Plattor med Windows 8.1/10 (Främst billiga Kinaplattor)

Permalänk
Avstängd

Plattor med Windows 8.1/10 (Främst billiga Kinaplattor)

CHUWI VI8 - Fungerar äntligen nu med Windows 10

Bildskärm:8" IPS
Minne: 32GB hårddisk och 2 GB RAM
Vikt: 0,3 kg
Processor: Z3735F Quad Core

Tänkte lägga upp några tankar om 1000 kr plattan, CHUWI VI8, jag köpte från HongKong. Fick den idag och verkar helt okej. Rätt skönt att kunna logga in på Windows och sedan bara köra igång med nästan alla sina inställningar klara.

Bild från kameran på CHUWI VI8

Bild från kameran på mobilen Nokia Lumia 1520

Bytte rubrik
Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Vart ifrån köpte du den och vad har den för portar?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Avstängd

aliexpress med com, var köpstället. € 88,25 om man tar gratis frakt och orkar vänta 2 månader. Jag fick med DHL-frakt och extra DHL glesbydavgift på 250 kr betala exakt: 1 236,50 kr. Tyckte behandlingstiden var lite lång (8 dagar) men när de väl skickade paketet tog det 3 dagar, innan jag hade min platta i handen. Det står på sidan hur lång behandlingstiden är och nu är det 5 dagar för plattan, när jag beställde var det 10 dagar så visste att det skulle ta tid innan de skickade det.

Portarna är bara två. usb och hörlur. usb är till för laddning (följer med 2 ampere EU laddare) och med medföljande OTG-kabel så ska man kunna koppla in ett usb-3/4G modem av valfritt märke står det på fabrikörens hemsida. Men jag har kört både Xbox 360 kontroller , mus/tangentbord, usb hårddisk och usb-hubb med nätverksuttag och allt har fungerat.

Kom på att om man inte gillar själva plattan kan man ha den som extrem strömsnål Windows 8 server och sköta allt över 3:e parts Fjärrskrivbord. I med några hårddiskar i min usb-hubb pris på prisjakt = http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1512256&o=inkfrakt och i med nätverkskabeln.

Nu är jag ju så tokig att jag måste testa detta... bara fantasin sätter gränser. Kanske blir det segt eller så funkar det

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Ser ok ut vad gäller pris och vikt, verkar relativt tunn och lätt. Windows-plattor har ju en tendens att vara stora och klumpiga.

Skulle kunna tänka mig något liknande men med en bättre skärm, finns det något lämpligt då?

Permalänk
Medlem

Gör gärna lite speltester också som T ex quake 2 och 4, doom 3 (icke bfg edition för att få det att flyta på lite bättre) samt colin mcrae dirt 1, need for speed underground 2, flatout 1.
På lite varierande inställningar tills du uppnår ett skapligt flyt men samtidigt har skaplig look grafikmässigt om du har tid över ?
kanske kan testa Nglide och diverse spel med 3dfx i 720p också för att se om den orkar med det också?
Ganska enkelt och få igång T ex monster truck madness 2 med nglide.

kikat lite på en ersättare till min androidplatta och en med windows har man kikat på en hel del.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag har också köpt en Vi8 . På everbuying.net. Fri frakt. Tog nästan en månad för den att komma hit - men nu sitter jag äntligen och klämmer på den. För mig kostade den ca 950 kr.

Visa signatur

//alorelei

Permalänk

Kan man räkna med att det är en genuin licens för Windows på dessa plattor?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Kan man räkna med att det är en genuin licens för Windows på dessa plattor?

Windows 8.1 med Bing. Genuin och gratis för tillverkaren. Windows 8.1 är gratis på alla enheter upp till 8 tum.

Skrivet av alorelei:

Jag har också köpt en Vi8 . På everbuying.net. Fri frakt. Tog nästan en månad för den att komma hit - men nu sitter jag äntligen och klämmer på den. För mig kostade den ca 950 kr.

Vad tycker du? Själv tycker jag det är gott att slippa alla work around som både IOS och Android dras med och gör att man blir beroende av vilka appar som finns och som vissa kostar pengar. Nu kommer man också åt sitt nätverk lika enkelt som PC till PC.

Det enda jag kan anmärka på är att skärmen är lite skrovlig att föra fingret över men efter undersökningar jag gjort kommit fram att det är en antireflexbehandling. Man fick även med ett skärmskydd men det kastade jag.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Hur upplever du att ljudet är?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Vad tycker du? Själv tycker jag det är gott att slippa alla work around som både IOS och Android dras med och gör att man blir beroende av vilka appar som finns och som vissa kostar pengar. Nu kommer man också åt sitt nätverk lika enkelt som PC till PC.

Det enda jag kan anmärka på är att skärmen är lite skrovlig att föra fingret över men efter undersökningar jag gjort kommit fram att det är en antireflexbehandling. Man fick även med ett skärmskydd men det kastade jag.

