Öppet nät idiotiskt? 100/10 Mbit för 300 kr vs 1000/1000 Mbit för 140-200 kr.

Permalänk
Medlem

Köper du 1 Gbit dedikerat så kostar det ca 5000 kr + moms. Hur många privata personer är beredda att betala för detta?
Hur löser man detta? I min förening har vi ca 300 lägenheter. En vanlig dag har vi 20 - 30 Mbit/s last på vår lina. Ibland är det mer och ibland är det mindre. Det betyder att vi skulle klara oss på 100 Mbit/s lina.

Detta vet alla operatörer och kalkylen bygger på detta för annars kan man inte pressa priserna. Sedan handlar det om att erbjuda bra och stabila nät. Vissa lyckas bättre än ändra.

Vi har BBB i vår förening och vi har dem för de har ett fantastiskt nät och supersupport. Det tar sällan mer än 5 min för att komma fram när man har frågor. Vi betalar 125 kr/mån för 100/10, då så kommer denna kostnad att minskas till 99 kr/mån.

Vi ska komma ihåg att Opennet ägs av Telenor som äger både Ownit och BBB. Det betyder att dessa kommer inte att konkurrera med varandra. Att ha Stokab i fastigheten hjälper inte för det är inte lönsamt att dra fram fler än en operatör.

I vår förening har det också talats om öppna nät. Saken är att dessa vill tvinga på andra högre kostnader när de själva kan dra in en Stokab fiber och koppla upp sig om de är så sugna på valfrihet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stafis:

Klappa - men snälla nån! - nu lägger du ord i munnen på mig...

Jag försöker skriva så ISP och operatörsneutralt jag kan - men du vrider till det hela tiden.
Trollar du bara?

Jag orkar inte läsa igenom vad du har skrivit men Ownit, Riksnet mm är rena lyxen jämfört med statsnät etc. De sistnämnda är som att leva med spetälska.

Permalänk
Medlem

HSB Bo-lina vs Ownit

Hade HSB Bo-lina förr, som sagt kostade 100/10 300-350kr/mån hos de olika leverantörerna. Bostadsrättsföreningen valde att byta till Ownit och nu har vi 100/100 för 99 kr/mån. Det fungerar sjukt bra, alltid bra hastighet och jag har märkt endast ett par tillfällen då Internet inte fungerat under de senaste 2-3 åren. Verkligen nöjd med Ownit!

Permalänk

Det man ska tänka på är att kommunikationsoperatörer och tjänsteleverantörer som sådana, kan hyra in sig i andras fibernät. Vilket de ofta gör för att nå kunder vid svåra områden (i storstäder och även mindre städer är detta inget problem). Det är oftast extremt dyrt ut mot landsbygden då där äger en viss kommunikationsoperatören fiber fram till en viss nod och därifrån beräknas grävning, blåsning osv.

OT: Vad man behöver kika på för att få en korrekt jämförelse är också supporten, vem sköter den? När kan man felanmäla?

// Aura

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prez:

Hade HSB Bo-lina förr, som sagt kostade 100/10 300-350kr/mån hos de olika leverantörerna. Bostadsrättsföreningen valde att byta till Ownit och nu har vi 100/100 för 99 kr/mån. Det fungerar sjukt bra, alltid bra hastighet och jag har märkt endast ett par tillfällen då Internet inte fungerat under de senaste 2-3 åren. Verkligen nöjd med Ownit!

Har också Ownit. Aldrig några problem. Betalar 75 spänn för 100/100. Kan få 1Gbit för 199.

Permalänk

Eftersom tråden vaknat till liv igen efter ett år kan jag passa på att berätta hur det blev för oss.
1. Betalade Stokab för att få in svartfibern i flerfamiljshuset för ett par år sedan vid någon drive. 5000 kr totalt sett har jag för mig (Stockholms innerstad).
2. Bredbandsbolaget har dragit fibernät inne i huset genom att följa telefonikanalisationerna. Tog 10 arbetsdagar för två man för 19 lägenheter, inklusive fiberkabel i källaren och konvertrar i lägenheterna. Denna kostnad (uppskattningsvis c:a 5000 kr/lgh) står de för.
3. Kostnad för oss boende 130 kr/mån för 100/100 + telefoni läggs på hyran för alla.
4. 250/100 kostar 70 kr extra, de har TV också, men det kommer jag på rak arm inte ihåg vad det kostar. Ingen möjlighet till snabbare hastighet, vilket förvånar lite.
5. Verklig hastighet för 250/100 är 170/70, väldigt stabilt. Mätt med bredbandskollen som ofta visar för lite när man är uppe i sådana siffror eftersom javamotorn inte hänger med.

