Permalänk
Avstängd

Returnera GTX 970?

Hej.

Hur ställer ni er om man vill returnera sina gtx 970 kort?
Jag hade nämligen en tanke på att köra 1440p minst till våren med mina kort.
Och med det aktuella problemet blir det svårt, då vissa spel redan vid 1080p använder över 3.4gb
Är ju inte erat fel såklart. Allt ligger på nvidia. Tänkte om ni hört något om detta.

(skulle aldrig bytt ner mig från 980 SLI -> 970 SLI)

Mvh

Permalänk
Medlem

Inet vill inte ta emot några GTX 970 kort just nu, även om felaktiga specifikationer har angetts.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Inet vill inte ta emot några GTX 970 kort just nu, även om felaktiga specifikationer har angetts.

Vill och vill, beroende på hur TS har köpt sina kort(distans, butik) så har Inet inte mycket till val.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

sitter i samma sits köpte ett kort för att i framtiden kunna köra sli men de man hör nu är de åt skogen med att kunna göra detta..
så vore bra med lite info från Inet.se vart de står i denna frågan

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Inet
Skrivet av makn:

Hej.

Hur ställer ni er om man vill returnera sina gtx 970 kort?
Jag hade nämligen en tanke på att köra 1440p minst till våren med mina kort.
Och med det aktuella problemet blir det svårt, då vissa spel redan vid 1080p använder över 3.4gb
Är ju inte erat fel såklart. Allt ligger på nvidia. Tänkte om ni hört något om detta.

(skulle aldrig bytt ner mig från 980 SLI -> 970 SLI)

Mvh

Lite för tidigt för oss att säga något konkret i nuläget. Vi håller på att se över hur vi löser det här på bästa sätt och inväntar även besked från Nvidia.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Ni har la inget annat val än att ta emot korten? Falsk marknadsföring är ganska allvarligt. Dock är det ju Nvidia som ska stå för allt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Håller med, tar ni inte emot korten är det bedrövligt. sedan får ni bråka med Nvidia.

Permalänk
Medlem

Tycker många blåser upp detta alldeles för mycket. Kortet har 4GB och det går att använda alla 4, med en marginell prestandaförsämring när de sista 0,5GB används. Fortfarande bättre prestanda än om kortet endast haft 3,5GB och datorn fått swappa mot vanliga minnet.
Att börja anklaga någon återförsäljare för "falsk marknadsföring" är ju rätt löjligt, det här är ju nVidias specifikationer.
Man kan ju faktiskt göra en direkt jämförelse med AMD's CPUer. De nya 8-kärniga processorerna delar ju många resurser, så i princip motsvarar de en 4-kärnig med hyperthreading.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Håller med föregående. Kortet har 4gb-vram alltså har jag fått det jag betalade för. Dessutom är det ju inte så att de prestandasiffror jag sett som fick mig att köpa kortet inte var sanna...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Jacob Fanboy

Amen...

Satt precis och lunchade men en polare och vi diskuterade artikeln angående EVGA, och jag hävdade att endast ett fåtal skulle returerna sina kort då prestanda förlusten är minimal (Upptill 3%).

Och sen kommer man tillbaka till jobbet och ser detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Amen...

Satt precis och lunchade men en polare och vi diskuterade artikeln angående EVGA, och jag hävdade att endast ett fåtal skulle returerna sina kort då prestanda förlusten är minimal (Upptill 3%).

Och sen kommer man tillbaka till jobbet och ser detta.

3% är en lögn, är typ 9000% så fort du överskrider 3.5gb vRAM med SLI, utan SLI så är framerate så låg ändå att din bitrate lyckas hålla upp med minimala stutters

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av Helllodar:

3% är en lögn, är typ 9000% så fort du överskrider 3.5gb vRAM med SLI, utan SLI så är framerate så låg ändå att din bitrate lyckas hålla upp med minimala stutters

Va? Är du säker ge mig en källa är du snäll, tycker jag läst och läst.

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

3% är en lögn, är typ 9000% så fort du överskrider 3.5gb vRAM med SLI, utan SLI så är framerate så låg ändå att din bitrate lyckas hålla upp med minimala stutters

kanske det roligaste idag
https://www.youtube.com/watch?v=SiMHTK15Pik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Va? Är du säker ge mig en källa är du snäll, tycker jag läst och läst.

http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/2tuqd4/i_benchm...

