Svenskt gymnasium startar e-sportutbildning

Permalänk

Och de svenska PISA - resultaten fortsätter nedåt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Eller så kanske det är för att många inser att det bara är att kasta bort sin framtid? De som står inför val av gymnasium vet ingenting om hur världen fungerar. Vi har alla varit ung och naiv, men ju med åren så lär man sig att tänka mer logiskt av de misstag man själv har begått.

Majoriteten som väljer att gå detta tänker säkert "åh fan vad soft att lira spel på lektionstid", men det de inte tänker på är att de med största sannolikhet inte kommer att bli proffs och tjäna tillräckligt för att kunna livnära sig på det. Då står de där med noll högskolebehörighet, kanske inte ens ett slutbetyg, och måste antingen plugga upp sina betyg på Komvux, vilket innebär studielån såvida de inte vill bo hemma hos mamma och pappa, ta ett riktigt lågavlönat skitjobb eller så får de leva på socialbidrag, vilket är hyra och några få tusenlappar till mat och kläder. Men ja, att spela lite CS och DOTA i gymnasiet var ju livet det.

För att gå emot denna domedagsprofetia som kommer från många medlemmar här: Med tanke på att det är en utbildning där spelandet endast är fyra lektioner i veckan är för spel, så gissar jag att det är samhälles eller naturlinje med inriktning e-sport. Vilket då ger högskolebehörighet. Om man sen utanför detta sitter och spelar så mycket att man inte ens klarar av tillräckligt med kurser för att få slutbetyg, då tror jag nog inte att man skulle klarat av det även om man läste sam ekonomi eller natur. För då har man uppenbarligen inte den studiemotivation som krävs för att klara av gymnasiet. Jag tror helt enkelt inte att dessa 4 lektioner i veckan kommer trycka någon över kanten och göra att den misslyckas med gymnasiet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Kanske skulle behövas ett Facebookgymnasium också

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

För att gå emot denna domedagsprofetia som kommer från många medlemmar här: Med tanke på att det är en utbildning där spelandet endast är fyra lektioner i veckan är för spel, så gissar jag att det är samhälles eller naturlinje med inriktning e-sport. Vilket då ger högskolebehörighet. Om man sen utanför detta sitter och spelar så mycket att man inte ens klarar av tillräckligt med kurser för att få slutbetyg, då tror jag nog inte att man skulle klarat av det även om man läste sam ekonomi eller natur. För då har man uppenbarligen inte den studiemotivation som krävs för att klara av gymnasiet. Jag tror helt enkelt inte att dessa 4 lektioner i veckan kommer trycka någon över kanten och göra att den misslyckas med gymnasiet.

Fyra lektioner i veckan. Det är ungefär så mycket matematik man läser när man går Naturvetenskapliga linjen. Då hinner man med VÄLDIGT mycket matematik. Ett ämne som korrelerar starkt mot hur väl man lyckas i livet och hur bra/välavlönat jobb man får. Jag tycker inte att det är fel att spela datorspel i lagom mängd. Men kan man inte hålla på med hobbys på fritiden? Detta förslag har ju bara uppkommit för att denna friskola vill locka elever och tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

För att gå emot denna domedagsprofetia som kommer från många medlemmar här: Med tanke på att det är en utbildning där spelandet endast är fyra lektioner i veckan är för spel, så gissar jag att det är samhälles eller naturlinje med inriktning e-sport. Vilket då ger högskolebehörighet. Om man sen utanför detta sitter och spelar så mycket att man inte ens klarar av tillräckligt med kurser för att få slutbetyg, då tror jag nog inte att man skulle klarat av det även om man läste sam ekonomi eller natur. För då har man uppenbarligen inte den studiemotivation som krävs för att klara av gymnasiet. Jag tror helt enkelt inte att dessa 4 lektioner i veckan kommer trycka någon över kanten och göra att den misslyckas med gymnasiet.

