Permalänk

Underhåll av stationär PC

Hej ni som kan!

I juni 2012 skaffade jag mig nedanstående dator. Nu såhär en tid efter funderar jag på om det finns något underhåll jag bör utföra på den. Datorn:

Citat:

CPU - Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
GPU - Gigabyte Radeon HD7970 3072MB OC
Moderkort - Asus P8Z77-V PRO
HDD - 1,5TB Western Digital Caviar Black
SSD - 120GB Intel 520 Reseller
RAM - Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Nätagg - be quiet! Straight Power E9 600W 80+ Gold

Vad jag har gjort i underhållsväg: rengöring, uppdatering av Windows, BIOS och grafik-drivers.

Finns det något ytterligare jag bör/kan göra för att datorn ska må bra? Exempelvis någon annan drivrutin som är viktig att uppdatera, ominstallation av Windows, eller annat?

Tack på förhand,

Permalänk
Medlem

Blåsa damm e alltid viktigt.
Sen är de alltid skönt o formattera o installera om Windows.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mullvaden83:

Blåsa damm e alltid viktigt.
Sen är de alltid skönt o formattera o installera om Windows.

Formatera och installera om Windows är absolut inte att rekommendera när man har en SSD.

Rengöring är bra om det görs på rätt sätt, alltså tryckluft och inte dammsugare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Formatera och installera om Windows är absolut inte att rekommendera när man har en SSD.Skickades från m.sweclockers.com

Varför inte? Du tänker på att man sliter minneskretsarna onödigt mycket eller?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Formatera och installera om Windows är absolut inte att rekommendera när man har en SSD.

Rengöring är bra om det görs på rätt sätt, alltså tryckluft och inte dammsugare.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du då?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Precis som ni har listat ut är alltså SSD:n min windowsdisk. Märker man alltså skillnad i prestanda efter en ominstallation av W7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Formatera och installera om Windows är absolut inte att rekommendera när man har en SSD.

Rengöring är bra om det görs på rätt sätt, alltså tryckluft och inte dammsugare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du blandar ihop formatering med defragmentering, det å andra sidan ska man verkligen inte utsätta en SSD för. Men att ominstallera Windows bör inte slita på SSD mer än vanligt. Det handlar ju i båda fallen om att skriva över data.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktsalladen:

Precis som ni har listat ut är alltså SSD:n min windowsdisk. Märker man alltså skillnad i prestanda efter en ominstallation av W7?

Ja är det en gammal installation så bunkras det upp saker och skit i systemet. En clean fresh windowsinstallation kan göra mycket om man kört på samma installation under flera år och installerat och avinstallerat en massa etc.

Har du kört in senaste intel chipset drivers?

Håll i fläktarna när du blåser rent den. Annars kan de spinna upp och skadas i lagren. Blås av den utomhus då de kan vara sjukt dammiga. Du köper tryckluft på burk i datorbutiker om du inte har tillgång till kompressor och blåsmunstycke.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Jag har inte installerat de senaste chipset-drivrutinerna, men det ska jag göra.

Något annat jag bör göra, tro?