.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det kostar pengar, varför ska man ha dessa ämnen om det inte leder till att det går tillbaka till samhället? Bara några extremt få kommer kunna göra det. Varför ska skattepengar gå till att några ska ha det "kul" på gymnasiet? Bättre vore om man inte var tvungen att välja extra kurser för några löjliga poäng, systemet är kasst helt enkelt och saknar logik

Du tycker alltså det är bakåtsträvande att inte vilja betala skatt för att några ska välja en kurs för skojs skull? Det leder inte till jobb alls för 99% om inte kanske t.o.m 99.99% och det är något man kan göra på sin fritid istället.

Har du ens läst texten? Det är ett fåtal platser per år. Det är säkerligen tusentals som vill gå den här utbildningen. Förstå vilken vilja, motivering och engagemang du frammana med det här? Konkurrensen blir ju enorm. Du kommer behöva ha fläckfri betyg för att komma in här. Det gör man inte för skoj skull, det gör man bara om man verkligen vill något. Och om det ger grundläggande befogenhet, vad fan är då skillnaden på dom andra linjerna som inte leder till jobb? Folk måste ju för bövelen ha rätt att utbilda sig till det dom vill. Annars kan vi ju slopa linjerna och ha samhällsnyttiga jobbutbildningar istället. Som varierar beroende på demand. "vill du bli nätverkstekniker? Sorry men nu är det dåligt med sopbilsförare, det får du bli" dumheter.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem

Ser ingen som har tagit upp detta tidigare, men deras idrottsutbildningar med riksintag är kombinerade med en "normal" linje. Saxat från sidan:

Citat:

Oavsett om du går den lokala idrottsutbildningen eller den nationella idrottsutbildningen erbjuder Arlandagymnasiet dig som vill satsa på både studier och idrott, den möjligheten. Du väljer antingen Naturvetenskapligt, Ekonomiskt, Samhällsvetenskapligt eller Handelsprogrammet. Vi erbjuder dig professionella tränare från idrottslivet så att du på bästa sätt kan kombinera din idrott med dina studier.

Och der rör sig om seriösa program, fast med förutsättningen att träna 0800-0930 varje dag (så att man hinner två pass om dagen), så jag antar att det blir detsamma för e-sport. Jag skulle tro att en natur/e-sport från en linje med riksintag vidareutbildad till godtycklig civing väger tyngre än någon som gick på lokala teknik- eller naturprogrammet och sen tog sin civing om det nu tvunget står mellan två personer vid ett anställningsfarfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

hade du inte valbara kurser i gymnasiet, det har man nämligen inte om man läser profil så lika "kul" hade förmodligen du också.

sedan börjar jag bli upprör av alla jobbrobotar här på forumet vars existens endast verkar vara att lägga sig på så mycket pengar som möjligt och förstås "bidra till samhället"

Jag går i en valbar kurs (webbutveckling) vilket jag valde eftersom det är intressant och det är något jag mycket väl kan ha nytta av, kanske ha som ett deltidsjobb eller något i den stilen.

Nu tänker du inte så långt, skolan är till för att vi ska bli utbildade till det yrke vi väljer (om vi kommer in dvs) samt ren allmänbildning. Det är inte något man betalar skatt för så att några ska göra något som inte har någon riktig nytta. Vi är inte jobbrobotar utan vill kanske att skattepengarna ska gå till rätt saker

Skrivet av darkstrom:

Har du ens läst texten? Det är ett fåtal platser per år. Det är säkerligen tusentals som vill gå den här utbildningen. Förstå vilken vilja, motivering och engagemang du frammana med det här? Konkurrensen blir ju enorm. Du kommer behöva ha fläckfri betyg för att komma in här. Det gör man inte för skoj skull, det gör man bara om man verkligen vill något. Och om det ger grundläggande befogenhet, vad fan är då skillnaden på dom andra linjerna som inte leder till jobb? Folk måste ju för bövelen ha rätt att utbilda sig till det dom vill. Annars kan vi ju slopa linjerna och ha samhällsnyttiga jobbutbildningar istället. Som varierar beroende på demand. "vill du bli nätverkstekniker? Sorry men nu är det dåligt med sopbilsförare, det får du bli" dumheter.

