Svenskt gymnasium startar e-sportutbildning

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Vet verkligen inte vad man ska säga... Varför inte fokusera på de grundläggande ämnena istället och göra dom bra innan man fokuserar på att "lära ut" dataspelande... Det gör ju ungdomarna när dom kommer hem ändå...

Som att dem som går Fotbollsgymnasium och Bandygymnasium inte spelar fotboll eller bandy när dem kommer hem? Är inte det samma sak? Eller, det kanske är vettigare och springa och jaga en boll! Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Folk som tycker att utbildningen är meningslös får gärna förklara för mig vart i livet jag har nytta utav matematik c,d,e,f, breddning, diskret, och programmering a,b, c. Utöver de så läste vi diverse kurser i nätverksteknik, datorkunskap och el-lära. De kurserna har haft en sådan liten inverkan i mitt liv så att jag inte ens kommer ihåg namnen på dem.

Till detta kan vi även tillägga att jag redan studerat tre år på högskola, där intagningskraven var matematik a och b, svenska a och b och engelska a och b. Så förutom poängen som kurserna ovan gav så var de alltså helt "värdelösa".

Det är snarare ett bra exempel på det korkade poängsystemet snarare än en jämförelse med en utbildning som har med spel att göra

Permalänk
Skrivet av Haibane:

Om man använder dem som måttstock så ser ju denna utbilningen strålande ut.... not.

De flesta som jag känner som gått en sportlinje har kompleterat med tekniskt basår efteråt. Någon har nöjt sig
med ett lågavlönt jobb med.

Vem säger att man ej kan komplettera en linje som denna?

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Haha fyfan vad jag skratta när jag såg denna nyheten. Garanterad plats på arbetsförmedlingen efter denna utbildning.

Och det är inte fotbollsgymnasie? Nej just, det är sååå mycket större chans att starta Karriär på det!...

Fast ne.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det kan vara positivt för barn som annars har svårt att lägga lagom mycket fokus på datorspel. Ett försök att baka tårta med bajsmackor.

Permalänk
Inaktiv

Underbart. Om man vill ha en gymnasieutbildning som koncentrerar sig på fysik då ballar det hela ut med snack om teknokrati och allas lika värde men när det ska vara sport då finns inga begränsningar. Inte konstigt att Sverige går åt helvete när man blir mobbad i fall man faktiskt kan något inom naturvetenskap eller teknik medan obildade bimbos glorifieras till all oändlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Börja? Va tusan... vi utbildar ju folk konstant som det inte finns någon arbetsplats för.

Utbildningarna stämmer inte med lediga arbeten.

EDIT: Förresten så är det ju vi själva som väljer utbildning... oftast väljer man något man VILL jobba med, inte vad man KAN jobba med. Just därför är arbetslösheten så hög idag. Det FINNS lediga jobb som ingen vill ha.

Jag har ett jobb jag trivs med och det är viktigare än att ha ett jobb som andra tycker jag ska ha (AF). Viktigaste för mig är trivseln. Jag tjänar dåligt, men pengarna i detta fall inte det viktigaste. Huvudsaken är att man klarar sig på lönen. Man brukar få tillbaka 15 - 16 000 varje år på skatten vad jag hört. Har inte jobbat ett år än så jag har inte fått några pengar än så länge från skatteverket

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Aha, april kom tidigt i år då. Jag tycker det räcker att det spelas friskt på skolor som John Bauer.

Skrivet av ArakanI2:

Folk som tycker att utbildningen är meningslös får gärna förklara för mig vart i livet jag har nytta utav matematik c,d,e,f, breddning, diskret, och programmering a,b, c. Utöver de så läste vi diverse kurser i nätverksteknik, datorkunskap och el-lära. De kurserna har haft en sådan liten inverkan i mitt liv så att jag inte ens kommer ihåg namnen på dem.

Till detta kan vi även tillägga att jag redan studerat tre år på högskola, där intagningskraven var matematik a och b, svenska a och b och engelska a och b. Så förutom poängen som kurserna ovan gav så var de alltså helt "värdelösa".

Ja du, det är ju högskoleförberedande och du kan få bra jobb med relativt bra jobbchanser, om man jämför med esport i synnerhet.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Frågan är om det kan vara positivt för barn som annars har svårt att lägga lagom mycket fokus på datorspel. Ett försök att baka tårta med bajsmackor.

Jo jag har också tänkt på det, men inte tagit upp det i mina inlägg. Det skickar ju bara signaler till yngre att det är acceptabelt att sitta vid datorn.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag har ett jobb jag trivs med och det är viktigare än att ha ett jobb som andra tycker jag ska ha (AF). Jag tjänar dåligt, men pengarna i detta fall inte det viktigaste. Huvudsaken är att man klarar sig på lönen.

Det är viktigt att man trivs, men om man nu (som många gör) tar en utbildning som väldigt många gör och det är överflöd av folk i så kan man inte förvänta sig att få jobb alls egentligen inom det området

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är viktigt att man trivs, men om man nu (som många gör) tar en utbildning som väldigt många gör och det är överflöd av folk i så kan man inte förvänta sig att få jobb alls egentligen inom det området

Tro mig mitt jobb är inte för många av då man tjänar så dåligt. De flesta vill ha ett välbetalt jobb. Jag får väl ut 8500 - 8700 månad, men jag har också ett av stans billigaste ställen att bo på

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Snacka om att "spela" bort skol tiden och sin utbildningen.................

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är snarare ett bra exempel på det korkade poängsystemet snarare än en jämförelse med en utbildning som har med spel att göra

På vilket sätt?

Jag vet många ifrån min klass som HAR/HADE nytta utav kurserna de läste. Personer som behövde det för att söka in till teknisk fysik på KTH alternativt någon ingenjörs- eller civilekonomutbildning.

Det jag försökte motvisa var "vad tillför det samhället" som många tar upp som argument.

Jag hade kunnat läsa E-sportsutbildningen på Arlandagymnasiet och gått EXAKT samma utbildning på högskolan. Den ända skillnaden hade varit att istället för att sitta på en jävla massa matematik som motsvarar grundkurser på högskolenivå så hade jag i alla fall haft en möjlighet att etablera mig inom E-sporten(vilket jag förövrigt inte hade velat, men det är väll bra att de som VILL ska ha möjligheten till det?).

Jag hade ändå tillfört EXAKT lika mycket till samhället som jag tillför idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

Så anledningen till att den inte är meningslös är för att det finns andra meningslösa utbildningar?

Det håller inte vatten.

sålänge man läser alla basämnen som svenska, engelska, matematik, kemi, fysik och liknande samt tillräckligt med poäng så spelar de ju faktiskt ingen roll vad man går för kurser på gymnasiet sålänge man har den behörighet som krävs och att ha kul och göra det man gillar mest i skolan kanske 50% av tiden tror jag kan göra att man presterar bättre samt motverkar psykisk ohälsa bland yngre idag som är otroligt vanligt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Aha, april kom tidigt i år då. Jag tycker det räcker att det spelas friskt på skolor som John Bauer.

Ja du, det är ju högskoleförberedande och du kan få bra jobb med relativt bra jobbchanser, om man jämför med esport i synnerhet.

Du har tydligen missat att den utbildningen också är högskoleförberedande...

Och nej, du kan inte få "bra jobb" eller "bra jobbchanser" med ->BARA<- en gymnasieutbildning(borträknat yrkesförberedande utbildningar).
Lägger du däremot ner en del av din fritid på att vidareutveckla dig inom det du lärt dig på gymnasiet(alternativt något annat som du finner intressant) så har du däremot mycket större chanser.

Permalänk

Skäms fan av att läsa kommentarerna..

Skrivet av WhiteOnyx:

Sverige är fantastiskt........ otroligt att vi ska börja utbilda folk till att bli arbetslösa...och detta ska VI betala...Sjukt!

Vad menar du med "börja? Natur, samhäll osv har väl funnits bra många år eller?

Förstår inte varför dessa plugglinjer helt plötsligt är en garanterad plats på arbetsförmedlingen?

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition

Permalänk
Medlem

Ser inget fel i detta alls!

det finns basket/skolor/linjer

det finns fotbolls/skolor/linjer

Etc etc

Har kidsen talangen och kommer in, då säger jag bara go fore it.

Och till alla haters ocj tvivlare ------> Välkomna till 2000 talat

Och detta skrivs av en farsa som är 48 år

Finns tusentals och åter tusentals som har försökt på idrottsgymnasier i olika klasser, som har vanliga knegarjobb idag. Men dom försökte iallafall, det är en liten procent som lyckats.

E-Sporten tycker jag ska ha samma chans.

Går det så går det, och kan man ska man!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Jag vill ha Naniwa som lärare!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Jag tror att detta är bra. Det finns barn idag som skiter i skolan och bara bryr sig om sina spel, och om de istället lär sig hur de kan tjäna pengar på sitt spelande istället för att bli A-lagare så är det enbart positivt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag behöver ingen lärare till detta, jag är redan bra på spel Det är säkert de flesta här också

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jo jag har också tänkt på det, men inte tagit upp det i mina inlägg. Det skickar ju bara signaler till yngre att det är acceptabelt att sitta vid datorn.

Det är något ironiskt över att läsa detta på Sweclockers.

Ser inget fel med detta. Talanger finns, talanger ska få lov att utvecklas och få en chans. Finns gott om fotbollsgymnasium och andra sporter, knappast så är att särskilt många utav de blir proffsspelare i sina liv. Tummen upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jo jag har också tänkt på det, men inte tagit upp det i mina inlägg. Det skickar ju bara signaler till yngre att det är acceptabelt att sitta vid datorn.

Det är acceptabelt att sitt vid datorn, det är mer eller mindre att krav i ett modernt samhälle idag.
Det har också visats sig vara bra att spela för att stimulera hjärnan och kreativiteten.

Om man nu vill se detta som en riktig sport och det finns potentiella jobb inom detta, låt folk göra vad de vill om de är intresserade av att ha en framtid inom det de älskar och tror på.
Utbildningen är ju för väldigt få personer, så det är ju för personer som tar det på högsta allvar antar jag och inte bara gillar att spela ett spel.
Utbildningen tar säkerligen upp allt kring eget ansvar och vikten i att rör på sig regelbundet när man sitter stilla så mycket osv.

Jag har aldrig kollat på E-sport, totalt ointressant för mig men jag vet personer som är riktigt inne i det. Jag har ändrat mig och inser att det finns en framtid där för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ser inget fel i detta alls!

det finns basket/skolor/linjer

det finns fotbolls/skolor/linjer

Etc etc

Har kidsen talangen och kommer in, då säger jag bara go fore it.

Och till alla haters ocj tvivlare ------> Välkomna till 2000 talat

Och detta skrivs av en farsa som är 48 år

Finns tusentals och åter tusentals som har försökt på idrottsgymnasier i olika klasser, som har vanliga knegarjobb idag. Men dom försökte iallafall, det är en liten procent som lyckats.

E-Sporten tycker jag ska ha samma chans.

Går det så går det, och kan man ska man!!

Skillnaden med fotboll/handbolls gymnasium mot ett e-sport gymnasium är att det OFTAST finns en eller flera STORA etablerade klubbar / föreningar bakom skolan som är väl insatta och vet vem och vilka spelare dom ska leta efter. Så frågan är: Har e-sport skolor samma support folk med sig, eller är det bara för att locka studenter för att få mer pengar från staten?

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Skillnaden med fotboll/handbolls gymnasium mot ett e-sport gymnasium är att det OFTAST finns en eller flera STORA etablerade klubbar / föreningar bakom skolan som är väl insatta och vet vem och vilka spelare dom ska leta efter. Så frågan är: Har e-sport skolor samma support folk med sig, eller är det bara för att locka studenter för att få mer pengar från staten?

E-sportsorganisationer är konstant ute och letar efter talanger. Organisationerna blir fler och fler. Ett danskt lag i CSGO blev nyss upplockade utav TSM med ett otroligt bra kontrakt. 3000 dollar per månad, alla pengar från klistermärken sålda i spelet, alla pengar från turneringar etc. och detta är grabbar som är runt 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Jag gick själv i skolan med laptop och jag gillade de, men nu när jag är äldre och tänker tillbaka så var det bara negativt med laptop, man fick dåliga betyg pga laptopen. Man satt bara och spela hela dagen i soklan, ingne chans att man gjorde skolarbete på den. Det är därför man är emot skollaptops.

Bara för att du har dålig självdisciplin behöver det inte gälla för alla. Om någon har uppe datorn och fifflar med den så säger läraren till. Dock så är det ändå eget ansvar med sina studier.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tro mig mitt jobb är inte för många av då man tjänar så dåligt. De flesta vill ha ett välbetalt jobb. Jag får väl ut 8500 - 8700 månad, men jag har också ett av stans billigaste ställen att bo på

Då jobbar du väl inte så mycket, minimilönen är ju bra mycket högre än det om du jobbar heltid t.ex

Skrivet av ArakanI2:

På vilket sätt?

Jag vet många ifrån min klass som HAR/HADE nytta utav kurserna de läste. Personer som behövde det för att söka in till teknisk fysik på KTH alternativt någon ingenjörs- eller civilekonomutbildning.

Det jag försökte motvisa var "vad tillför det samhället" som många tar upp som argument.

Jag hade kunnat läsa E-sportsutbildningen på Arlandagymnasiet och gått EXAKT samma utbildning på högskolan. Den ända skillnaden hade varit att istället för att sitta på en jävla massa matematik som motsvarar grundkurser på högskolenivå så hade jag i alla fall haft en möjlighet att etablera mig inom E-sporten(vilket jag förövrigt inte hade velat, men det är väll bra att de som VILL ska ha möjligheten till det?).

Jag hade ändå tillfört EXAKT lika mycket till samhället som jag tillför idag.

Ja, det är systemet som det är fel på i grunden.

Permalänk

Jag blir så trött på Sveriges skola. Vi har fått ett skolsystem där skolorna konkurrerar med varandra och försöker fånga så många elever som möjligt så att de kan tjäna så mycket pengar som möjligt. Skolan drivs inte mot att ge eleverna kunskaper som de behöver i livet och för att klara högre utbildningar. Den drivs istället enbart med pengamotiv. Skoltrötta datorspelande pojkar är en stor målgrupp som knappast kommer att lyckas bättre i livet av att gå på en skola där de kan spela ännu mera dator. Det är dags att förstatliga skolan, göra den likvärdig och får bort betygsinflationen. Ifall skolor ska konkurrera om elever ska de göra det i en kunskapsskola, inte genom att ge bort det bästa datorn, bästa matkupongerna, eller att utbilda eleverna i en hobby utan framtidsutsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Haha lär bli ett par arbetslösa sen då.

Väljer man att läsa något på högskola senare så är det väl skitsamma. Och du får inte mycket jobb på en gymnasieutbildning ändå. Väljer du och plugga vidare på högskola så kan du plocka bort gymnasiet från CV direkt efter då det är ungefär lika relevant som vilken förskola du gick i.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

För att vara en tekniksajt så är det väldigt många som är emot e-sport. Även skollaptopar är många på Sweclockers emot. Om det är avundsjuka eller något annat vet jag inte.

Eller så kanske det är för att många inser att det bara är att kasta bort sin framtid? De som står inför val av gymnasium vet ingenting om hur världen fungerar. Vi har alla varit ung och naiv, men ju med åren så lär man sig att tänka mer logiskt av de misstag man själv har begått.

Majoriteten som väljer att gå detta tänker säkert "åh fan vad soft att lira spel på lektionstid", men det de inte tänker på är att de med största sannolikhet inte kommer att bli proffs och tjäna tillräckligt för att kunna livnära sig på det. Då står de där med noll högskolebehörighet, kanske inte ens ett slutbetyg, och måste antingen plugga upp sina betyg på Komvux, vilket innebär studielån såvida de inte vill bo hemma hos mamma och pappa, ta ett riktigt lågavlönat skitjobb eller så får de leva på socialbidrag, vilket är hyra och några få tusenlappar till mat och kläder. Men ja, att spela lite CS och DOTA i gymnasiet var ju livet det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jo jag har också tänkt på det, men inte tagit upp det i mina inlägg. Det skickar ju bara signaler till yngre att det är acceptabelt att sitta vid datorn.

Nu är inte jag mycket för E-sport, och är extremt kritiskt till att det kallas just e-sport(det är en tävling men sport är för förknippat med fysisk aktivitet för att dataspel ska räknas som det), men jag tycker fortfarande fenomenet folk som skriver på forum, från sina datorer, och säger att det är oacceptabelt att sitta vid datorn är ett väldigt intressant fenomen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell