AMD fortsätter trolla Nvidia med The Fixer

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fluffarn:

Jag missförstår inte Ett 9500 kostade 180 USD på release, 24 Oktober 2002 och vad jag minns kostade ett 5200 Ultra 150 USD på release. Ett standard 5200 kostade mindre än 100 USD då kanske? Jag är medveten om att det var ett väldigt billigt DirectX 9 kort, men jag vill fortfarande gråta över hur det presterade.

Jag köpte ett FX5600 när jag köpte min första dator (hösten 2003) men jag kan tyvärr inte komma ihåg vad det kostade och iomed att jag hade en annan mailadress och att det köptes från Datorbutiken så är det lite svårt att hitta någon gammal orderbekräftelse.

Det absolut sämsta var ju att det marknadsfördes som ett DX9-kort men DX9-prestandan var helt värdelös, minns att när Half-Life 2 kom så valdes DX8 som renderingsläge automatiskt om man hade ett FX-kort, man fick manuellt ändra till DX9 för att få alla häftiga effekter men med kombinationen av Source-motorns dåliga strömning av nya filer och grafikkortets seghet blev det väldigt mycket frysningar. 4200Ti (som jag hade haft i förra datorn) kunde ju dock inte få DX9 alls så man får väl ha den lilla vinsten i åtanke.

Jag stod dock ut med det ända till början av 2006, då blev det ett 7900GT.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecidemon:

Meh, den var varken bra eller rolig. Bättre kan ni AMD

Jag har haft nVidia kort sen Riva TnT men har en då skrattat gott idag åt dessa guld korn:

spZJrsssPA0

http://s20.postimg.org/mm4s0jl31/gpu.png

Jen-Hsun Huang i sitt esse. Skrattar hela vägen till banken

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Jag köpte ett FX5600 när jag köpte min första dator (hösten 2003) men jag kan tyvärr inte komma ihåg vad det kostade och iomed att jag hade en annan mailadress och att det köptes från Datorbutiken så är det lite svårt att hitta någon gammal orderbekräftelse.

Det absolut sämsta var ju att det marknadsfördes som ett DX9-kort men DX9-prestandan var helt värdelös, minns att när Half-Life 2 kom så valdes DX8 som renderingsläge automatiskt om man hade ett FX-kort, man fick manuellt ändra till DX9 för att få alla häftiga effekter men med kombinationen av Source-motorns dåliga strömning av nya filer och grafikkortets seghet blev det väldigt mycket frysningar. 4200Ti (som jag hade haft i förra datorn) kunde ju dock inte få DX9 alls så man får väl ha den lilla vinsten i åtanke.

Jag stod dock ut med det ända till början av 2006, då blev det ett 7900GT.

Hösten 2003 fanns Radeon 9800 Pro ute Jag är osäker på vad ett FX5600 kostade, men jag minns att ett Radeon 9500 Pro piskade ett FX5600, och kostade liknande. Det var ett sånt där kort som de flesta som ville vara lite mer seriösa med DirectX9 blev väldigt missnöjda över. Att du stod ut till ett 7900GT förvånar mig! Jag hade då skaffat något från ATI eller i alla fall 6000-serien före det Haha

Permalänk
Inaktiv

Även jag hade ett FX-baserat grafikkort tidigare. Satt i en Toshiba laptop med en stationär 3,2GHz Pentium 4 (Prescott med HT, om jag inte minns helt fel). Tror det var ett Geforce FX 5600 Go eller vad de nu kallade mobila kretsarna på den tiden. Min flera år gamla stationära dator var fortfarande klart bättre i spel trots väldigt lite RAM och extremt gammal CPU och GPU. Samt det där med Direct X9 då.

Söt laptop iallafall. Jag har för mig att batteritiden var runt en timme. Törstig CPU.

Permalänk
Medlem

Nvidia är ju så ägda i denhär... Hahahaha...

Men om man ska vara lite seriös så tycker jag att sweclockers redaktionen har en jätte tråkig attityd emot AMD.
I stort sätt finns det inte en rad skrivet om CPU eller GPU där man kan läsa in en partiskhet där AMD står som förlorare.

Man skulle ju kunna tro att en seriös redaktion kunde få sig att framstå som iaf någorlunda opartiska.
Någonstans blir det ganska pinsamt, och jag tycker gränsen går typ här.

Jag kan inte minnas att jag läst någonstans att detta är en reklamsida.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fluffarn:

Hösten 2003 fanns Radeon 9800 Pro ute Jag är osäker på vad ett FX5600 kostade, men jag minns att ett Radeon 9500 Pro piskade ett FX5600, och kostade liknande. Det var ett sånt där kort som de flesta som ville vara lite mer seriösa med DirectX9 blev väldigt missnöjda över. Att du stod ut till ett 7900GT förvånar mig! Jag hade då skaffat något från ATI eller i alla fall 6000-serien före det Haha

Jag minns ju inte direkt hur man tänkte då men efteråt förstod man ju så klart att man skulle valt ATI men jag valde nog Nvidia för att jag haft ett 4200Ti i datorn hemma innan jag flyttade så jag vågade nog inte byta eftersom jag varken byggt eller köpt en dator tidigare.

