Svenskt gymnasium startar e-sportutbildning

Permalänk
Inaktiv

Genusvetenskap på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kanske skulle behövas ett Facebookgymnasium också

Går säkert att läsa med inriktning Farmville på den nya e-sportutbildningen

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Räcker det inte med att folk spelar fotboll på fritiden?
Räcker det inte med att folk målar på fritiden?
Räcker det inte med att folk läser språk på fritiden?
Räcker det inte med att folk lär sig grafisk design på fritiden?

Jag tror du missar syftet med en utbildning

Att gå en utbildning som inriktar sig på fotboll ser jag inte heller som något vettigt nej.
Språkkunskap och estetiska ämnen är något man med största sannolikhet kommer att ha nytta av hela livet.
Att spela datorspel? Nej, jag tror inte att det är något konstruktivt att "lära" sig det i skolan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

Har själv nördat massor med League Säsong 3 (var rankad top 100 i EuW) men tro mig att en skolutbildning inom detta inte kommer fungera eftersom för att komma så högt måste man omvandla hela sitt liv om själva spelet, skolan är bara kl 8:00 till 16:00.

Dessutom måste man ha höga kognitiva förmågor, flera av mina lagspelare hade ADD/ADHD och hyperfokuserade i princip 12timmar sträck utan att röra på sig, detta är inget skämt och jag förstår att e-sport växer och blir mer av ett "jobb" men alltså på det sättet proffsen spelar är det inget "jobb" det är ditt liv.

Sport på elitnivå är alltid en livsstil i sig självt oavsett vad det är för sport.

Permalänk
Skrivet av Snackbox:

Har inget emot laptops för gymnasieelever men för 7-9 samt ipads för 4-6? Slöseri med skattepengar.

Beror en hel del på vad man gör. När jag plugga IT-Media så hade vi laptops för runt 7-9K utan dedikerat grafikkort, va inge kul när man skulle jobba i Photoshop i upplösningar för planscher, eller jobba med film i rådata och komprimera den eller göra eventuella Kodek byten. Värst var det när man skulle hålla på i After Effects och rendera i 3D eller jobba generellt i ett 3D program som 3D Studio Max. Då hade jag gärna haft en starkare dator, samt en med bättre kylning som inte självdog efter 2 år om man körde mycket tunga saker på den.

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Men det spelar ingen roll om det så är rymdforskning som är det primära programmet där E-sport endast är ett tillval.

För vad du glömmer är att folk som kommer välja denna utbildning är folk som totalt skiter i skolan och bara vill ägna sin tid åt att spela. Totalt meningslöst....

Nu är du lite rolig, att en person som ska komma in på en linje som typ Natur eller något annat, utan betyg för att han inte bryr sig om sin utbildning för det första och även om han hade betyg nog för det kommer han inte vara kvar särskilt länge om han inte gör som han ska. Så problemet finns inte ens där.

Sen att säga att folk som älskar att spela och har ett intresse för e-sport inte skulle kunna vara akademiskt lagd är bara fel. Ett bra exempel är Trump, en e-sport spelare som tävlar i Hearthstone är universitets utbildad Ekonom.

Permalänk
Skrivet av Hagge:

De räcker alltså inte med att människor tjänar pengar på att spela, men nästa generation ska också börja utbildas till och kunna spela för mat på bordet. Vad fan händer med världen egentligen.

Det här programmet kommer få så himla mycket kritik så det bara skriker om de.

Och folk sparkar på en boll för multimiljonbelopp per år och halva världen följer dem med blicken och är villig att bråka om att deras favvo lag kan sparka på bollen bättre än de andras lag, även fast de förlorade.

Vi är redan där, världen är inte rättvis men vi gör vad vi kan med det vi har

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det kostar pengar, varför ska man ha dessa ämnen om det inte leder till att det går tillbaka till samhället? Bara några extremt få kommer kunna göra det. Varför ska skattepengar gå till att några ska ha det "kul" på gymnasiet? Bättre vore om man inte var tvungen att välja extra kurser för några löjliga poäng, systemet är kasst helt enkelt och saknar logik
Du tycker alltså det är bakåtsträvande att inte vilja betala skatt för att några ska välja en kurs för skojs skull? Det leder inte till jobb alls för 99% om inte kanske t.o.m 99.99% och det är något man kan göra på sin fritid istället.

Därför det kan leda till mer välfungerande människor, om man gör skolan roligare så blir det lättare att plugga, om det blir lättare för folk allmänt att plugga så kan fler fixa utbildning osv. "A happy worker is a productive worker" går ett talesätt som många lätt glömmer men som är otroligt viktigt. Samt så kan man lära sig nyttiga saker utanför en standard matte kurs, lagsport hjälper folk att kunna arbeta som ett lag som ett enkelt exempel.

