Varför blir det skillnad på 120/60fps på 60hz skärm

Permalänk
Medlem

Varför blir det skillnad på 120/60fps på 60hz skärm

Som rubriken säger. Jag har kollat runt väldigt länge men har inte hittat ett svar varför det blir så. Alltså, Hertz = händelse per sekund. En 60hz kan uppdatera bilden 60 gånger i sekunden. Så i teorin så borde man inte kunna se mer än 60 fps på en sådan monitor. Men på olika sidor jag har läst så finns det en del som säger att man ser och känner skillnad på 60 fps och 150+ fps i spel. Jag testade detta i CS:GO och jag märkte faktist att det vid snabba rörelser flöt det på bättre med högre fps. Jag blev frustrerad eftersom jag inte förstår hur så därför frågar jag om nån Swecare kan förklara varför det blir såhär.

Sen så undrar jag hur tearing fungerar lite mer djuptingående. Det jag vet är att antal fps är mer än skärmens hz och att den därför bara renderar halva delar av bilder. Men hur kan de äns bli rendade till hälften om skärmen inte kan göra det mer än 60 gånger per sekund. Sökt länge på nätet men inte hittat något avancerat svar.

Länka gärna en sida om ni hittar.

Tack.

Permalänk
Medlem

Du märker troligen skillnad, men monitorn med 60Hz kan inte rita lika många rutor som en med 120Hz.
Hjärnan hjälper till att fylla luckorna.
En 120Hz skärm gör att det flyter bättre.

Men den har du säkert redan sett....

[Edit] FPS är oftast ett medelvärde man pratar om, dvs frame raten (bilder per sekund) kan gå ner till 25-30 vilket man märker vid 60FPS.
Om man då har en frame rate på 120FPS så har men inte dessa dippar ner till 25-30FPS.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xfade:

Du märker troligen skillnad, men monitorn med 60Hz kan inte rita lika många rutor som en med 120Hz.

Det är det TS försöker säga att han tycker att 60Hz-skärmar verkar kunna.

Jag säger förmodligen placebo, har provat 120FPS+ på 60Hz-skärmar och det enda man får är lite trevlig screen tearing, dock skall det vara till fördel i CS har jag hört på grund av sättet som kulor registreras eller något men inte för att det ska se mjukare ut

Exakt hur screen tearing uppstår på en djupt teknisk nivå vet jag inte och som du säger är det nog svårt att få ett avancerat svar på det, vill du få full förståelse för sådant måste du nog gå någon utbildning...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är det TS försöker säga att han tycker att 60Hz-skärmar verkar kunna.

Jag säger förmodligen placebo, har provat 120FPS+ på 60Hz-skärmar och det enda man får är lite trevlig screen tearing, dock skall det vara till fördel i CS har jag hört på grund av sättet som kulor registreras eller något men inte för att det ska se mjukare ut

Klart att det kan vara placebo, men det kan även vara så att nästa bild igen kan vara färdig när den egentligen skullle visa "förra" bilden på en 60Hz skärm.

Tearing uppkommer undertiden skärmen visar första bilden och nästa bild är färdig. Den nya bilden skickas till skärmen och skärmen visar den gamla och den nya samtidigt. Gamla bilden där uppe och den nya nere.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

För att förstå detta bör man veta vad Vsync är (vertikal synkronisering), det vill säga att om Vsync är på så ritar skärmen färdigt en bild och sedan väntar tills den får en ny att rita och ritar upp den i sin helhet. Dettar innebär att det som mest kan ritas så många bilder som skärmens uppdateringshastighet tillåter, i de flesta fall 60 på datorskärmar. Men vad händer då med övriga frames om spelet genererar låt oss säga 120 fps? Är Vsync på så ritar skärmen ut sin bild, under tiden genererar spelet inte bara en ny utan två bilder. Vsync gör då att en av bilderna aldrig ritas ut, i praktiken blir därför fps 60. Detta är med Vsync på och då spelar det ingen roll hur hög fps spelet egentligen har, det blir aldrig bättre än 60 fps och detta kan även leda till att kontrollerna känns slöa.

Utan Vsync så väntar inte skärmen på att en bild ska ritas klart utan om den i fallet med 120 fps på en 60 Hz-skärm efter halva tiden av sin uppdatering får en ny bild från grafikkortet så ritar den upp resten av den nya bilden istället för den som den höll på att rita upp. Detta leder i sin tur till fenomenet tearing. Tänk att du vänder dig om snabbt i ett spel. Skärmen börjar rita en bild där du har ett träd mitt framför dig men halvvägs genom uppdateringen så skickar grafikkortet en ny bild till skärmen där du vridit dig mer så att trädet nu är lite till höger. Det blir då ett hak där skärmen nu fyller resten av skärmen med den nya bilden. Och skulle din fps ligga på kanske 240 så kommer då varje skärmuppdatering bestå av delar av 4 olika bilder (240/60=4) vilket kan ge ganska kraftig tearing. Detta är nästan hela sanningen bakom tearing, inte svårt att förstå.

Varför föredrar då folk detta framför Vsync där ingen tearing ses och bilderna som målas ut är samtliga korrekta? Jo detta gör att minsta lilla rörelse på musen, oavsett när i skärmuppdateringen den sker, innebär en förändring av bildinformationen. Även om det kanske bara innebär att nedre halvan av skärmen uppdateras med ny information ger detta ändå känslan av att kontrollerna reagerar på vad du gör och därför känns det bättre med högre FPS än 60 på en 60 Hz-skärm.

EDIT: xfade har en fin bild på tearing ovanför.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

För att förstå detta bör man veta vad Vsync är (vertikal synkronisering), det vill säga att om Vsync är på så ritar skärmen färdigt en bild och sedan väntar tills den får en ny att rita och ritar upp den i sin helhet. Dettar innebär att det som mest kan ritas så många bilder som skärmens uppdateringshastighet tillåter, i de flesta fall 60 på datorskärmar. Men vad händer då med övriga frames om spelet genererar låt oss säga 120 fps? Är Vsync på så ritar skärmen ut sin bild, under tiden genererar spelet inte bara en ny utan två bilder. Vsync gör då att en av bilderna aldrig ritas ut, i praktiken blir därför fps 60. Detta är med Vsync på och då spelar det ingen roll hur hög fps spelet egentligen har, det blir aldrig bättre än 60 fps och detta kan även leda till att kontrollerna känns slöa.

Utan Vsync så väntar inte skärmen på att en bild ska ritas klart utan om den i fallet med 120 fps på en 60 Hz-skärm efter halva tiden av sin uppdatering får en ny bild från grafikkortet så ritar den upp resten av den nya bilden istället för den som den höll på att rita upp. Detta leder i sin tur till fenomenet tearing. Tänk att du vänder dig om snabbt i ett spel. Skärmen börjar rita en bild där du har ett träd mitt framför dig men halvvägs genom uppdateringen så skickar grafikkortet en ny bild till skärmen där du vridit dig mer så att trädet nu är lite till höger. Det blir då ett hak där skärmen nu fyller resten av skärmen med den nya bilden. Och skulle din fps ligga på kanske 240 så kommer då varje skärmuppdatering bestå av delar av 4 olika bilder (240/60=4) vilket kan ge ganska kraftig tearing. Detta är nästan hela sanningen bakom tearing, inte svårt att förstå.

Varför föredrar då folk detta framför Vsync där ingen tearing ses och bilderna som målas ut är samtliga korrekta? Jo detta gör att minsta lilla rörelse på musen, oavsett när i skärmuppdateringen den sker, innebär en förändring av bildinformationen. Även om det kanske bara innebär att nedre halvan av skärmen uppdateras med ny information ger detta ändå känslan av att kontrollerna reagerar på vad du gör och därför känns det bättre med högre FPS än 60 på en 60 Hz-skärm.

EDIT: xfade har en fin bild på tearing ovanför.

Precis vad jag ville ha för svar. Tack nu förstår jag.

Skrivet av xfade:

Du märker troligen skillnad, men monitorn med 60Hz kan inte rita lika många rutor som en med 120Hz.
Hjärnan hjälper till att fylla luckorna.
En 120Hz skärm gör att det flyter bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=a2IF9ZPwgDM

Men den har du säkert redan sett....

[Edit] FPS är oftast ett medelvärde man pratar om, dvs frame raten (bilder per sekund) kan gå ner till 25-30 vilket man märker vid 60FPS.
Om man då har en frame rate på 120FPS så har men inte dessa dippar ner till 25-30FPS.

Okej, dessa dippar till 25-30 menar du då att dessa händer under någon millisekund eller typ att den kan hållas kvar i 25-30 fps i cirka en sekund? Hoppas du förstår. Jag tycker nämligen att känns mer "blurrigt" när jag cappar fps på 60 i cs jämfört med när jag drar upp den i ca 300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umedalen:

Precis vad jag ville ha för svar. Tack nu förstår jag.

Okej, dessa dippar till 25-30 menar du då att dessa händer under någon millisekund eller typ att den kan hållas kvar i 25-30 fps i cirka en sekund? Hoppas du förstår. Jag tycker nämligen att känns mer "blurrigt" när jag cappar fps på 60 i cs jämfört med när jag drar upp den i ca 300.

Ja, dipparna kan hållas kvar i nån sekund eller mer ibland. Det beror på hur ofta spelet räknar ut medel-FPS.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Helt galet, får sjuka tearings vid 58-61 fps med olika 60hz skärmar jag har, men nästan ingenting vid ocappat runt 150+.
Hur kommer det sig?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Helt galet, får sjuka tearings vid 58-61 fps med olika 60hz skärmar jag har, men nästan ingenting vid ocappat runt 150+.
Hur kommer det sig?

Det beror på att du vid 150 fps får i snitt 2,5 bilder per skärmuppdatering vilket ger annan fördelning av "tears". Om uppdateringshastigheten ligger nära 60 och du får en tear mitt på skärmen så hinner du röra dig nästan en hel uppdatering innan nästa bild kommer och om då denna bild blir mitt på skärmen (exempelvis) så kommer tiden mellan bilderna vara nästan 1/60 sekund. På den tiden flyttar du dig en del vilket gör att skillnaderna mellan bilderna som ritas upp blir stor och väldigt synliga. Har du dessutom en FPS som är ganska konstant så blir då nästa tear på ungefär samma plats på skärmen vilket gör att den syns "igen" i nästa bilduppdatering.

Om du istället har 150 fps och då 2,5bilder per uppdatering (150/60=2,5) så blir motsvarar varje tear en förflyttning på 1/150 sekund, det vill säga betydligt kortare tid och därför inte lika stor skillnad mellan bilderna som ritas och inte lika störande fel. När du dessutom har fps som är mer "off" från skärmens uppdateringshastighet så kommer dessa "tears" att ske MER JÄMT FÖRDELAT över hela bildytan vilket gör att de inte syns lika tydligt.

EDIT: Förtydligande i fetstil

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Exakt hur screen tearing uppstår på en djupt teknisk nivå vet jag inte och som du säger är det nog svårt att få ett avancerat svar på det, vill du få full förståelse för sådant måste du nog gå någon utbildning...

eh, tearing kommer när två eller flera bilder ritas inom samma updateringsintervall.
Bilden på en skärm ritas "top down", om föregående bild inte är klar så ritas nästa bild "över" vilket gör at du får två eller flera bilder på skärmen samtidigt, med en tydlig linje mellan bilderna.
Behövs ingen jätteutbildning för att fatta det

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av frankof:

eh, tearing kommer när två eller flera bilder ritas inom samma updateringsintervall.
Bilden på en skärm ritas "top down", om föregående bild inte är klar så ritas nästa bild "över" vilket gör at du får två eller flera bilder på skärmen samtidigt, med en tydlig linje mellan bilderna.
Behövs ingen jätteutbildning för att fatta det

Men det där vet ju både jag och TS, jag antar att han typ vill veta hur det går till på atom-nivå eller något, haha

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det beror på att du vid 150 fps får i snitt 2,5 bilder per skärmuppdatering vilket ger annan fördelning av "tears". Om uppdateringshastigheten ligger nära 60 och du får en tear mitt på skärmen så hinner du röra dig nästan en hel uppdatering innan nästa bild kommer och om då denna bild blir mitt på skärmen (exempelvis) så kommer tiden mellan bilderna vara nästan 1/60 sekund. På den tiden flyttar du dig en del vilket gör att skillnaderna mellan bilderna som ritas upp blir stor och väldigt synliga. Har du dessutom en FPS som är ganska konstant så blir då nästa tear på ungefär samma plats på skärmen vilket gör att den syns "igen" i nästa bilduppdatering.

Om du istället har 150 fps och då 2,5bilder per uppdatering (150/60=2,5) så blir motsvarar varje tear en förflyttning på 1/150 sekund, det vill säga betydligt kortare tid och därför inte lika stor skillnad mellan bilderna som ritas och inte lika störande fel. När du dessutom har fps som är mer "off" från skärmens uppdateringshastighet så kommer dessa "tears" att ske MER JÄMT FÖRDELAT över hela bildytan vilket gör att de inte syns lika tydligt.

EDIT: Förtydligande i fetstil

Vet du varför det blir mer blurrigt när jag cappar på 60fps för jämfört med med 300?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är det TS försöker säga att han tycker att 60Hz-skärmar verkar kunna.

Jag säger förmodligen placebo, har provat 120FPS+ på 60Hz-skärmar och det enda man får är lite trevlig screen tearing, dock skall det vara till fördel i CS har jag hört på grund av sättet som kulor registreras eller något men inte för att det ska se mjukare ut

Exakt hur screen tearing uppstår på en djupt teknisk nivå vet jag inte och som du säger är det nog svårt att få ett avancerat svar på det, vill du få full förståelse för sådant måste du nog gå någon utbildning...

jag lirar med fpsen cappad till 60fps i csgo o spelat mot polare som ska ha 180fps+ på lan :P, märkte ingen skillnad i hur kulorna reggades när man sköt. men det är väl relativt, jag känner inte att jag fick sämre kills på något sätt..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A