Hur du kan få 4 lektioner i veckan till lite det är en fråga i sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Eller så kanske det är för att många inser att det bara är att kasta bort sin framtid? De som står inför val av gymnasium vet ingenting om hur världen fungerar. Vi har alla varit ung och naiv, men ju med åren så lär man sig att tänka mer logiskt av de misstag man själv har begått.

Majoriteten som väljer att gå detta tänker säkert "åh fan vad soft att lira spel på lektionstid", men det de inte tänker på är att de med största sannolikhet inte kommer att bli proffs och tjäna tillräckligt för att kunna livnära sig på det. Då står de där med noll högskolebehörighet, kanske inte ens ett slutbetyg, och måste antingen plugga upp sina betyg på Komvux, vilket innebär studielån såvida de inte vill bo hemma hos mamma och pappa, ta ett riktigt lågavlönat skitjobb eller så får de leva på socialbidrag, vilket är hyra och några få tusenlappar till mat och kläder. Men ja, att spela lite CS och DOTA i gymnasiet var ju livet det.

Jag går på ett innebandygymnasium, men jag spelar inte ens innebandy Det verkar vara en kurs/ind val som man väljer till, alltså en möjlighet. Tror inte att skolverket går med på att man lirar spel hela dagarna. Skolan följer fortfarande en kursplan som alla andra skolor i hela Sverige använder sig av.

Våga satsa för att vinna

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Jag tycker det är löjligt hur många som är emot detta. Vad är skillnaden på detta gentemot ett hockeygymnasium? Det finns jättemånga som går på hockeygymnasium som inte blir proffs. Man kanske bara vill fokusera på sporten några år, för att sedan studera vidare/skaffa vanligt jobb.

Vill påstå att det finns en betydande skillnad. De flesta sporter kräver utrustning, lokal och kunskap på ett helt annat sätt än datorspelande. Den som vill bli riktigt duktig i ishockey måste inte bara ha skridskor utan också en ishall, ett gym, ett dussin likasinnade som kan ställa upp dagligen, några skickliga tränare och möjlighet att åka långt för att träffa andra lag. Samma gäller givetvis med fotboll, men också många sporter som utövas av enskilda (orientering, simning) kräver andra människor i bakgrunden.

För att bli duktig i datorspelande krävs en dator för några tusenlappar, en snabb uppkoppling och ett gäng polare (som kan sitta vart som helst i världen) som tillsammans kan bokstavera A till Ö med sina diagnoser..

Det är också skillnad i hur många det finns plats åt. Det finns plats åt tusentals skickliga fotbollsspelare bara i lilla Sverige och dessa kan leva mer eller mindre bra på sitt sportande. Hur många e-sportare får någon form av inkomst på sitt spelande?

Permalänk
Avstängd

Det här är en jävligt dum idé.

Det är för att alliansen öppnade för privata friskolor, och dom får pengar för varje elev i skolan, så då vill som locka så många elever som möjligt till skolorna för att få så mycket pengar som möjligt.
Istället för att satsa på lärare, så använder dom tricks som att locka elever med gratis MacBooks och iPads.

Ett gymnasium för e-sport är riktigt dumt och väldigt taskigt, dom använder det som ett lätt sätt att locka åt sig elever som inte vill studera och vill ha en lätt väg att kunna leka och spela och inte behöva plugga, men dom eleverna har ingen framtid.

En e-sport karriär håller inte länge, man måste vara väldigt ung. Efter man fyllt 25 så har man tappar några millisekunder i reflexer och responstid och då är man körd och kan inte vara kompetitiv med hyperaktiva ungar.

Dessutom är e-sport inte roligt, det är ett jobb, och man måste träna och öva varje dag, då blir det inte kul längre.

När nya spel kommer, så har dom en annan spelmekanik och bara för att man är duktig i ett spel, så betyder det inte alls att man är duktig på andra spel.

Sen blir e-sportare utbrända. Man kan inte räkna med att lyckas heller, det är mindre än en procent som kan leva bli e-sportare.
Sen har du ingen chans mot Koreaner.