Och hur konstigt är det? Inte alls konstigt, det är dom första som kommer med det och det är något helt nytt osv osv.

"vill du bli nätverkstekniker? Sorry men nu är det dåligt med sopbilsförare, det får du bli" dumheter.

Förklara gärna hur det är relevant, att folk ska kunna utbilda sig till det dom vill är inget jag är emot. Men det är ju inte riktigt ett vanligt jobb som denna utbildning handlar om eller hur?

Permalänk

Vilka blir lärarna? Det kommer vara ett skitbra sätt att träffa/lära känna en massa stora personligheterr från spelvärlden

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att jag tycker att valet är för stort för de flesta när man knappt 16 söker till gymnasiet, Det är därför många 1980 - 1990or var dem sista som kunde relaxa genom gymnasiet och sedan repetera om kurser på komvux innan de fick tillräckligt höga betyg för att komma in på linjen på det universitet de vill gå på så många av de äldre som klagar nu tillhör en generation full av lika goda kålsupare, jag har diskuterat det mycket med en studievägledare för komvux när jag varit där för att ta reda på vilka kurser jag vill läsa när mina höftproblem lösts då jag är vän med både henne och hennes man, jag menar människor som läste samma 50 poäng flera gånger bara för att få högsta betyg.

så nu när jag tänker på det ångrar jag mig, om detta kan leda till att flera ungdomar får mindre ångest och ser fram emot att komma till skolan så varför inte ,finns många kurser man får 50 päng för som inte tillför något speciellt alls,

Permalänk
Avstängd

Sverige är fantastiskt........ otroligt att vi ska börja utbilda folk till att bli arbetslösa...och detta ska VI betala...Sjukt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

En sämre investering för att minska den sjukt höga ungdomsarbetslösheten har sällan skådats. Visst må det ligga i tiden osv men en sån här utbildning ska betalas av de som VILL utbilda sig inom detta, inte av hela sverige.

jasså vad jag hört från vänner och bekanta ska Jobbcoacher vara det den sämsta investeringen och jag upprepar "det är som ett vuxen dagis" hörde om det på radion för ett halvår sedan att Jobbcoacher har minskat arbetslösheten med 0.5 % och det är förmodligen jobbcoacherna själva det, så det finns mycket värre sätt,

Eller som att finansiera friskolor som sedan går i KK och gör Miljonvinster i 10 - 100 tal, precis innan:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WhiteOnyx:

Sverige är fantastiskt........ otroligt att vi ska börja utbilda folk till att bli arbetslösa...och detta ska VI betala...Sjukt!

Börja? Va tusan... vi utbildar ju folk konstant som det inte finns någon arbetsplats för.

Utbildningarna stämmer inte med lediga arbeten.

EDIT: Förresten så är det ju vi själva som väljer utbildning... oftast väljer man något man VILL jobba med, inte vad man KAN jobba med. Just därför är arbetslösheten så hög idag. Det FINNS lediga jobb som ingen vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Börja? Va tusan... vi utbildar ju folk konstant som det inte finns någon arbetsplats för.

Utbildningarna stämmer inte med lediga arbeten.

EDIT: Förresten så är det ju vi själva som väljer utbildning... oftast väljer man något man VILL jobba med, inte vad man KAN jobba med. Just därför är arbetslösheten så hög idag. Det FINNS lediga jobb som ingen vill ha.

Sant

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag går i en valbar kurs (webbutveckling) vilket jag valde eftersom det är intressant och det är något jag mycket väl kan ha nytta av, kanske ha som ett deltidsjobb eller något i den stilen.

