Svenskt gymnasium startar e-sportutbildning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Finns ingen minimilön enligt det Svenska regelverket, bara om du är med i facket. Utanför LO är det otroligt lite regler.

Det funkar ju inte så heller.
Det finns inga minimilöner för att du är med i facket. Däremot kan din arbetsplats vara ansluten med ett fackligt avtal som i sin tur reglerar lönerna enligt dåvarande avtal.

Skrivet av RHWarrior:

Det här låter riktigt bra.
Kan de bara byta namn från "e-sport" till någonting annat, för detta har ingenting med sport att göra överhuvudtaget.

Gaming-gymnasiet kanske, det kan funka.

Förutom att du har fel.
E-sport har med sport att göra. Det lånar ordet "sport" som beskriver "en mer eller mindre atletisk aktivitet med tävlingsmoment" och lägger till e-prefixet, för elektronisk, framför. Elektronisk Sport. Vilket fungerar både språkligt och är konkret och svårt att missta. Det är ju inte språkets fel att du associerar sport med fysiska aktiviteter.

Skulle skolan/programmet byta namn till "gaming"-gymnasiet så tappar du ju hela fokuset på tävlingsinriktningen och allting runtomkring man vill trycka på i utbildningen. Kommunikationen blir lidande.

Lite som att en fotbollsklubb skulle byta namn till bollklubb, trots att de bara håller på med fotboll.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Loupin4567:

Herregud, vad är ens poängen med en sådan "utbildning" man kan lika gärna sitta hemma och spela bort sitt liv.

Samma poäng som andra idrottsgymnasium, särskilt nu när e-sporten äntligen börjar bli riktigt stor.

Men jag antar att det är lätt att vara negativ när man inte har någon större koll.

Skrivet av RHWarrior:

Det här låter riktigt bra.
Kan de bara byta namn från "e-sport" till någonting annat, för detta har ingenting med sport att göra överhuvudtaget.

Gaming-gymnasiet kanske, det kan funka.

Det är en sport, så varför inte kalla det e-sport?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Det funkar ju inte så heller.
Det finns inga minimilöner för att du är med i facket. Däremot kan din arbetsplats vara ansluten med ett fackligt avtal som i sin tur reglerar lönerna enligt dåvarande avtal.

Det jag mena men du såg att jag hade skrivit fel, samt att jag var för lat för att utveckla det vidare. Bra att du rättade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det här måste ju vara det säkraste karriärvalet som finns, undrar hur många av de som satsar på detta lyckas? 1%? 0.1%?

även om man lägger all tid på det är det inte direkt någon garanti att man blir riktigt lyckad

Så är det ju med i princip all elit-idrott så jag ser inte problemet. Så länge utbildningen även gör en behörig till olika högskoleutbildningar också så ser jag inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är en sport, så varför inte kalla det e-sport?

Så det är därför som dom INTE är med i riksidrottsförbundet?
Alltså inte sport.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk

Ut o bygg kojor eller något liknande, ut i skogen istället andas lite frisk luft så slipper man bli apatisk om man sitter framför en skärm hela dagarna, NEJ jag tror INTE det är bra för människan.
Tillbaka till neandertalarstadiet, vi blir väl rädda för att gå ut ur grottan snart och rädda för eld också antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Därför det kan leda till mer välfungerande människor, om man gör skolan roligare så blir det lättare att plugga, om det blir lättare för folk allmänt att plugga så kan fler fixa utbildning osv. "A happy worker is a productive worker" går ett talesätt som många lätt glömmer men som är otroligt viktigt. Samt så kan man lära sig nyttiga saker utanför en standard matte kurs, lagsport hjälper folk att kunna arbeta som ett lag som ett enkelt exempel.

En effektivt utbildning är inte bara "Vi har de bästa böckerna" utan även att man trivs med sin utbildning och är glad över sin skola. Depression och andra negativa emotionella problem kan hindra ens utbildning lika mycket som dåliga skolböcker och resurser och kan sedan lägga en större kostnad på samhället senare istället för att lösa problemen på plats.

Fast nu pratar vi om ett få antal, om man har problem och inte mår bra i skolan ska man säga till om det. Min nuvarande mentor är väldigt vaken i det att ingen ska må dåligt osv. Lagsport och samarbete lär man sig väldigt bra i grupparbeten och t.ex fotboll osv, det är något man gör i vanliga ämnen och Idrotten, om du inte gör/gjorde det så tror jag att dina lärare missat ganska mycket.