Det är synd om unga elever som lockas till e-sportutbildningar av giriga privatdrivna gymnasieskolor som lurar i skolorna eller är omogna och väljer skolan för att ha kul och undvika att plugga. Dom kommer inte ha någon framtid och kommer inte att kunna få några jobb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Kanske skulle behövas ett Facebookgymnasium också

Där proven består av att få minst 10 000 likes på en timma, där dessa ska komma från minst 100st nya facebookvänner..

Nå som sagt utformningen av en utbildning beror på hur bra den är. 4 lektioner i veckan där varje är 2h om jag läste rätt är för mycket för många idag.
Men om skolan ställer höga krav där bara elitegamers kommer in så är detta snarare väldigt bra att de duktiga kan få en utbildning och samtidigt ha sin karriär.
Det ska alltså vara praktisk prov, där en 5a i alla ämnen inte är det som avgör utan hur bra på spela personen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det kostar pengar, varför ska man ha dessa ämnen om det inte leder till att det går tillbaka till samhället? Bara några extremt få kommer kunna göra det. Varför ska skattepengar gå till att några ska ha det "kul" på gymnasiet? Bättre vore om man inte var tvungen att välja extra kurser för några löjliga poäng, systemet är kasst helt enkelt och saknar logik

Du tycker alltså det är bakåtsträvande att inte vilja betala skatt för att några ska välja en kurs för skojs skull? Det leder inte till jobb alls för 99% om inte kanske t.o.m 99.99% och det är något man kan göra på sin fritid istället.

Om vi vill göra skolan 100% effektiv eftersom komvux/basår ändå finns tillgängliga så kan vi lika gärna skala av alla program och specialinrikta dem istället. Jag gick Teknik med produktionsteknik som inriktning. Kan ändå säga att 8 av de ~30 kurser jag gick inte har tillfört något alls till det arbete jag har nu. Kan till och med dra av 6 till inklusive matematik och svenska för att de inte alls hjälper mig, då jag hade de kunskaperna sedan högstadiet. De har endast gett en liten bit allmänutbildning som jag knappt kommer ihåg. De 8 timmarna dessa kommer spela i veckan utöver att gå natur/teknik som grund så är det hellre värt det än att de ska behöva sitta och slå huvudet mot väggen med kurser de inte alls bryr sig om.

Istället för att knata ihop 2500 poäng för ett fullständigt betyg så kan eleverna samla ihop 1800 för betyg och poäng utöver det om de känner att de vill ha bredare utbildning.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

Det är intressant att så många kan veta precis hur dåligt det kommer gå för alla ungdomar som skulle välja utbildningen och hur värdelös den är i sig.

Varför den inställningen? Känns riktigt trångsynt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Räcker det inte med att folk spelar fotboll på fritiden?
Räcker det inte med att folk målar på fritiden?
Räcker det inte med att folk läser språk på fritiden?
Räcker det inte med att folk lär sig grafisk design på fritiden?

Jag tror du missar syftet med en utbildning

Om jag ska anställa någon och att välja mellan en gick i ett sportgymnasium och en som valde att spela tv-spel i skolan, gissa vem jag väljer? Grejen med tv-spel är att det är ett nöje/hobby som inte leder någon vart i arbetslivet och gör absolut inget för att hjälpa heller. Sport kan man i alla fall påstå hjälper en att må bra till skillnad mot ett 12 timmars wow/dota race.

Vad menar du är syftet med en utbildning?

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

Enda problemet är att det är skattepengar inblandat.

Annars får man gärna slösa bort sin skolgång hur mycket man vill. Gnäll inte senare bara.

Permalänk

Förtydligande!! Det går INTE att försörja sig som e-sportare!!! Att man kan leva under en kort period betyder föga lite i verkliga livet men sen då? Även om du är en superstjärna efter du gått ut denna linje, hur länge håller det och vad gör du efter det? McDonalds?

