Återkommande problem att Denon AVR-X2100W Reciver fryser sig..

Permalänk
Medlem

Återkommande problem att Denon AVR-X2100W Reciver fryser sig..

Hej!

Tänkte att det kunde vara bra att uppmärksamma ett problem som finns med de nya förstärkarna från Denon. Dock vet jag inte om det gäller alla de senaste modellerna men jag har nu haft 2 stycken X2100W med samma problem.

Det handlar om att ibland och då menar jag ibland så fryser sig recivern helt och hållet. Vanligtvis är det vid tv tittande (då jag tittar på tv mest och vid längst tid), då boxen är inkopplad med HDMI till recivern. Det som händer är att ljudet helt försvinner och enheten svarar inte på något kommando, varken från fjärrkontroll eller från de manuella knapparna. Det går inte heller att stänga av enheten utan det ända som fungerar är att dra ur elsladden.

Det kanske inte låter så farligt, men det irriterande för mig är att hälften av gångerna så återställer sig hela recivern och alla ljudinställningar måste göras om och då menar jag inte att man endast behöver fiffla med någon Equalizer utan jag måste plugga in en mikrofon och göra en ljudkonfiguration som tar ganska lång tid.

Jag köpte först en enhet i slutet av sommaren när den var nästan helt nyutkommen och den första frös sig nästan hela tiden så den fick jag lämna tillbaka. Sedan fick jag en ny och visserligen fungerar den väldigt bra, men det är otroligt irriterande när den hänger sig så att man behöver konfigurera om den. Det hände senast igår och musten går ur en, tänker att f** ska jag behöva göra om alla inställningar...

Aja, anyway, det verkar inte som det finns någon lösning på problemet ännu utan jag ville bara uppmärksamma folk på detta problem då det är väldigt många som har exakt samma problem när man googlar runt lite och Denon själva verkar inte ha någon lösning för detta eller kännedom för den delen (enligt ett långt Amazon omdömme).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Hej!

Tänkte att det kunde vara bra att uppmärksamma ett problem som finns med de nya förstärkarna från Denon. Dock vet jag inte om det gäller alla de senaste modellerna men jag har nu haft 2 stycken X2100W med samma problem.

Det handlar om att ibland och då menar jag ibland så fryser sig recivern helt och hållet. Vanligtvis är det vid tv tittande (då jag tittar på tv mest och vid längst tid), då boxen är inkopplad med HDMI till recivern. Det som händer är att ljudet helt försvinner och enheten svarar inte på något kommando, varken från fjärrkontroll eller från de manuella knapparna. Det går inte heller att stänga av enheten utan det ända som fungerar är att dra ur elsladden.

Det kanske inte låter så farligt, men det irriterande för mig är att hälften av gångerna så återställer sig hela recivern och alla ljudinställningar måste göras om och då menar jag inte att man endast behöver fiffla med någon Equalizer utan jag måste plugga in en mikrofon och göra en ljudkonfiguration som tar ganska lång tid.

Jag köpte först en enhet i slutet av sommaren när den var nästan helt nyutkommen och den första frös sig nästan hela tiden så den fick jag lämna tillbaka. Sedan fick jag en ny och visserligen fungerar den väldigt bra, men det är otroligt irriterande när den hänger sig så att man behöver konfigurera om den. Det hände senast igår och musten går ur en, tänker att f** ska jag behöva göra om alla inställningar...

Aja, anyway, det verkar inte som det finns någon lösning på problemet ännu utan jag ville bara uppmärksamma folk på detta problem då det är väldigt många som har exakt samma problem när man googlar runt lite och Denon själva verkar inte ha någon lösning för detta eller kännedom för den delen (enligt ett långt Amazon omdömme).

Fått någon ordning på problemen? Har själv haft min X2100W i endast en dryg vecka men problemfritt såhär långt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Fått någon ordning på problemen? Har själv haft min X2100W i endast en dryg vecka men problemfritt såhär långt.

Hej och ursäkta för otroligt långsamt svar. Hur är det för dig med din Denon? Jag har inte haft problemet sedan jag struntade i att utföra rumkorrigeringen med mikrofon. Dock så fungerar inte det manuella lika bra då när basen ska och inte ska aktiveras osv. Men ska göra en sådan installation igen snart och se om det fungerar bättre.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför har du inte reklamerat den, det kommer ofta mjukvaruuppdateringar som kan lösa liknade problem och man bör aldrig acceptera att förstärkaren kraschar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför har du inte reklamerat den, det kommer ofta mjukvaruuppdateringar som kan lösa liknade problem och man bör aldrig acceptera att förstärkaren kraschar.

Jag reklamerade den en gång. Varför jag inte gjorde det igen vet jag inte. Visste inte riktigt om det skulle gå vägen. Kändes som ett temporärt fel. Nu har det dock inte hänt sedan inlägget så.

Permalänk
Medlem

@Louca: Går bara bra med min Denon! Har haft den sedan januari och har inte haft en enda hängning eller andra problem. Har kört kalibreringen med mikrofon några gånger. Använder dock inte Spotify, som jag vet att en del haft problem med.

Om du inte kan kalibrera den med mikrofon tycker jag absolut att du ska reklamera den hos Hi-Fi Klubben.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

@Louca: Går bara bra med min Denon! Har haft den sedan januari och har inte haft en enda hängning eller andra problem. Har kört kalibreringen med mikrofon några gånger. Använder dock inte Spotify, som jag vet att en del haft problem med.

Om du inte kan kalibrera den med mikrofon tycker jag absolut att du ska reklamera den hos Hi-Fi Klubben.

ja det börjar kanske bli dags att göra kalibrering och testa fullt ut innan det är för sent. Alltså ljudet är riktigt bra nu, men det blir ändå snäppet bättre med kalibrering faktiskt så det ska fungera. Jag är dock nästan övertygad om att det var barnsjukdomar som har uppdaterats nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

ja det börjar kanske bli dags att göra kalibrering och testa fullt ut innan det är för sent. Alltså ljudet är riktigt bra nu, men det blir ändå snäppet bättre med kalibrering faktiskt så det ska fungera. Jag är dock nästan övertygad om att det var barnsjukdomar som har uppdaterats nu

Hej Louca!

Testa att uppdatera/kalibrera din receiver och maila mig på linkoping@hifiklubben.se om du stöter på bekymmer!

Mvh Robert

Permalänk
Medlem

@Vobbe:

Jag men tack så mycket. Det ska jag göra! Jag vill receivern åsido, inte klanka ner på Hifi klubben för ni är riktigt bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

@Vobbe:

Jag men tack så mycket. Det ska jag göra! Jag vill receivern åsido, inte klanka ner på Hifi klubben för ni är riktigt bra tycker jag.

Det är ingen fara, jag tog det inte som en nerklankning
Lycka till med receivern!