Svenskt gymnasium startar e-sportutbildning

Permalänk
Medlem

Inte mycket dummare än andra sportutbildningar/konstutbildningar/teaterutbildningar osv. egentligen.
Absolut ingenting jag skulle gå. Vill jag ha kul och lattja runt gör jag det på fritiden, inte i skolan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare nämnt så var http://www.voxnadalen.ovanaker.se/Voxgymn2014/ först med e-sportsprofil och inte Arlandagymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

nyckelordet är väl att du tycker det är intressant?

intressant = drivande/motiverande
kul = drivande/motiverande

efter som du citerade Zotamedu så kanske vi ska fråga oss värdet i hans utbildning natur med musik profil, han påstår att han inte längre lider av scenskräck han är bättre på gruppdynamik och projekt arbeten (stora som små)

så tack vare min och din insats som skattebetalare har vi hjälpt Zotamedu att utvecklats ett pris jag gärna betalar

och angående jobben och yrken så utbildar jag mig just nu till automationsingenjör och min uppfattning är att i princip alla jobb kan automatiseras
så varför ska människor jobba och med vad?

Först och främst valde jag något överhuvudtaget eftersom jag var tvungen för att få tillräckligt med poäng, anledningen att jag valde just den kursen var för att den var mest intressant och den kan jag ha mest nytta av. Här är systemet helt vrickat, varför ska man bli tvingad att få ihop en viss poäng?

Om man lider av scenskräck eller behöver bättre "gruppdynamik" eller någon form av hjälp med något så borde det istället vara så att man får det som en extrahjälp, vilket man kan få inom många områden. Det finns så mycket ologiska och onödiga saker som har med skolan att göra så det är inte klokt, speciellt med tanke på att det är Sverige vi lever i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Men det spelar ingen roll om det så är rymdforskning som är det primära programmet där E-sport endast är ett tillval.

För vad du glömmer är att folk som kommer välja denna utbildning är folk som totalt skiter i skolan och bara vill ägna sin tid åt att spela. Totalt meningslöst....

Fast om man totalt skiter i skolan är det inte säkert man kommer in? Inte säkert att det är som bygg att man kommer in med 80p.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Det kostar pengar, varför ska man ha dessa ämnen om det inte leder till att det går tillbaka till samhället? Bara några extremt få kommer kunna göra det. Varför ska skattepengar gå till att några ska ha det "kul" på gymnasiet? Bättre vore om man inte var tvungen att välja extra kurser för några löjliga poäng, systemet är kasst helt enkelt och saknar logik

Du tycker alltså det är bakåtsträvande att inte vilja betala skatt för att några ska välja en kurs för skojs skull? Det leder inte till jobb alls för 99% om inte kanske t.o.m 99.99% och det är något man kan göra på sin fritid istället.

Kursplanen ska fyllas med något. Hade det varit bättre investerade kronor att jag läste datorkunskap A tycker du? Vad hade det tillfört mig och samhället? Jag kan hålla med om att det finns en del att förbättra med dagens skola men att slänga bort saker som kan få ungdomar mer motiverade att plugga låter som en dålig idé.

Är det bättre att skolan är tråkig? Tror du det gör ungdomar mer motiverade att plugga vidare? Vad händer med de som i så fall väljer att inte fullfölja en gymnasial utbildning? Vet du hur rolig arbetsmarknaden är i det läget? I dag är gymnasiet i praktiken obligatoriskt om man vill ha ett jobb. Undantaget är väl om du kan gå in direkt i ett familjeföretag eller liknande men på öppna marknaden är det väldigt mycket uppförsbacke och det spelar intressant nog inte så stor roll vad man läst, det viktiga är att man har slutbetyg. Verkar som att arbetsgivare är intresserade av folk som visar att de kan fullfölja saker de tar på sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Fruktansvärt idiotisk idé!
Skolan är till för att lära sig och en förberedelse inför arbetslivet. Gymnastik hur tråkigt det än må vara är inte detsamma som att sitta och spela ett datorspel och hade jag fått bestämma så skulle alla ha ämnet gymnastik/idrott på schemat. I slutänden handlar det om hälsa och ingen mår dåligt av att röra sig lite. Men allt förslappas och alla ska ha "rätt" att bli vad dom vill även fast varken förutsättningar eller kunskap finns.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kursplanen ska fyllas med något. Hade det varit bättre investerade kronor att jag läste datorkunskap A tycker du? Vad hade det tillfört mig och samhället? Jag kan hålla med om att det finns en del att förbättra med dagens skola men att slänga bort saker som kan få ungdomar mer motiverade att plugga låter som en dålig idé.

Är det bättre att skolan är tråkig? Tror du det gör ungdomar mer motiverade att plugga vidare? Vad händer med de som i så fall väljer att inte fullfölja en gymnasial utbildning? Vet du hur rolig arbetsmarknaden är i det läget? I dag är gymnasiet i praktiken obligatoriskt om man vill ha ett jobb. Undantaget är väl om du kan gå in direkt i ett familjeföretag eller liknande men på öppna marknaden är det väldigt mycket uppförsbacke och det spelar intressant nog inte så stor roll vad man läst, det viktiga är att man har slutbetyg. Verkar som att arbetsgivare är intresserade av folk som visar att de kan fullfölja saker de tar på sig.