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Jacob Fanboy

Nu är det ju SLI som benchas där och som jag tolkar resultaten, så tycker jag fortfarande att 3% som Nvidia själva har gått ut med är rimligt? Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Var ser du en 9000% prestandaförlust? Hur får du ens en 9000% prestandaförlust? har du negativ fps eller nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Var ser du en 9000% prestandaförlust? Hur får du ens en 9000% prestandaförlust? har du negativ fps eller nått?

Hur får du 9000% mindre prestanda till negativt?

Du fattar väl genom benchen att efter 3.5gb blir det ospelbart med SLI, med singelt kort kanske inte lika illa.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Hur får du 9000% mindre prestanda till negativt?

Du fattar väl genom benchen att efter 3.5gb blir det ospelbart med SLI, med singelt kort kanske inte lika illa.

Han sa att det var en 3%ig prestandaförlust, dvs prestandan minskar med 3% av ursprungsvärdet. Du sa att den var 9000%, försök minska säg 100 med 9000 och se vad du landar på.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att det är OK för att man faktiskt får 4 GB rent principiellt, om det hade varit 2 GB med hela (7/8) minnesbussen och 2 GB med 1/8 av minnesbussen hade det fortfarande varit ok?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Drygman:

Amen...

Satt precis och lunchade men en polare och vi diskuterade artikeln angående EVGA, och jag hävdade att endast ett fåtal skulle returerna sina kort då prestanda förlusten är minimal (Upptill 3%).

Och sen kommer man tillbaka till jobbet och ser detta.

Så låter det från tillverkaren ja men i verkliga speltester om du läser länkarna så är det knappt spelbart när kortet går över 3.5Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Hej.

Hur ställer ni er om man vill returnera sina gtx 970 kort?
Jag hade nämligen en tanke på att köra 1440p minst till våren med mina kort.
Och med det aktuella problemet blir det svårt, då vissa spel redan vid 1080p använder över 3.4gb
Är ju inte erat fel såklart. Allt ligger på nvidia. Tänkte om ni hört något om detta.

(skulle aldrig bytt ner mig från 980 SLI -> 970 SLI)

Mvh

vet inte om det är bekräftat att microstutter i höga upplösningar kan orsaka ett epilepsianfall ännu men det kanske är säkrast ifall du tar ut korten och kör med integrerad grafik tills vidare

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag säger som jag gjort i alla trådar angånede detta problem. Lämna inte tillbaka korten av ren principsak, ni gör snarare er själva än otjänst än ni straffar Nvidia. Finns inget annat kort som i mina ögon presterar lika bra som 970. Visst 290x gör det, men vem vill ha ett inefektivt och varmt kort i sin dator?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Jag säger som jag gjort i alla trådar angånede detta problem. Lämna inte tillbaka korten av ren principsak, ni gör snarare er själva än otjänst än ni straffar Nvidia. Finns inget annat kort som i mina ögon presterar lika bra som 970. Visst 290x gör det, men vem vill ha ett inefektivt och varmt kort i sin dator?

Jag har svårt att se din logik, kan lika gärna säga vem vill ha ett 3.5GB kort när 4GB är precis bredvid hörnet för mindre pris?

Värmen är något PSUn avgör.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200632:

Så låter det från tillverkaren ja men i verkliga speltester om du läser länkarna så är det knappt spelbart när kortet går över 3.5Gb.

Skrivet av Helllodar:

Jag har svårt att se din logik, kan lika gärna säga vem vill ha ett 3.5GB kort när 4GB är precis bredvid hörnet för mindre pris?

Värmen är något PSUn avgör.

Alla speltester, alla recensioner, alla resultat sedan lanseringen är fortfarande giltiga. Kortet har inte plötsligt blivit sämre för att man kan i vissa extremtester, tester där man pressar korten till en sådan grad att FPS blir ospelbar INNAN minnet tar slut. Detta är i mina ögon ett icke-problem.

MEST VRAM VINNER!!!! Ehh, det är därför A-brand datorer har 4GB GT640 Super-gaming grafikkort?