Nu tänker du inte så långt, skolan är till för att vi ska bli utbildade till det yrke vi väljer (om vi kommer in dvs) samt ren allmänbildning. Det är inte något man betalar skatt för så att några ska göra något som inte har någon riktig nytta. Vi är inte jobbrobotar utan vill kanske att skattepengarna ska gå till rätt saker

nyckelordet är väl att du tycker det är intressant?

intressant = drivande/motiverande
kul = drivande/motiverande

efter som du citerade Zotamedu så kanske vi ska fråga oss värdet i hans utbildning natur med musik profil, han påstår att han inte längre lider av scenskräck han är bättre på gruppdynamik och projekt arbeten (stora som små)

så tack vare min och din insats som skattebetalare har vi hjälpt Zotamedu att utvecklats ett pris jag gärna betalar

och angående jobben och yrken så utbildar jag mig just nu till automationsingenjör och min uppfattning är att i princip alla jobb kan automatiseras
så varför ska människor jobba och med vad?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Entusiast
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag förstår din poäng på ett sätt, men jag köper inte din sammanfattning av det hela.

Poängen med gymnasium är dels att varje individ ska hitta "sin grej", men minst lika viktigt om än inte viktigare att det ska leda till någon form av jobb i slutändan.

Och jag tror inte att denna utbildning kommer bidra ett dugg till ovanstående.

EDIT: Jo, det kommer bidra till mer arbetslöshet.

Så hur i hela vida världen lyckades jag bli civilingenjör när jag läste en meningslös musikinriktning på gymnasiet? Jag tror inte riktigt du förstår hur den här typen av inriktningar är uppbyggda i verkligheten. Du ersätter inte viktiga kärnkurser med lekande. Du ersätter generellt valbara kurser som ytterst få lägger på något vettigt med specifika kurser för inriktningen. Sen är det inte ovanligt att de som läser specialinriktningar läser mer än normalt heller.

Så varför skulle någon som läst natur-natur vara bättre rustad för arbetsmarknaden än jag som läst natur-musik? Vi har exakt samma högskolebehörighet. Du är väl ändå inte en av de som seriöst tror att kurserna på gymnasiet har något större värde på arbetsmarknaden? Tror du att någon som läser inriktning programmering kan få jobb som programmerare direkt efter gymnasiet bara för att de läst 50 poäng Java och 100 poäng webbprogramering? Får du jobb som programmerare efter gymnasiet beror det på vad du gjort på fritiden och inte vad du har gjort i skolan.

Vidare är valet av gymnasieutbildning inte så viktigt har det visat sig. Ska du plugga vidare är det bara att hitta något som ger rätt behörighet. Ska du inte plugga vidare så spelar det inte så stor roll vad du läst, så länge du läst klart. Stod lite om det i tidningarna för ett tag sedan. Arbetsgivarna bryr sig inte om det står natur, samhäll eller någon udda inriktning eftersom inget av de du läst är till någon större nytta i arbetslivet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Abdulla_Mehdi:

Hoppas inte tonåringar väljer det här istället för en redig utbildning.

Skrivet av onaona:

Det vore intressant att se läroplanen.

Skrivet av Ninjaflipp:

Saknar ord för detta. Varför? Känns som en bortkastad gymnasiegång, varför skulle en skola kunna hjälpa en att bli esport-proffs?

Skrivet av Abdulla_Mehdi:

skulle vara kul om det var en kurs som ger merit men inte en hel linje.

Jag går faktiskt redan på denna skola och kan förklara lite.
Skolan har sedan några år tillbaka erbjudit extra inval i form av idrotter såsom simning, handboll, ridning, amerikansk fotboll, BMX m.m om man går någon utav linjerna sam, ekonomi och natur.
Själv går jag naturvetenskapliga linjen och har typ 5-6 st i klassen som går detta inval. De personerna tränar från kl.8 på morgonen till ca halv 10 och sedan börjar skoldagen, vilket innebär att vi som inte tränar börjar skolan kl. 10.10.
Alltså är detta endast ett extraval och man förlorar ingen skolgång. Man kan gå en seriös högskoleförberedande linje ändå, och detta är inte så extremt som det först verkar.
De kommer inte sitta och gamea hela dagarna liksom, och om det blir en motivation för att komma till skolan så... why not?
Och ni som gnäller på att det tar skattepengar så tror jag att det finns sjukt mycket mer att spara in på innan dess.

http://www.sigtuna.se/sv/Start-Arlandagymnasiet/Program/Arlan...