Det borde inte vara krav alls att ha en extra kurs eller så (gäller ju bara om man inte får ihop tillräckligt med poäng). Korkat system, läs det jag skrev i tidigare kommentarer som svar till andra förresten.

Permalänk

Swish, där gick skatteåterbäringen...

Nej, dra på trissor. Det här var inte nådigt, blev illa tvungen att svara på detta då det känns som att en kall nordanvind sveper genom mina ådror. Vart är det svenska utbildningsväsendet på väg? Synergin mellan Pisa resultaten, den ack så obefintliga disciplinen i skolan samt alla undermåliga lärare som saknar relevant utbildning är ju alldeles uppenbar. Varför inte ge ungdomar en ärlig chans i livet genom att istället endast erbjuda meriterande utbildningar? För mig skulle ynglingarna gärna få välja bäst det behagar om inte det vore för att det i framtiden kommer stå de svenska skattebetalarna dyrt att stora delar, likt situationen idag, av befolkningen står utan arbete och således är obenägna att bidra till det svenska samhället. Det vill säga, det slår inte enbart mot individerna själva då det skapas ringar på vattnet som sköljer över samhället som vårfloden en varm dag i april. Jag tänker på den sargade sjukvården, järnvägsnätet, äldreomsorgen, bostadsbristen, kulturlivet et cetera.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa hur många talanger som dom kan producera och om dom har bättre förutsättningar än någon som inte haft samma utbildning.

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som typ "idrotsgymnasiet" eller vad det heter, så länge som man har alla grundämnen och så att det finns möjlighet till högskoleutbildning efteråt, why not? jag menar, man är för ung för att som 16 åring veta vad man vill jobba med som 25åring vad man än väljer för linje. Så länge rätt ämnen och läroplan är uppspikad tror jag inte detta kan vara så tragiskt som det låter

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

E-sport är bra, men en utbildning inriktad på det? Å andra sidan, finns många utbildningar som inte leder till något vettigt yrke men folk väljer ändå att gå dem trotts att de inte kan räkna hem sin investering.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Det borde inte vara krav alls att ha en extra kurs eller så (gäller ju bara om man inte får ihop tillräckligt med poäng). Korkat system, läs det jag skrev i tidigare kommentarer som svar till andra förresten.

Så ditt förslag är att ta bort kurser som du tycker är onödiga och förkorta gymnasiet lite? Vem avgör vilka kurser som ska bort? Eller ska man tvinga alla att läsa samma kurser så alla har det lika tråkigt? För du tror väl inte att kurserna i gymnasiet har någon större påverkan på ditt arbetsliv sen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Stackars barn...

Hjärntvättade, bleka, smällfeta och diabetiker när de tar studenten.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

kul att läsa om alla som tycker denna utbildningen är meningslös när det finns så mycket annat värdelöst som t.ex. filmvetenskap på högskolan som gör dig till "filmkritiker" kom igen..

hur många jobbar som det i sverige? 5 personer?

alla kan inte bli Hans Wiklund och sitta i tv4 soffan, i det perspektivet är denna linjen rejält mycket bättre

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Undrar just hur intagningskriterierna ser ut? Kommer högskoleprovet ha samma meriterande funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

kul att läsa om alla som tycker denna utbildningen är meningslös när det finns så mycket annat värdelöst som t.ex. filmvetenskap på högskolan som gör dig till "filmkritiker" kom igen..

hur många jobbar som det i sverige? 5 personer?

alla kan inte bli Hans Wiklund och sitta i tv4 soffan, i det perspektivet är denna linjen rejält mycket bättre

Så anledningen till att den inte är meningslös är för att det finns andra meningslösa utbildningar?

Det håller inte vatten.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

Och alla ungdomar som inte slår igenom e-sport får söka jobb på Statoil istället.

"Vad har du för erfarenheter?"

"Jag har gått e-sportutbildning med inriktning på Dota 2."

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Och alla ungdomar som inte slår igenom e-sport får söka jobb på Statoil istället.

"Vad har du för erfarenheter?"

"Jag har gått e-sportutbildning med inriktning på Dota 2."

Och alla ungdomar som gått fotbollsgymnasium? Eller hockeygymnasium? Eller vilket annat idrottsgymnasium som helst och intr slagit igenom..

"Vad har du för erfarenheter?"

"Jag har gott idrottsgymnasium med inriktning fotboll "

Jag har själv gott fotbollsgymnasium och aldrig spelat högre än division 4 och spelar inte alls idag. Idag jobbar jag som programmerare och det finns mycket jag lärt mig som jag har nytta av inom arbetet, exempelvis teamwork.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"This is VAR, spelled A-U-T-O"

Permalänk
Medlem

Bra, detta tillhör moderniseringen.
Vissa har bara svårt att vidga sina vyer när nya idéer kommer tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vem ska lära ut? Tejbz? bortkastad utbildningstid som en annan sa

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

När jag läser kommentarerna så är det tydligt att många antingen inte gått på gymnasiet på sådär tio-tjugo år och/eller ritar upp gymnasiet som någon viktig del i en människas utbildning. Gymnasiet idag är ju bara en förlängning av grundskolan. Betygen i gymnasiet är inte värt något mer än för vidare utbildning, vilket jag förespråkar att 17-åringar ändå inte ska fundera på så mycket. Man behöver lite livserfarenhet innan man vidare cementerar sin uppfattning om vad man vill jobba med - fem år senare.

Skrivet av Leopardkungens:

Fruktansvärt idiotisk idé!
Skolan är till för att lära sig och en förberedelse inför arbetslivet. Gymnastik hur tråkigt det än må vara är inte detsamma som att sitta och spela ett datorspel och hade jag fått bestämma så skulle alla ha ämnet gymnastik/idrott på schemat. I slutänden handlar det om hälsa och ingen mår dåligt av att röra sig lite. Men allt förslappas och alla ska ha "rätt" att bli vad dom vill även fast varken förutsättningar eller kunskap finns.

Skolan är också en konstruktion där människor samlar på sig poäng för sin spenderade tid som i tur kan översättas till konkurrensfördelar inom vissa områden och/eller fördelar i sökandet efter högre utbildning. Skulle skolan bara vara till för att lära ut saker som gemene man behöver så skulle vi kunna korta ned skoltiden ordentligt.

Jag begriper mig inte på vad du menar med att trycka på gymnastik. För du får det att låta som e-sportsprogrammet är dåligt för hälsan för att knattarna inte har gymnastik under de timmarna de sitter och studerar tävlingsorienterade datorspel. Men då är ju alla teoretiska ämnen minst lika skadliga. Det är väldigt få mattelektioner inkluderar gymnastik.

Citat:

Men allt förslappas och alla ska ha "rätt" att bli vad dom vill även fast varken förutsättningar eller kunskap finns.

Och du tror inte att en skola skulle hjälpa till med att förbättra den situationen...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreppe:

Och alla ungdomar som gått fotbollsgymnasium? Eller hockeygymnasium? Eller vilket annat idrottsgymnasium som helst och intr slagit igenom..

"Vad har du för erfarenheter?"

"Jag har gott idrottsgymnasium med inriktning fotboll "

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Det här är inte konstigare än mycket annat som redan finns som utbildning. Ännu ett steg i att rensa bort allt bakåttänk gällande spel och esporter. Gamla mögliga bakåtsträvare måste inse att världen förändras.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så ditt förslag är att ta bort kurser som du tycker är onödiga och förkorta gymnasiet lite? Vem avgör vilka kurser som ska bort? Eller ska man tvinga alla att läsa samma kurser så alla har det lika tråkigt? För du tror väl inte att kurserna i gymnasiet har någon större påverkan på ditt arbetsliv sen?

Om vi tar t.ex fotboll som exempel, är det nödvändigt att ha det i skolan som en "kurs"? Om man vill bli fotbollsproffs eller kanske bara ha skoj så kan man göra det på fritiden, precis som någon som vill bli e-sportare borde göra samma sak.

Sedan pratade jag om att man blir tvingad till att välja någon random kurs för att få poäng, eller man kan bli det om man inte har tillräckligt med poäng, beror nog på vilket gymnasieprogram vi talar om. Det är främst poängsystemet som är ologiskt och korkat. Om det nu var ett tag sedan du gick på gymnasiet så kanske du inte vet vad jag snackar om, vet inte när det nuvarande systemet infördes eller så

Permalänk
Medlem

Jag antar att det här fungerar som diverse idrottsgymnasium med lektioner inom inriktningen, men att man även går ett "vanligt" gymnasieprogram som grund? Alltså t.ex. naturvetenskaplig linje med extra idrottsundervisning.

Permalänk
Medlem

Antar de kommer ha en hel kurs om att välja rätt energidryck?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Är det högskoleförberedande? c:

Högskoleförberedande till Esport för högskola

Permalänk
Medlem

Folk som tycker att utbildningen är meningslös får gärna förklara för mig vart i livet jag har nytta utav matematik c,d,e,f, breddning, diskret, och programmering a,b, c. Utöver de så läste vi diverse kurser i nätverksteknik, datorkunskap och el-lära. De kurserna har haft en sådan liten inverkan i mitt liv så att jag inte ens kommer ihåg namnen på dem.

Till detta kan vi även tillägga att jag redan studerat tre år på högskola, där intagningskraven var matematik a och b, svenska a och b och engelska a och b. Så förutom poängen som kurserna ovan gav så var de alltså helt "värdelösa".

Permalänk
Medlem

Jaha, så det räcker inte med att spela på fritiden? Idioti.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jaha, så det räcker inte med att spela på fritiden? Idioti.

Räcker det inte med att folk spelar fotboll på fritiden?
Räcker det inte med att folk målar på fritiden?
Räcker det inte med att folk läser språk på fritiden?
Räcker det inte med att folk lär sig grafisk design på fritiden?

Jag tror du missar syftet med en utbildning

Permalänk
Medlem

Haha lär bli ett par arbetslösa sen då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)