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

Det är ca 8-10 tusen elever som varje år börjar det estetiska programmet. Undra hur många av dom som blir nästa generations Britney Spears, Andy Warhol, Coco Chanel eller Milton Glaser. Troligtvis inte så många, men det är högskoleförberedande och de flesta börjar med annan yrkesbana senare i livet. Vägen till en persons arbete kan vara lite varierad, det som människor läser på gymnasiet brukar ofta inte spela särskilt stor roll om dom inte läser en yrkeslinje och direkt efter börjar jobba inom det yrken.

Att det finns folk som vill spela esport istället för att måla tavlor, vad är problemet? Alla deras valmöjligheter som dom kan göra senare i livet finns fortfarande kvar. Jag har inte hört så många som får toppjobb efter dom läst någon gymnasielinje, enligt mina erfarenheter så brukar det krävas högre studier eller ett gott kontaktnät för att få ett riktigt fint jobb.

Gymnasieskolor kan också erbjuda utökat program där eleverna läser mer ämnen än normalt och därmed kan man täcka in exempelvis spellektioner.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

Jag fattar verkligen inte hur man tänker när man sågar en specialinriktad utbildning för att "den inte leder till jobb". Själva poängen med specialinriktade program är ju att folk som brinner för X ska få möjlighet att pyssla med det samtidigt som de skaffar sig en grundläggande gymnasiekompetens. Jag vet inte vilken värld ni lever i, men i min värld så finns tre stora linjer som inte heller leder till jobb. Samhälle, natur, teknik, tre sjukt stora program och inte en själ får relevant jobb med bara den utbildningen i bagaget.

Vill man ha jobb så får man plugga vidare. Eller nöja sig med att vända hamburgare på donken. Så vad var problemet med en specialinriktad linje för e-sport nu igen?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Jag fattar verkligen inte hur man tänker när man sågar en specialinriktad utbildning för att "den inte leder till jobb". Själva poängen med specialinriktade program är ju att folk som brinner för X ska få möjlighet att pyssla med det samtidigt som de skaffar sig en grundläggande gymnasiekompetens. Jag vet inte vilken värld ni lever i, men i min värld så finns tre stora linjer som inte heller leder till jobb. Samhälle, natur, teknik, tre sjukt stora program och inte en själ får relevant jobb med bara den utbildningen i bagaget.

Vill man ha jobb så får man plugga vidare. Eller nöja sig med att vända hamburgare på donken. Så vad var problemet med en specialinriktad linje för e-sport nu igen?

Samtliga linjer du nämnde är teoretiska. De ska inte leda till jobb, utan till högskola. Det som folk antagligen är rädda för är att dessa linjer inte kommer att vara högskoleförberedande, vilket jag tror och hoppas att de kommer att vara. Är de inte högskoleförberedande, så är de totalt vansinne.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Man blir fan irriterad i hela kroppen på sånna här dumheter.
Och det är från en person som älskar att följa e-sport.

Högsta plats på önskelistan för 2015 är kryssrutor på deklarationssedeln för vad ens skattepengar inte ska gå till!

Inte nog. Med att man måste fylla i papper där man tar avstånd från ett medlemskap man aldrig bett om (kyrkan).

Till att behöva se på när Konstfack vandaliserar betalda färdmedel och kallar skiten konst. Då får man punga ut sedlar två gånger.

Och nu ska man behöva betala för ett fritidsintresse där chansen för att utövaren att nånsin ska kunna försörja sig på ämnet är mindre än 1 promille.

Jag kan köpa hela argumentet med att det finns andra utbildningar där
det inte heller sysslas med "riktig utbildning". Men man önskar snart
att det är USA och idiotin kostade dom själva pengar istället för resten av samhället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Watch the world fall when you are standing above all

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Jag fattar verkligen inte hur man tänker när man sågar en specialinriktad utbildning för att "den inte leder till jobb". Själva poängen med specialinriktade program är ju att folk som brinner för X ska få möjlighet att pyssla med det samtidigt som de skaffar sig en grundläggande gymnasiekompetens. Jag vet inte vilken värld ni lever i, men i min värld så finns tre stora linjer som inte heller leder till jobb. Samhälle, natur, teknik, tre sjukt stora program och inte en själ får relevant jobb med bara den utbildningen i bagaget.

