The Witcher 3: Wild Hunts rekommenderade systemkrav endast för 30 fps

Permalänk
Avstängd

Önskar att jag hade valt en i7 istället.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MugiMugi:

Sedan säger jag att dessa nyheter helt underbara? Äntligen spel som faktiskt utnyttjar hårdvaran säger jag, det vi sett från Witcher 3 så är spelet rejält snyggt dessutom, ett rejält stort open world spel. Enda jag är mer fundersam är hur stabilt spelet är, med tanken på att spelet blivit uppskutet 2 ggr.

Håller med, de flesta spelen under senare år har oftast inte erbjudit mycket ögongodis men ändå varit "okej" optimerade.
Det är helt okej med mig om spelet är väldigt krävande men samtidigt ger valuta för prestandan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Gulligt att GTX 770 jämförs med R9 290. Suck...

Kan det vara så att dem ger samma prestanda i spelet?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Gulligt att GTX 770 jämförs med R9 290. Suck...

Hoppas verkligen att det är lika bra optimerat för AMD som för Nvidia. 290 presterar ju i alla andra spel som en 780...

Permalänk
Medlem

Kan inte ni alla skriva som har köpte 2x980 för ca 15000.- Alltid lika roligt att läsa..

Köpte ett PS4 så jag kunde lägga 10k på en resa istället. 30fps duger för mig. Spelar Destiny Alien och där FPS ca 30. Och kan ärligt inte se skillnad..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd

Taggad som fan på amds 300-serie. Crossfire på de och datorn är redo för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jepp minimum är hyfsat nära konsoler, förutom att de har bättre minnes arkitektur än PC dock svagare cpu.

Men folk ser ut att glömma varje gång att för PC så har du flera ggr större overhead än vad du har på en konsol, vilket betyder att oavsett vad så kommer du behöva mer prestanda på en dator. T.ex. bara direkt x 11 har upp till 9 ggr overhead på vissa delar, något konsolerna inte lider av. Sedan kör de bland annat inte Windows i bakgrunden som tar både upp minne och resurser. Direct X 12 kommer äntligen hjälpa lite här åt andra sidan men det finns fortfarande saker som inte går att göra när man enbart riktar sig till en specifik hårdvara vs mot alla.

Sedan säger jag att dessa nyheter helt underbara? Äntligen spel som faktiskt utnyttjar hårdvaran säger jag, det vi sett från Witcher 3 så är spelet rejält snyggt dessutom, ett rejält stort open world spel. Enda jag är mer fundersam är hur stabilt spelet är, med tanken på att spelet blivit uppskutet 2 ggr.

Fast du har ju helt missat de väloptimerade spelen. Spel som Call of duty advanced warfare, Bf4 osv där en skiten i3a tillsammans med ett 750ti presterar bättre än konsolerna. Att då påstå att "man får inte glömma optimeringen bla bla bla" när vi talar om hårdvara där ett radeon 290 presterar som ett radeon 7850 (om än med mer minne) är ju rent ut sagt löjligt och bara frukten av jävligt dålig optimering.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Tror systemkraven är överdrivna, dessutom är de ju helt uppåt väggarna.. Sandy Bridge = Phenom II i prestanda? GTX 770 = R9 290?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Recommended Nvidia Geforce GTX 770 eller AMD Radeon R9 290. Intel Core i7-3770 3,4 GHz
AMD FX-8350 4 GHz. Samma krav som de senaste skit portade spelen. Detta spel lär också vara väldigt ooptimerat.

Permalänk

Då kanske man ska börja fundera på att skaffa sli eller bara hoppas att de lyckas optimera spelet hyfsat snabbt. Som nämnt längst ner i artikeln så hade det ju inte gjort så mycket sånt.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem

Minimum:2500k
Rekomenderas:FX8350

OK....

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyken988:

Håller med dig! Man måste ju ha en riktigt påkostad dator för att kunna spela dom nyare spelen.

Så du menar att om man inte kan spela spelet i 1920x1080@30fps med max inställningar så är det ingen idé att spela?
Man kan ju faktiskt sänka inställningarna.

Jag blir positivt överaskad att de är villiga att släppa ett spel som verkligen kräver lite grann. Samtidigt blir jag positivt överaskad att så pass många har vad som krävs här på Swec.

Permalänk

På tiden att dom med 770 osv inte får spela med Maxade inställningar )

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Avstängd

Jag kommer absolut inte spela detta spelet men om min dator kör det i 30fps kommer väl konsolerna kunna räkna med 5-10 fps?

Permalänk
Medlem

Det blir pass på det här för mig, får bli köp någon gång under 2016 eller så. Men jag väntar ändå på Witcher 3 mer än något annat spel, för när det väl är släppt så kan CD Project ÄNTLIGEN börja snacka om Cyberpunk 2077 som det varit helt tyst om i TVÅ ÅR (teasertrailern släpptes 10 januari 2013), för det är spelet jag VERKLIGEN ser fram emot.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Sett Gameplay och det är ruskigt snyggt

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Men alltså är det konstigt ens när dom släpper ett av dom förmodligen snyggaste spelen man sett och rekommenderat är en i7-3770 3,4 GHz och ett GTX 770?

är ju gode stor skillnad mot att sitta på t.ex en i7-4790K och ett 970/980 och se vad man får då!

Permalänk
Datavetare

OBS: hyfsat vild spekulation!

För de som vill läsa mer om Ahmdals- och Gustafsons-lag kan kika i tråden kring artikeln med titeln Linus Torvalds sågar flera processorkärnor.

En tanke kring att utvecklare siktar mot lägre FPS kan faktiskt ha att göra med det väldigt många här på SweC länge önskat sig: bättre stöd för CPUer med många CPU-kärnor i spel!