En effektivt utbildning är inte bara "Vi har de bästa böckerna" utan även att man trivs med sin utbildning och är glad över sin skola. Depression och andra negativa emotionella problem kan hindra ens utbildning lika mycket som dåliga skolböcker och resurser och kan sedan lägga en större kostnad på samhället senare istället för att lösa problemen på plats.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Då jobbar du väl inte så mycket, minimilönen är ju bra mycket högre än det om du jobbar heltid t.ex

Finns ingen minimilön enligt det Svenska regelverket, bara om du är med i facket. Utanför LO är det otroligt lite regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det finns väl ingen i hela landet som får ett jobb baserat på sina gymnasiemeriter.

Haha "ok"..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Nu är inte jag mycket för E-sport, och är extremt kritiskt till att det kallas just e-sport(det är en tävling men sport är för förknippat med fysisk aktivitet för att dataspel ska räknas som det), men jag tycker fortfarande fenomenet folk som skriver på forum, från sina datorer, och säger att det är oacceptabelt att sitta vid datorn är ett väldigt intressant fenomen.

Nja om jag inte minns fel är det inte det som definierar om det är en sport. Schack är en otroligt respekterad sport, i alla fall om du skulle fråga OS Kommittén och jag skulle säga att de kräver "mindre fysiskt" av dig än tex en CS:GO match fast då räknar jag endast på hur man rör sig, schack är påfrestande det med fast på sitt eget vis.

Permalänk

Vet inte riktigt vad jag skall tycka om det. Personligen tycker jag väl att alla skall kunna "plugga" vad de vill, men vill man verkligen ha ungdomar som spenderar mer tid framför datorerna än de gör idag? Redan idag finns det väl stöd-grupper för familjer som har ungdomar som inte gör annat än att spelar nonstop, i sådan grad att de knappt går utanför hemmet, ens till skolan. Nu tror jag ju inte att ett enda program på en skola i Sverige kommer öka detta markant, men ändå. Kommer denna skola även erbjuda någon "support" för dessa familjer om problem uppstår? Ett jäkla träsk man försöker gå igenom här enligt mig.

Att jämföra det med vanliga sportgymnasium kanske går i viss grad, men men... Jag tycker om att lira något spel då och då, ganska sällan om jag får vara ärlig, och jag är definitivt inte någon som följer några som helst e-sporter överhuvudtaget. Vanlig sport diggar jag dock starkt, och jag har svårt att tro att en hel nation i framtiden skulle följa upp bakom en "finnig" tonåring som lirar WOW...

Sedan finns det ju vissa sporter som jag själv inte anser är någon sport, dart, schack och snooker bla. Sport bör ha något med fysisk ansträngning att göra enligt mig. Det gör inte att de bästa i ovan nämnda "sporter" är dåliga, inte alls, men jag tycker inte de bör kallas för sporter i den bemärkelsen. Skulle jag nu vara bra på snooker och tjäna storkovan, så kanske det skulle låta annorlunda, men nu är jag endast lika bra som en medel-svensson som gör en win-loose streak varje gång han spelar med polarna en fredags-kväll.

Cheers..

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Skrivet av Leopardkungens:

Om jag ska anställa någon och att välja mellan en gick i ett sportgymnasium och en som valde att spela tv-spel i skolan, gissa vem jag väljer? Grejen med tv-spel är att det är ett nöje/hobby som inte leder någon vart i arbetslivet och gör absolut inget för att hjälpa heller. Sport kan man i alla fall påstå hjälper en att må bra till skillnad mot ett 12 timmars wow/dota race.

Vad menar du är syftet med en utbildning?

Det där var lagom skumt formulerat, lagspelande kan man lära sig av både digitala och fysiska former, och att säga att man inte mår bra av spel.... Tror du inte riktigt har pejl på den här e-sports grejen. De sitter inte och dygnar med sitt lirande då de skulle spela uruselt då. Hur skulle det se ut om snubben du anställde var "tränings beroende" och träna minst 12 timmar per dag. Skulle det vara positivt? Sport är inga positiva garantier på något på samma sätt som att spela spel inte garanterat har negativa effekter.

Sen leder någon stans i arbetslivet? jag skulle säga att plocka hem pengar för att spela spel är att det leder någon stans i arbetslivet, sen har spelandet andra fördelar. Hur hade du annars tänkt dig? Att ex fotbollsspelare börjar sparka boll på kontoret?

Permalänk
Avstängd

Schema

8:00-10:00 CS:GO
10:00-10:15 Redbull paus
10:15-11:00 Internet svenska
11:00-12:00 DOTA
12:00-13:00 Lunch
13:00-14:30 Starcraft
14:30-14:45 Redbull paus
14:45-15:30 LOL

Och sen sista dagen under den 3 åriga utbildning så är det en genomgång om hur man fyller i en socialbidragsansökan.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Inför aga igen så föräldrar kan sminka sina barn som tänkter söka en sådan utbildning.

