Varför fungerar mitt bankid endast på en site?

Permalänk
Medlem

Varför fungerar mitt bankid endast på en site?

Varför fungerar inte mitt bankid längre, fungerar endst på en site?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ont: T.S kontakta banken så får du möjligtvis bättre hjälp. kan vara flera olika orsaker.

§1.6
Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Det finns nya säkerhetsprogram till Bank-ID. Antar att en av sajterna du ansluter till inte är lika nogräknade som de andra, som kräver den senaste versionen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad och rensad*

Flyttat tråden till Microsoft Windows (du kan PM:a ifall det är fel forumdel). Passade även på att radera inlägg enligt §1.6 & §5.
Vänligen uppdatera trådstarten med relevant information (plattform, webbläsare, bank osv.).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Lite off-topic men verkligen surt att de inte stödjer linux. Stödjer de redan OSX, ett unix baserat system, borde det väl inte vara en så svår uppgift att porta till linux, ett annat unix baserat system eller? Är verkligen ingen linux expert då min nuvarande burk vägrat köra linux har jag inte fått nöjet att använda det till fullo. Har endast installerat det åt andra och hållit det i drift.

Även om det är en liten användarbas så är det fortfarande så att det är även bra för PR:n att erbjuda fullt stöd för alla plattformar så att kunder vet att alla potentiella kunder med datorer som är yngre än 20 år har åtkomst till deras tjänst. Det värsta är att deras applikation inte ens hade varit så svår att porta, några algoritmer och ett ytterst simpelt gränssnitt. De har redan kommunikations koden för enheten gjord och jag antar att inga förändringar har hänt på kommunikations nivån.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Lite off-topic men verkligen surt att de inte stödjer linux. Stödjer de redan OSX, ett unix baserat system, borde det väl inte vara en så svår uppgift att porta till linux, ett annat unix baserat system eller? Är verkligen ingen linux expert då min nuvarande burk vägrat köra linux har jag inte fått nöjet att använda det till fullo. Har endast installerat det åt andra och hållit det i drift.

Linux är inte Unix, däremot är det Unixliknande precis som tex BSD och GNU/Hurd. Beroende på hur det är byggt kan det vara allt ifrån hyfsat enkelt till skitsvårt att porta till Linux-stöd.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Har du bara bankid så fungerar det bara på den banken du tecknade det med. Mobilt bankid har du i telefonen och är kompatibelt med alla os och alla banker som heter duga.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Har du bara bankid så fungerar det bara på den banken du tecknade det med. Mobilt bankid har du i telefonen och är kompatibelt med alla os och alla banker som heter duga.

Stämmer inte! Kör med Bank ID från Nordea och det funkar med Skattemyndigheten, GE Money Bank, SBAB, Marginalen Bank, Transportstyrelsen, Bluestep, Hoist, Collector mm. mm. mm.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Mobilt bankid is the shit.

Permalänk
Medlem

Har märkt att en del sidor har problem med BankID via Internet Explorer, CSN är ett exempel där det inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Stämmer inte! Kör med Bank ID från Nordea och det funkar med Skattemyndigheten, GE Money Bank, SBAB, Marginalen Bank, Transportstyrelsen, Bluestep, Hoist, Collector mm. mm. mm.

Då har du förmodligen tecknat ett mobilt bankid med dom. Annars skulle det bara fungera på den bank du tecknade det med. Bara för att det är mobilt behöver det inte vara i telefonen. Var lite slarvig förut i mitt förra inlägg, ett mobilt bankid kan tas med till olika plattformar, det kan inte ett vanligt bankid. Det mobila bankid jag har fungerar både i datorn, telefonen och surfplattan jag har.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Då har du förmodligen tecknat ett mobilt bankid med dom. Annars skulle det bara fungera på den bank du tecknade det med. Bara för att det är mobilt behöver det inte vara i telefonen. Var lite slarvig förut i mitt förra inlägg, ett mobilt bankid kan tas med till olika plattformar, det kan inte ett vanligt bankid. Det mobila bankid jag har fungerar både i datorn, telefonen och surfplattan jag har.

Jag har helt vanligt BankID via Handelsbanken och det fungerar på precis alla ställen som vill ha BankID för verifiering, så du har fortfarande fel eller så pratar vi om olika saker.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Då har du förmodligen tecknat ett mobilt bankid med dom. Annars skulle det bara fungera på den bank du tecknade det med. Bara för att det är mobilt behöver det inte vara i telefonen. Var lite slarvig förut i mitt förra inlägg, ett mobilt bankid kan tas med till olika plattformar, det kan inte ett vanligt bankid. Det mobila bankid jag har fungerar både i datorn, telefonen och surfplattan jag har.

Vet inte hur din bank har det men jag kan teckna 2 olika bankID. BankID på fil och mobilt bankID. Bägge fungerar på alla sidor som erbjuder inloggning med bankID.

Det är ju det som är meningen med bankID. bankID fungerar på alla ställen oavsett om det är mobilt eller på fil.

Fungerar det endast på banken så är det ju inte bankID. Utan då är det någon inloggningslösning som just den banken valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Linux är inte Unix, däremot är det Unixliknande precis som tex BSD och GNU/Hurd. Beroende på hur det är byggt kan det vara allt ifrån hyfsat enkelt till skitsvårt att porta till Linux-stöd.

Jag vet att det inte är unix. Var kanske fel ordval när jag sa baserat då jag vet att det egentligen bara har hämtat en massor inspiration. Lämnar däremot området om portnings svårigheter öppet då jag aldrig har behövt porta något till det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Bankid finns i olika varianter, mobilt bankid, bankid på kort samt bankid på fil. Finns även nordeas e-id antingen på fil eller kort.

Olika sajter kan välja vilka bankidn som de tillåter, de kan välja att enbart tillåta från en viss bank, enbart bankid på kort mm samt att bara vissa kortläsare för bankid på kort ska vara giltiga.

Så det funkar inte överallt med automatik utan det bestäms av den enskilda sajten.

Mer info finns på
http://www.bankid.com/rp/info/

Bankid har precis ändrat hur deras system fungerar där det nu är mycket enklare för sajtägarna då alla sorters bankidn hanteras väldigt lika, de har även skrotat webbläsarpluginen vilket är ett stort plus. Dock har de slutat stödja linux vilket är ett stort minus, dock finns ju möjligheten att använda mobilt bankid istället vilket fungerar på många fler sajter nu efter att de ändrat system.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.