Permalänk
Medlem

I min hyresrätt kan jag välja mellan massa olika företag. Nätavgiften till kommunens stadsnät går på 199kr/månad medans 100/100 från bahnhof går på 89kr/mån. Alltså 288kr i månaden.

Nu gäller det bara att värden fixar så att alla lägenheter får ett internetuttag... Grävning och indragningen till byggnaden blev klar för 2 månader sedan, höll på i ca 6 månader, ändå påstår värden att han inte kommit så långt i planeringen.. Suck

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av christobald:

Jag bor i en fastighet med Stokabs fiber. Det är en sk "öppet nät", som enligt alla inblandande parter är jättebra. Tanken är att flera internetleverantörer konkurrerar på lika villkor, priserna pressas, monopol undviks och allt är operatörsneutralt och kunden får välja och bla bla bla.

Men vad är resultatet för kunden i praktiken? Jo, man kan välja mellan ett tiotal operatörer som alla kostar ungefär lika mycket: 100/10 Mbit kostar runt 300 kr/mån, 100/100 Mbit runt 500 kr/mån och gigabitanslutning finns inte ens.

Varför har då så många väsentligt billigare och snabbare bredband? Jo, de fastighetsägarna har INTE "öppna nät", utan har tecknat ett avtal med en operatör, som antingen ansluter alla lägenheter eller bara de som vill. Slutkunderna får inget val mellan operatörer, men priserna sjunker rejält: 100/100 till alla lägenheter kostar 80-100 kr/mån, samma hastighet med individuell anslutning kostar 120-170 kr/mån och 1000/1000 till alla kostar 140-200 kr/mån.

Är det värt att betala mellan tre och fem gånger så mycket för en tjänst (100/100) för att få möjligheten att välja operatör? Jag tycker inte det.

Varför läser man så ofta att öppna nät är bra? Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och andra "experter" kan ju inte ha tittat på facit innan de kom fram till sina åsikter. Någon reell konkurrens blir det ju inte i de öppna näten, eftersom det sitter en kommunikationsoperatör som agerar grindvakt och bara släpper in de internetleverantörer som betalar ordentligt. Vilket kunderna naturligtvis får betala för i slutändan.

Eller har jag missat något?

Det finns för och nackdelar med allt. Själv bor jag på ett villaområde där vi gemensamt äger fibernätet. Vi har just nu en gruppanslutning. Det säger sig själv att det blir billigare om man går ihop och förhandlar fram en större deal. Nackdelen är att om man vill ha snabbare fart än den föreningen förhandlat fram så är det andra priser som gäller. Detta kan vi ju dock styra genom vår förening så att vi ser till att uppkopplingshastigheten stämmer med det de flesta vill ha.

Jag är mycket nöjd med att sitta på en gruppanslutning. De flesta priser jag sett i öppet nät är dyrare än vad jag betalar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av christobald:

Är det värt att betala mellan tre och fem gånger så mycket för en tjänst (100/100) för att få möjligheten att välja operatör? Jag tycker inte det.

Det tycker jag. Priset är det minst viktiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle inte skada med lite öppet när här eftersom BBB räkningarna är omkring 400:- i månaden för 100/10.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vi drog in en operatör i vår förening ganska nyligen. Vi valde också mellan att köra ett öppet nät eller om vi ska låta en operatör bygga nätet åt oss och vi binder upp oss 3 eller 5 år till dom.

Vi valde då att gå på det andra alternativet och därmed binda upp oss 3 år hos Stockholms Stadsnät. De byggde nätet och vi fick en kostnad på typ 20k för föreningen och sen ~3k/lägenhet i anslutning.
Vår fasta kostnad hamnade på 170kr/mån för 100/100 med möjlighet att för 149kr extra i månaden få 1000/1000 som jag just nu provar.

I avtalet så blir vi ägare av fastighetsnätet efter 3 år. Men 6mån innan avtalet går ut måste vi meddela om vi ska fortsätta eller inte med dom. Säger vi inget så fortsätter avtalet 3 år till. Då vi har en tjänst i föreningen som har koll på våra avtal får vi en varning i god tid innan så det var inga problem för oss.