Också ska jag öppna en högskola inriktat efter detta gymnasie.
Krav: 30 år, bor fortfarande hemma hos mamma och aldrig jobbat i hela sitt liv.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Amen för helvete....

Och år 2020 står hela jävla klassen på arbetsförmedlingen....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Lite som dom som går estet teater då.

Skickades från m.sweclockers.com

this ^ +1

Skrivet av WijK:

Om 10 år kan man kanske ha en Master's degree "Grimsa på D2".

IRL lol'd

Skrivet av Jakelol:

Fast det är oändligt många fler som livnär sig på sin "sport" typ fotbol och liknande jämfört med esport än så länge.

Fast hur många fler är det som går på vanlig sport skola och lyckas i %?

är det 10 per år som går e-sport linje och 1 lyckas så är det 10% av eleverna.
är det 1000 som går på sportlinje varje år och är 10% som lyckas så är det 100 stycken. Svårt att tro det faktiskt.

Men visst, man kan ju alltid debattera sånt här. Själv tycker jag att det är lite kul, för e-sporten, att den får lite rep.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Min första tanke var samma som de flestas: att det är idioti och slöseri med tid. Konkurrensen är enorm och det är löjligt jobbigt att bara bli semi-elit. MEN sen kom jag att tänka på hur många värdelösa inriktningar som redan existerar i gymnasiet därför accepterar jag det ändå.

Skrivet av KRQKAN:

Inför aga igen så föräldrar kan sminka sina barn som tänkter söka en sådan utbildning.

Sminka barn? Vilket hemskt straff, vi vill inte tvinga på dem vuxnas skönhetsideal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Och folk sparkar på en boll för multimiljonbelopp per år och halva världen följer dem med blicken och är villig att bråka om att deras favvo lag kan sparka på bollen bättre än de andras lag, även fast de förlorade.

Vi är redan där, världen är inte rättvis men vi gör vad vi kan med det vi har

Jo, men de handlar inte om rättvis. Jag hade personligen frågat mig själv vafan jag håller på med varje dag jag skulle gå in i klassrummet.
Jag menar, folk som typ "pewdiepie" är ju bara 1 på miljonen. Att han tjänar pengar för något han älskar o göra. Förutom det har han en utbildning också, ifall hans "karriär" skulle falla.

De handlar inte om att världen är rättvis när det kommer till sånt här. Jag personligen kan omöjligt se en framtid i den här linjen. Och tro mig, jag vill att "spel" blir mer öppet och det bir ju de för varje dag som går. Människor vågade inte ens nämna spel runt andra vid 90 talet och början av 2000. Men idag så är spel något de flesta gör, tjejer t.o.m. mer än killar.

Men fortfarande en linje för de är inte svaret på utvecklingen. Kanske sänka kraven för just spelutveckling, eller programmering, design? Folk med skitiga betyg ritar ju hur fint som helst och har talang i de? Använd dem istället för att gå efter betyg om nu betyg inte ska betyda något. För jag kan knappast TRO att den här linjen kommer kräva något.

Jag personligen nu, hade aldrig valt den här linjen, trots att jag är en stor competitive spelare och spelar de mesta. Jag hade också gett mina barn ifall jag nu hade barn all fritid de behöver, spel, och godis och hela köret. Man lever ju bara en gång. Men fan om jag hade låtit dem söka till det här.

Permalänk

Det finns väl lika mycket framtid i en sån här linje som vilken natur/sam/teknisk linje? Går du någon av dessa linjer så lär majoriteten läsa vidare vilket också kommer behövas för den som går denna e-sportutbildning.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition

Permalänk
Avstängd

Med tanken på hur extremt få personer lyckas bli någonting efter att ha gått dagens olika idrottsgymnasium så ser jag väl inte ett en e-sportsutbildning som någonting sämre. Flummiga utbildningar utan någon realistisk framtidsyn med andra ord.

Har man problem med e-sportutbildningar så bör man således också ha problem med t.ex fotboll- och ishockeygymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur du kan få 4 lektioner i veckan till "lite" det är en fråga i sig

Du får ta och kära dig hur citat fungerar. Det du gjorde nu var inget citat. Men för att svara på din fråga. Jag tycker inte att det är lite. Men jag tror inte heller att dessa fyra lektioner i veckan kommer göra att någon inte klarar de andra kurserna, och då inte lyckas få slutbetyg. Det var allt jag ville få fram med "endast". Att om man inte klarar de andra kurserna i denna e-sportsutbildning, då skulle man säkerligen inte gjort det om man läste samhälle ekonomi, eller natur.