Se till den faktiska prestandan, den är oförändrad och helt kickass.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Alla speltester, alla recensioner, alla resultat sedan lanseringen är fortfarande giltiga. Kortet har inte plötsligt blivit sämre för att man kan i vissa extremtester, tester där man pressar korten till en sådan grad att FPS blir ospelbar INNAN minnet tar slut. Detta är i mina ögon ett icke-problem.

MEST VRAM VINNER!!!! Ehh, det är därför A-brand datorer har 4GB GT640 Super-gaming grafikkort?

Se till den faktiska prestandan, den är oförändrad och helt kickass.

http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/2tuqd4/i_benchm...

kika på den benhhmarken jag skulle vilja se sweclockers göra liknande/återskapa dessa

och i och med att en av de stora nyheterna med 900 serien när den lanserades var DSR funktionen, alltså att man kan låta grafikkortet rendera i högre upplösning och sedan downsampla så spelet ser snyggare ut, då tycker jag vram diskussionen blir relevant även i 1080P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Alla speltester, alla recensioner, alla resultat sedan lanseringen är fortfarande giltiga. Kortet har inte plötsligt blivit sämre för att man kan i vissa extremtester, tester där man pressar korten till en sådan grad att FPS blir ospelbar INNAN minnet tar slut. Detta är i mina ögon ett icke-problem.

MEST VRAM VINNER!!!! Ehh, det är därför A-brand datorer har 4GB GT640 Super-gaming grafikkort?

Se till den faktiska prestandan, den är oförändrad och helt kickass.

ayy lmao, pröva Shadow Of Mordor och rapportera tillbaka då det spelet får 60fps men kräver 4GB vRAM.

Sedan så vinner mest vRAM så länge det har hög bandbredd (GDDR5), Tror du man kan SLI/Crossfira vRAM?

Ju mer vRAM du har desto mer flexibilitet får du.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluf:

Alla speltester, alla recensioner, alla resultat sedan lanseringen är fortfarande giltiga. Kortet har inte plötsligt blivit sämre för att man kan i vissa extremtester, tester där man pressar korten till en sådan grad att FPS blir ospelbar INNAN minnet tar slut. Detta är i mina ögon ett icke-problem.

MEST VRAM VINNER!!!! Ehh, det är därför A-brand datorer har 4GB GT640 Super-gaming grafikkort?

Se till den faktiska prestandan, den är oförändrad och helt kickass.

Men kul att ha ett kort som börjar strula om man använder mer än 3.5Gb och i sli verkar det vara en mardröm.

Jag köpte i alla fall ett Gigabyte gtx 970 med 4Gb minne och som skulle ha full fart på hela minnet mm.
Inte ett kort som har uppdelat minne med olika fart och diverse spes som är lägre, då hade jag inte valt detta.

http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/2tuqd4/i_benchm...

Permalänk
Medlem

Sli 970 verkar inte längre vara ett trevligt alternativ direkt. Nu har AMD sin chans till en en trevlig andra halva på detta årtionde.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Keeper of Traditions

Man får väl hoppas att folk börjar lämna tillbaks sina 970:in, så att vi som inte är lika gnälliga kan göra riktiga kap

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200632:

Men kul att ha ett kort som börjar strula om man använder mer än 3.5Gb och i sli verkar det vara en mardröm.

http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/2tuqd4/i_benchm...

Precis. Enligt den listan så är samtliga spel på för låg FPS <60 i snitt med de inställningarna som krävs för att komma till en punkt där minnet ställer till issues.

Minneshanteringen är balanserad med GPU'n.

Om du ställer in inställningarna, scaling och/eller MSAA etc så högt så att det blir ospelbart (enligt den listan 3,2-3,4GB), och sedan ställer upp det lite till och DÅ klagar på att du tappar ännu mer prestanda. Dude srsly.

Om du har inställningar och upplösningar för att ha en juste snitt på 60+ FPS så får du inte dessa problemen. Dvs där så got som alla är...

Jag kan antagligen pressa de flesta saker till att ge knepiga resultat och/eller bugga ur om jag går till total överdrift i orealistiska situationer...

Om du håller dig till realistiska situationer... Vid vilka tillfällen får du problem då? Och om du väljer 970 SLI för att übermaxa alla spel på 4K eller multimonitor... Då har du valt fel gpu från början då den inte orkar med det, SLI eller inte oavsett minnet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI