Nvidia förklarar det segmenterade videominnet i Geforce GTX 970

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får be alla som vill diskutera och hjälpa varandra med en eventuell ARN-anmälan att antingen fortsätta via PM eller skapa en separat tråd under Konsumenträtt. Det blir annars för många inlägg av personlig karaktär som inte har med denna tråden att göra. Tack!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tack för ditt svar, även om du inte heller denna gången svarade på de "frågor" jag hade.

Ingen har heller påstått att det är något fel på korten, vad det handlar om är att dom motsvarar inte de uppgifterna ni själv gett ut vid lanseringen vilket är en stor skillnad.
Skall jag tolka (det märkta svaret) som att du nu erkänner att det är prestanda drop-offs på 970 korten?
Skillnaden blir ju också att 970 korten i så fall börjar få drop-offs redan vid 3,5GB användning.

Skulle även vilja ha en kommentar på de saker jag skrev tidigare:

"Sen förmodar jag att även ni läser de "reviews" som publiceras kring lanseringar av era produkter, eller?
I så fall känns det ju lite underligt att ingen hos Nvida har reagerat på att alla reviews har haft felaktiga uppgifter och redan tidigare gått ut med en rättelse, utan väntar till det avslöjats i tester att något är fel."

"Tänk så här istället, OM ni get ut rätt specs från början gällande ROP och L2 så hade många tekniksajter och teknik nördar reagerat på vad detta kan innebära för kortet, således hade tester gjorts från början med att belasta kortet så att allt vram använts och detta fenomen hade visat sig redan då.
Detta hade i sin tur resulterat i varningar från diverse tester om att kortet tappar prestanda om mer än 3,5GB vram används, även om det fram till denna gränsen presterar bra."

"Oavsett kortets prestanda så förväntar sig alla att kortet skall prestera på samma nivå oavsett mängden vram som används, om inget annat sägs, och det är här vi nu har problemet eftersom inget annat var sagt från er sida när kortet lanserades."

Det är ingen idé att fortsätta tjata på Jen. Hon är anställd av nvidia och har ett manus att följa.
Alla anställningsavtal inkluderar på ett eller annat sätt det faktum att man inte får snacka skit om sin arbetsgivare.
Jag skulle inte vilja byta arbetsuppgift med henne just nu...

Edit/ Fast man kan ju alltid be henne att hälsa sina chefer att dom är "valfri smädelse".

Permalänk

Kan vara jag som inte lyfter på rätt stenar hitta något. Jag tycker dock det är tragiskt att det bara är någon på Nvidia som skriver om händelsen. Jen sitter här och skriver till oss svenskar. Varför lägger inte nVidia ut något på deras sida? första sidan? Typ i stil med DUUUUUUUUUDES WE EEFFED UP PRETTY BAD! Istället för att sitta och skratta i ett hörn att dom gjorde ett av de bästa aprilskämten är inget som vi tycker är roligt, eller hur?

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk

Nvidia atm: Ni som tycker kortet 970 nu fortfarande är fantastiskt för SLi o framtidssäkert kan ju ta en titt

https://www.youtube.com/watch?x-yt-cl=85114404&v=spZJrsssPA0&...

P.S jag dog av garv

mvh rek. av 970 enligt konsumentlagen

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem

Jag förstår att folk är lite besvikna men tycker det överdrivs. På 680/770 4GB kan korten inte använda mer än ca 50% av sitt minne effektivt då bussen var för smal. Men då klagade folk inte i närheten av detta.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svagdricka:

Nvidia atm: Ni som tycker kortet 970 nu fortfarande är fantastiskt för SLi o framtidssäkert kan ju ta en titt

https://www.youtube.com/watch?x-yt-cl=85114404&v=spZJrsssPA0&...

P.S jag dog av garv

mvh rek. av 970 enligt konsumentlagen

Vart är Hitlers tankar om hela affären?

Edit/ HÄR

Permalänk
Skrivet av Agamemnon_71:

Vart är Hitlers tankar om hela affären?

Edit/ HÄR

Prep. H ;D tårarna bara sprutar

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svagdricka:

Prep. H ;D tårarna bara sprutar

nGreedia. Hamnar i signaturen direkt.

Permalänk
Medlem

Kan ingen besviken själ tipsa SVT Plus om specifikationslögnen?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag tycker man kan summera tråden och säga att det i praktiken inte är något problem med korten, men att ju okunnigare konsumenter desto högre och mer orealistiska förväntningar på vilka faktorer som påverkar prestandan (jmf. 256-bitarsgnället som var helt obefogat på 980).

Det var ju tråkigt att det blivit fel, och att Nvidia inte varit snabbare på att själva gå ut och korrigera detta.

