Intel Broadwell-K till våren – får sällskap av Skylake i sommar

Permalänk

Ser ut som min 5820k kommer hålla ett bra tag. Nytt kylsystem ska vi nog få den 4.5ghz+ med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det går ändå inte att komma ifrån att total teoretiskt prestanda på Haswell-E är 40-80% högre än "vanliga" serien och dess föregångare. I praktiken spelar det inte så stor roll för gemene man då prestanda per CPU-tråd är mycket viktigare än total prestanda över alla kärnor i de program vi typiskt kör på skrivbordet.

Jag hade tidigare 4670K och gick sedan till 5820K. I princip samma IPC. Båda körs/kördes i 4.4Ghz. Har överlag märkt stor skillnad i alla krävande spel, där det i benchmark-tester bör vara samma utfall.

Det man aldrig tänker på är att man ofta har andra processer igång i bakgrunden som drar ner totalprestandan. Det är något som aldrig testas i benchmarks..

Jag stänger inte alltid ner alla chrome-instanser med flashanimationer. Skype rullar kanske på i bakgrunden.. m.m..

Allt detta gör att det kan vara bra att ha lite fler kärnor tillgängliga..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dblade:

Jag hade tidigare 4670K och gick sedan till 5820K. I princip samma IPC. Båda körs/kördes i 4.4Ghz. Har överlag märkt stor skillnad i alla krävande spel, där det i benchmark-tester bör vara samma utfall.

Det man aldrig tänker på är att man ofta har andra processer igång i bakgrunden som drar ner totalprestandan. Det är något som aldrig testas i benchmarks..

Jag stänger inte alltid ner alla chrome-instanser med flashanimationer. Skype rullar kanske på i bakgrunden.. m.m..

Allt detta gör att det kan vara bra att ha lite fler kärnor tillgängliga..

Bit-tech har ett moment där de simulerar relativt intensiv "multitasking". Även i dessa fall är 4790K typiskt lika snabb som 5960K, faktum är att inte ens en i3 ligger speciellt långt efter.

Många kärnor är väldigt användbart i applikationer som skalar nära nog linjärt med total kapacitet, i praktiken är det extremt få applikationer som hamnar i denna klass. Vanlig "multitaskning" ska vara av väldigt speciell art om inte en 4-kärnig CPU med 2 trådar per CPU-kärna ska vara långt mer än nog.

IPC är ungefär densamma för 5820K och 4790K, men den senare har 25% högre turbofrekvens och kommer därmed vara ca 25% i saker som är strikt enkeltrådade. Ungefär samma skillnad kvarstår så länge som 4 kärnor räcker. Skillnaden mot 4670K/4690K är mindre då både grundfrekvens och max-turbo är lägre än 4790K.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Helt klart. Med en i7a så vet man ju att systemet håller länge så det är ju bra så. Och jag kan ju inte direkt säga att den känns speciellt seg heller.

Jag hade själv fortfarande kört mitt gamla i7 920-baserade system om jag inte haft så mycket problem med moderkortet eller hitta en ersättare (mATX system krånglar till det). Samtidigt skönt med den avsevärt lägre ström förbrukningen med min 2700K, även om prestanda ökningen där inte var alltför stor.

Skickades från m.sweclockers.com

tråkigt att du upplevde problem som gjorde att du var tvungen att byta,

Däremot så skulle jag också vela se större hopp i prestanda:D då det sved att beställa min 4790k,
då låg den på 2750 kr har jag för mig och nu när den är uppe i över 3.2 k skulle jag nog satsa på en 5820k istället om jag köpte ett nytt system:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Någon som hittat uppgifter om när Quad för bärbara kommer för både Broadwell/Skylake?
Har faktiskt inte hittat något kring det.

I höstas så sas det att Quad för bärbara skulle gå under serien Broadwell-H och ligga på ca 45 W TDP. Detta lades tydligen sedan ner då Broadwell var så försenat och man skulle köra på med Skylake enligt plan, men när man kollar in bilden i artikeln så ser jag ingen Skylake-H på ca 45 W TDP heller!? Frågan är om de slår ihop "H" serien med "S" serien, men det skulle väl innebära att de endast kommer släppa 35 W TDP till laptops då 65 W TDP skulle gå på tok för varmt? Dagens laptops med Haswell 47 W TDP har ju t.om problem med throttling endast med undantaget för de fetaste laptop:arna!

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bit-tech har ett moment där de simulerar relativt intensiv "multitasking". Även i dessa fall är 4790K typiskt lika snabb som 5960K, faktum är att inte ens en i3 ligger speciellt långt efter.

Mycket intressant test!

