Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Vi ha liksom morpeus köpt våra på NetOnNet och väntar nu med spänning om vad de säger ang RMA.

Köp distanslagen gäller för hela NetOnNet, detta då du faktiskt inte kan se varan.
Dvs du har ALLTID 14 dagar full returrätt oavsett om varan är använd.
OBS: Varan ska vara helt intakt med allt emballage!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Köp distanslagen gäller för hela NetOnNet, detta då du faktiskt inte kan se varan.
Dvs du har ALLTID 14 dagar full returrätt oavsett om varan är använd.
OBS: Varan ska vara helt intakt med allt emballage!

För min del så har jag köpt över disk direkt, embalage är det värre med för det är kastat all världens väg - kortet ska ju användas i datorn och inte i embalaget när man väl köpt det
Avvaktar och ser vart allt detta landar, att det är en tabbe är helt klart men intressant att se hur de skall lösa det hela.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morpeus:

Själv har man tagit kontakt med Netonnets kundservice ang problemet ska invänta svar där ifrån om en rma

Såhär skrev de till mig och fick mailet nyss.

"Tack för ditt mail.

Vi är medvetna om detta ärende, och vi försöker tillsammans med nVidia och tillverkarna komma fram till en lösning för att hantera detta på smidigast sätt.
Vi avvaktar idag tills vi fått besked.

Tyvärr kan vi inte uttrycka oss om någonting, utan som sagt, vi väntar på besked för att kunna lösa problemen.

Önskar dig en fin dag,

Med Vänlig Hälsning / Best Regards"

Permalänk
Medlem

Och vad ska man ta i stället? 980 går på 1500kr dyrare och varför ta kort under med lägre minne?

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte byta bort mitt 970 även om jag blivit lurad. Om jag inte redan hade ett 970 så skulle jag förmodligen ändå köpt ett i dag om jag skulle uppgraderat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Efter detta så lär ju Nvidia förhoppningsvis inte göra samma misstag igen. Detta är ju helt katastrofalt och vilken press från alla återförsäljare Nvidia kommer känna nu när alla jagar dem med ishacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Efter detta så lär ju Nvidia förhoppningsvis inte göra samma misstag igen. Detta är ju helt katastrofalt och vilken press från alla återförsäljare Nvidia kommer känna nu när alla jagar dem med ishacka.

Det enda som kan rädda Nvidia nu är att vi antagligen får byta ut eller pengar i kompensation eller kraftig rabatt vid nästa köp av grafikkort.

Väntar på 500kr tillbaks från Intels kampanj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Det enda som kan rädda Nvidia nu är att vi antagligen får byta ut eller pengar i kompensation eller kraftig rabatt vid nästa köp av grafikkort.

Väntar på 500kr tillbaks från Intels kampanj

En prissänkning och kompensation för att återspegla de sänkta specificationerna hade ju varit ganska ok i mina ögon. Som flera säger så är ju 970 fortfarande det bästa kortet på marknaden run 3000.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Någon här som har sett ett frametime test med GTX 970 i SLI, i 3840x2160 eller 3440x1440?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Hm jag fick mitt kort via RMA av ett 780 kort som gick sönder. Tro inte jag kan lämna de åter till Inet? Fick lägga några kronor i mellan och nu i efterhand med denna infon så hade jag bytt till ett 980 kort........

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Någon här som har sett ett frametime test med GTX 970 i SLI, i 3840x2160 eller 3440x1440?

Inte så höga men iaf högre än 1080p i detta test.

http://www.guru3d.com/news-story/middle-earth-shadow-of-mordo...

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

En prissänkning och kompensation för att återspegla de sänkta specificationerna hade ju varit ganska ok i mina ögon. Som flera säger så är ju 970 fortfarande det bästa kortet på marknaden run 3000.

Och själv fick jag 800kr för gratis montering av vald gragifkort hos inet slopad monteringsavgift så då blev det väldigt prisvärt så jag har inte lust lägga ut 1500-2000k extra för sånt och de flesta kort under har väl bara 3 gb vram?

Permalänk
Medlem

Hur troligt är det att gtx 970 kommer att sjunka i pris pga detta?
börjar bli dags att byta ut mitt hd 4890

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

Hur troligt är det att gtx 970 kommer att sjunka i pris pga detta?
börjar bli dags att byta ut mitt hd 4890

Det lär väl dyka upp lite demo exemplar ute i butikerna eller begagnade här på marknaden snart om inte vissa besinnar sig och inser att dom har ett jävligt bra kort.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det kommer inget gott av att returnera fullt fungerande och dessutom mycket kompetenta grafikkort för vad som i praktiken är en marginell justering av specifikationerna. Först och främst kommer det tvinga tillverkarna att ta höjd för sådana här händelser och pressa upp priserna, men i ett större perspektiv blir det svårt att försvara våra fina konsumentlagar om det blir masshysteri av minsta lilla felsteg. Never go full retard!

