The Pirate Bay öppnar på nytt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fränkie:

Btw, bor inte i Sverige längre så. Är det en ny lag ang. ångerrätten? Förut gällde väl inte sånt där bara vid distansköp?

"Ångervecka" har man ju hört talas om så många gånger... speciellt av äldre personer har man hört det.

Frågan är om det funnits?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

"Ångervecka" har man ju hört talas om så många gånger... speciellt av äldre personer har man hört det.

Frågan är om det funnits?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumentr%C3%A4tt
Den verkar inte ha funnits, iaf inte fungerat så som jag trodde. Trodde den var bättre än sådär faktiskt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av DAoG:

Samhällsproblemet är väl att snorungar vill få allt gratis.

Dagens snorungar kommer att bli morgondagens politiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag har iaf förbokat Witcher 3: Wild Hunt på gog.com eftersom den inte har DRM.

Jag har däremot ännu inte lirat Dragon Age: Inquisition eftersom den har DRM styrt av EA och Origin.

Kommer jag spela Dragon Age: Inquisition i framtiden? Kanske, men om jag gör det så blir det iaf inte med DRM och Origin.

Det var mitt lilla bidrag till diskutionen.

Du skulle fått en tummen upp om du inte hade förbokat. Förbokningar är dåligt för spelmarknadens hälsa, även om utvecklaren historiskt varit bra.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Oavsett vad man tycker om hela den här röran så måste jag säga att deras val av logga (dvs, fenixen) var riktigt stilfullt!

The phoenix rises from its own ashes.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Dagens snorungar kommer att bli morgondagens politiker.

Det är de väl redan? Facebooksgenerationen styr ju helt politikerna idag...antingen medelst "like" hybris eller rädsla för uthängning. Populismen är den senaste religionen.

Permalänk
Medlem

bra jobbat ni som gjorde razzian. det gav en enorm effekt på piratkopiering antar jag. var nog värt alla pengar som arbetet kostade.

kanske börjat inse att det är fel sätt att gå tillväga på?

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Eftersom jag är liberal så anser jag att alla brott som saknar offer bör prioriteras ned eller avskaffas.

Tre exempel är sexköp, droganvändning och piratkopiering för eget bruk. Dessa brott skadar öht ingen alls ( möjligtvis med undantag av droger som kan skada dig själv om de missbrukas ).

Vidare bör alla brott som inte skadar någon person fysiskt/psykiskt utan ekonomiskt och de brott som har lägre ekonomisk påverkan också nedprioriteras ( att piratkopiera en film à 100 SEK bör ha 10 gånger lägre ekonomisk prio att utredas än stöld av en cykel á 1000 SEK )

Det är lite synd att alla liberala partier och ungdomsförbund totalt glömt bort vad liberal betyder och verkar tro att det betyder ungefär motsatsen = polisstat...

Din syn på droger är skrämmande naiv. Det finns hur många människor som helst som blivit misshandlade/våldtagna/rånade med hjälp av droger eller av någon som tagit droger nyligen (som inte gör sådant i vanliga fall). Dock rör de sig antagligen i mer utsatta samhällsskick

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Skrivet av HoChi:

Det finns hur många människor som helst som blivit misshandlade/våldtagna/rånade med hjälp av droger eller av någon som tagit droger nyligen (som inte gör sådant i vanliga fall).

Eftersom du säger det finns hur många som hellst kan du väl ge några exempel?

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoChi:

Din syn på droger är skrämmande naiv. Det finns hur många människor som helst som blivit misshandlade/våldtagna/rånade med hjälp av droger eller av någon som tagit droger nyligen (som inte gör sådant i vanliga fall). Dock rör de sig antagligen i mer utsatta samhällsskick

Dock är ju anledningen att drogmissbrukare tvingas till ett brottsligt leverne inget mer än den nuvarande drogpolitiken. Det finns ingenting som har skapat så stora pengar för kriminella och terrorister som den nuvarande drogpolitiken. Det finns troligtvis ingen lag som har tvingat lika många människor i utanförskap som den nuvarande drogpolitiken. Jag kan fortsätta, men jag är medveten om att jag låter som en trasig LP-skiva, samt att det är OT.