Skrivet av Wasted Hobbit:

Finns ingen minimilön enligt det Svenska regelverket, bara om du är med i facket. Utanför LO är det otroligt lite regler.

Nu vet jag inte hur många timmar han arbetar eller så vilket gör att man inte kan veta timlönen, men jag har då aldrig hört talas om någon med ett jobb med sådan låg lön ens för minderåriga

Skrivet av Marinlik:

Du får ta och kära dig hur citat fungerar. Det du gjorde nu var inget citat. Men för att svara på din fråga. Jag tycker inte att det är lite. Men jag tror inte heller att dessa fyra lektioner i veckan kommer göra att någon inte klarar de andra kurserna, och då inte lyckas få slutbetyg. Det var allt jag ville få fram med "endast". Att om man inte klarar de andra kurserna i denna e-sportsutbildning, då skulle man säkerligen inte gjort det om man läste samhälle ekonomi, eller natur.

Sen tycker jag att E-sport är en hobby som inte borde läras ut i gymnasiet, som andra hobbys. Men jag tror inte på domedagsprofetian som personen jag citerade la upp.

Gjorde jag inget citat? Jag tryckte på citera, sen om jag inte tog bort all text utom det jag svarade på är något folk gör hela tiden här så att du överhuvudtaget nämner det förstår jag inte, du vet ju vad jag svarade på eller?

Det jag menar med 4 lektioner i veckan är att det inte är lite, det är trots allt spel man håller på med och 4 lektioner inom en E-sportskurs är ju inte riktigt samma sak som 4 lektioner i någon mattekurs eller så

Skrivet av Jakelol:

Så det är därför som dom INTE är med i riksidrottsförbundet?
Alltså inte sport.

Varför är så många emot att det har "sport" med i namnet?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Jakelol:

Så det är därför som dom INTE är med i riksidrottsförbundet?
Alltså inte sport.

Du blandar ihop sport och idrott. Det är två olika saker.

Varsågod, om det nu var för svårt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sport

Skrivet av Da_King79:

Ut o bygg kojor eller något liknande, ut i skogen istället andas lite frisk luft så slipper man bli apatisk om man sitter framför en skärm hela dagarna, NEJ jag tror INTE det är bra för människan.
Tillbaka till neandertalarstadiet, vi blir väl rädda för att gå ut ur grottan snart och rädda för eld också antar jag.

Japp, och rockmusik förvandlar folk till massmördare, eller hur?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Så det är därför som dom INTE är med i riksidrottsförbundet?
Alltså inte sport.

Det är en sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Så det är därför som dom INTE är med i riksidrottsförbundet?
Alltså inte sport.

Riksidrottsförbundet dikterar alltså vad som klassas som en sport och inte?
Det var nytt.

Från Riksidrottsförbundets hemsida, första sidan:
"Riksidrottsförbundet är svensk idrotts samlande organisation med uppgift att
stödja, företräda och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.
"
http://www.rf.se

Nu talar vi om sport. Inte idrott.

Grundläggande definitioner klippta från Wikipedia:

Sport:
"Sport är ett samlingsbegrepp för olika mer eller mindre atletiska aktiviteter med tävlingsmoment." - Wikipedia, Sport

Se: "mer eller mindre atletiska aktiviteter med tävlingsmoment"

Idrott:
"Idrott kan definieras som kroppsövningar med fysisk aktivitet för att få motion och rekreation. Ibland med tävlan enligt vissa regler." - Wikipedia, Idrott

Se: Centralt är kroppsövningar med inriktning motion och rekreation.

Permalänk
Inaktiv

Samhällets utveckling med att vi behöver mindre personer som producerar mer effektivare återspeglas väl ganska bra med denna utvecklingen. Nått ska ju folk roa sig med som inte är i den förstnämnda kategorin.

Permalänk

elitsportare ger 670 träffar på google och elitidrottare ger > 200 000 träffar.

jag hoppas att gymnasiet lyckas öka antalet elitsportare.

Visa signatur

Asus P8Z77-V PRO
Intel 3770k @ 4.1 GHZ, 16 GB DDR3 2400 MHZ
Geforce 780 GTX
Creative Sound Blaster X7, Qpad 1339, B&W MM-1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Till skillnad från vanliga sportutbildningar tar man sönder sin kropp med e-sportutbildningar.
Med vanlig sportutbildning håller man sej iaf i fysisk trim o kan i värsta fall ta fysiska jobb.