Därmed inte sagt att Nvidia inte borde kompensera missnöjda kunder på annat sätt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kanske, som sagt finns det så många olika saker det skulle kunna vara så det är ganska meningslöst att anta något förrän Nvidia säger något officiellt

Fast nVidia hade ju när du skrev det här sagt massor officiellt. De anser inte att det är ett problem, det är "per design" osv.

Skrivet av Therasense:

Är det fastställt till 100% att det endast är GTX 970 som har det här problemet? GTX 980 är inte drabbat på något sätt?

Så vitt jag vet är det bara 970 som har de fysiska förutsättningarna för att kunna bli drabbat. Har folk problem med 980, är det något annat.

Skrivet av _robban:

För min del så har jag köpt över disk direkt, embalage är det värre med för det är kastat all världens väg - kortet ska ju användas i datorn och inte i embalaget när man väl köpt det

Man ska aldrig kasta original emballaget så länge man har garanti & / eller reklamationsrätt. Blir varan skadad när du skickar in den för "felkontroll" blir det ditt fel, eftersom den inte var i original emballage. Originalkartongen kan du däremot slå in i tidningspapper och skicka, det har tillverkaren själv konstruerat, så det SKA uppfylla alla kraven de kan ställa. De bråkar inte om det. Och ska man returnera en vara är det i original förpackning, och är man lite strikt ska den vara i nyskick. Inga uppslitna kartongkanter osv. Snyggt och prydligt.

Skrivet av Tauc:

Hur troligt är det att gtx 970 kommer att sjunka i pris pga detta?
börjar bli dags att byta ut mitt hd 4890

Inte speciellt. Däremot kommer det säkert bli som MarkSix skriver, returnerade kort kommer det kanske finnas en marknad för.

Skrivet av Dimestam:

Det kommer inget gott av att returnera fullt fungerande och dessutom mycket kompetenta grafikkort för vad som i praktiken är en marginell justering av specifikationerna.

Å andra sidan kommer det inget gott av att vika ner sig och låta jättarna köra över en. Det här är en liten skandal, och resultatet av det hela kommer helt bero på hur nVidia väljer att hantera det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tycker i alla fall att nVidia borde dömas till böter. Att ersätta alla missnöjda kunder fullt ut är dock kanske för hårt men någon form av kompensation till alla 970-ägare vore nog på sin palts.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det kommer inget gott av att returnera fullt fungerande och dessutom mycket kompetenta grafikkort för vad som i praktiken är en marginell justering av specifikationerna. Först och främst kommer det tvinga tillverkarna att ta höjd för sådana här händelser och pressa upp priserna, men i ett större perspektiv blir det svårt att försvara våra fina konsumentlagar om det blir masshysteri av minsta lilla felsteg. Never go full retard!

Därmed inte sagt att Nvidia inte borde kompensera missnöjda kunder på annat sätt.

Fast i ärlighetens namn har Nvidia gjort något riktigt uselt här och enda orsaken som jag ser att folk inte slänger korten över återförsäljarna är att det inte finns så många alternativ i klassen just nu. Hade detta rört vanliga RAM-moduler så hade INGEN behållt en 4 GB modul som bara effektivt gav 3,5 GB, den hade retunerats för en fullt fungerande från en annan tillverkare. Eller om det visade sig att ASUS variant av 970 kunde nyttja sina 4 GB, hur många kort skulle då MSI och Gigabyte sälja?

Med detta sagt så skulle jag nog ändå rekommendera folk att köpa kortet OM de inte behöver mer än 3,5 GB, för det är ett riktigt bra 3,5 GB-kort, men hade jag köpt det och valt just detta för att det hade 4 GB VRAM så skulle jag vilja ha ersättning från Nvidia i form av ett kort som har detta, alternativt pengarna tillbaka med någon form av kompensation för problemen som de orsakat genom att ljuga för mig som konsument. Än värre om jag var producent av färdiga datorlösningar (typ Komplett, CDON etc) och skickat ut datorer i drösvis som nu behövde retuneras och omkonfigureras om kunderna önskar ha 4 GB fullt användbart VRAM.

Så, nej, man ska inte gå full retard och säga att det är ett dåligt grafikkort men man ska absolut inte frånsäga sig rätten att kunna lita på varudeklarationer, DET är att gå full retard.

