S5 som vägrar köra custom rom

Permalänk

S5 som vägrar köra custom rom

Satt i går och försökte installera en custum rom på min S5, brukar ju inte vara några problem men denna telefon slutar aldrig att göra mig besviken.

Jag roota telefonen och körde in clockwork för att sen dra in omega allt gick bra med installationen men när telefon skrället ska boota så kommer man bara till omega myntet eller vaf man ska kalla det ska snurra. Snurrar väl ett halvt varv för att sen stanna och skärmen blir sen svart och inget annat händer.

Testade sen alliance rom och någon till med det samma resultat på alla tre.
fick sen köra in en stock rom med odin för att ens få igång telefonen igen.

Vad gör jag för fel? Har kört in custom roms på flertal telefanter utan några problem men denna jävla S5 telefonen gör inget annat än att jävlas med mig när det kommer till exakt allt.

Permalänk
Medlem

Har du provat med twrp istället för cwm? Gör det

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Jo jag testade det också med det samma resultat tyvärr

Permalänk
Medlem

Testat använda odin?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Testat använda odin?

Bara använt odin till stock rom som jag fick köra in i gör kväll för att få far på den. Har inte försökt på en custom rom, har aldrig nyttjat oden till det.

Hur exakt ska jag gå till väga? Vad jag kommer ihåg nu så fick jag inte ens upp filformatet custom roms kom paketerade i odin. Måste jag packa upp dem innan?

Permalänk
Medlem

Första booten brukar ta några minuter, hur länge väntade du?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Den självklara frågorna som ändå måste ställas:
Du tömde dalvik + cache + system?

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Första booten brukar ta några minuter, hur länge väntade du?

Skrivet av boyen89:

Den självklara frågorna som ändå måste ställas:
Du tömde dalvik + cache + system?

Efter att skärmen släckt sig efter loggan kommit upp så väntade jag 5-10min

Jag tömde dalvik,cache,system innan jag installerade den första romen.
Har försökt med 3 olika nu igen och alla resulterar i att man ser romens logga snurra/blinka/pipa i 2 sekunder sen stannar allt och skärmen blir svart.
Enda sättet att starta om den är genom att dra ur batteriet.

Permalänk
Medlem

Odin brukar flasha arkiv, men inte zip utan någon form av tar.gz etc. Det säkraste är att följa anvisningarna från den som är upphovsman/kvinna till ROMen. Om du inte tömt cache, fabriksåterställt telefonen så gör det först.
Sdkortet med filer på brukar ju inte wipas för mig när jag gör det men jag har ingen aning hur det skiljer mellan telefoner och roms så man bör nog vara säker på vad som wipas med.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du behöver uppdatera bootloader eller kernel för att det nya rommet ska hoppa igång då?

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Efter att skärmen släckt sig efter loggan kommit upp så väntade jag 5-10min

Jag tömde dalvik,cache,system innan jag installerade den första romen.
Har försökt med 3 olika nu igen och alla resulterar i att man ser romens logga snurra/blinka/pipa i 2 sekunder sen stannar allt och skärmen blir svart.
Enda sättet att starta om den är genom att dra ur batteriet.

Jag reagerar på första. Gör om den processen med nästa rom om det inte funkar innan installation.
Testa töma enbart dalvik när det installer ny rom eller enbart cache.
Brukar funka eller snacka med XDA

Permalänk

Efter några försök gav jag upp.
Sämsta köpet jag någonsin gjort när det kommer till mobil. Men man lär sig av sina misstag och nästa gång blir det inte en samsung.
Allt skräp samsung trycker i sina produkter är skrämmande och mobilen känns slö direkt ur förpackningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Efter några försök gav jag upp.
Sämsta köpet jag någonsin gjort när det kommer till mobil. Men man lär sig av sina misstag och nästa gång blir det inte en samsung.
Allt skräp samsung trycker i sina produkter är skrämmande och mobilen känns slö direkt ur förpackningen.

Så för att du inte kan lägga in en custom rom så gnäller du på samsung?

Konstigt då att andra kör custom roms utan problem hmmmm.