Om man förstår vad Gustafsons lag säger så är implikationen av den att en sänkning av FPS från, säg 60 till 30, ger inte bara det uppenbara: d.v.s. man kan göra dubbel så mycket beräkningar per scen i 30FPS. Vad man får av detta på en multicore CPU är att man kan göra MER än dubbelt så mycket per scen vid 30FPS då det finns en del seriellt jobb som måste utföras i samband med varje scen men det jobbet är relativt konstant (d.v.s oberoende av FPS). Ju lägre FPS man då har desto större andel står den parallella delen av programmet av -> enligt Gustavsons-lag skalar det bättre.

Anledningen att superdatorer effektivt kan använda 100.000-tals CPU-kärnor är att problem typiskt tar många sekunder (till och med minuter och även timmar) att beräkna. Har inte jättemycket erfarenhet av multicore programmering vid 10-50ms "batch" tid, men när man kommer ner en bit under 100-mikrosekunder är det i princip hopplöst att skala förbi 2 fysiska CPU-kärnor med vettig effektivitet (går ändå att uppnå i speciella fall m.h.a. speciell HW och Xeon E5 specifika finesser).

Är ju inte helt orimligt att spelens "batch" tid gör att man ligger på den branta delen av kurvan Ahmdals speedup-mot-cpukärnor med 4-6 CPU-kärnor. En sänkning av FPS ger då ganska stor effekt i hur mycket mer av teoretiskt max man får ut av tillgängliga CPU-kärnor. Det skulle också kunna förklara varför WiiU tycks ha fler titlar som håller sig på 60FPS, den har "bara" 3 CPU-kärnor och hamnar därför lägre åt vänster i Ahmdals lag kurvan och där kanske lutningen inte alls är lika brant.

Så sluta vara så gnälliga, om speltillverkarna får gå ner mot 1-10FPS går det kanske att använda en bra bit över 10 CPU-kärnor vilket skulle ge brutalt häftig grafik! Då kan vi snacka mer filmlik upplevelse, den skulle närma sig högupplösta fotografier och ungefär samma FPS

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jahopp, då blir det ett extra 280X för crossfire...och ett nytt nätagg. Det blir inte billigt detta...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Kan det vara så att dem ger samma prestanda i spelet?

Antagligen, men om så är fallet är det bara sorgligt. Det är viss skillnad på R9 290 och GTX 680...jag menar GTX 960...err...GTX 770.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Ett skämt. Samma inställningar som PS4 (High) och endast 30 fps med en i7 och 290. Verkar som konsolerna har varit prioritet under utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Antagligen, men om så är fallet är det bara sorgligt. Det är viss skillnad på R9 290 och GTX 680...jag menar GTX 960...err...GTX 770.

Bästa april skämtet, fast det inte är första april.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

När jag läste rubriken trodde jag det skulle vara betydligt hårdare krav, men en fyra år gammal processor och ett grafikkort för 2000 kronor är inte så mycket att gnälla på. Nya spel kräver ju ungefär samma prestanda i vilket fall som helst. Vad jag menar är att vill man kunna spela alla spel från 2014 och framåt så kommer vissa av dem kräva likvärdiga saker, och då kan man lika gärna uppgradera.

Permalänk
Medlem

Haha i7 som rekommenderad är de höga eller? Kommer spelet på fullaste allvar kunna ta nytta av hyper threading?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Är ju ingen som vänder sig mot att spelet är jävligt snyggt och att det då kräver en väldans massa kräm. Det jag vänder mig emot är att spelet kräver en väldans massa kräm enbart för att kunna se ut som på ett par konsoler som prestandamässigt matchar min förr förra dator...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag blir positivt överaskad att de är villiga att släppa ett spel som verkligen kräver lite grann. Samtidigt blir jag positivt överaskad att så pass många har vad som krävs här på Swec.

Varför överraskad? När Witcher 2 släpptes så var det ju i princip omöjligt att spela med alla inställningar på max även om man hade det bästa av det bästa, 16GB RAM och grafikkort i CF/SLI.

Inget grafikkort på den tiden kunde driva spelet i 1680x1050 på Ultra och med UberSampling på. GTX590 klarade sig bäst och lyckades snubbla fram i 36fps på en Core i7-920 överklockad till 3.7GHz. Även med UberSampling avslagen så var det bara ett singel-GPUkort som klarade av att få 60 fps, GTX580.

Hade du bara ett 6970 eller 470 så fick du glatt nöja dig med 45fps, eller skruva ned inställningarna.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Bästa april skämtet, fast det inte är första april.

Menar du att det inte är någon prestanda skillnad på GTX 770 och R9 290?
Kan inte riktigt avgöra om du håller med mig eller gör narr av mig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

När jag läste rubriken trodde jag det skulle vara betydligt hårdare krav, men en fyra år gammal processor och ett grafikkort för 2000 kronor är inte så mycket att gnälla på. Nya spel kräver ju ungefär samma prestanda i vilket fall som helst. Vad jag menar är att vill man kunna spela alla spel från 2014 och framåt så kommer vissa av dem kräva likvärdiga saker, och då kan man lika gärna uppgradera.

Fast i nyare spel med samma prestandakrav så kommer man att få 60 fps, inte 30.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Haha i7 som rekommenderad är de höga eller? Kommer spelet på fullaste allvar kunna ta nytta av hyper threading?

Witcher 2 gav en prestandaförlust på 25% om man gick från en quadcore till en dualcore, så det är inte omöjligt att det är så.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Kanske är alla AI som tar cpu vad tror ni? det var ju ursäkten för ASS Unity prestandan... Som sög...

ja, jag vet inte, ligger på cirka 45-65 fps med allt på ultra i 1080p, inget stutter eller texturer som inte laddas i ACU, håller inte med, sorry för dem som inte får det att flyta förstås..