Vill man ha jobb så får man plugga vidare. Eller nöja sig med att vända hamburgare på donken. Så vad var problemet med en specialinriktad linje för e-sport nu igen?

Problemet är att det är en ursäkt för lökiga 16-åringar som inte vill kavla upp ärmarna och plugga något vettigt i tre år att istället spela datorspel på skoltid.

Tror att den här utbildningen kommer att bli en riktig snackis i media, om vilka signaler skolan sänder osv. Utbildningen kommer att granskan och ifrågasättas, och efter all kritik så skulle det förvåna mig om utbildningen överlever mer än 2-3 år, ärligt talat.

Angående din syn på samhälle, natur och teknik, så tycker jag den är mer än en aning skev. Ingen av de tre inriktningarna är tänkta att leda till jobb direkt efter studenten; de är menade att byggas på med högskoleutbildningar. Praktiska program såsom fordonsprogrammet eller omvårdnadsprogrammet, för att nämna två exempel, leder väl åtminstone i relativt många fall till jobb efter studenten eller efter en kortare vidareutbildning, såvida man skött sig. Hur tänker du att de som gått ett gaminggymnasium ska få jobb efter studenten? Tror du att diverse spelklaner står och väntar på dem vid studentflaken med möss i händerna och löneerbjudanden på 17 000 i månaden? Tvivlar på det, ärligt talat.

Nej, det här med spelgymnasium är en alldeles för naiv idé för att det ska hålla i längden. Vissa saker får man fanimig försöka hålla sig till på fritiden; jag spelar själv regelbundet, men skulle aldrig ens göra en ansats till att försöka motivera att införa det på skoltid. Rent trams är vad det är i mina ögon.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk

Hej alla elever. Idag hade jag tänkt visa er hur och varför man använder smokes/nades.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Samtliga linjer du nämnde är teoretiska. De ska inte leda till jobb, utan till högskola. Det som folk antagligen är rädda för är att dessa linjer inte kommer att vara högskoleförberedande, vilket jag tror och hoppas att de kommer att vara. Är de inte högskoleförberedande, så är de totalt vansinne.

förr var det ju så att alla linjer hade grundbehörighet till högskola men så är det inte längre och det kan vi tacka alliansen för.
men vad jag fattar kommer det funka som vilken profil som helst, så man kan välja vilken linje man vill helt enkelt

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Passera Arbetsförmedlingen och gå direkt till Socialen utbildning detta..

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Samtliga linjer du nämnde är teoretiska. De ska inte leda till jobb, utan till högskola. Det som folk antagligen är rädda för är att dessa linjer inte kommer att vara högskoleförberedande, vilket jag tror och hoppas att de kommer att vara. Är de inte högskoleförberedande, så är de totalt vansinne.

Det var lite min poäng. Om linjen ifråga inte kommer vara högskoleförberedande så är det ju anmärkningsvärt. Samtidigt så måste ju även folk som gått teknik komplettera vissa kurser när de söker vidare, om de inte hade stenkoll på vad de ville plugga och fick möjlighet att välja till rätt kurser i gymnasiet.
På min tid var Matte D tillval men krävdes av vissa högskoleutbildningar. Hade man inte koll på det så fick man läsa upp det i efterhand.

Skrivet av Finess:

Problemet är att det är en ursäkt för lökiga 16-åringar som inte vill kavla upp ärmarna och plugga något vettigt i tre år att istället spela datorspel på skoltid.

Tror att den här utbildningen kommer att bli en riktig snackis i media, om vilka signaler skolan sänder osv. Utbildningen kommer att granskan och ifrågasättas, och efter all kritik så skulle det förvåna mig om utbildningen överlever mer än 2-3 år, ärligt talat.