Tyckte faktiskt LP touchwiz var rätt okej, bättre än 4.4.x utan tvekan iaf.
Sen kör jag oftast custom roms ändå på vilken android jag än har.
Alternativt stock och tar bort saker jag inte vill ha (gäller även alla android märken)

Permalänk
Entusiast

[QUOTE=Death On Wings;15188728]Efter några försök gav jag upp.
Sämsta köpet jag någonsin gjort när det kommer till mobil. Men man lär sig av sina misstag och nästa gång blir det inte en samsung.
Allt skräp samsung trycker i sina produkter är skrämmande och mobilen känns slö direkt ur förpackningen.[/QUOTE]
Det är så oerhört lätt att man glömmer något trivialt steg. Ibland något som man inte ens har tänkt på. När man väl får reda på vad man missat eller gjort fel ärdet en klassisk *facepalm* -"visstfan... att jag kunde glömma det".
Även jag som flashr allehanda enheter, Sony, Samsung, huawei, HTC, Dell ... ena veckan efter den andra så kan jag erkänna att det även för mig tar ett par tre försök.
Detta är för att stegen är aldrig exakt likadana mellan de olika modellerna/märkena. Ibland så man undrar: "hur i halva friden????".

Samsung är inte ensamma om detta. Det är säkerligen något oerhört trivialt, men ändå inte helt uppenbart man har glömt bort.

Mitt tips: Formatera system-partitionen innan du flashar in en ny ROM. Ibland måste man göra det manuellt i förväg. Det har hänt mig att jag inte formaterat /system -partitionen, och råkat ut för det ni just råkat ut för.

För att vara på den säkra sidan:

  • kopiera in zip-filen till sd-kortet. Antigen via traditionell filöverföring, eller mha adb push newrom.zip /sdcard

  • Flasha senaste recovery (TWRP eller CWM)

  • Flasha kärnan för ROMen ifråga. Även om detta steg egentligen inte behövs. boot.img-filen finns i zip-filen.
    Använd gärna fastboot-metoden. Annars prova med Odin-metoden.
    Fastboot: fastboot flash boot boot.img

  • Starta om enheten och gå direkt in i recovery-menyn.

  • Formatera alla partitionerna, förutom sd-korten. Även /system -partitionen. Allt skall bort.... precis allt... utom sd-korten.

  • installera newrom.zip från sdkortet.

Detta är bara en generell steg för steg guide. Det varierar lite från modell till modell, men stegen är ungefär densamma. Många gånger glömmer man att radera /system, vilket kan resultera i en hängd/loopande boot i en del sällsynta fall. Det beror på vilken ROM man hade innan.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Så för att du inte kan lägga in en custom rom så gnäller du på samsung?

Konstigt då att andra kör custom roms utan problem hmmmm.

Tyckte faktiskt LP touchwiz var rätt okej, bättre än 4.4.x utan tvekan iaf.
Sen kör jag oftast custom roms ändå på vilken android jag än har.
Alternativt stock och tar bort saker jag inte vill ha (gäller även alla android märken)

Hur får du det hela till det?
Jag skrev ju exakt varför jag tyckte att det var det sämsta köp jag gjort i det du citerade, läser du inte det du citerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Så för att du inte kan lägga in en custom rom så gnäller du på samsung?

Konstigt då att andra kör custom roms utan problem hmmmm.

Tyckte faktiskt LP touchwiz var rätt okej, bättre än 4.4.x utan tvekan iaf.
Sen kör jag oftast custom roms ändå på vilken android jag än har.
Alternativt stock och tar bort saker jag inte vill ha (gäller även alla android märken)

Samsung gör väl allt för att stoppa att användarna lägger in custom roms?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av twk:

Samsung gör väl allt för att stoppa att användarna lägger in custom roms?

Nej. de gör de inte. Däremot så "ryker garantin" när man låser upp boot loader och/eller rootar enheten. Det gäller inte bara Samsung, utan de flesta Android-enheterna.

Många har en låst boot loader. När den låses upp, så upphör garantin.
Samsung har en flash-räknare som räknar antalet flasningar, både officiella och icke officiella. Om antalet icke officielal flashningar är högre än 0, så upphör garantin.
Det finns även andra "säkringar" som triggas på olika sätt beroende på tillverkare. Det varierar. Allt för att tillverkaren skall kunna se om man har haft någon icke officiell mjukvara på enheten.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Samsung gör väl allt för att stoppa att användarna lägger in custom roms?

Nej.
Är precis lika lätt som alla andra tillverkare att lägga in custom roms.

Skrivet av SysGhost:

Nej. de gör de inte. Däremot så "ryker garantin" när man låser upp boot loader och/eller rootar enheten. Det gäller inte bara Samsung, utan de flesta Android-enheterna.

