Xperia sprack utan anledning

Permalänk
Medlem

Xperia sprack utan anledning

Hej alla swecare! 
Jag köpte för ett tag sedan min brors Xperia Z, och gick ifrån min iphone 4s. Det ska tilläggas att både jag och min bror är väldigt rädda om våra telefoner, min Iphone hade inte ett enda märke (!) efter 3 års användning. 
Första dagen med min nya telefon skulle jag såklart testa att filma under vatten, sagt och gjort... Telefonen tog in vatten och gick sönder. Sony kom fram till att det berodde på att baksidan släppt på grund av överhettning, det var telefon 1. Telefon 2 fick jag hemskickad och stoppade den så fort jag startat den i vatten (kranvatten, ca 10cm djup) för att försäkra mig om att inte samma problem skulle uppstå. Telefonen stendog, Sony skyllde på att baksidan inte satt fast ordenligt efter en reparation. 

Telefon 3 kom, och höll vattnet ute! han ha telefonen i en vecka eller  något, sedan halkade jag och  tappade den. Telefonen fick 2 märken, men ABSOLUT inget som påverkade dess funktion. Detta kan både kompisar och familj intyga på. 

Sedan för en vecka sedan eller något mer sprack skärmen. Jag är helt säker på att telefonen inte utsattes för något som helst våldsamt, gick bara utanför dörren (temperaturen var 0 grader) och 200m senare var skärmen näst intill obrukbar. Funderat ut nu i efterhand att telefonen kan ha varit varm, då jag kollade videor, men detta var inget jag reagerade på vid tillfället.

För er som inte tror mig (jag skulle varit en av dem om jag läst detta) så googla själva på Xperia Z self cracking screen eller något.

Sprickan sträckte sig från toppen av telefonen hela vägen ner för att slutligen gå ut i sidan. Sprickan (som bara är en) utgår inte ifrån de märken som blev efter att jag tappade telefonen. 

Ringde sony och pratade länge med supporten innan de avslöjade att de inte kunde göra något annat än att be mig skicka in den. Sagt och gjort, skickade in den.
Nu ska sony ha 2300kr för att byta skärmen. Telefonen har garanti kvar, och jag är osugen på att betala så mycket för att få tillbaka telefonen. Bevisligen är ju dessutom inte vattentätheten något att räkna med efter att de har varit på och pillat på telefonen. 

Jag är trött på iphone, men den höll i 3 år. Jag har nu förbrukat 3 Xperia Z på 3 månader, utan att göra något som den inte är designad för. 

Vad skulle ni ha gjort? 

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Min Z1 läckte också in vatten pga att bakstycket inte höll tätt.
Lämnade inte in den för jag trodde att det var lönlöst. (ångrar mig när jag läser hur lätt det gick för dig)
Min nuvarande Z3 compact har skärmen släppt på, har inte fått vatten i den än iaf så den ska lämnas in

OT.
Du frågar "Vad skulle ni ha gjort?"
Ang vad då menar du?

Är du missnöjd med luren så byt till något annat.
Tror inte det är lönt att försöka kräva lagning på garantin om där är tydliga fallskador.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Sötast

Baksidan på min N4 självdödade sig också i fickan när jag gick ut i "kallt" väder, inget vidare... verkar kunna hända hipp som happ.

Kan ju varit så att smällen den tog satte tryck på glaset och sedan spruckit.

Inte mycket man kan kan göra egentligen, man ska ju inte behöva vara rädd för att grejer ska självdö när man ska köpa nytt direkt...

Permalänk
Medlem

jag hade betalat 2300 om jag ville ha den fixad, men jag hade helt enkelt sparat ihop till en Z3 compact eller Z2 då dom presterar väldigt bra

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkesk8:

jag hade betalat 2300 om jag ville ha den fixad, men jag hade helt enkelt sparat ihop till en Z3 compact eller Z2 då dom presterar väldigt bra

Att lägga mer pengar är inte tänkbart, är fattig student :/
Ska ringa imorgon och se vad som kan göras, riktigt surt att behöva lägga pengar på nått som inte är mitt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Försök påvisa att det är ett känt fel och många på nätet pratar om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najsisen:

Hej alla swecare! 
Jag köpte för ett tag sedan min brors Xperia Z, och gick ifrån min iphone 4s. Det ska tilläggas att både jag och min bror är väldigt rädda om våra telefoner, min Iphone hade inte ett enda märke (!) efter 3 års användning. 
Första dagen med min nya telefon skulle jag såklart testa att filma under vatten, sagt och gjort... Telefonen tog in vatten och gick sönder. Sony kom fram till att det berodde på att baksidan släppt på grund av överhettning, det var telefon 1. Telefon 2 fick jag hemskickad och stoppade den så fort jag startat den i vatten (kranvatten, ca 10cm djup) för att försäkra mig om att inte samma problem skulle uppstå. Telefonen stendog, Sony skyllde på att baksidan inte satt fast ordenligt efter en reparation. 