Förutom de tiotal per klass som inte kan bli idrottare pga att de tränar för hårt för ofta och sliter ut sina ben, knän

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loupin4567:

Herregud, vad är ens poängen med en sådan "utbildning" man kan lika gärna sitta hemma och spela bort sitt liv.

Poängen är väl att man får lärarledd utbildning i e-sport och sitter inte bara hemma och spelar. Man kanske lär sig teoretiskt hur man ska bemöta ett nytt spel, ungefär som studieteknik, så att man inte spiller tid när man spelar. Om man resonerar som du gör så finns det ju inte någon funktion med skola överhuvudtaget.

Permalänk

Inte direkt

Skrivet av Dunder:

Du blandar ihop sport och idrott. Det är två olika saker.

Varsågod, om det nu var för svårt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sport

Japp, och rockmusik förvandlar folk till massmördare, eller hur?

Nope inte alla dock (smile) men du kan lyssna på musiken när du är ute i friska luften och är kreativ (säger INTE att man INTE är kreativ framför datorn, men sitta där jämt e inge bra.)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Da_King79:

Nope inte alla dock (smile) men du kan lyssna på musiken när du är ute i friska luften och är kreativ (säger INTE att man INTE är kreativ framför datorn, men sitta där jämt e inge bra.)

Vem har sagt något om att sitta där jämnt?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Gjorde jag inget citat? Jag tryckte på citera, sen om jag inte tog bort all text utom det jag svarade på är något folk gör hela tiden här så att du överhuvudtaget nämner det förstår jag inte, du vet ju vad jag svarade på eller?

Det jag menar med 4 lektioner i veckan är att det inte är lite, det är trots allt spel man håller på med och 4 lektioner inom en E-sportskurs är ju inte riktigt samma sak som 4 lektioner i någon mattekurs eller så

Det var ditt användande av citattecken som jag pratade om. Jag sa aldrig att det var lite, därför är det oärligt att lägga det i citattecken.

Jag tror inte att det är så många som väljer denna linje istället för någon naturlinje som har så mycket matte. Jag tycker definitivt att de där 4 lektionerna E-sport i veckan skulle kunna läggas på något vettigare, typ vilken annan vanlig kurs som helst. Men jag tror inte heller att dessa 4 lektioner kommer göra att eleverna misslyckas med alla andra kurser så de inte få slutbetyg, vilket var vad jag kommenterade på i början. Om de spelar så mycket så de inte klarar de andra kurserna, så hade de säkerligen gjort det även om de inte läste e-sport.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Vem har sagt något om att sitta där jämnt?

Om man ser till barn/ungdomar nu för tiden (nej jag drar inte alla över samma kant) men det finns de som ja sitter där jämt, kommer hem från skolan sätter sig vid datorn somnar vid datorn äter vid datorn går upp till skolan sovit typ 3 tim, halvdöda somnar i skolan kommer hem får en energi kick av lite energidryck på datorn IGEN.
Sen rullar det som ett ekorrhjul som aldrig slutar snurra. (Ja jag har sett många exempel.)
Dock så är det föräldrars ansvar att säga stop och att det ska umgås med sina bara. Säger inte att de måste göra massa aktiviteter med dem men engagera sig.
Inte bara säga jaja sätt dig där då då. Världens bästa barnvakt var förut tv:n nu är det datorn.
Sitter man framför datorn så försvinner timmarna fort. Läxor kan man göra sen. Finns alltid något som drar mer, måste bara måste bara......

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakegrando:

elitsportare ger 670 träffar på google och elitidrottare ger > 200 000 träffar.

jag hoppas att gymnasiet lyckas öka antalet elitsportare.

