Data krav för att köra en CS 1.6 sever på?

Permalänk
Medlem

Data krav för att köra en CS 1.6 sever på?

Är egentligen för gammal för cs Men nåra polare har smitit mig med cs viruset, så nu med fru och 2 barn har lirat lite då och då..
Men vill fixa en egen server för public och oss själva
Och vill lägga ner så lite pengar som möjligt men så klart att det ska gå att spela utan "lag"
Har för Längeeee sen haft egen server, men glömt i princip allt med amx och server att göra.

Så Nu till frågan, Vad rekommenderar ni? Vill helst dock att det ska ta liten plats, fundera på att köra en enkel moderkort med intigrerad cpu från webhallen 600 kr klassen + ram + en låda. Kan det funka? Funkar W8 ? Hur mycket ram ska man ha?
Exempel

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/194438-msi_j1800i_mini-itx-celeron_j1800
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/206094-asus_j1800i-a_intel_soc_celeron_j1800_max_8gb_ddr3_d-sub_hdmi_pci_miniitx

Permalänk
Medlem

angående ram så tar en cs source server (srcds) ungefär 200-400 mb ram och eftersom du ska köra hlds så minskar ju kraven ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

angående ram så tar en cs source server (srcds) ungefär 200-400 mb ram och eftersom du ska köra hlds så minskar ju kraven ytterligare.

Tack.. Men hur är det med cpu? och grafi? Tänkte även instalera W8 då den klarar av svagare cpu bättre vad jag testat ...

Permalänk
Medlem

Processorhastigheten är det viktigaste för hlds och srcds så lägg mest pengar på cpu:n.

Jag brukar använda ett gammalt grafikkort när jag installerar operativsystemet, sen plockar jag bort grafikkortet och kör utan för jag behöver det inte längre och får även lägre strömförbrukning på datorn. Men då använder jag mig av en linux-variant och använder ssh när jag administrerar servern.
Ska du köra windows tycker jag du kan använda enklast möjliga grafikkort eftersom grafikkortet ändå inte används för hlds.

Tänk på att aldrig köra fler hlds än antalet processorkärnor du har.

Permalänk
Medlem

Tjena, jag använde mig tidigare av den här med dom här specsen som kan synas i galleriet:
http://www.sweclockers.com/galleri/9189-atom-server-bygge

Total pris för moderkort med integrerad cpu och så är ju runt 600-800kr sen lite ram på det och en låda och en disk så hamnar du ju kanske på 1500-1800kr totalt.
Körde inte ju cs eller css på den men körde TF2 med 24 spelare utan något lagg alls.

Angående det här med vilket operativsystem du ska köra skulle jag aldrig satsa på windows 8 på en server jag skulle satsa på windows 7, för de känns inte som att windows 8 skulle använda sig av mindre ram eller vara mindre krävande för hårdvaran, alternativ gå över till windows server eller rent utav varför inte linux distro.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|