Många har en låst boot loader. När den låses upp, så upphör garantin.
Samsung har en flash-räknare som räknar antalet flasningar, både officiella och icke officiella. Om antalet icke officielal flashningar är högre än 0, så upphör garantin.
Det finns även andra "säkringar" som triggas på olika sätt beroende på tillverkare. Det varierar. Allt för att tillverkaren skall kunna se om man har haft någon icke officiell mjukvara på enheten.

Jepp, däremot gå det ofta igenom ändå fast den är "triggad".
Är lite random verkar det som då vissa går igenom och vissa inte, beror väl på vem den hamnar hos.

Permalänk
Medlem

Jag äger inte själv en Samsung så jag går efter vad jag har hört från andra. Jag har trott att det har varit mer komplicerat då det har pratats om Odin och annat som inte har behövts för andra telefoner.

Är det fler tillverkare som har fysiska "säkringar" som löser ut om man låser upp bootloader och lägger in custom roms?

Att säga "Är precis lika lätt som alla andra tillverkare att lägga in custom roms." Stämmer inte. Sony låter sina användare låsa upp sina bootloaders med deras hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av twk:

Jag äger inte själv en Samsung så jag går efter vad jag har hört från andra. Jag har trott att det har varit mer komplicerat då det har pratats om Odin och annat som inte har behövts för andra telefoner.

Är det fler tillverkare som har fysiska "säkringar" som löser ut om man låser upp bootloader och lägger in custom roms?

Att säga "Är precis lika lätt som alla andra tillverkare att lägga in custom roms." Stämmer inte. Sony låter sina användare låsa upp sina bootloaders med deras hjälp.

Med "säkringar", menar jag olika metoder för att upptäcka att en icke officiell flashning har skett. Det kan vara allt ifrån skrivning av en speciell bit i ett speciellt område till att någon kod raderas. Oftast är dessa "säkringar" någon form av binär kod som ändras.

Jag har hört talas om fysiska säkringar som indikerar icke officiell flashning, men har själv inte bevittnat någon i just dessa sammanhang... ännu.
Kan vara så att jag helt enkelt inte upptäckt dem ännu i de telefoner jag skruvat runt i. De är ju inte direkt märkta eller på annat sätt står ut från den övriga mängden ytmonterade komponenter. Det finns små säkringar som ser ut som vilken annan smd-resistor som helst.
https://www.google.se/search?q=smd+fuse&tbm=isch

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Med "säkringar", menar jag olika metoder för att upptäcka att en icke officiell flashning har skett. Det kan vara allt ifrån skrivning av en speciell bit i ett speciellt område till att någon kod raderas. Oftast är dessa "säkringar" någon form av binär kod som ändras.

Jag har hört talas om fysiska säkringar som indikerar icke officiell flashning, men har själv inte bevittnat någon i just dessa sammanhang... ännu.
Kan vara så att jag helt enkelt inte upptäckt dem ännu i de telefoner jag skruvat runt i. De är ju inte direkt märkta eller på annat sätt står ut från den övriga mängden ytmonterade komponenter. Det finns små säkringar som ser ut som vilken annan smd-resistor som helst.
https://www.google.se/search?q=smd+fuse&tbm=isch

Nu hittade jag det som jag tänkte på. Det kallas E-fuse och är en del av Knox som finns på Samsungs telefoner. Det är alltså en fysisk säkring som en går att återställa. Mer info: https://plus.google.com/113517319477420052449/posts/LCfF5A9fsTG

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag äger inte själv en Samsung så jag går efter vad jag har hört från andra. Jag har trott att det har varit mer komplicerat då det har pratats om Odin och annat som inte har behövts för andra telefoner.

odin är samsungs "flashtool"

Citat:

Är det fler tillverkare som har fysiska "säkringar" som löser ut om man låser upp bootloader och lägger in custom roms?

Att säga "Är precis lika lätt som alla andra tillverkare att lägga in custom roms." Stämmer inte. Sony låter sina användare låsa upp sina bootloaders med deras hjälp.

Vilket triggar format av ta partitionen som raderar alla drm nycklar. (Visst går det att kringgå om man inte försöker roota senaste mjukvaran på Z2 men det är inte sonys förtjänst)

Sony har heller inte släppt någon kod till 20mpix sensorn så vill man köra lollipop så blir det utan kamera.

Visst är det väl bättre än inget, men förstår verkligen inte varför alla höjjer dem till skyarna?

Sen träter folk över att samsung lägger in mycket bloat. Ok samsungs gränssnitt avviker mer från aosp än sony, men sony har nog mer bloat om man ser till förinstallerat skräp.

(Har en Z2)