Angående din syn på samhälle, natur och teknik, så tycker jag den är mer än en aning skev. Ingen av de tre inriktningarna är tänkta att leda till jobb direkt efter studenten; de är menade att byggas på med högskoleutbildningar. Praktiska program såsom fordonsprogrammet eller omvårdnadsprogrammet, för att nämna två exempel, leder väl åtminstone i relativt många fall till jobb efter studenten eller efter en kortare vidareutbildning, såvida man skött sig. Hur tänker du att de som gått ett gaminggymnasium ska få jobb efter studenten? Tror du att diverse spelklaner står och väntar på dem vid studentflaken med möss i händerna och löneerbjudanden på 17 000 i månaden? Tvivlar på det, ärligt talat.

Nej, det här med spelgymnasium är en alldeles för naiv idé för att det ska hålla i längden. Vissa saker får man fanimig försöka hålla sig till på fritiden; jag spelar själv regelbundet, men skulle aldrig ens göra en ansats till att försöka motivera att införa det på skoltid. Rent trams är vad det är i mina ögon.

Min poäng var inte att de utbildningar jag nämnde ska leda till jobb. Poängen var att det finns utbildningar som inte är tänkta för just jobb direkt efter gymnasiet. Det är inte direkt som att 100% av de som går dessa hoppar rakt in på högskola/universitet. Därför förstår jag inte varför jobb direkt ska vara ett krav. Antingen så hittar man något kul att pyssla med eller så jobbar man på donken. Eller så pluggar man vidare. Specialinriktat program eller inte.
Som nämndes ovan så är det relevanta vilken behörighet som ges.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Det var lite min poäng. Om linjen ifråga inte kommer vara högskoleförberedande så är det ju anmärkningsvärt. Samtidigt så måste ju även folk som gått teknik komplettera vissa kurser när de söker vidare, om de inte hade stenkoll på vad de ville plugga och fick möjlighet att välja till rätt kurser i gymnasiet.
På min tid var Matte D tillval men krävdes av vissa högskoleutbildningar. Hade man inte koll på det så fick man läsa upp det i efterhand.

Min poäng var inte att de utbildningar jag nämnde ska leda till jobb. Poängen var att det finns utbildningar som inte är tänkta för just jobb direkt efter gymnasiet. Det är inte direkt som att 100% av de som går dessa hoppar rakt in på högskola/universitet. Därför förstår jag inte varför jobb direkt ska vara ett krav. Antingen så hittar man något kul att pyssla med eller så jobbar man på donken. Eller så pluggar man vidare. Specialinriktat program eller inte.
Som nämndes ovan så är det relevanta vilken behörighet som ges.

Men, varför i helvete skulle man gå gymnasiet om det varken leder till jobb eller till vidareutbildning? Vad leder det då till, mer än tre bortslösade år?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Jag går faktiskt redan på denna skola och kan förklara lite.
Skolan har sedan några år tillbaka erbjudit extra inval i form av idrotter såsom simning, handboll, ridning, amerikansk fotboll, BMX m.m om man går någon utav linjerna sam, ekonomi och natur.
Själv går jag naturvetenskapliga linjen och har typ 5-6 st i klassen som går detta inval. De personerna tränar från kl.8 på morgonen till ca halv 10 och sedan börjar skoldagen, vilket innebär att vi som inte tränar börjar skolan kl. 10.10.
Alltså är detta endast ett extraval och man förlorar ingen skolgång. Man kan gå en seriös högskoleförberedande linje ändå, och detta är inte så extremt som det först verkar.
De kommer inte sitta och gamea hela dagarna liksom, och om det blir en motivation för att komma till skolan så... why not?
Och ni som gnäller på att det tar skattepengar så tror jag att det finns sjukt mycket mer att spara in på innan dess.

http://www.sigtuna.se/sv/Start-Arlandagymnasiet/Program/Arlan...

Citerar för att lyfta fram ett inlägg som många tydligen missat.

Det handlar om extra undervisning utöver högskoleförberedande nationella program.

Huruvida utbildningen de facto kommer att locka till sig elever som med goda resultat kommer att klara utbildningen och gå vidare i sina studier, det låter jag vara osagt, men det är en annan historia som återstår att se resultaten utav.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Men, varför i helvete skulle man gå gymnasiet om det varken leder till jobb eller till vidareutbildning? Vad leder det då till, mer än tre bortslösade år?