Varför spränger inte staten Plattan (Sergels torg) som troligtvis är Sveriges största marknad för narkotika, om man nu tycker att det är okej att stänga ner TPB för att hindra fildelning?

Permalänk
Medlem

För att nedladdningarna ska upphöra så tror jag att streaming tjänsterna måste erbjuda samma utbud, hastighet, tillgänglighet överallt (ersätta att ha tillgång till materialet offline) och till samma pris dvs gratis. För att det ens ska vara möjligt att ha samma tillgång så måste vi ha gratis internet överallt som är snabbt nog att streama utan att något lagg. Men inte ens det här skulle förmodligen förhindra kopierande helt, någon skulle säkerligen vilja eller iaf ha möjligheten till att spela in materialet eller stoppa det i någon offline enheten. För att inte tala om u-länder före de har tillgång till fritt internet. Det pirats för fullt i u-länder också, det har väl alla sett.
Men detta skulle förmodligen få ner kopierande (nedladdninge är kanske ett bättre ordval) otroligt mycket.

Anti-pirats tillvägagångssätt är så otroligt dåligt just nu. Ja, ni vet själva att det kom upp ett flertal kopior när piratebay åkte ner och att det inte påverkade nedladdningen, den har stigit, som vanligt. Det bästa de kan göra för industrin är förmodligen att sluta kasta pengar i sjön och sikta på något av följande
Ge upp sina jobb och skänk sina pengar till valfri industri som påverkats av nedladdningen alt. pewdiepie
Satsa på bygga ut internet i hela världen
Gör egen film/musik som drar in stora pengar i den branschen
Uppfinn en ny enhet som totalt slår ut nedladdningen och ger chans för en annan slags kopiering.

Permalänk
Skrivet av SwedishPshyco:

Eftersom du säger det finns hur många som hellst kan du väl ge några exempel?

Läkemedlet Flunitrazepam som är känt under märkesnamnet Rohypnol är även känt som "The Date Rape Drug" av en viss anledning. Tillsammans med alkohol så tar den bort offrets alla hämningar, muskelkontroll och minne vilket gör dem till lätta offer och samtidigt dåliga vittnen. Är det en för stark dos kommer offret förlora förmågan att andas och dö.

Scopolamine, även känt som "Devil's Breath". I ren pulverform så blåser man det i ansiktet på sitt offer som kommer bli helt passiv och förlora minnet av allt som kommer hända under perioden då de var påverkade. Efter det är det bara att råna/våldta/mörda det passiva offret.

Finns bra mycket mer än så och saker som är väl dokumenterade.

Permalänk
Skrivet av Efta:

Dock är ju anledningen att drogmissbrukare tvingas till ett brottsligt leverne inget mer än den nuvarande drogpolitiken. Det finns ingenting som har skapat så stora pengar för kriminella och terrorister som den nuvarande drogpolitiken. Det finns troligtvis ingen lag som har tvingat lika många människor i utanförskap som den nuvarande drogpolitiken. Jag kan fortsätta, men jag är medveten om att jag låter som en trasig LP-skiva, samt att det är OT.

Varför spränger inte staten Plattan (Sergels torg) som troligtvis är Sveriges största marknad för narkotika, om man nu tycker att det är okej att stänga ner TPB för att hindra fildelning?

Drog pengar är helt klart kopplat till terrorism och illegal aktivitet samt behöver vi bättre system för drogpolitiken men att tro att det är drogens illegala aspekter är det stora som leder folk till problem och att ta bort det skulle eliminera problemen är inte lite naivt. I så fall skulle det inte sitta avdankade alkisar med mycket kriminalitet runt sig och i sitt förflutna då alkohol är lagligt.

Även om te.x heroin var lagligt skulle det fortfarande vara mycket illegal aktivitet runt det, i grova missbruk så kan de inte uppehålla charaden av ett liv, jobb och familj, det blir en omöjlighet. Då gör man annat för att få tag på grejerna, vare sig grejerna är olagliga eller ej.

