Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Var väldigt noggrann med att poängtera riskerna med det du tipsar om! Eloxering är långt ifrån ofarligt och skapar en del farliga gaser. INGET man vill göra hemma i köket eller ännu mindre tipsa någon man inte känner, om. Det är faktiskt ganska vårdslöst imo då du kan bli skyldig till OP eller hans vänners - död / alt förlust av ägodelar/hem / hälsa.

Ibland undrar jag vad det är med det här forumet. Så fort någon tar upp något som är farligare än ett alfapetparti tar det hus i helvete. Man kan få intrycket att forumets klientel består av stämningsrädda amerikanska småföretagare eller nåt.

Det är större risk att bli överkörd om man går över gatan i innerstan eller bryter nacken av sig på skridskobanan än att bli allvarligt skadad när man håller på med anodisering, om man bara vidtar de grundläggande säkerhetsåtgärderna vid arbete med starka protolyter. Ordentligt utsug (läs: köksfläkt), siv-regeln, skyddsglasögon/handskar, och kläder man inte är rädd om, så är man hemma. Och i realiteten är det egentligen bara ögonen som kan ta riktig skada så snabbt att man inte hinner reagera i tid.

Vem som helst som gått naturvetenskapligt program innan 2000-talet - fått intrycket att man inte får beträda en kemisal utan astronautdräkt sedan dess - och inte sov på kemiilabbarna har tillräcklig koll för att anodisera saker hemma.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ibland undrar jag vad det är med det här forumet. Så fort någon tar upp något som är farligare än ett alfapetparti tar det hus i helvete. Man kan få intrycket att forumets klientel består av stämningsrädda amerikanska småföretagare eller nåt.

Det är större risk att bli överkörd om man går över gatan i innerstan eller bryter nacken av sig på skridskobanan än att bli allvarligt skadad när man håller på med anodisering, om man bara vidtar de grundläggande säkerhetsåtgärderna vid arbete med starka protolyter. Ordentligt utsug (läs: köksfläkt), siv-regeln, skyddsglasögon/handskar, och kläder man inte är rädd om, så är man hemma. Och i realiteten är det egentligen bara ögonen som kan ta riktig skada så snabbt att man inte hinner reagera i tid.

Vem som helst som gått naturvetenskapligt program innan 2000-talet - fått intrycket att man inte får beträda en kemisal utan astronautdräkt sedan dess - och inte sov på kemiilabbarna har tillräcklig koll för att anodisera saker hemma.

Saken är den att du helt struntade att ta upp dessa regler eller försiktighetåtgärder när du berättade hur enkelt det var och att vem som helst skulle kunna göra det.
Jag tar kemi på stort allvar då jag vet hur lätt det är att göra fel eller råka spilla ut något etc etc. Jag vet också hur farliga många av biprodukterna kan vara från vanliga labbar kan vara.

Det handlar inte om att jag är en "stämningsrädd amerikansk småföretagare", utan att jag tycker att det är vårdslöst att säga till en person att göra en det ena och en det andra helt utan att informera om hur farligt det kan vara och faktiskt underspela riskerna.

Kör du för fort genom städer också bara för att det är större risk att dö på en byggarbetsplats än att bli påkörd?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Saken är den att du helt struntade att ta upp dessa regler eller försiktighetåtgärder när du berättade hur enkelt det var och att vem som helst skulle kunna göra det.
Jag tar kemi på stort allvar då jag vet hur lätt det är att göra fel eller råka spilla ut något etc etc. Jag vet också hur farliga många av biprodukterna kan vara från vanliga labbar kan vara.

Det handlar inte om att jag är en "stämningsrädd amerikansk småföretagare", utan att jag tycker att det är vårdslöst att säga till en person att göra en det ena och en det andra helt utan att informera om hur farligt det kan vara och faktiskt underspela riskerna.

Kör du för fort genom städer också bara för att det är större risk att dö på en byggarbetsplats än att bli påkörd?

Vad jag ville komma fram till är att folk gör en jäkla massa vardagliga saker som är sammankopplade med risker utan att någon blir hysterisk, men så fort något ligger utanför ramarna så ska armskydden, benskydden, hjälmen, flytvästen och gasmasken helst på innan saken ens diskuteras.

Jag har också bra koll på praktisk kemi, och tycker riskerna tenderar att överdrivas in absurdum. Folk tycks likställa kemi med svart magi eller något. Vad det gäller protolyter behöver det inte vara svårare än att skydda ögon och händer, ha kontroll på eventuellt spill, och komma ihåg sivregeln. Ventilation är trivsamt också. Inga konstigheter för en noggrant lagd person.

Föregående stycken bortsedda, hade jag beskrivit hela processen hade jag också tagit upp lämpliga skyddsåtgärder. Här handlade det dock bara om att nämna att möjligheten finns, och att det är relativt enkelt att göra i hemmamiljö. Att i princip skriva av MSDS för varenda inblandad kemikalie eller något sådant vore aningens out of scope på det stadiet.

Fattar i övrigt inte vad du är ute efter med din slutfråga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om jag nu skulle välja att måla plattorna på heatsinken, är detta en färg som kan fungera?