5820K (4.3Ghz) hamnade på 2939 p och 4790K (4.8Ghz) på 2884 p så man kan nog säga att det är ganska dött lopp mellan dessa i överklockat läge (Som jag antar är det mest intressanta resultatet för de flesta här på forumet?).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yoshman:

Bit-tech har ett moment där de simulerar relativt intensiv "multitasking". Även i dessa fall är 4790K typiskt lika snabb som 5960K, faktum är att inte ens en i3 ligger speciellt långt efter.

Många kärnor är väldigt användbart i applikationer som skalar nära nog linjärt med total kapacitet, i praktiken är det extremt få applikationer som hamnar i denna klass. Vanlig "multitaskning" ska vara av väldigt speciell art om inte en 4-kärnig CPU med 2 trådar per CPU-kärna ska vara långt mer än nog.

Jag är enormt nöjd med min 5930K: Jag kan ha igång massa CPU-tunga grejer och samtidigt spela CS:GO (med CPU:n @ stock), något som inte går alls i samma utsträckning på varken min 2600K @ 4,6 GHz eller kompisens 4670K.

Citat:

IPC är ungefär densamma för 5820K och 4790K, men den senare har 25% högre turbofrekvens och kommer därmed vara ca 25% i saker som är strikt enkeltrådade. Ungefär samma skillnad kvarstår så länge som 4 kärnor räcker. Skillnaden mot 4670K/4690K är mindre då både grundfrekvens och max-turbo är lägre än 4790K.

Skit i turbo. Man sätter själv klockfrekvensen där man vill ha den. Och Haswell klockar väl generellt lite högre än Haswell‑E, men inte 25 %, snarare 5 %.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är så confused just nu.. Ultrabook Macbook vem fan bryr sig?! När och vad kommer nästa generation i5/i7 heta? Broadwell? Skylake?

Kanske äntligen värt att uppgradera från 2500k när denna nya vad-den-nu-heter processor släppts.

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk

Själv sitter man fortfarande på en 860 haha, jag är sugen på Skylake men frågan är ju hur motiverat det är? 4 GiB minne börjar bli lite trångt dock, man inser nu att man var dumsnål som gick ifrån DDR2 till DDR3 utan att öka mängden minne samtidigt. :c

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Fattar nada

Broadwell-K med 65W, sedan Skylake-K med 95W 1,5 månader senare....
Inget av det där känns speciellt troligt.
Skylake-K har tippats början 2016 och varför skulle Broadwell-K bara ha 65W TDP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bit-tech har ett moment där de simulerar relativt intensiv "multitasking". Även i dessa fall är 4790K typiskt lika snabb som 5960K, faktum är att inte ens en i3 ligger speciellt långt efter.

Många kärnor är väldigt användbart i applikationer som skalar nära nog linjärt med total kapacitet, i praktiken är det extremt få applikationer som hamnar i denna klass. Vanlig "multitaskning" ska vara av väldigt speciell art om inte en 4-kärnig CPU med 2 trådar per CPU-kärna ska vara långt mer än nog.

IPC är ungefär densamma för 5820K och 4790K, men den senare har 25% högre turbofrekvens och kommer därmed vara ca 25% i saker som är strikt enkeltrådade. Ungefär samma skillnad kvarstår så länge som 4 kärnor räcker. Skillnaden mot 4670K/4690K är mindre då både grundfrekvens och max-turbo är lägre än 4790K.

Jag håller med det du skriver ovan men samtidigt tycker jag man ska komma ihåg att i stort sett alla benchmarks körs på nyligen formaterade maskiner med minimalt med bakgrundsprogram igång. Så ser verkligheten oftast inte ut för många användare, dock måste man köra igång rätt mycket innan en 4-kärnig processor börjar gå på knäna. Vilket Linustechtips visar i denna video: Multitasking

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Jag håller med det du skriver ovan men samtidigt tycker jag man ska komma ihåg att i stort sett alla benchmarks körs på nyligen formaterade maskiner med minimalt med bakgrundsprogram igång. Så ser verkligheten oftast inte ut för många användare, dock måste man köra igång rätt mycket innan en 4-kärnig processor börjar gå på knäna. Vilket Linustechtips visar i denna video: Multitasking

Mycket sant, men här i ligger också problemet. Om folk slutade behandla deras dator som om det vore städskrubben, vinden eller byrå lådan som man bara ska trycka in allt man kan i, så får de också bättre prestanda.

Visst du behöver AV, gaming mjukvara, TS/Vent/Skype/Mumble osv. Men de behöver lära sig att för att få snabbare dator ska man inte ha en mjukvara som "snabbar upp din dator", utan ta bort allt man inte behöver, precis på samma sätt som man städar och plockar undan allt när man ska ha gäster.