Lagligheten är kanske inte det vi ska ändra på det sättet utan snarare hur vi ter oss till att hjälpa missbrukare och hur vi behandlar dem, vi kan börja med att sluta låta SoC bestämma hur missbrukare ska bli behandlade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det som är lustigt är att du tror att "pirater" inte betalar för sig.
Den enda skillnaden mellan en pirat och gemene konsument är att piraten har fräckheten att prova produkten inför ett köp.

Sen tror jag det har mycket med ålder och pengar att göra

14-19, så tankade jag och alla mina polare allt och betalade bara om det var absolut nödvändigt.
Nu när dem flesta jobbar så tror jag inte det är någon som tankar spel, vem orkar riskera krångel för ett par hundra lappar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Dock med skillnaden att filmer musik spel osv är DATA.
Mobiltelefonen är fysisk, det är förvisso stöld i båda fallen.

Grand Theft Auto 4
Battlefield 4
Är två enorma exempel, på när spelbolagen släpper en hög trasig kod.
Om vi leker med tanken att du skall köpa dig en spritt ny Mercedes-Benz, skulle du då acceptera att ratten släppte, motorn skar ihop, och växellådan rasade så fort du åkte ut från bilhandlaren? Svaret är nej på denna fråga.
Då kommer vi till problemet att spelbolagen säger att det inte är någon idé att lägga krut på PC versionen, för att "alla" piratar den ändå.
Men största anledningen är fortfarande att det bara är en hög trasig kod och därför piratar folk.
Det blir en väldigt ond cirkel av detta.

Dock så glömmer spelbolagen att det piratas i frisk skala även till spelkonsol.
Vi har chip, homebrew och annat som fixar detta.

Sen har vi konsol-portarna som görs till PC,
kolla på Call Of Duty Black Ops 2.
Det spelet är så sorgligt fult på PC, även om man drar grafikinställningarna så högt det bara går.
I detta fall Ultra.
Och det är då vi åter igen kommer till samma mening.
(Dom fixar det till spelkonsol och gör en direktport till PC och då blir det som det blir.)
Ingen vill köpa för att det ser förjävligt ut, och spelbolagen vill inte lägga krut på det för att dom vet att folk piratar.

/Lifooz

Folk inklusive mig piratar för att det är gratis. Ni tillhör en minoritet.

Jag är lite av en hycklare, ställer mig emot fildelning av upphovsrättsskyddat material, men fildelar likt för bannat filmer eftersom att det är så lättillgängligt, "i princip" riskfritt & därför att jag hungrar efter underhållning.

Ungefär som när man var yngling och snattade kexchoklad eftersom sötsuget vägde tyngre än ekonomin.

Hade nöjt mig med Netflix om jag hade haft en fast inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Folk inklusive mig piratar för att det är gratis. Ni tillhör en minoritet.

Jag är lite av en hycklare, ställer mig emot fildelning av upphovsrättsskyddat material, men fildelar likt för bannat filmer eftersom att det är så lättillgängligt, "i princip" riskfritt & därför att jag hungrar efter underhållning.

Ungefär som när man var yngling och snattade kexchoklad eftersom sötsuget vägde tyngre än ekonomin.

Hade nöjt mig med Netflix om jag hade haft en fast inkomst.

Så bristen på fast inkomst ger dig rätten att ta saker gratis för att du anser dig ha rätten att konsumera vad du vill?
Hört talas om att leva efter inkomst?
Inget illa men hoppas folk med den tankegången åker dit om inte förr så i alla fall senare.

Enda som enligt mig ger en rätt att ladda ner något är för att utverdera om produkten är värd pengarna som man planerar att spendera.

"undersökningar" visar faktiskt att folk som laddar ner film/musik/spel är dom som köper mest och gör rätt för sig. Så den som tillhör minoritet är du.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Så bristen på fast inkomst ger dig rätten att ta saker gratis för att du anser dig ha rätten att konsumera vad du vill?
Hört talas om att leva efter inkomst?
Inget illa men hoppas folk med den tankegången åker dit om inte förr så i alla fall senare.