Att ett antal 970-ägare, som hittills varit helt nöjda med sin produkt och inte utnyttjat möjligheten att ångra sitt köp, plötsligt flippar ur p.g.a. att de läst några inlägg på Internet, tror jag inte att ARN låter sig imponeras av. Det här omogna tramset med att "jag ska lämna tillbaka mitt kort för att någon annan upplevde sig kränkt" är rent missbruk av konsumentköplagen.

Jag tror dock att detta debakel kommer få konsekvenser för framtiden, och jag är övertygad om att även det röda laget kommer dra nytta av lärdomarna. Förhoppningsvis leder det till att vi som betalar ett premium för att få toppkorten kommer få ett större prestandaövertag mot framförallt mellanklassen i framtiden, oavsett tillverkare.

Nedlåtande text
Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Jag förstår att folk är lite besvikna men tycker det överdrivs. På 680/770 4GB kan korten inte använda mer än ca 50% av sitt minne effektivt då bussen var för smal. Men då klagade folk inte i närheten av detta.

De korten var inte designade för 4 GB och nVidia har nog aldrig släppt drivar med stöd för den minnesmängden heller.
Den här soppan är på en helt annan nivå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker man kan summera tråden och säga att det i praktiken inte är något problem med korten, men att ju okunnigare konsumenter desto högre och mer orealistiska förväntningar på vilka faktorer som påverkar prestandan (jmf. 256-bitarsgnället som var helt obefogat på 980).

Det var ju tråkigt att det blivit fel, och att Nvidia inte varit snabbare på att själva gå ut och korrigera detta.

Att ett antal 970-ägare, som hittills varit helt nöjda med sin produkt och inte utnyttjat möjligheten att ångra sitt köp, plötsligt flippar ur p.g.a. att de läst några inlägg på Internet, tror jag inte att ARN låter sig imponeras av. Det här omogna tramset med att "jag ska lämna tillbaka mitt kort för att någon annan upplevde sig kränkt" är rent missbruk av konsumentköplagen.

Jag tror dock att detta debakel kommer få konsekvenser för framtiden, och jag är övertygad om att även det röda laget kommer dra nytta av lärdomarna. Förhoppningsvis leder det till att vi som betalar ett premium för att få toppkorten kommer få ett större prestandaövertag mot framförallt mellanklassen i framtiden, oavsett tillverkare.

Så det viktiga i allt det här är inte att ett multinationellt företag farit med osanning och lurat miljoner kunder, utan att du i framtiden kommer få ett övertag mot andra?

Jösses.

Permalänk

Jaha nu är det helg igen och jag kommer inte att få svar förrän efter helgen.
Nu skickade Komplett iofs. ett svar, men jag svarade på det, och har inte fått svar på det mailet.

Jag kan ju säga att jag blev förvånad utav hur illa det lät som de skrev för mig då, och så får det vara så tills efter helgen.

Nu gav jag ju dem en chans som de inte nappade på och skulle därför kunna publicera vad de skrivit, men jag väntar ändå tills efter helgen.

Hoppas verkligen att det inte uppfattas som hot?

Jag trodde faktiskt att de skulle visa sig i bättre dager...igen rent subjektivt förstås.

Men jag vi får se efter helgen hur de ställer sig till mitt motsvar?

Om jag ogillar svaret så publicerar jag hur de ställer sig ang. att ge ersättning för produkter med felmärkning ifrån iaf. NVIDIA, utan att de fått något svar ifrån dem då kanske?

Ha det så gott i helgen alla "Swecare"!

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogshitjoint:

Jaha nu är det helg igen och jag kommer inte att få svar förrän efter helgen.
Nu skickade Komplett iofs. ett svar, men jag svarade på det, och har inte fått svar på det mailet.

Jag kan ju säga att jag blev förvånad utav hur illa det lät som de skrev för mig då, och så får det vara så tills efter helgen.

Nu gav jag ju dem en chans som de inte nappade på och skulle därför kunna publicera vad de skrivit, men jag väntar ändå tills efter helgen.

Hoppas verkligen att det inte uppfattas som hot?

Jag trodde faktiskt att de skulle visa sig i bättre dager...igen rent subjektivt förstås.

Men jag vi får se efter helgen hur de ställer sig till mitt motsvar?

Om jag ogillar svaret så publicerar jag hur de ställer sig ang. att ge ersättning för produkter med felmärkning ifrån iaf. NVIDIA, utan att de fått något svar ifrån dem då kanske?

Ha det så gott i helgen alla "Swecare"!

Att skälla på Komplett hjälper inte. nVidia har ju lurat dom på samma sätt som alla andra.
Jag hoppas återförsäljarna sätter dit nVidia så hårt dom kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Så det viktiga i allt det här är inte att ett multinationellt företag farit med osanning och lurat miljoner kunder, utan att du i framtiden kommer få ett övertag mot andra?