Telefon 3 kom, och höll vattnet ute! han ha telefonen i en vecka eller  något, sedan halkade jag och  tappade den. Telefonen fick 2 märken, men ABSOLUT inget som påverkade dess funktion. Detta kan både kompisar och familj intyga på. 

Sedan för en vecka sedan eller något mer sprack skärmen. Jag är helt säker på att telefonen inte utsattes för något som helst våldsamt, gick bara utanför dörren (temperaturen var 0 grader) och 200m senare var skärmen näst intill obrukbar. Funderat ut nu i efterhand att telefonen kan ha varit varm, då jag kollade videor, men detta var inget jag reagerade på vid tillfället.

För er som inte tror mig (jag skulle varit en av dem om jag läst detta) så googla själva på Xperia Z self cracking screen eller något.

Sprickan sträckte sig från toppen av telefonen hela vägen ner för att slutligen gå ut i sidan. Sprickan (som bara är en) utgår inte ifrån de märken som blev efter att jag tappade telefonen. 

Ringde sony och pratade länge med supporten innan de avslöjade att de inte kunde göra något annat än att be mig skicka in den. Sagt och gjort, skickade in den.
Nu ska sony ha 2300kr för att byta skärmen. Telefonen har garanti kvar, och jag är osugen på att betala så mycket för att få tillbaka telefonen. Bevisligen är ju dessutom inte vattentätheten något att räkna med efter att de har varit på och pillat på telefonen. 

Jag är trött på iphone, men den höll i 3 år. Jag har nu förbrukat 3 Xperia Z på 3 månader, utan att göra något som den inte är designad för. 

Vad skulle ni ha gjort? 

Skickades från m.sweclockers.com

Du tappade den?En vecka senare spricker skärmen?Helt logiskt, det blev väl spänningar i mobilens chassi när du tappade den?Inget konstigt med det alls tycker jag.Du hade bara otur att den inte höll längre efter fallet.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Finns massa trådar på XDA om Xperia telefoner där glaset spricker av sig själv.

Tänkte testa en Z3C men efter så många personer klagat så nej tack.

Permalänk
Medlem

hur vet du att inget hände? behöver inte vara synligt fel för att den ska gå sönder. Kan som sagt vara spänningar i glaset vilket är rätt vanligt. Vad jag skulle gissa på var att temperaturskillnaden gjorde att den tillslut sprack.

Är nog rätt meningslöst att bråka om detta så köp en ny telefon eller betala för att få den lagad. den _skall_ vara vattentät efter reparationen också.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Om du är lite händig finns det skärmar att köpa på ebay för en femhundring samt guides på youtube som visar hur man gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najsisen:

Att lägga mer pengar är inte tänkbart, är fattig student :/
Ska ringa imorgon och se vad som kan göras, riktigt surt att behöva lägga pengar på nått som inte är mitt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

men du tappade telefonen, bara att bita i det sura äpplet.

Permalänk
Medlem

Man ska nog ta alla historier om självsprickande skärmar med en grävskopa salt. Allt man läser på internet är inte sant.

Permalänk

Sony har tagit tillbaka påståenden om att deras tidigare Z modeller är vattentäta (z och z1) utan bara klarar av vatten stänk, tyvärr ingen uppgift jag hittar någonstans förutom att z1 inte marknadsförs som vattentät på vissa sidor.
Men min z1 klarar alla fall halvmeter vattendjup (av misstag)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Laga skärmen för 2300 eller helt ny telefon för 2500.

https://oneplus.net/se

Permalänk
Medlem

Polaren telefon (Z2 tror jag den heter?) hände samma grej med.

Låg på skrivbordet under natten, och sen på morgonen hade glaset spruckit. 1 vecka gammal, aldrig tappad... Helt obrukbar, och sony vägrade reparera.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

Sjukt att den inte tål att tappas ens en gång.

Nokia/microsoft är bättre på dedär. Har sett filmer där de wackar en 920 med basebollträ på en asfalterad parkering utan att skärmen spruckit (dock startade inte telefonen efter behandlingen)

Min egen 920 har fått smaka gata flertalet gånger men skärmen är oskadd förutom lite repor från att inte alltid ha legat ensam i fickan.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jag jobbade med att reparera mobiler innan smartphone-eran och det är fullt möjligt att spänningarna suttit i telefonen redan från början om skärmen spricker efter ett tag eller efter ett litet fall.