Enda som enligt mig ger en rätt att ladda ner något är för att utverdera om produkten är värd pengarna som man planerar att spendera.

"undersökningar" visar faktiskt att folk som laddar ner film/musik/spel är dom som köper mest och gör rätt för sig. Så den som tillhör minoritet är du.

Nej. Är ju precis det jag säger. Jag har ingen rätt alls. Jag är en kriminell jävel, vi alla är.

"undersökningarna" är rent bullshit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Du har inte råd att köpa en Ferrari heller, hur löser du det? Att se fil. Är ingen mänsklig rättighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill inte ha en Ferrari;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doktor_Krall:

Väx upp och börja betala för dig FAKTA

Vf betala för något som man kan få gratis?:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Så bristen på fast inkomst ger dig rätten att ta saker gratis för att du anser dig ha rätten att konsumera vad du vill?
Hört talas om att leva efter inkomst?
Inget illa men hoppas folk med den tankegången åker dit om inte förr så i alla fall senare.

Enda som enligt mig ger en rätt att ladda ner något är för att utverdera om produkten är värd pengarna som man planerar att spendera.

"undersökningar" visar faktiskt att folk som laddar ner film/musik/spel är dom som köper mest och gör rätt för sig. Så den som tillhör minoritet är du.

Fast det är faktiskt lika olagligt att ladda ned för att "utvärdera produkten" som all annan nedladdning. Och om du inte gillar den (köper) är det faktiskt ingen skillnad alls. Det är bara en rationalisering för din egen moral, har inget med lag att göra. Så du kanske ska vara lite försiktig med vem du vill ska åka fast.

Oavsett om man är för eller emot fildelning så är det bra att föra en debatt om hur kultur ska vara tillgänglig. Är det så självklart att dagens upphovsrätt är den bästa? Trots allt så har skivbolagen varit nära döden sedan 80-talet då kassetskatten infördes. Att finniga tonåringar satt och spelade in låter från radion skulle ta död på musiklivet. Det blev viss inte riktigt så Tvärtom! Så visst utrymme finns bevisligen.

Permalänk
Skrivet av Fränkie:

Det bästa de kan göra för industrin är förmodligen att sluta kasta pengar i sjön och sikta på något av följande
Ge upp sina jobb och skänk sina pengar till valfri industri som påverkats av nedladdningen alt. pewdiepie

Kanske har misstolkat nu, men hur påverkas pewdiepie av nedladdning? och kännar inte han lite för bra ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Fast det är faktiskt lika olagligt att ladda ned för att "utvärdera produkten" som all annan nedladdning. Och om du inte gillar den (köper) är det faktiskt ingen skillnad alls. Det är bara en rationalisering för din egen moral, har inget med lag att göra. Så du kanske ska vara lite försiktig med vem du vill ska åka fast.

Oavsett om man är för eller emot fildelning så är det bra att föra en debatt om hur kultur ska vara tillgänglig. Är det så självklart att dagens upphovsrätt är den bästa? Trots allt så har skivbolagen varit nära döden sedan 80-talet då kassetskatten infördes. Att finniga tonåringar satt och spelade in låter från radion skulle ta död på musiklivet. Det blev viss inte riktigt så Tvärtom! Så visst utrymme finns bevisligen.

Jo absolut det är lika olagligt. Där av att jag sa att det enligt mig var ok.
Mest på grund av att det kan få dig att köpa saker som du kanske normalt hade hoppat över annars på grund av osäkerhet. Jag har säkert minst 300 filmer jag har köpt för att jag har streamat eller laddat innan vilka jag annars hade struntat i för att dom verkat för b.
Samt att har jag laddat eller streamat en film som jag anser är för dålig för att köpa så sätter jag en prisbevakning för att jag skall köpa den senare vid ett pris som jag anser den vara värd.