E-Sport: Elektronisk Sport.
E-Sport ger ~600 000 träffar på Google.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Da_King79:

Om man ser till barn/ungdomar nu för tiden (nej jag drar inte alla över samma kant) men det finns de som ja sitter där jämt, kommer hem från skolan sätter sig vid datorn somnar vid datorn äter vid datorn går upp till skolan sovit typ 3 tim, halvdöda somnar i skolan kommer hem får en energi kick av lite energidryck på datorn IGEN.
Sen rullar det som ett ekorrhjul som aldrig slutar snurra. (Ja jag har sett många exempel.)
Dock så är det föräldrars ansvar att säga stop och att det ska umgås med sina bara. Säger inte att de måste göra massa aktiviteter med dem men engagera sig.
Inte bara säga jaja sätt dig där då då. Världens bästa barnvakt var förut tv:n nu är det datorn.
Sitter man framför datorn så försvinner timmarna fort. Läxor kan man göra sen. Finns alltid något som drar mer, måste bara måste bara......

Jaha, så idén är dålig för att det finns dåliga föräldrar?

Då vet man... *suck*

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det här måste ju vara det säkraste karriärvalet som finns, undrar hur många av de som satsar på detta lyckas? 1%? 0.1%?

även om man lägger all tid på det är det inte direkt någon garanti att man blir riktigt lyckad

Exakt samma som för de elitsimmare de pratar om i artikeln. Det är ju inte så att de enbart spelar, de läser även alla andra behörigheter som krävs för att söka vidareutbildning (svenska, matte, etc.)

Så har "idrottsutbildningar" i alla fall sett ut tidigare och jag ser ingen anledning till att dessa inte skulle vara utformade på samma sätt. Att tro att de bara kommer sitta och spela är ju ett väldigt ignorant antagande. Tror du verkligen att skolväsendet skulle tillåta en så vag och osäker satsning?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Jaha, så idén är dålig för att det finns dåliga föräldrar?

Då vet man... *suck*

Sa jag aldrig
Men men man kan bara tänka kolla på filmen Wall-E den har ju faktiskt ett budskap.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Da_King79:

Sa jag aldrig
Men men man kan bara tänka kolla på filmen Wall-E den har ju faktiskt ett budskap.

Då vet jag inte vad du menar eller hur det har med ämnet att göra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jaja jag tycker inte det är en bra ide att införa E-sport som ett ämne
Ha det gott

Permalänk
Medlem

Samma gymnasium där en judehatanade islamist ska hålla föredrag i dagarna. Haitham Al-Haddad predikar för stening till döds i enlighet med sharialagarna och att kvinnomisshandel är var mans rättighet. Shit vilken bra skola det är alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Det var ditt användande av citattecken som jag pratade om. Jag sa aldrig att det var lite, därför är det oärligt att lägga det i citattecken.

Jag tror inte att det är så många som väljer denna linje istället för någon naturlinje som har så mycket matte. Jag tycker definitivt att de där 4 lektionerna E-sport i veckan skulle kunna läggas på något vettigare, typ vilken annan vanlig kurs som helst. Men jag tror inte heller att dessa 4 lektioner kommer göra att eleverna misslyckas med alla andra kurser så de inte få slutbetyg, vilket var vad jag kommenterade på i början. Om de spelar så mycket så de inte klarar de andra kurserna, så hade de säkerligen gjort det även om de inte läste e-sport.

Jaha, men citattecken använda jag för att märka ut just det ordet, vilket kanske man kan ha fet/kursiv istället vilket jag faktiskt gör annars men ibland tänker jag inte på det eftersom i andra sidor där man inte kan använda fet/kursiv eller understruket så får man ta och använda något annat istället. Ursäktar om du kände att det var fel gjort

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Da_King79:

Jaja jag tycker inte det är en bra ide att införa E-sport som ett ämne
Ha det gott

Ja, det får man väl göra om man vill, men det är synd om man gör det på felaktiga grunder.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Någon har kollat lite för mycket på Video Game High School...
Skitsamma om det är en kurs men en hel utbildning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Samma gymnasium där en judehatanade islamist ska hålla föredrag i dagarna. Haitham Al-Haddad predikar för stening till döds i enlighet med sharialagarna och att kvinnomisshandel är var mans rättighet. Shit vilken bra skola det är alltså.

sluta hitta på!
Det är i samma hus som Arlandagymnasiet och det är nu på lördag, dessutom är det inte säkert Haitham al-Haddad får tala (vilket jag hoppas han inte får)
sedan är det "Märsta unga muslimer" som bjudit dit honom

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Så det är därför som dom INTE är med i riksidrottsförbundet?
Alltså inte sport.

Läsförståelse begåvas uppenbarligen inte alla med. Läs ditt inlägg långsamt...

Sport =/= Idrott.

Skickades från m.sweclockers.com