Spänningar i kretskortet gjorde ju för sjutton att vi fick in drösvis gamla Nokia 3310 (ja, den super-tåliga mobilen som folk är så nostalgiska över hållbarheten hos) som hade fått mottagningsproblem eftersom kortens spänning gjorde att antenn-kretsen släppte i lödningarna i ena hörnet efter ett par veckor eller månaders normal användning. Jag vet inte hur många vi fick löda om, men det var ett par st varje dag.

Så jag skulle nog också försökt påpeka att flera personer har råkat ut för det som fenomen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Sjukt att den inte tål att tappas ens en gång.

Nokia/microsoft är bättre på dedär. Har sett filmer där de wackar en 920 med basebollträ på en asfalterad parkering utan att skärmen spruckit (dock startade inte telefonen efter behandlingen)

Min egen 920 har fått smaka gata flertalet gånger men skärmen är oskadd förutom lite repor från att inte alltid ha legat ensam i fickan.

Så jävla hållbar var inte min. Så såg skärmen ut efter att ha ramlat på växelspaken i bilen (satt dåligt i mobiltelefon hållaren tydligen )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

http://forumbilder.se/EA54K/20141011-142238-android.jpg

Så jävla hållbar var inte min. Så såg skärmen ut efter att ha ramlat på växelspaken i bilen (satt dåligt i mobiltelefon hållaren tydligen )

Sjukt! har du ingen knopp på växelspaken eller:P?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Sjukt! har du ingen knopp på växelspaken eller:P?

Jo det sitter standardknoppen där. Men antagligen hade jag riktigt otur med hur den landade eller något... Men skärmar är knepiga de håller ibland skitbra för att sedan explodera när ett löv landar på den. Var bättre förr när det var plastskärmar dock blev de repiga istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam

Ang spontansprickande telefoner. Har inte pluggat om just Z1 etc om detta men ett ganska enkelt fenomen det kan bero på är svullet batteri.

De LiPo batteriers om är i mobiler idag är rätt ostabila saker, kläm och stötskador kan få dem att svälla men även felaktiga eller defekta laddare. Om man laddar ett LiPo för snabbt, dvs med för många ampere (även om det är rätt spänning) så sliter det på batteriet. Normalt bör man ladda LiPo med 1C, det vill säga ladda med samma styrka som sin kapacitet. Det innebär att om du har ett 1000mAh batteri så är det oftast olämpligt att ladda mer med än 1A. Att ladda 1000mAh på 1A så går man från helt tom till full på 1h.

Bra LiPo's kan laddas snabbare än så, upp till 5C dvs från tom till full på 12min. Detta sliter på batteriet, varje gång man laddar upp eller laddar ur ett LiPo för snabbt är det risk att det bildas gaser som får batteriet att svälla och därmed telefoner att spricka.

Batteriers förmåga att laddas upp och ur snabbt degraderar även med tiden. Helst skall LiPo's laddas med mellan 0,5C och 1C dvs från tom till full på 1-2 timmar för att må bra. Vidare skall batterierna helst inte hållas fulladdade eller urladdade för länge, de mår som bäst halvladdade för maximal livslängd.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Sony har tagit tillbaka påståenden om att deras tidigare Z modeller är vattentäta (z och z1) utan bara klarar av vatten stänk, tyvärr ingen uppgift jag hittar någonstans förutom att z1 inte marknadsförs som vattentät på vissa sidor.
Men min z1 klarar alla fall halvmeter vattendjup (av misstag)

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är helt felaktigt. Z1 är och säljs fortfarande som "vattentät", se t.ex. http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-z1/ och http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-z1/featur.... Mer specifik så är den IP55/58 klassad.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Det där är helt felaktigt. Z1 är och säljs fortfarande som "vattentät", se t.ex. http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-z1/ och http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-z1/featur.... Mer specifik så är den IP55/58 klassad.

Jo där gör dom det.

Jag läste på facebook i sony gruppen deras reklam för Z2 "den första riktigt vattentäta mobilen bla bla" troligen det där bla bla som var nyheten.

Men jag vet att min Z1 är vattentät, i början när jag skulle testa det i badkaret så stängdes skärmen ner och kameran blev "kamera otillgänglig" hela tiden, sen någon uppdatering senare så fick man någon app som gjorde att tryckskärmen stängdes av under vatten men kameran fungerade alla fall.. Men visa inte upptäckten på facebook med facetime eller vad den funktionen heter som streamar upp i realtid.. tänkte inte värst mycket på det, men det var några som såg min pung live.. stupid stupid..

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB