Windows 10 gratis för Raspberry Pi 2

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 gratis för Raspberry Pi 2

En ny version av den lilla enkortsdatorn Raspberry Pi begåvas inte enbart med betydligt kraftfullare hårdvara utan kommer även få Windows 10 – helt utan extra kostnad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of Traditions

Det måste ju vara den perfekta surf- och bankdatorn?

Ingen tidsram när W10 blir tillgängligt, eller händer det inte förrän det släpps på riktigt?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Wow?

Permalänk
Medlem

Wohoo!
Det här är riktigt bra.
Och ett snyggt drag från MS. Vilket nog också betyder att Surface RT kommer få Windows 10.

Framför allt är det bra för konsumenter i utvecklingsländer för det innebär att grundkostnaden för en dator sänks, liksom grundkravet för strömtillgång och så. Det gör tröskeln till datorer och internet lite längre. Även om det stora (läs- och skrivkunnighet) fortfarande nog är den stora biten.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Snusfri

Microsoft gör verkligen mycket rätt nu, en RPI2 med Win10 kommer att vara en riktigt bra surf/svensson-dator.

Kommer att införskaffa en så snart de landar ute i handeln.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske ska förtydligas att det bara är en RT/WP-liknande variant av windows 10. Inte så kapabel till något alls jämfört med riktiga Windows alls med andra ord. Samma handikappade Windows som bärbara enheter under 8" får.

Permalänk

Mycket trevligt detta! Skulle man kunna köra Netflix på denna då med Windows 10?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Nu blir även jag sugen på att skaffa en Raspberry Pi.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kanske ska förtydligas att det bara är en RT/WP-liknande variant av windows 10. Inte så kapabel till något alls jämfört med riktiga Windows alls med andra ord. Samma handikappade Windows som bärbara enheter under 8" får.

Hm.. det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt. Vad var skillnaderna egentligen? Inget skrivbord iaf.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Åfasen, nu fick pajen en bättre smak. Intressant. Måste nog köpa en och labba lite.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har länge varit inne på en raspberry pi, men just linux får mig att backa lite då jag inte har orken att hålla på med det. Nu blev köpet just givet och när Windows 10 har släppts så blir det även en Raspberry Pi

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Inte illa pinkat. Ju fler valmöjligheter desto bättre.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Hm.. det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt. Vad var skillnaderna egentligen? Inget skrivbord iaf.

Nä man kan ju ha en billig leksak ändå, kanske inte så kapabel direkt. Jämför Windows RT mot Windows 8.1.

Permalänk

Landar hos oss på Deltaco imorgon, förhoppningsvis får våra kunder den till onsdagen för försäljning till privatpersoner senast Onsdag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kanske ska förtydligas att det bara är en RT/WP-liknande variant av windows 10. Inte så kapabel till något alls jämfört med riktiga Windows alls med andra ord. Samma handikappade Windows som bärbara enheter under 8" får.

Jag tror inte att det blir något skrivbords OS över huvud taget. Det talas om ett Internets of Things os för Raspberry Pi 2

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa den? Verkar inte finnas i svenska butiker. Fattar inte vart man beställer den.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Ska man äntligen slå till på en sån här och experimentera tro? Har länge haft suget men kompetensen på allt vad Linux heter är verkligen inget att hurra för hos mig i alla fall Vi får se.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Om det är den fullfjädrade skrivbordsvarianten de menar: Hurra!
Annars: Gäsp!

Men är de smarta så är det såklart det första alternativet. Vore fint att kunna ha en fullt duglig surfdator för det priset!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jag tror inte att det blir något skrivbords OS över huvud taget. Det talas om ett Internets of Things os för Raspberry Pi 2

Nä men ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är den fullfjädrade skrivbordsvarianten de menar: Hurra!
Annars: Gäsp!

Men är de smarta så är det såklart det första alternativet. Vore fint att kunna ha en fullt duglig surfdator för det priset!

Eftersom det inte är x86 så blir det ingen fullfjädrad variant. Som användaren beh poängterade några inlägg upp så blir det nog nte något desktop-gränssnitt alls, inte ens ModernUI.

Permalänk
Skrivet av Regert:

Wohoo!
Det här är riktigt bra.
Och ett snyggt drag från MS. Vilket nog också betyder att Surface RT kommer få Windows 10.

Nej, Surface RT får INTE Windows 10, den kommer få någon form av uppdatering men RT är dött och nerlagt.

Permalänk

inet har redan den i sin lista. så dröjer nog inte länge innan den finns ute.

ska uppgradera min 512 mb verision så fort som möjligt.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

PI2 finns redan ute hos svenska handlare, men den är inte listad på prisjakt än...
hos m.nu för 369kr - https://www.m.nu/dator-raspberry-p-2060.html

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är den fullfjädrade skrivbordsvarianten de menar: Hurra!
Annars: Gäsp!

Men är de smarta så är det såklart det första alternativet. Vore fint att kunna ha en fullt duglig surfdator för det priset!

ARM och en skrivbordsvariant, min fråga är hur och kanske framförallt varför?
RT eller vad man nu kommer kalla dess efterträdare stämmer bättre in.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

HOLY COW är min åsikt, om det handlar om en fullversion av windows.
Är det Windows RT (som redan blivit skrotat) som försöker komma tillbaka så är det inte ens något jag kommer att vilja ta i med tång. Det går helt enkelt inte att hitta ett gränssnitt som är sämre på precis allt

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Eftersom det inte är x86 så blir det ingen fullfjädrad variant. Som användaren beh poängterade några inlägg upp så blir det nog nte något desktop-gränssnitt alls, inte ens ModernUI.

Skrivet av havoc:

ARM och en skrivbordsvariant, min fråga är hur och kanske framförallt varför?
RT eller vad man nu kommer kalla dess efterträdare stämmer bättre in.

Så då vart det en gäspning i alla fall då. Frågan är hur de tänkte med rubriksättningen? visst, inte "osanning" i sig men rätt förvirrande ändå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot Pi 2

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Intressant helt klart. Frågan är dock hur prestandan blir? Raspberry Pi är ju knappast ett prestandamonster.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av beh:

Jag tror inte att det blir något skrivbords OS över huvud taget. Det talas om ett Internets of Things os för Raspberry Pi 2

Om det handlar om Windows som OS-kärna på en enhet utan GUI: varför skulle någon vid sina sinnens fulla bruk välja Windows över Linux på en sådan enhet? Både resursmässigt och framförallt funktionsmässigt är ju Linux ljusår före på sådana enheter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Här behövs det ett prestandaoptimerat OS och det är ju inget man associerar microsoft med men vem vet, kan ju bli bra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!