Kom på nu att jag ju faktiskt hade ett kort emellan, glömde bort det innan så jag framstår inte som lika uthållig längre
Köpte ett 6800 LE som var det hetaste just då eftersom det hade låsta pixel pipelines och vertex shaders som man (om man hade tur) kunde låsa upp så kortet blev som ett vanligt 6800 om inte nästan som ett 6800 GT. Jag hade så klart inte den turen så jag satt med ett standard LE men det var ju iallafall bättre än 5600.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Jag minns ju inte direkt hur man tänkte då men efteråt förstod man ju så klart att man skulle valt ATI men jag valde nog Nvidia för att jag haft ett 4200Ti i datorn hemma innan jag flyttade så jag vågade nog inte byta eftersom jag varken byggt eller köpt en dator tidigare.

Kom på nu att jag ju faktiskt hade ett kort emellan, glömde bort det innan så jag framstår inte som lika uthållig längre
Köpte ett 6800 LE som var det hetaste just då eftersom det hade låsta pixel pipelines och vertex shaders som man (om man hade tur) kunde låsa upp så kortet blev som ett vanligt 6800 om inte nästan som ett 6800 GT. Jag hade så klart inte den turen så jag satt med ett standard LE men det var ju iallafall bättre än 5600.

Den dagen ett 6800LE blir sämre än ett FX5600 Haha. Jo men dom var trevliga kort! Jag har många vänner som skaffade sig GT7800/GT7700. En av vännerna uppgraderade från GT6800 till GT7700, vilket jag tyckte var ett intressant val

Otur med unlocken på LE't Det är alltid kul då man hittar guldkorn och unintended use för elektronik! 771 processorer i LGA775, låsa upp en quadcore Athlon II till en hexcore Phenom II, eller ett r9 290 till ett r9 290X! xD

Det senaste jag har testat att låsa upp var en Athlon x3 processor. Jag fick en quadcore, men tyvärr ingen L3 cache Samt att moderkortet var kinkigt att runn'a skiten! Jävla 95W TDP-strypning! Sen kommer väl projektet att försöka få quadcore'en att fungera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Även jag hade ett FX-baserat grafikkort tidigare. Satt i en Toshiba laptop med en stationär 3,2GHz Pentium 4 (Prescott med HT, om jag inte minns helt fel). Tror det var ett Geforce FX 5600 Go eller vad de nu kallade mobila kretsarna på den tiden. Min flera år gamla stationära dator var fortfarande klart bättre i spel trots väldigt lite RAM och extremt gammal CPU och GPU. Samt det där med Direct X9 då.

Söt laptop iallafall. Jag har för mig att batteritiden var runt en timme. Törstig CPU.

Det bästa av två världar! Nvidia FX+Pentium 4! Hade kanske föredragit AMD+ATI på den tiden eller? Hehe.

Jo jag kan tänka mig att nästan vad som helst (som fungerade med DirectX 9) klarar att köra spel bättre än ett FX-kort. Som sagt, de korten förtjänar inte att existera. Det är därför jag dedicerar en väldigt liten del av min tid till att leta+förstöra dom.

Du vill inte skicka ett kort åt mig..? Jag kan ge den ett äkta vikingfarväl! Skicka ut den tyst en höstkväll, likbålet brinner och sprakar mysigt allt eftersom lilla flotten flyter iväg under månens sken. Jag kan filma det åt dig så har du ett fint minne av kortet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluffarn:

Det bästa av två världar! Nvidia FX+Pentium 4! Hade kanske föredragit AMD+ATI på den tiden eller? Hehe.

Jo jag kan tänka mig att nästan vad som helst (som fungerade med DirectX 9) klarar att köra spel bättre än ett FX-kort. Som sagt, de korten förtjänar inte att existera. Det är därför jag dedicerar en väldigt liten del av min tid till att leta+förstöra dom.

Du vill inte skicka ett kort åt mig..? Jag kan ge den ett äkta vikingfarväl! Skicka ut den tyst en höstkväll, likbålet brinner och sprakar mysigt allt eftersom lilla flotten flyter iväg under månens sken. Jag kan filma det åt dig så har du ett fint minne av kortet

Kan ju lova att det var en stor besvikelse när jag noterade vad som satt i den. Hade den i en utbildning så hade ingen möjlighet att välja. Fick byta ut datorn en eller två gånger pga döda hårddiskar. Och jag var inte den enda.

Hehe, har inte den kvar dessvärre så du får leta vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahngbg:

I stort sätt finns det inte en rad skrivet om CPU eller GPU där man kan läsa in en partiskhet där AMD står som förlorare.

Förutom senare års recensioner menar du?

(med reservation för eventuell osanning)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Herregud!,den här var till och med sämre än den andra "fixer" reklamen jag sett.Med marknadsföring som denna är det inte konstigt att Amd harvar omkring på botten.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan ju lova att det var en stor besvikelse när jag noterade vad som satt i den. Hade den i en utbildning så hade ingen möjlighet att välja. Fick byta ut datorn en eller två gånger pga döda hårddiskar. Och jag var inte den enda.