Nu tror jag att jag är den enda i föreningen som utnyttjar tjänsten någorlunda mycket så därav får jag ut ca 850-900/850Mbit på min lina. Helt ok

De öppna nät jag kollade på kräver även att vi köper in switchar och entreprenörer som drar nätet åt oss osv. Blev dyrare + mycket dyrare månadskostnad. Billigaste jag hittade för 100/100 var 300kr/mån.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Det tycker jag. Priset är det minst viktiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Trollare där.

Permalänk
Medlem

De drogs fiber här för ca ett år sedan. Kommer väl ihåg hur det skulle vara "öppet fiber". Stod "öppet fiber" på allt, även sidan man kom till via switchen för att beställa nät. Meeeeen det finns bara en leverantör, telia. Och när man frågar telia så säger dom "nej, det är inte öppet fiber där du bor". Nehe.... varför står det att det är öppet fiber överallt då? Det fick jag dock aldrig något svar till.

Det gör i slutet mig inget, då jag är mycket nöjd med Telias fiber.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Är så olika priser i alla Öppna Näten. Jag betalar 350kr för 100/100 här jag bor. Kan vara så man får betala kanske bara 250kr för 100/100 i en annan ort. Priserna i olika Öppna Stadsnäten skiljer sig väldigt mycket

Permalänk
Inaktiv

Bra med öppet nät.

Jämför med priserna på Wexnet (Växjö o lite runtomkring)
100/100 för ca 260SEK per månad. (ISP ca 110, Veab nätavgift 150SEK). Superbillich.

http://www.wexnet.net/services/default.aspx

Innan nätet blev öppet, och Bredbandsbolaget huserade nätet kostade det 320SEK i månaden. Detta var 2005, och om jag minns rätt 10/10. 2014 kostar 100/100 260SEK.

Också värt att nämna att sitt egna nät och hur det fungerar inte är representativt för hela landet, gäller mitt exempel också såklart.
Vid jämförelse är det viktigt att ta hänsyn till eventuellt nätavgift.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Trollare där.

Troll? Jag väljer hellre en riktigt bra isp för lite mer pengar än vad som helst för lite mindre. Vad är det för konstigt med det?

Permalänk
Medlem

I tidigare lägenheten jag bodde fanns öppet fiber och det är betydligt billigare än stängt nät för slutkund.

10/10 198:- Öppet nät
10/10 BBB 299:-

100/10 249:- Öppet nät
100/10 BBB 369:-

Och har jag kollat på flera öppna nät så är samtliga billigare än både Telia och Bredbandsbolaget samt Comhem för Slutkund.
Nu syftar jag på själva månadkostnaden för Hyresgästen i lägenheten.
Så valet mellan öppet eller stängt nät tordes vara väldigt lätt.
Öppet Nät = Hög konkurrans = lägre priser
Stängt nät= En leverantör har monopol kan göra vad de vill de kan missköta sin support du kommer ändå vara kvar som kund då du inte har något annat val för fiberleverantör.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Återupplivar den här tråden lite. Vi förlängde vår gruppanslutning nyss och befann oss i en ganska intressant situation då vi idag har två fiberanslutningar dragna till fastigheten, en från en av de större operatörerna och en från Stockholms öppna stadsnät. Prisskillnaden var minimal och handlade mer om skillnaderna mellan operatörerna, inte mellan om det skulle kopplas upp via den "stängda" fiberanslutningen eller via den öppna fiberanslutningen. Vi har alltså ett befintligt fastighetsnät som vi äger.

För den "stängda" fiberanslutningen skulle de ha 149kr/mån för 250/100 (de erbjuder inte högre hastighet).

För den öppna fiberanslutningen erbjöd den billigaste operatören (som vi också valde) 1000/1000 för 130kr/mån.

I dagsläget blev alltså den öppna fiberanslutningen billigast (om man kör gruppanslutning). Så var alltså inte fallet 2010 när vi valde förra gången. Helt öppet nät där varje lägenhet får välja helt fritt är fortfarande dyraste alternativet är jag övertygad om.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Återupplivar den här tråden lite. Vi förlängde vår gruppanslutning nyss och befann oss i en ganska intressant situation då vi idag har två fiberanslutningar dragna till fastigheten, en från en av de större operatörerna och en från Stockholms öppna stadsnät. Prisskillnaden var minimal och handlade mer om skillnaderna mellan operatörerna, inte mellan om det skulle kopplas upp via den "stängda" fiberanslutningen eller via den öppna fiberanslutningen. Vi har alltså ett befintligt fastighetsnät som vi äger.