Skärmen är lite sträv, men det är inte ngt som stör mig. Jag kastade också skärmskyddet, köpte case till den samtidigt så det kändes onödigt att ha på.
Men jag fick den igår så jag har främst hållt på med uppdateringar och att flytta användarmappar till minneskortet, dvs inte direkt testat den ännu.

Jag köpte den främst för att jag var nyfiken på om det skulle kännas bättre eller sämre än androidplattan jag har - plus att jag vill kunna köra en del enkla spel jag har på steam som jag inte kan köra på ngt enkelt sätt i androidplattan. Plus att priset kändes helt ok för en windowsplatta för en gångs skull.

Jag har aldrig känt mig begränsad av android, mer än just med de spel som jag vill komma åt. Min Ipad2 fick jag däremot krupp över när den var ny och donerade till mina barn omgående. Det som känns bra med windowsplattan är förresten också, för en familj, att det är så lätt att ha olika inloggningar, och samma som till datorerna - dvs vi kan alla ha våra chatprogram, twitter, tumblr osv igång när vi är inne utan att läsa varandras. Det har inte funkat med det på mina gamla plattor.

Visa signatur

//alorelei

Permalänk
Medlem

Några snabba frågor:

1. Är Windows aktiverat? Har läst att vissa Meegopad levereras med trial version av Windows. Så det fungerar en månad sedan måste du köpa licens

2. Finns det GPS?

Permalänk
Avstängd

Ingen aning om GPS men till frågan om aktivering så är Windows 8 aktiverat. Windows 8 är gratis för små surfplattor och heter Windows 8.1 with Bing.

Skrivet av bärplockaren:

Hur upplever du att ljudet är?

Ljudet är precis lika bra/dåligt som på min LG Pad 8.3

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Ingen aning om GPS men till frågan om aktivering så är Windows 8 aktiverat. Windows 8 är gratis för små surfplattor och heter Windows 8.1 with Bing.

Jo, jag vet att Windows with Bing är gratis, men kineser brukar inte bry sig så mycket om licenser. Så dom skulle säkert kunna fuska även med nåt som är gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Ska testa Toca och San Andreas. Här är en som testar CS GO

ALM18kfdDQk

Har du hunnit testa några andra spel?
Nyfiken på hur den klarar det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Avstängd

Tyvärr men kan ju installera GTA San Andreas på Steam medan jag tar min förmiddagspromenad.

Nä, GTA San Andeas fungerade inte men det betyder egentligen inget då jag på riktig dator fick ladda ner lite pock för att få det att fungera. tog bort det och ska testa med Toca driver.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Den har inte inbyggd GPS.

Nu finns den även med Android 4.4 dualboot.

Funderar om jag ska köpa CHUWI Vi8 eller Teclast X80. på xda-developers.com verkar X80 vara mest populär.

VOYO-A1 MINI och Momo8W är också ett par alternativ.

Det som skiljer mellan dem är separat laddningskontakt, hdmi osv.

Chuwi verkar ligga bra till med hastigheten på SDDn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Blir lite nyfiken på hur det är med moms+tullavgift. Ser att den kostar runt 120USD. Får man lägga till +50% för moms och tull eller hur fungerar det? Det finns väl en låg gräns för när de inte bryr sig om det man köpt, men hittar inget på skatteverkets hemsida.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror... Datorer/surfplattor ska inte åka på tullavgift, däremot moms på 25%. Om varan fraktas av t ex DHL tar de även ut en avgift för att lägga ut pengarna ( 50 kr om jag minns rätt). Men allt fastnar ju inte i tullen.
" Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 400 kronor behöver du inte betala någon tull, men momsen får du däremot betala. "
Mer info här: http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Visa signatur

//alorelei

Permalänk
Medlem

Beställt, 94$

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hzup:

Blir lite nyfiken på hur det är med moms+tullavgift. Ser att den kostar runt 120USD. Får man lägga till +50% för moms och tull eller hur fungerar det? Det finns väl en låg gräns för när de inte bryr sig om det man köpt, men hittar inget på skatteverkets hemsida.

Jag körde DHL 160 kr för att få den fortare. Tror det var + 120 kr i gränsavgifter jag betalade + 250 kr kr i "glesbygdavgift" trotts att jag hämtade plattan hos deras bil som ändå skulle köra ut saker till mitt arbete. 250 kr kr avgiften gäller postnumret till mottagaren. Men tar man fri frakt med China post så är det bara otur om man åker på gränsavgift. Men då tar det 1-2 månader att få plattan.

