AMD retar Nvidia för Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Givetvis så ska 4GB vara 4GB ifall det står så, däremot så ändrar ju det inte det faktum att GTX 970 är ett otroligt prisvärt kort. Jag tyckte själv då dom släpptes att det var lite konstigt att GTX 970 och 980 delade samma mängd minne.

Har väldigt många vänner som spelar och kör med GTX 970 och ingen utav dom har sagt att dom märker av några problem med korten, så hur stort problem detta är återstår att se för dom i framtiden. Men jag tror många gör det till en större sak än vad det är.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Snusfri
Skrivet av anon5930:

Ingen teknisk miss. Skillnaden i hastighet är stor och sedan stämmer heller inte ROP's eller cache. Om det verkligen varit en miss hade de korrigerat detta när recensionerna kom ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var miss i kommunaktionen mellan ingenjörerna och pr-delen.
Kortet har fortfarande 4GB VRAM oavsett vad AMD och deras fangirls säger.

Nvidia skall ha en eloge för att de snabbt gick ut och korrigerade uppgifterna samt förklarade varför VISSA kan uppleva problem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Givetvis så ska 4GB vara 4GB ifall det står så, däremot så ändrar ju det inte det faktum att GTX 970 är ett otroligt prisvärt kort. Jag tyckte själv så dom släpptes att det var lite konstigt att GTX 970 och 980 delade samma mängd minne.

Har väldigt många vänner som spelar och kör med GTX 970 och ingen utav dom har sagt att dom märker av något problem med korten, så hur stort problem detta är återstår att se för dom i framtiden. Men jag tror många gör det till en större sak än vad det är.

Prisvärt, men med uppenbara brister. Dels minnesproblemet men också undermålig elektronik som orsakar spoltjut i oacceptabelt stor utsträckning olikt något annat grafikkort i modern tid. Det har sparats in på saker som förhoppningsvis kommer spöka Nvidia och deras partners en lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det var miss i kommunaktionen mellan ingenjörerna och pr-delen.
Kortet har fortfarande 4GB VRAM oavsett vad AMD och deras fangirls säger.

Nvidia skall ha en eloge för att de snabbt gick ut och korrigerade uppgifterna samt förklarade varför VISSA kan uppleva problem.

fanboy detected

jag äger själv ett gtx kort men nvidia gav deras kunder fingret och bara drog iväg med pengarna, det tar inte en smart person för att förstå att nvidia visste om problemet sedan lanseringen men dem dolde det gott och väl men så går dem ut och ändrar på specifikationerna när kunderna uppfinner problemet.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Fan va jag avskyr tjafs inom hårdvara. Hela tiden ska konkurrenter antigen härma, reta eller stämma varandra.
Nvidia misslyckades, sure, men AMD kunde vara den bättre, och skita i att nämna det. Här faller AMD lika lågt, om inte lägre.

Jo jag håller helt med. I mina ögon är inte AMD bättre än Nvidia, dom är på en låg nivå men eftersom det går dåligt för dom så ska dom vara offret i det hela och alla har medkänsla för dom osv.

Permalänk
Medlem

Nu mår man lite bättre av att man köpte 2st 290x för 2500kr styck

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det var miss i kommunaktionen mellan ingenjörerna och pr-delen.
Kortet har fortfarande 4GB VRAM oavsett vad AMD och deras fangirls säger.

Nvidia skall ha en eloge för att de snabbt gick ut och korrigerade uppgifterna samt förklarade varför VISSA kan uppleva problem.

Min fetning:

GTX 970 Lanseringsdatum 18 sept 2014. Snabbt?

Alla recensioner, "whitepapers", paneler med tekniska diskussioner med nvidia te x här har missat denna unika detalj?

Hur denna "tekniska innovation" (segmenterade minnet som kör i 1/7 av hastigheten) som är helt unik för GTX 970 kunde gå Nvidia omärkt från den 18 sept förra året är enligt mig totalt ofattbart. Totalt.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jo jag håller helt med. I mina ögon är inte AMD bättre än Nvidia, dom är på en låg nivå men eftersom det går dåligt för dom så ska dom vara offret i det hela och alla har medkänsla för dom osv.

Exakt, tack för att någon håller med. De spelar ingen roll om vem som gjort något olagligt eller inte. De gjorde fel, gör bättre än dem, var bättre än dem, skratta inte.

Permalänk
Medlem

Såg artikeln först och tänkte onödigt, sedan läste jag artikeln och insåg harmlöst så här får de gärna oftare görs mot varandra, för i mina ögon förtjänar nvidia det detta var dessutom inte i gravallvarlig ton så slugn nu fanboys,

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

Nvidia borde kompensera oss som köpt 970 , pga falsk marknadsföring ..