Om det ska vara meningsfullt att sälja några 980 alls så måste de ha ett övertag mot billigare kort eller kombinationer av kort. Det är väl rätt självklart när man tänker efter?

Permalänk
Medlem

och vem är du att göra denna bedömningen?

Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker man kan summera tråden och säga att det i praktiken inte är något problem med korten, men att ju okunnigare konsumenter desto högre och mer orealistiska förväntningar på vilka faktorer som påverkar prestandan (jmf. 256-bitarsgnället som var helt obefogat på 980).

Det var ju tråkigt att det blivit fel, och att Nvidia inte varit snabbare på att själva gå ut och korrigera detta.

Att ett antal 970-ägare, som hittills varit helt nöjda med sin produkt och inte utnyttjat möjligheten att ångra sitt köp, plötsligt flippar ur p.g.a. att de läst några inlägg på Internet, tror jag inte att ARN låter sig imponeras av. Det här omogna tramset med att "jag ska lämna tillbaka mitt kort för att någon annan upplevde sig kränkt" är rent missbruk av konsumentköplagen.

Jag tror dock att detta debakel kommer få konsekvenser för framtiden, och jag är övertygad om att även det röda laget kommer dra nytta av lärdomarna. Förhoppningsvis leder det till att vi som betalar ett premium för att få toppkorten kommer få ett större prestandaövertag mot framförallt mellanklassen i framtiden, oavsett tillverkare.

Vad jag har sett så finns det tillräckligt för att skapa oro, Vill du vara en av de som tar chansen att det blir problem längre fram varsågod,
*bort/mod*
att du sitter och klagar på människor som inte vill riskera framtida problem, vi vet som sagt inte mer än varandra men sättet nvidia har skött detta på är allt annat än snyggt och de har varit oärliga om mycket redan från början.

så vill man lämna tillbaka sina kort har man rätten att göra det och vad du har för speciell insikt i att ARN inte skulle finna detta intressant förstår jag heller inte.

§1
Permalänk
Medlem

Sveklockarn, säger du ju emot dig själv? Först säger du att 970 fungerar felfritt. Sedan säger du i nästa post att det är självklart att 980 ska ha ett övertag mot billigare kort. Vad menar du för övertag, förutom det som var uppenbart innan detta "debakel" uppdagades?

Tagit bort citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

att du sitter och klagar på människor som inte vill riskera framtida problem, vi vet som sagt inte mer än varandra men sättet nvidia har skött detta på är allt annat än snygg och de har varit oärliga om mycket redan från början.

Nej, jag kritiserar ur rationell synvinkel hur masshysteri över ett närmast teoretiskt problem sprider sig.

Skrivet av Sirme:

så vill man lämna tillbaka sina kort har man rätten att göra det och vad du har för speciell insikt i att ARN inte skulle finna detta intressant förstår jag heller inte.

Konsumentköplagen har givna tidsramar för missnöjda konsumenter att reklamera varor de finner undermåliga på diverse sätt. Den garanterar inte rätten för konsumenter att nyckfullt och för all framtid få lämna tillbaka begagnade varor p.g.a. att de låtit sig skrämmas upp av något de läst på internet.

Tagit bort citat och svar enligt §1.1/§1.6
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om det ska vara meningsfullt att sälja några 980 alls så måste de ha ett övertag mot billigare kort eller kombinationer av kort. Det är väl rätt självklart när man tänker efter?

Så det är fortfarande viktigare än att nVidia ljög för miljoner av sina kunder?

Permalänk
Skrivet av Agamemnon_71:

Att skälla på Komplett hjälper inte. nVidia har ju lurat dom på samma sätt som alla andra.
Jag hoppas återförsäljarna sätter dit nVidia så hårt dom kan.

Jag har inte skällt på dem alls, inte än iaf. Jag väntar på deras respons på "skitmackan" de serverat mig för att jag gett dem chansen (eg. 2ggr).

Och det är faktiskt en "skitmacka" med mina ögon sett.

Det du gör nu är vad som folk kan göra mest hela tiden, det är att anta saker.

Jag har t.om skrivit till dem att jag anser att de ska ta det med NVIDIA, men som det ser ut nu så vetefan?

Jag hoppas på att inte behöva förklara mig mer tills jag fått besked på Måndag förhoppningsvis.

Ha en skön helg!

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur ni andra känner men jag känner mig lurad och frustrerad.

Bra jobbat Nvidia.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk

Enligt Nvidia anses korten ej som felaktiga.

Inet har ej marknadsfört grafikkorten felaktigt, de har specificerats på vår webbsida som GTX 970 4GB grafikminne och det är 4GB grafikminne på korten.

EVGA har nu gått ut med ett utbytesprogram http://www.evga.com/support/stepup/ som de löser med konsumenter som kontaktar EVGA. Det kan vara så att fler tillverkare erbjuder detsamma med inget vi vet idag.