Fildelningen är jag egentligen inte emot då jag anser att den är bra för alla. Det jag är emot är tankegången hos många som laddar.
Hela saken med "Varför betala när jag kan få det gratis" och alla takegångar som liknar det.
Bara för att det är lätt eller för att det är gratis gör det inte rätt.
Ta ett spel tex. Mer än ofta så är det jobbigare att lagligt köra spelet på grund av olika typer av drm etc. och därför försvarar många sig med att ladda ner det i stället för att köpa det. Visst jag kan hålla med om att man kanske inte skall köpa spel som har bökiga drm. Men då skall man helt bojkotta spelet.
Som jag själv gör är att jag köper spelet (om det inte finns på steam) och sen crackar jag skiten så den blir spelbar (oftast idag för att spelen kräver skiva och jag inte har någon dvd i burken sedan typ 10 år nu)

Men jo jag håller med dig industrin kommer inte dör på grund av fildelning. Fildelning är bra medans folks oärlighet och tendens till att bara se till sig själva är problemet.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kan inte ni fildelare börja köpa materialet istället?

Kan film och tv branchen erbjuda mig att köpa skiten så skulle jag gjort det istället
Men de är så sjukt bakåtsträvare så det enda alternativet är att pirata det!

Steam och spotify har nästan tagit död åt all spel och musik fildelning. Jag känner inte en endaste person längre som laddar ner spel och musik olagligt.
Men varenda jag känner laddar fortfarande ner serier och filmer för det finns inga bra lagliga alternativ

Jag betalar för HBO Nordic och Netflix och måste fortfarande ladda ner film och serier via andra vägar

Permalänk
Medlem

Ar det bara jag eller ar det betydligt mycket mindre porr-reklam an vad det var tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Men jo jag håller med dig industrin kommer inte dör på grund av fildelning. Fildelning är bra medans folks oärlighet och tendens till att bara se till sig själva är problemet.

OK, då förstår jag vad du menar. Och självklart måste frågan om finansiering vara med i en mer seriös debatt. Att det är "gratis för mig" för att någon annan betalar håller inte i längden. Men idag verkar debatten om upphovsrätt gå mellan ingen alls eller "självklart ska en ensamstående mamma bötfällas med ett par miljoner". Är det rimligt att spel som kom ut för 20-30 år sedan fortfarande har skydd? Om intellektuellt material ska vara värt pengar precis som en fysisk vara, varför har jag ingen garanti? Varför kan jag inte "lämna tillbaka" om jag tycker filmen/musiken/spelet är undermåligt. Ja, jag vet, det går inte att lämna tillbaka. Men det går att justera pris, eller hur.

Project Gutenberg går helt i fildelningens anda. Varför finns inget motsvarande för film- och musik? Kanske för att musik och filmindustrin har bättre lobby än bokbranschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoChi:

Din syn på droger är skrämmande naiv. Det finns hur många människor som helst som blivit misshandlade/våldtagna/rånade med hjälp av droger eller av någon som tagit droger nyligen (som inte gör sådant i vanliga fall). Dock rör de sig antagligen i mer utsatta samhällsskick

Håller med dig. Men märkligt nog så är det inga problem att få dricka sprit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Japp, misförstog dig helt!
Men skillnaden är att dessa inspelningsbara boxar ska vara krypterade så det ska inte gå att sprida inspelat material vidare oavsett (fick jag iaf lära mig på min supportutbildning jag fick när jag började på comhem).

Misstänkte det Men tyvärr så går det relativt enkelt att spela in direkt från boxen, krypteringen är till för att förhindra att kortet kan klonas, inget annat

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Dagens snorungar kommer att bli morgondagens politiker.

För dagens politiker är ju så jäkla bra

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte piratnedladdning alls?

Oavsett om man är rik eller fattig så får man väl konsumera det man har råd med. Är det för dyrt eller för svåråtkomligt, så får man väl titta/lyssna på något annat. Man ska väl inte stjäla bara för att man kan det?

Tänk om du själv var musiker, men inte gillade att stå på scen. Hur skulle du då tjäna pengar på dina verk, om alla bara kopiera dem utan att betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Tänk om du själv var musiker, men inte gillade att stå på scen. Hur skulle du då tjäna pengar på dina verk, om alla bara kopiera dem utan att betala?

Jag gillar inte att åka o jobba men vill jag ha pengar så.. Säger med det inte att det ska va lagligt med piratkopiering.