Sen tycker jag att E-sport är en hobby som inte borde läras ut i gymnasiet, som andra hobbys. Men jag tror inte på domedagsprofetian som personen jag citerade la upp.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Jo, men de handlar inte om rättvis. Jag hade personligen frågat mig själv vafan jag håller på med varje dag jag skulle gå in i klassrummet.
Jag menar, folk som typ "pewdiepie" är ju bara 1 på miljonen. Att han tjänar pengar för något han älskar o göra. Förutom det har han en utbildning också, ifall hans "karriär" skulle falla.

De handlar inte om att världen är rättvis när det kommer till sånt här. Jag personligen kan omöjligt se en framtid i den här linjen. Och tro mig, jag vill att "spel" blir mer öppet och det bir ju de för varje dag som går. Människor vågade inte ens nämna spel runt andra vid 90 talet och början av 2000. Men idag så är spel något de flesta gör, tjejer t.o.m. mer än killar.

Men fortfarande en linje för de är inte svaret på utvecklingen. Kanske sänka kraven för just spelutveckling, eller programmering, design? Folk med skitiga betyg ritar ju hur fint som helst och har talang i de? Använd dem istället för att gå efter betyg om nu betyg inte ska betyda något. För jag kan knappast TRO att den här linjen kommer kräva något.

Jag personligen nu, hade aldrig valt den här linjen, trots att jag är en stor competitive spelare och spelar de mesta. Jag hade också gett mina barn ifall jag nu hade barn all fritid de behöver, spel, och godis och hela köret. Man lever ju bara en gång. Men fan om jag hade låtit dem söka till det här.

Rättvis var lite fel ord men världen är lagom konstig och det här lägger jag knappast högt på listan, inte ens när det kommer till skola i Sverige. Dock om jag inte har fattat det här fel så får du inte ens göra en linje baserat på sådant här, det är ett tillägg som en liten extra kurs på en serie högskoleförberedande linje som alla andra sport linjer på gymnasiet är.

Sen kan jag hålla med att kraven kan vara bra skumme och ibland inte har något att göra med vad man ska läsa till, sen efter som jag har läst en hel del grunder i speldesign, programmering osv. så kan jag säga att det är en världsskillnad på att spela spel och att skapa dem, kräver en helt annan typ dedikation och ett intresse på en helt annan nivå.

Skulle även kunna gissa på att man lär sig en hel del om att marknadsföra sig om de är något seriösa då det är en viktig del i e-sport.

Edit: Den enda stora nackdelarna (som jag kan komma på just nu) för e-sport är att de kräver en viss typ av teknologi vilket gör ett litet högre instegskrav i dagens läge, speciellt om man tänker globalt. Sen så förändras saker hela tiden, det spelet som man tävlar i idag kan vara totalt irelevant imorgon så det gäller att vara rejält flexibel, de enda spelen som jag vet som det tävlas i stor utsträckning fortfarande idag från att originalen släpptes för flera år sedan och med få förändringar genom åren är, StarCraft, CS och Street Fighter, finns fler men inte många fler.

Permalänk
Keeper of Traditions

Härligt att Sverige äntligen börjar komma ifatt. Vi har länge legat i framkant med alla våra topplag i diverse genrer, men allt annat har vi legat långt bakom i.

Hur länge har inte det här funnits i Sydkorea, t.ex?
Dags att börja komma med i matchen nu.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Härligt att Sverige äntligen börjar komma ifatt. Vi har länge legat i framkant med alla våra topplag i diverse genrer, men allt annat har vi legat långt bakom i.

Hur länge har inte det här funnits i Sydkorea, t.ex?
Dags att börja komma med i matchen nu.

Något universitet i USA undervisa i StarCraft 2 om jag inte minns fel, de hade någon sido kurs man kunde ta.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Wasted Hobbit:

Något universitet i USA undervisa i StarCraft 2 om jag inte minns fel, de hade någon sido kurs man kunde ta.

Ja, det lär börja ploppa upp lite överallt nu när e-sporten blir så stor, riktigt kul att se.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Ja, det lär börja ploppa upp lite överallt nu när e-sporten blir så stor, riktigt kul att se.

Jupp kommer bli intressant.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju bara påpeka att det inte var så mycket annat vi lärde oss på våra datorlektioner än quake. Förhoppningsvis får de väl lite annan utbildning inom IT.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Herregud, vad är ens poängen med en sådan "utbildning" man kan lika gärna sitta hemma och spela bort sitt liv.

Permalänk
Medlem

Det här låter riktigt bra.
Kan de bara byta namn från "e-sport" till någonting annat, för detta har ingenting med sport att göra överhuvudtaget.

Gaming-gymnasiet kanske, det kan funka.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|