Om plattan när man vant sig med skärmen

Använder alltså min Androidplatta medans Kina-plattan laddas. Klagade i början på tråden att skärmen var lite sträv och responsen inte den bästa. Men att börja använda Androidplatta med en blank glattig skärm med super-toutch var inte roligt. Blänket stör i ljusa miljöer och minsta lilla petning så kommer man tjotaheiti. Så blir väldigt glad när Kina-plattan med Windows är färdigladdad och man, utan någon halvdan knepig app, kan bläddra normalt i sitt nätverk och alla webbsidor fungerar som de ska. Men gillar man mobilversionerna av webbsidor bättre ska man hålla sig ifrån Windows på en platta. Man kör ju PC versionen av IE.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

I min beställning ingick free shipping via DHL=94$ så jag är nöjd.
Har inte fått den än men ändå

Finns nu för 109$ inkl. DHL:
http://www.aliexpress.com/item/8-Inch-Windows-8-1-3G-Tablet-P...

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Undrar om det är någon skillnad på denna förutom Dual boot (android/win8.1) ?
http://www.aliexpress.com/item/Cheap-7-Inch-Phone-Call-Tablet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tyvärr men kan ju installera GTA San Andreas på Steam medan jag tar min förmiddagspromenad.

Nä, GTA San Andeas fungerade inte men det betyder egentligen inget då jag på riktig dator fick ladda ner lite pock för att få det att fungera. tog bort det och ska testa med Toca driver.

Jag har för mig jag kunde spela GTA san andreas på min gamla netbook (Atom n270 och gma 950). vet att Maxpayne och call of duty fungerade också. Prestandan borde ju inte vara sämre i denna med en modern Atom. Så det är nog drivrutiner eller kaske värme?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hur känns upplösningen på skärmen? Skulle man behöva en högre?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Har blivit riktigt sugen på den här. Ska främst ha den till HBO och Netflix, kolla facebook och lite slösurfande.

Nu sitter jag i valet och kvalet mellan vilken fraktmetod jag ska använda. Kinapost, som tar en evighet men och andra sidan brukar slinka igenom tullen? Eller ska jag ta DHL, 5 dollar är billigt, förhoppningsvis går det betydligt snabbare men jag har fått för mig att det kan fastna i tullen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wassblad:

Har blivit riktigt sugen på den här. Ska främst ha den till HBO och Netflix, kolla facebook och lite slösurfande.

Nu sitter jag i valet och kvalet mellan vilken fraktmetod jag ska använda. Kinapost, som tar en evighet men och andra sidan brukar slinka igenom tullen? Eller ska jag ta DHL, 5 dollar är billigt, förhoppningsvis går det betydligt snabbare men jag har fått för mig att det kan fastna i tullen?

Med fraktbolag är det nästan garanterat att den momsdeklareras av fraktbolaget. Verkar som det varierar hur mycket DHL tar för tjänsten att deklarera försändelsen. Köpte några LED-lampor från miniinthebox, och då ville DHL ha 100:- (plus moms) för servicen. Kanske det är antalet produkter som avgör nivån på avgiften.
LED-lampor 300:-
DHL service 100:-
Summa 400:-
Moms 100:-
Totalt 500:- Plötsligt var det inte längre så billigt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qubsica2:

Undrar om det är någon skillnad på denna förutom Dual boot (android/win8.1) ?
http://www.aliexpress.com/item/Cheap-7-Inch-Phone-Call-Tablet...

Dualboot tycler jag är ganska ointressant med en HD på 32 GB. Kanske om man kunde boota upp Android från ett minneskort men varför Android?

Skrivet av Wassblad:

Har blivit riktigt sugen på den här. Ska främst ha den till HBO och Netflix, kolla facebook och lite slösurfande. ... Kinapost, som tar en evighet ...Eller ska jag ta DHL, 5 dollar är billigt, förhoppningsvis går det betydligt snabbare men jag har fått för mig att det kan fastna i tullen?

DHL och Feedex tullar alltid det de levererar. Enda jag kommit ifrån är min Oculus Rift som sändes från EU-landet England med Feedex.

Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Hur känns upplösningen på skärmen? Skulle man behöva en högre?

Nej, kan ju till och med läsa Nordic Harwares mobilovänliga hemsida i porträttläge även om det är svårt men det gäller alla plattor/mobiler under 10 tum.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har för mig jag kunde spela GTA san andreas på min gamla netbook (Atom n270 och gma 950). vet att Maxpayne och call of duty fungerade också. Prestandan borde ju inte vara sämre i denna med en modern Atom. Så det är nog drivrutiner eller kaske värme?

Är inte drivarna utan det är någon mjukvarukomponent och brukar läsa sig om man installerar 3DMark (lustigt men sant) i Windows 8.

Så anlände äntligen mitt "Logitech Bluetooth Keyboard K480" efter en dags väntan. Kanon till plattan och troligen till andra telefoner och plattor med.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Har nu fått min och är väl inte speciellt nöjd.
såå jävla segt Wifi, hur är hastigheten på din?

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Avstängd

30 Mbps och på långa avstånd hälften. Ungefär som en Androidplatta eller Mobiltelefon. Wifi drivrutinerna uppdateras med Windows auto update men inte stor skillnad före och efter för mig.
Testade från sängen nu. sovrummet ligger rummet jämte det rum routern står

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

43 Mbit ner har jag med mobilen från samma position...?

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+