Hehe, har inte den kvar dessvärre så du får leta vidare.

My quest will go on.. Tja det där med datorer som suger, är till för utbildningar, och magiskt går sönder.. Jag erbjöd mig själv att hjälpa samt supporta en friskola från byn där jag växte upp. De erbjöd datorer åt alla som valde att gå där och de datorerna var skit. Dom kostade 11k och det var något i stil med 1336x768 HP-laptops utan dedikerade grafikkort och utan SSD. Jag ifrågasatte prislappen och de förklarade att det var PGA att de såldes med "2 års extra garanti", upp till totalt 3 år. Jag tyckte att barnen kunde få vettiga maskiner och påpekade att en dator som går sönder så otroligt ofta så att den kostar 11k fastän den är värdelös, inte borde införskaffas ALLS.

Jag tog på mig en väldigt lång tid (1 dag minst..) att efterforska samt visa på att man kunde få exakt samma datorer med 2 års garanti för 6k utan moms, eller att man kunde få väldigt mycket bättre datorer för 6k moms inräknat och 2 års 'warranty' mot tillverkningsdefekter, och då från ett stort antal försäljare. Det föll dock mot döva/ovilliga öron och ingen brydde sig såklart, och det gavs till och med en osannolikt dålig anledning varför ungdomarna inte borde ha bra datorer

En högupplöst skärm, ett bra grafikkort, mer minne eller bättre processor var ju mer till "gaming", och man skulle ju utföra skolarbete på dem. Dessutom kunde garantin förlängas med mer än 3 år utifall man var rädd att datorn skulle gå sönder senare/igen! Detta spelade ju mindre roll eftersom det var en högstadiefriskola som gick från 7an till 9an, och man fick behålla datorerna efteråt. Jag tvivlar starkt att någons mor/far vill förlänga en HP-garanti till monstruösa priser för en skitlaptop. Men spela roll om man kunde införskaffa dem för 40% av deras ursprungliga pris, jag menar, 3 års HP-garanti?!

Spread the FX hate my brother. Nvidia då, inte AMD. AMD går ju faktiskt att använda till vissa saker relativt vettigt. Typ

Permalänk

Det är fan varje dag man läser dem här forumen och man blir bara besviken över folks kommentarer här. Sluta ta allting så jävla seriöst och bli så jävla butthurt över att ett företag jävlas med ett annat. Gläd er istället åt att företag får in komedi i reklambranschen som i förövrigt är så jävla tråkigt. Och vadå sandlådenivå, det är grafikkortstillverkare inte politiker vi pratar om.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darkstrom:

Det är fan varje dag man läser dem här forumen och man blir bara besviken över folks kommentarer här. Sluta ta allting så jävla seriöst och bli så jävla butthurt över att ett företag jävlas med ett annat. Gläd er istället åt att företag får in komedi i reklambranschen som i förövrigt är så jävla tråkigt. Och vadå sandlådenivå, det är grafikkortstillverkare inte politiker vi pratar om.

Hade de fått in komedi så hade det varit en sak, men dessa är inte ens roliga, bara tragiska med kasst skådespeleri...ICA reklamen är fan bättre och roligare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hade de fått in komedi så hade det varit en sak, men dessa är inte ens roliga, bara tragiska med kasst skådespeleri...ICA reklamen är fan bättre och roligare.

Jag har alltid gillat AMD men man skämdes ju för tusan när man såg detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hade de fått in komedi så hade det varit en sak, men dessa är inte ens roliga, bara tragiska med kasst skådespeleri...ICA reklamen är fan bättre och roligare.

Och du bryr dig på grund av? Alla kan inte gilla allt. Jag tycker också det är fjantigt. Men det betyder inte att det inte går hem hos en del, vilket ju faktiskt är det viktiga för AMD. Ett inlägg som ditt får mig tro att du blivit ledsen av reklamen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul med lite humor i denna branschen. Jag hoppas innerligt att intel, nvidia etc gör liknande filmer.

I övrigt så måste jag tyvärr hålla med en hel del av dom tidigare kommentarerna, SweC har blivit hemst strikt och segt.
Besserwissrar och felstavnings experter som ofta hellre klankar ner på språkbruk än att hjälpa sina medmänniskor i forumet.
SweC var mycket bättre förr än nu.
Skärp till er, strunta i att bädda sängen enligt militärstandard och ha lite mer skoj och skämta så ska ni se att livet blir både roligare och lättare!

Tack för mig och god helg.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Citat:

I det senaste avsnittet av reklamserien The Fixer vankas humor av tveksam kvalitet

haha, håller med.. föredrar fortfarande nvidia

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Inaktiv

*Flabb*

Har aldrig sett "The fixer" förut, men jag skulle tro att jag har en rätt laidback och avslappnad kritisk hållning till GPU utvecklarna och det här var faktiskt bara roligt att titta på Lite som Chaaaaarlie!

Permalänk
Medlem

Alla skämten gick över mitt huvud. Inte direkt Kung Fury. Försöker se dyrt och påkostat ut och va smart men jag fattar inte humorn och då har man ju ändå vart med sen 3dfx eran.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x