För den "stängda" fiberanslutningen skulle de ha 149kr/mån för 250/100 (de erbjuder inte högre hastighet).

För den öppna fiberanslutningen erbjöd den billigaste operatören (som vi också valde) 1000/1000 för 130kr/mån.

I dagsläget blev alltså den öppna fiberanslutningen billigast (om man kör gruppanslutning). Så var alltså inte fallet 2010 när vi valde förra gången. Helt öppet nät där varje lägenhet får välja helt fritt är fortfarande dyraste alternativet är jag övertygad om.

Vilken aktör är Stockholms öppna stadsnät?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Vilken aktör är Stockholms öppna stadsnät?

Förlåt jag menar Stokab när jag skrev så. Menar att vilken operatör som helst kan använda sig av den. Kanske inte öppet stadsnät i dess rätta bemärkelse?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Förlåt jag menar Stokab när jag skrev så. Menar att vilken operatör som helst kan använda sig av den. Kanske inte öppet stadsnät i dess rätta bemärkelse?

Skickades från m.sweclockers.com

Stokab tillhandahåller en konkurrensneutral IT-infrastruktur i Stockholmsregionen vilket gör
att alla företag kan beställa en svartfiber för cirka 1200 kr/mån. Sedan måste denna fiberns
fyllas med något och det är där en operatör kommer in.

Edit: En bra artikel i ämnet
http://www.dn.se/sthlm/bredbandet-mycket-dyrare-for-hyresgast...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Stokab tillhandahåller en konkurrensneutral IT-infrastruktur i Stockholmsregionen vilket gör
att alla företag kan beställa en svartfiber för cirka 1200 kr/mån. Sedan måste denna fiberns
fyllas med något och det är där en operatör kommer in.

Edit: En bra artikel i ämnet
http://www.dn.se/sthlm/bredbandet-mycket-dyrare-for-hyresgast...

Intressant med prisuppgiften. Och intressant artikel

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant artikel. Den säger det jag alltid har känt, att så fort man blandar in en kommunikationsoperatör så fördyras abonnemanget avservärt (fler vill ha del av kakan). Satt i styrelsen i min förra Brf och är med i vår samfällighets fiberförening och vi har kört på gruppavtal hos en "exklusiv" operatör i båda fallen för att det ska bli så billigt som möjligt. Jag förstår inte riktigt vitsen att betala mycket mer bara för att kunna ha olika leverantörer grannar emellan. Fungerar tjänsten så tror jag de allra flesta struntar i vem som producerar tjänsten. Skulle det inte fungera i omgångar byter man leverantör efter avtalstiden. Ringer man de fem största bredbandsleverantörerna så prisdumpar de varandra för att få exklusiviteten i nätet.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Skrivet av Anwest:

Väldigt intressant artikel. Den säger det jag alltid har känt, att så fort man blandar in en kommunikationsoperatör så fördyras abonnemanget avservärt (fler vill ha del av kakan). Satt i styrelsen i min förra Brf och är med i vår samfällighets fiberförening och vi har kört på gruppavtal hos en "exklusiv" operatör i båda fallen för att det ska bli så billigt som möjligt. Jag förstår inte riktigt vitsen att betala mycket mer bara för att kunna ha olika leverantörer grannar emellan. Fungerar tjänsten så tror jag de allra flesta struntar i vem som producerar tjänsten. Skulle det inte fungera i omgångar byter man leverantör efter avtalstiden. Ringer man de fem största bredbandsleverantörerna så prisdumpar de varandra för att få exklusiviteten i nätet.

Håller helt med. Helt omöjligt att komma ner i pris nedåt en hundralapp per lägenhet/månad i "öppna nät" med KO.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Priser kan vara svårt att jämföra rakt av. Det låter i denna tråd som att det generellt är billigare med ett slutet nät. Kanske är det så, jag har ingen aning.

Men om man ska se till aspekten valfrihet när det gäller ett öppet nät så är det naturligt att ett öppet nät ger större valfrihet. Och är man enskild fastighetsägare/villaägare och har möjligheten att välja mellan ett kommunalt öppet nät och Telias öppna nät så vill jag tipsa om en väsentlig skillnad.

Telias nätbolag Skanova, som äger fiberkabeln, är enligt Post och telestyrelsen skyldiga att ge (läs: hyra ut) andra operatörer fiberaccess till slutkund. Det som ofta benämns "svartfiber" i olika sammanhang. Det innebär att Skanova måste ge andra operatörer access "last mile" på fiberinfrastrukturen, på samma sätt som t.ex. BBB kan hyra ett kopparpar av Skanova och leverera ADSL från egen utrustning i en telestation och ut till dig som slutkund/villaägare.

Det här innebär att om man har anslutit sin villa till Telias öppen fiber via Skanovas fibernät (standardförfarande) så är man inte begränsad till de 16 (?) bredbandsleverantörer som man kan välja som standard.

Flera aktörer, varav en ganska stor, rullar ut egen utrustning för att kunna erbjuda dig som slutkund deras tjänster via Skanovafibern in i huset. Det här innebär att valfriheten blir än större.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Måste ju hålla med de som tidigare sagt att det där som radades upp var rena fantasipriserna för bundet nät (av TS)... Jag har suttit i 15 år hos BBB och pga våran hyresvärd bestämt att BBB ska sköta nätet så fick vi betala typ 320/mån för 10/10 från början. Numera sitter jag med 250/100 för 399 om jag minns rätt. Det är absolut fråga om lokalt förhandlade priser pga de då (som sagts flera gånger) får in fler kunder och tjänar på volym...

Det som däremot är en faktor för öppna nät är att man dels betalar en avgift för att ha tillgång, och sedan betalar man till den leverantör av uppkoppling/tjänst man väljer.

Ska bli skönt med öppet när jag väl får tag på en ledig lägenhet där jag vill, så jag kan välja annat än BBB och byta om jag inte är nöjd med förstavalet...

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Betalar 410kr i månaden för 100/10 på ett slutet nät. Fan för monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurastream:

Jag tror inte att den enda kostanden som uppstår för en som vill ha 1000/1000 utanför ett öppet stadsnät kommer landa på 140-200 kr/mån utan en massa extrema kringkostander så som anslutningsavgift, administrativa och övriga dolda kostnader. Vart har du hört detta? Eller menar du att det gäller en flerfamiljsbostad som får 1000/1000 på inkommande till en huvudswitch och att det beror på detta att kostnaden per person då landar så lågt? Att bandbredden då blir lägre per familj är ju acceptabelt.

Nu vet jag tyvärr inte hur det är i Stokabs nät, men generellt sett går ju priserna upp av anledningar så som prisförändringar hos leverantörer, när lagar och regler som måste följas och när materialkostnader ökar, samt hur långt det är från stamnätet.

Valmöjligheten i sig, att kunna välja en leverantör som erbjuder en kvalitativ tjänst (baserat på hastighet, kundbemötande, värdering, hur lagar och regler följs osv) är en stark fördel i ett öppet nät. Ett stängt nät jag kan jämföra med är exempelvis som Telias som inte alltid väljer att bygga ut till fiberintresserade områden när det gäller landsbyggd trots att ADSL-kunderna efterfrågat detta länge och oavsett hur många de är. Sen att det finns en kommunikationsoperatör som tar hand om ärendena till slut är en jätteviktig fördel. Givetvis kan det vara till nackdel åt andra hållet - För många kockar i soppan och det blir pannkaka när ingen kan lösa det och det leder till pajkastning. Men hellre i min mening att fler kollar på ett fel än att en enda leverantör tvärvägrar att hjälpa en kund eftersom de inte anser sig behöva ta något ansvar för en så billigt installerad tjänst.

1000/1000 genom BRFen som jag bodde i kosade 99:- i månaden i alla fall, Stockholm.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av eggplant:

Betalar 410kr i månaden för 100/10 på ett slutet nät. Fan för monopol.

Det har inget med att det är monopol att göra utan ett dåligt avtal. Liksom postaren innan kostar 1000/1000 oss en dryg hundralapp i ett nät med "monopol". Det är inte säkert att det hade blivit billigare för dig i ett "öppet nät".

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

bor i villa område vi är 64 anslutna open bit totalt 13500kr för rubbet ingen nätavgift 8 aktörer att välja på jag ger 288kr för 100 100