Fritt fram att gå till domstol.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Det är ju inget sjukt omoget eller över gränsen. Lite lätt skoj mellan konkurrenterna ser jag inte som något fel alls.

Håller inte på någon speciell sida heller. Och även om jag blödde grönt så hade jag förmodligen inte fått så ont i rumpan av detta att jag hade kollat folk på andra sidan för fangirls, då är man fel på det

Den som erbjuder mest för de pengar jag är villig att betala har också mitt intresse. Easy as Dell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det var miss i kommunaktionen mellan ingenjörerna och pr-delen.
Kortet har fortfarande 4GB VRAM oavsett vad AMD och deras fangirls säger.

Nvidia skall ha en eloge för att de snabbt gick ut och korrigerade uppgifterna samt förklarade varför VISSA kan uppleva problem.

Snabbt? Nvidia var mycket väl redan medvetna om detta problem. Deras "vi kollar på det" betyder egentligen "var god vänta medan vi formulerar ett svara".
Kortet har 4GB VRAM, men inte allt är användbart (eller ja, går att använda men det är för segt).
Tänk om kortet hade 0.5GB minne som gick i 220GB/s och 3.5GB minne som gick i 22GB/s. Hade det varit "äh, har fortfarande 4GB vram" då också eller?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S2:

I och med att det handlar om IC krestar, så finns det inte quick-fix på problemet. Jag gissar att är för för svårt till detta problem med bara drivrutiner, så är det recall som gäller.

Antagligen så kommer det komma ett GTX970 Rev.2 som de har fixat minnesproblemet på...

Ja kretsen är redan slaktad så finns inte så mycket att göra. Intressant att se hur de löser detta problem. För enkelhetens skull så vore det nog smidigast att skrota "4GB"-modellen och ersätta den med en 3,5GB modell som fungerar som den ska och med giltiga specifikationer.

Skrivet av Hagge:

Jag förstår fullkomligt vad det handlar om, och olagligt är det, ja. Men jag tycker fortfarande inte de bra eller roligt på något sätt o skratta åt de. Liksom, gör bättre än dem istället. Vilket de nu gjort men jag kan nog inte förklara mig själv mer, de väl något jag växt upp med. Jag skrattar inte åt andras fel, olyckor vare sig det är med flit eller inte. I mind my own, and that's it.

Du tar åt dig lite väl mycket av vad som skrevs. Läs artikeln igen och se vad som faktiskt kommunicerades.

Skrivet av THB:

Det var miss i kommunaktionen mellan ingenjörerna och pr-delen.
Kortet har fortfarande 4GB VRAM oavsett vad AMD och deras fangirls säger.

Nvidia skall ha en eloge för att de snabbt gick ut och korrigerade uppgifterna samt förklarade varför VISSA kan uppleva problem.

Sh4dy, Aja82 och Elghinnarisa har redan gett bra svar på din högst personliga åsikt.

Permalänk

Hmmm... när släpps AMD Radeon R9 390?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det var miss i kommunaktionen mellan ingenjörerna och pr-delen.
Kortet har fortfarande 4GB VRAM oavsett vad AMD och deras fangirls säger.

Nvidia skall ha en eloge för att de snabbt gick ut och korrigerade uppgifterna samt förklarade varför VISSA kan uppleva problem.

Tja, fast snabbt är det ju inte då kortet lanserades 18 September 2014. Det är ju slutet på Januari 2015 snart.. Det var ju inte heller som om Nvidia gick ut och korrigerade uppgifterna självmant, utan mer att dom svarade efter att ett antal entusiasters felsökning av minneshanteringen uppdagade ett problem.

Att kortet har 4GB GDDR5 på PCB't är väl ett faktum, men dom spikade ju överföringshastigheterna lite fel.. Dom kanske borde ha nämnt något vid en sådan här ful-lösning på ett high end kort? (Det är inte som om det är FÖRSTA gången dom sitter och jävlas med hur minnena fungerar, men de brukar lämna toppsegmentet ifred).

Det finns inte en chans att Nvidia's ingenjörer "glömde" hur Maxwell och GTX 970 fungerar, och inte kunde förmedla detta på mer än 4 månader till någon på företaget. Att dom hade en miss mellan ingenjörerna och PR-delen känns väldigt långsökt, och lite som om du (no offence) famlar efter höstrån. Du kanske sitter på någon insiderinformation om det här dock? Alltså exakt vad som hände då Nvidia spikade specifikationerna för GTX 970?

Summa summarum: Vad vet du, och från VEM exakt, och vad var det som felade då specifikationerna för GTX 970 sattes felaktigt?

Permalänk
Medlem

Rätt kul pik från AMD. Tycker folk ska ta det för vad det är och bli inte sura.
Nvidia hade ju lätt kunnat kontra och säga något om global uppvärmning och kärnkraftverk som får jobba övertid om dom känner för det.

Sen är det också rätt kul (för att inte säga lätt) att leta Nvidia-fanboys i denna tråden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Även när de behandlar sina kunder som dumma små barn. Gött mos!

Ja, världen vore bra mycket tristare om vi inte hade haft plats för guldkorn som tex S2, Fluff3, Orici m.fl.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

nVidia kanske får näsbränna av detta, men av AMD's R9-kort får man näsbränna av GPU-hettan.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Det var miss i kommunaktionen mellan ingenjörerna och pr-delen.
Kortet har fortfarande 4GB VRAM oavsett vad AMD och deras fangirls säger.

Nvidia skall ha en eloge för att de snabbt gick ut och korrigerade uppgifterna samt förklarade varför VISSA kan uppleva problem.

Ja Nvidia skall ha en eloge för att de lurat sina kunder under ett halvårs tid och erkänt detta först när det bevisats av oberoende källor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

AMD kanske borde lägga lite tid på att fixa deras höga strömförbrukning, temperaturer och ljudnivå istället för att sitta och tramsa på Twitter. Bara en tanke...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sensuella Sven:

AMD kanske borde lägga lite tid på att fixa deras höga strömförbrukning, temperaturer och ljudnivå istället för att sitta och tramsa på Twitter. Bara en tanke...

Ljudnivå och temperatur är redan fixat via en rad bra kylare.
Deras kort drar fortfarande ca 100W mer i load, kanske har med deras högre bandbredd att göra, 320GB/s vs 192GB/s.
I Idle tar inte AMD mer effekt än Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

AMD kanske borde lägga lite tid på att fixa deras höga strömförbrukning, temperaturer och ljudnivå istället för att sitta och tramsa på Twitter. Bara en tanke...

Fast hur lång tid tar ett sådant här inlägg att skriva kontra tid det tar att utveckla?

Bara en annan tanke..

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Verkar vara en hel drös som är irriterade på att AMD states the obvious!
Visserligen får de glänsa lite med gamla motståndaren till gröna lagets 800-serie eftersom de inte släppt något ännu för att kontra 900-serien.
Kan inte annat än hålla med att för mig är 4GB just 4GB -inte 3,7GB, 3,3GB eller något däremellan.
För ärligt talat har väl aldrig någon köpt ett singleGPU-kort med 4GB minne med utgångstänket att det är 3,5GB --eller?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Visst nvidia har fuckat upp rejält. Men prestanda siffrorna har ju varit de samma sen dag ett oavsett on nvidia ljugit om hårdvaran så är ju prestandan den samma. Om man nu sitter på en 4K-skärm och tänkte köpa ett nytt kort så har det ju varit uppenbart att 970 funkat riktigt dåligt. Att det nu framkommit varför ändrar ju inte att det varit dåligt köp i från början oavsett vad nvidia har sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

AMD kanske borde lägga lite tid på att fixa deras höga strömförbrukning, temperaturer och ljudnivå istället för att sitta och tramsa på Twitter. Bara en tanke...

Jupp, dom 5 minuterna det tog för den killen att skriva det på twitter har nu lett till att vi får vänta 3 månader extra på 300-serien.

För helvete AMD! ....

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

NVIDIA anger ett medelvärde, d.v.s. GTX970 has en TD på 145w men man har mätt förbrukningen upp till 180W. NVIDIA marketing är äcklig.

Du och alla som gillat detta inlägg borde läsa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_design_power

Sen kan ni fundera på varför TDP-värdet inte är lika med kortets förbrukning.

.
Permalänk

Kul montage

Permalänk
Medlem

Låt oss kasta på 1gb extraDDR2-minne på 290X och sedan marknadsföra det som om att 290X har 5gb minne. Detta verkar ju som en okej metod enligt flera på detta forum. Det är ju bara en liten "miss"

Permalänk
Medlem

Och åtta processorkärnor ska vara... hur många? Nice try, AMD.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Kan vi inte alla gemensamt komma överens om att för all framtid sluta jämföra datorkomponenter med bilar!? Det blir aldrig bra. Aldrig någonsin.

Detta är faktiskt en utmärkt analogi!

Första generationens Dodge Viper klarade tydligen inte att hålla toppfarten på sjätte växeln, och såvitt jag vet så stämde ingen Chrysler för det.