EDIT: Det är inte vi som tvingar tillverkarna att ta höjd för detta, det är Nvidia som ger dem felaktiga specifikationer. Om vi inte sätter hårt mot hårt nu tvingar vi konsumenterna att acceptera lögner från tillverkarna då det "fungerade för Nvidia". (dålig liknelsevarning) Detta är som att säga att försäkringsbolag inte ska betala ut pengar till någon vars hus skadats eftersom det minskar försäkringsbolagets vinst och på sikt höjer premien för fler.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzefix:

Inte så höga men iaf högre än 1080p i detta test.

http://www.guru3d.com/news-story/middle-earth-shadow-of-mordo...

Alltid nått iaf, tack.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det lär väl dyka upp lite demo exemplar ute i butikerna eller begagnade här på marknaden snart om inte vissa besinnar sig och inser att dom har ett jävligt bra kort.

Sitter själv och väntar behöver ett till i min dator

Ps ett MSI GTX970 Gaming 4Gb är ute på Tradera nu på bud jag håller öga på det

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Nu har Webhallen redigerat infon på alla deras Gtx 970

• 56 ROPs
• 1,75MB L2 Cache
• 4GB RAM (3,5GB accessed via 7/8 crossbar ports, 512MB accessed via 1/8 crossbar port)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Videoapan:

Fast i ärlighetens namn har Nvidia gjort något riktigt uselt här och enda orsaken som jag ser att folk inte slänger korten över återförsäljarna är att det inte finns så många alternativ i klassen just nu. Hade detta rört vanliga RAM-moduler så hade INGEN behållt en 4 GB modul som bara effektivt gav 3,5 GB, den hade retunerats för en fullt fungerande från en annan tillverkare. Eller om det visade sig att ASUS variant av 970 kunde nyttja sina 4 GB, hur många kort skulle då MSI och Gigabyte sälja?

Med detta sagt så skulle jag nog ändå rekommendera folk att köpa kortet OM de inte behöver mer än 3,5 GB, för det är ett riktigt bra 3,5 GB-kort, men hade jag köpt det och valt just detta för att det hade 4 GB VRAM så skulle jag vilja ha ersättning från Nvidia i form av ett kort som har detta, alternativt pengarna tillbaka med någon form av kompensation för problemen som de orsakat genom att ljuga för mig som konsument. Än värre om jag var producent av färdiga datorlösningar (typ Komplett, CDON etc) och skickat ut datorer i drösvis som nu behövde retuneras och omkonfigureras om kunderna önskar ha 4 GB fullt användbart VRAM.

Så, nej, man ska inte gå full retard och säga att det är ett dåligt grafikkort men man ska absolut inte frånsäga sig rätten att kunna lita på varudeklarationer, DET är att gå full retard.

EDIT: Det är inte vi som tvingar tillverkarna att ta höjd för detta, det är Nvidia som ger dem felaktiga specifikationer. Om vi inte sätter hårt mot hårt nu tvingar vi konsumenterna att acceptera lögner från tillverkarna då det "fungerade för Nvidia". (dålig liknelsevarning) Detta är som att säga att försäkringsbolag inte ska betala ut pengar till någon vars hus skadats eftersom det minskar försäkringsbolagets vinst och på sikt höjer premien för fler.

Vem svarar du? Det är ingen i den här tråden som hävdar att det inte blivit fel i specifikationerna eller att Nvidia inte borde ta ansvar för det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Vem svarar du? Det är ingen i den här tråden som hävdar att det inte blivit fel i specifikationerna eller att Nvidia inte borde ta ansvar för det.

Han citerade dig, vilket borde vara tydligt.

Ditt inlägg var för det första allmänt överslätande åt nVidias håll.

Din åsikt, där du hävdar att det rentav kunde vara skadligt för konsumenterna om man driver detta vidare, ja att det till och med kunde hota våra konsumentlagar,
den var häpnadsväckande.

Jag tycker Videoapans svar var sakligt, om än nästan onödigt nedtonat.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Vem svarar du? Det är ingen i den här tråden som hävdar att det inte blivit fel i specifikationerna eller att Nvidia inte borde ta ansvar för det.

Jag svarar dig då du som redaktör för en stor publikation i Sverige uppmanar folk att inte nyttja sina rättigheter som konsumenter på grund av att det då kan bli dyrare för de som sålt produkter som är felaktiga.
Sen undrar jag var du drar gränsen för "marginell", här saknas i praktiken 12,5% av det utannonserade minnet i produkten, är det marginellt?

Hur hade detta påverkat er recension av produkten, hade ni med facit i hand fortfarande givit kortet samma betyg? (Fenomenalt kort som fungerar till 87,5% av utlovat, TOPPKLASS)

Låt folk returnera sina 87,5% fungerande kort utan att påskina att de överreagerar om de nu vill skicka tillbaka dem.

Jag tror inte heller att så många kommer skicka tillbaka dessa kort, de flesta blir nog bara glada om de får ett par spel som plåster på såren då dagens spel än så länge inte i någon större utsträckning nyttjar mer än 3,5 GB aktivt (till varje bildruta) vilket innebär att det i dagsläget bara är den sänkta minneshastigheten (87,5% av utlovad) som minskar prestandan enstaka procent.

Slut på rant..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Hjälpsam

Länkar ett test som jag länkade i en annan tråd men det är så pass bra att det förtjänar detta.
Där har man klockat ned ett GTX980 så det går ungefär lika snabbt som ett GTX970 , så länge vram är under 3,5 GiB, (första grafen).

När användningen av vram går över 3.5 GiB tappar 970 våldsamt i fps mot 980 (andra grafen), .
Frametimes för 980 och 970 är fina under 3.5 GiB (tredje grafen).
Över 3,5 GiB går de åt skogen för 970 men inte för 980 (fjärde grafen), klicka på namnen upptill för att se respektive kort.

På Tyska men utfört med tysk grundlighet.
http://www.pcgameshardware.de/Geforce-GTX-970-Grafikkarte-259...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Måste säga att jag får en dålig känsla då chefsredaktören lägger sig i vad han tycker konsumenterna ska göra och det pekar till producentens favör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Har någon kontaktat Inet och försökt skicka tillbaka sitt kort? Funderar på att göra det.

Hej,

Tack för ert mail.

Vi som många andra återförsäljare för dialog med Nvidia till hur de ställer sig till detta och vi inväntar svar.

Jag återkommer till er när vi vet mer.

Ha en fortsatt bra dag.

Med vänliga hälsningar

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av FatherOfThree:

Han citerade dig, vilket borde vara tydligt.

Ditt inlägg var för det första allmänt överslätande åt nVidias håll.

Din åsikt, där du hävdar att det rentav kunde vara skadligt för konsumenterna om man driver detta vidare, ja att det till och med kunde hota våra konsumentlagar,
den var häpnadsväckande.

Jag tycker Videoapans svar var sakligt, om än nästan onödigt nedtonat.

Skrivet av Videoapan:

Jag svarar dig då du som redaktör för en stor publikation i Sverige uppmanar folk att inte nyttja sina rättigheter som konsumenter på grund av att det då kan bli dyrare för de som sålt produkter som är felaktiga.
Sen undrar jag var du drar gränsen för "marginell", här saknas i praktiken 12,5% av det utannonserade minnet i produkten, är det marginellt?

Hur hade detta påverkat er recension av produkten, hade ni med facit i hand fortfarande givit kortet samma betyg? (Fenomenalt kort som fungerar till 87,5% av utlovat, TOPPKLASS)

Låt folk returnera sina 87,5% fungerande kort utan att påskina att de överreagerar om de nu vill skicka tillbaka dem.

Jag tror inte heller att så många kommer skicka tillbaka dessa kort, de flesta blir nog bara glada om de får ett par spel som plåster på såren då dagens spel än så länge inte i någon större utsträckning nyttjar mer än 3,5 GB aktivt (till varje bildruta) vilket innebär att det i dagsläget bara är den sänkta minneshastigheten (87,5% av utlovad) som minskar prestandan enstaka procent.

Slut på rant..

Såklart ska den som är missnöjd begära kompensation och det går troligtvis även att åberopa konsumentköplagen för att returnera kortet och få pengarna tillbaka. Däremot finns det ingen rim och reson i att skicka tillbaka fullt fungerande grafikkort enbart på grund av vad som nu framkommit om det segmenterade minnet. Att vissa tycker det är kul att hetsa i kommentarsfälten och måla upp problemet som större än det faktiskt är bryr jag mig inte om.

Oavsett vad man tycker i frågan är diskussionen ganska ointressant. Det spännande just nu är att hitta några vettiga scenarier där de sista ~0,5 GB påverkar prestandan i någon större utsträckning.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vem på AMD nystade upp det här?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nVidia hade ju när du skrev det här sagt massor officiellt. De anser inte att det är ett problem, det är "per design" osv.

Det var en del snack om att det inte var officiellt därför sa jag det