Som sagt, poängen är att få en grundläggande utbildning samtidigt som man pysslar med något som man älskar. Antingen så lyckas man nå sitt mål och kan leva på det man älskar. Eller så får man byta riktning, utbilda sig till något annat eller nöja sig med ett jobb utan krav på specialkompetens.

Som jag nämnde tidigare så är det inte alla som pluggar vidare direkt efter gymnasiet trots att de gått studieförberendande linjer. Att de sedan kommer på att de vill läsa något som har noll koppling till deras gymnasiekompetens är sånt som händer. Då får de komplettera med kurser på komvux och sedan läsa vidare.

Varför skulle specialutbildningar vara exkluderade från den förmånen?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Skrivet av NybbTronio:

Jag går faktiskt redan på denna skola och kan förklara lite.
Skolan har sedan några år tillbaka erbjudit extra inval i form av idrotter såsom simning, handboll, ridning, amerikansk fotboll, BMX m.m om man går någon utav linjerna sam, ekonomi och natur.
Själv går jag naturvetenskapliga linjen och har typ 5-6 st i klassen som går detta inval. De personerna tränar från kl.8 på morgonen till ca halv 10 och sedan börjar skoldagen, vilket innebär att vi som inte tränar börjar skolan kl. 10.10.
Alltså är detta endast ett extraval och man förlorar ingen skolgång. Man kan gå en seriös högskoleförberedande linje ändå, och detta är inte så extremt som det först verkar.
De kommer inte sitta och gamea hela dagarna liksom, och om det blir en motivation för att komma till skolan så... why not?
Och ni som gnäller på att det tar skattepengar så tror jag att det finns sjukt mycket mer att spara in på innan dess.

http://www.sigtuna.se/sv/Start-Arlandagymnasiet/Program/Arlan...

Dold text
Skrivet av Crazy Ferret:

Citerar för att lyfta fram ett inlägg som många tydligen missat.

Det handlar om extra undervisning utöver högskoleförberedande nationella program.

Huruvida utbildningen de facto kommer att locka till sig elever som med goda resultat kommer att klara utbildningen och gå vidare i sina studier, det låter jag vara osagt, men det är en annan historia som återstår att se resultaten utav.

Det stämmer nog som du säger, resonemanget att det är en motivation för folk att gå till skolan håller inte eftersom att dels så är det några få som kommer in på detta tillval (de måste vara engagerade) och dels så gäller detta svårare teoretiska utbildningar som man inte söker till om man är "skoltrött". Jag tror dock att man studieresultaten skulle kunna öka till en viss mån eftersom att dessa ungdomar antagligen kommer tycka det är kul att gå till skolan och på så sätt även bli motiverade att plugga. (Eeeeller så fastnar de i gaming och struntar i skolan totalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Till skillnad från vanliga sportutbildningar tar man sönder sin kropp med e-sportutbildningar.
Med vanlig sportutbildning håller man sej iaf i fysisk trim o kan i värsta fall ta fysiska jobb.

Säg det till mina ljumskar som gick sönder i och med satsning på hockeymålvakt. Visst är motion bra men du bör nog läsa på lite om du tror att elitsatsning inom de allra flesta sporter är nyttigt för kroppen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Haha lär bli ett par arbetslösa sen då.

Det finns väl ingen i hela landet som får ett jobb baserat på sina gymnasiemeriter.

Skrivet av Richard_J:

Och de svenska PISA - resultaten fortsätter nedåt...

PISA-undersökningarna genomförs bland 15-åringar. Medan man förväntas vara 16 år när gymnasiet påbörjas.

Permalänk

Förstår inte varför gymnasier ska bli så nischade, känner flera från högstadiet som valde golf/handboll/fotbolls-gynmasium och de blev inte i närheten av några proffs (trots att de var lovande) eller hade möjlighet att få ett arbete inom utbildningen. Däremot så vet jag två som varit över i korea och tävlat inom e-sport som gått natur respektive estet, och då kommer jag ändå från en ganska liten stad.