Permalänk
Medlem

Har du förresten provat att bara lyfta av plattorna? På den här bilden ser det nästan ut som om de bara sitter klistrade ovanpå kylarna:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Har du förresten provat att bara lyfta av plattorna? På den här bilden ser det nästan ut som om de bara sitter klistrade ovanpå kylarna:
www.gigabyte.com/fileupload/product/2/4518/8005_big.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, faktiskt. Eller kanske till och med ännu bättre, att det är frågan om någon sorts clips.

TS, tänk bara på att passa eventuella vassa hörn och kanter om du försöker plocka loss det där, synd att skada den underliggande flänsens ytfinish. Det kan vara lätt hänt när det är aluminium.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Har du förresten provat att bara lyfta av plattorna? På den här bilden ser det nästan ut som om de bara sitter klistrade ovanpå kylarna:
www.gigabyte.com/fileupload/product/2/4518/8005_big.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade också iden att man kunde lyfta av plattorna och jag försökte lite men ville inte ta i för att jag var rädd att något skulle gå sönder. Sen vet jag inte heller hur kylningsförmågan påverkas om man tar bort plattorna.

Skrivet av kaput:

Ja, faktiskt. Eller kanske till och med ännu bättre, att det är frågan om någon sorts clips.

TS, tänk bara på att passa eventuella vassa hörn och kanter om du försöker plocka loss det där, synd att skada den underliggande flänsens ytfinish. Det kan vara lätt hänt när det är aluminium.

Men hur mycket vågar man ta i? Jag är mest rädd att jag ska förstöra något :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Jag hade också iden att man kunde lyfta av plattorna och jag försökte lite men ville inte ta i för att jag var rädd att något skulle gå sönder. Sen vet jag inte heller hur kylningsförmågan påverkas om man tar bort plattorna.

Men hur mycket vågar man ta i? Jag är mest rädd att jag ska förstöra något :/

Givetvis är det ingen höjdare att gå loss på det med huggmejsel och hammare, men kan du kila in någonting mellan fläns och platta (välj något hyfsat mjukt som inte skadar ytfinishen på flänsen) och bända/vrida lite lätt så ska det vara rätt chill. Måste dock reservera mig för att det ju är helt omöjligt för mig att veta vad du menar med att "ta i", och att med ord berätta för dig hur mycket jag hade vågat ta i.

Kan du se om plattorna är limmade eller ej?

Kylförmågan kommer om något påverkas i positiv riktning.

Har du möjlighet att ta lite högupplösta foton i bra belysning på de där detaljerna från lite olika håll och kanter, så kanske man kan bilda sig en lite bättre uppfattning om hur det ser ut och sitter fast?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Givetvis är det ingen höjdare att gå loss på det med huggmejsel och hammare, men kan du kila in någonting mellan fläns och platta (välj något hyfsat mjukt som inte skadar ytfinishen på flänsen) och bända/vrida lite lätt så ska det vara rätt chill. Måste dock reservera mig för att det ju är helt omöjligt för mig att veta vad du menar med att "ta i", och att med ord berätta för dig hur mycket jag hade vågat ta i.

Kan du se om plattorna är limmade eller ej?

Kylförmågan kommer om något påverkas i positiv riktning.

Har du möjlighet att ta lite högupplösta foton i bra belysning på de där detaljerna från lite olika håll och kanter, så kanske man kan bilda sig en lite bättre uppfattning om hur det ser ut och sitter fast?

Jag kan försöka och bända lite. Moderkortet sitter i ett ganska trångt chassi så det är ganska svårt att komma in till dom, då måste jag börja plocka isär min dator för att kunna se om de är limmade eller ej.

Eftersom det är så trångt har jag väldigt svårt att få in min telefon där och ta bilder :/ Jag kan dock försöka när jag kommer hem.

Detta är tyvärr det bästa jag kan göra när det kommer till bilder utan att plocka isär datorn.

Permalänk
Entusiast

På en del moderkorts kylare har jag själv plockat bort tunna plattor som sitter klistrade (Ja! klistrade) med dubbehäftande tejp (Ja.. dubbehäftande tejp).
Efter borttagning av plattorna så är själva kylflänsarna blottade, och jag har märkt av en förbättrad kylning efteråt.

Plattorna/plåtarna ifråga, var bara påklistrade i dekorativt syfte, då de hade tillverkarens logotyp samt moderkortets egna logotyp instansat.

OBSERVERA: Detta är INTE fallet för alla moderkort. I en del fall är plattan fastlödd eller nitad, och är betydligt svårare att ta bort.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

På en del moderkorts kylare har jag själv plockat bort tunna plattor som sitter klistrade (Ja! klistrade) med dubbehäftande tejp (Ja.. dubbehäftande tejp).
Efter borttagning av plattorna så är själva kylflänsarna blottade, och jag har märkt av en förbättrad kylning efteråt.

Plattorna/plåtarna ifråga, var bara påklistrade i dekorativt syfte, då de hade tillverkarens logotyp samt moderkortets egna logotyp instansat.

OBSERVERA: Detta är INTE fallet för alla moderkort. I en del fall är plattan fastlödd eller nitad, och är betydligt svårare att ta bort.

Hej!

Tack för svaret, det visade sig faktiskt vara så att plattorna satt fast klistrade med någon slags tejp. Så jag helt enkelt bara drog av plattorna. Och temperaturen har inte påverkats negativt

Skickades från m.sweclockers.com