Inet erbjuder våra kunder följande:

Om problem upplevs med ditt kort vänligen gör en felanmälan på http://www.inet.se/support eller om ni inhandlat kort i butik så kan ni komma in med kortet till butiken med kvitto.

Vi kommer att hantera de returer som felanmäls på sedvanligt vis, om fel kan påvisas kommer vi kontakta er för att lösa ärendet på bästa sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen håll diskussionen på en trevlig och saklig nivå, påhopp och otrevligheter undanbedes.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag får be alla som vill diskutera och hjälpa varandra med en eventuell ARN-anmälan att antingen fortsätta via PM eller skapa en separat tråd under Konsumenträtt. Det blir annars för många inlägg av personlig karaktär som inte har med denna tråden att göra. Tack!

Ok!

Vi kan fortsätta ARN-snacket här:

#15191677

Har postat ett första utkast, för trött i bollen för att fortsätta. Ska nog ta nåt att dricka och lira nåt spel som använder under 3.5 GB

Permalänk
Skrivet av Agamemnon_71:

Vart är Hitlers tankar om hela affären?

Edit/ HÄR

Skrivet av jorkvist992:

Enligt Nvidia anses korten ej som felaktiga.

Inet har ej marknadsfört grafikkorten felaktigt, de har specificerats på vår webbsida som GTX 970 4GB grafikminne och det är 4GB grafikminne på korten.

EVGA har nu gått ut med ett utbytesprogram http://www.evga.com/support/stepup/ som de löser med konsumenter som kontaktar EVGA. Det kan vara så att fler tillverkare erbjuder detsamma med inget vi vet idag.

Inet erbjuder våra kunder följande:

Om problem upplevs med ditt kort vänligen gör en felanmälan på http://www.inet.se/support eller om ni inhandlat kort i butik så kan ni komma in med kortet till butiken med kvitto.

Vi kommer att hantera de returer som felanmäls på sedvanligt vis, om fel kan påvisas kommer vi kontakta er för att lösa ärendet på bästa sätt.

Jag vet ett litet fel, KORTET KAN INTE KÖRA ALLA 4 GB I 224GB/S vilket det ska ha klarat enligt spec. som fanns när jag köpte kortet!!!

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem

Sa ju t.om i fredagspanelen att 3,5GB / 0,5GB kan ej användas samtidigt, och när den väll tvingas tillslut att göra det för hantera över 3,5GB så sänks prestandan.

Blir ännu mer efter sett på Sweclockers.com fredagspanel. spark i käften känns det som att sitta med ett 3,5gb som skall vara ett 4gb vilket teknisk på hur nvidia ser det är 4gb men ...... usch huvvevärk börjar jag få at det hela, köpte lixom kortet för att ha ett någolunda framtids säkert val, men dörren öppen till SLI osv. :/ sunken man blir får hoppas netonet gör något.

Visa signatur

i7 6700K - 16GB DDR4 - ASUS Z170 PRO GAMING - Gigabyte GTX970 G1 4GB? ^^

Permalänk

Jag har nu reklamerat båda mina G1 Gaming 970 kort inköpta i november, ena på webhallen andra på inet.
Var lätt hos inet, köpte kortet i butik och det var väldigt trevligt och glatt bemötande. På webhallen var de lite mer motvilliga, var tvungen att gå o kolla med kollegorna, men det gick till slut. Plockade upp ett R9 295X2 istället, mega nöjd. Stå på er när ni reklamerar, de får inte neka.

AMD ftw. Får nu fixa om färgerna i chassit då det blev lite off med rött nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Jag har nu reklamerat båda mina G1 Gaming 970 kort inköpta i november, ena på webhallen andra på inet.
Var lätt hos inet, köpte kortet i butik och det var väldigt trevligt och glatt bemötande. På webhallen var de lite mer motvilliga, var tvungen att gå o kolla med kollegorna, men det gick till slut. Plockade upp ett R9 295X2 istället, mega nöjd. Stå på er när ni reklamerar, de får inte neka.

http://i.imgur.com/weuRdgr.jpg

AMD ftw. Får nu fixa om färgerna i chassit då det blev lite off med rött nu.

Satan vad jag gillar designen på det kortet^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Stå på er när ni reklamerar, de får inte neka.

Detta är dock inte alls så solklart ur konsumentlagstiftningens perspektiv.

Försöka kan man ju alltid göra.

Permalänk
Medlem

Nvidia lär snart lära sig att all PR inte är bra PR. I synnerhet att det känns som de bytt åsikt om hela händelsen på bara någon dag är lite oroväckande.

Sen tycker jag dock att vissa användare här på forumet bör lugna ner sig en smula när det gäller Jen från Nvidia.
Har ni aldrig hört talas om frasen "skjut inte budbäraren/dont shoot the messenger"?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.