Nytt GTX 960: helt stilla/död

Permalänk
Medlem

Nytt GTX 960: helt stilla/död

Satte ett MSI GTX 960 i en dator. Datorn funkar utmärkt, men så fort jag sätter i 8-pin kontakten så startar den inte, helt död, nada.

Orkar inte skriva vad som sitte i så här kommer en speccy!

När 8-pin inte sitter i kortet startar datorn och går som vanligt. Fläktarna på grafikkortet snurrar, de får ju ström från pcie sloten.

Vad som kan nämnas är ju att moderkortet har inbyggt GT430 och att det endast finns en pci-e x4. Den är öppen så att x16 kort passar, och vad jag har förstått det ska det inte vara något problem? Kortet sitter alltså i x4.

Nätaggregatet är ett Cooler Master på 700W.
Det har tidigare drivit
3770k
Radeon HD 6950
6 st HDDs
Bluray brännare/läsare
Asus p8z77-m pro
16 GB ram

Trots det gissar jag på nätagget.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Stoppade in en (mycket) gammal dator, den startade och jag fick bild genom grafikkortet! 8pin kontakterna pajj?

Moderkortet lyser grönt på den dator som inte startar. Är det någon som kan förklara varför den inte vill starta när man kopplar genom 8pin?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Låter som ditt nätagg inte orkar vad hade du för grafikkort innan och vad har du för nätagg?,

Permalänk
Medlem

Har du haft ett externt grafikkort innan? Annars kan det vara så att du måste avaktivera det grafikkort som är integrerat på moderkortet innan du kan använda det nya.

Vad jag kan se har dock inte ditt moderkort något integrerat grafikkort (dock så finns det ju ett grafikkort i processorn), så har du skrivit fel modelnummer?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Låter som ditt nätagg inte orkar vad hade du för grafikkort innan och vad har du för nätagg?,

Det skulle vara konstigt om det inte orkade då det tidigare har get nog med kräm till ett 6950 "/
Ett Cooler master på 700 watt, modellnummer kan jag inte se just nu.

Skrivet av ToJa92:

Har du haft ett externt grafikkort innan? Annars kan det vara så att du måste avaktivera det grafikkort som är integrerat på moderkortet innan du kan använda det nya.

Vad jag kan se har dock inte ditt moderkort något integrerat grafikkort (dock så finns det ju ett grafikkort i processorn), så har du skrivit fel modelnummer?

Det är rätt modellnamn. Har haft enorma problem med att hitta det på nätet, drivrutiner och skit har varit ett helvete!
Enda stället jag faktiskt sett nåt om det är på komplett, inte ens zotacs produktsida har kvar det...
https://www.komplett.se/product/639546

Har tidigare haft trådar om att grafikdrivrutiner krashar om man kör på gt430 dvi porten.
Jag kör alltså alltid med Intels grafik på denna dator.

Jag ska kika om jag hittar nåt om avaktivering av 430t i bios och sen stoppa in 960t igen.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Det skulle vara konstigt om det inte orkade då det tidigare har get nog med kräm till ett 6950 "/
Ett Cooler master på 700 watt, modellnummer kan jag inte se just nu.

Det är rätt modellnamn. Har haft enorma problem med att hitta det på nätet, drivrutiner och skit har varit ett helvete!
Enda stället jag faktiskt sett nåt om det är på komplett, inte ens zotacs produktsida har kvar det...
https://www.komplett.se/product/639546

Har tidigare haft trådar om att grafikdrivrutiner krashar om man kör på gt430 dvi porten.
Jag kör alltså alltid med Intels grafik på denna dator.

Jag ska kika om jag hittar nåt om avaktivering av 430t i bios och sen stoppa in 960t igen.

haha ja med det nätagget vore det väldigt märkligt, då fur du som saht kolla så det interna grafikkortet är av aktiverat då det låter som detta spökar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

haha ja med det nätagget vore det väldigt märkligt, då fur du som saht kolla så det interna grafikkortet är av aktiverat då det låter som detta spökar,

Det känns som att datorn borde reagera om det är det som är felet men det händer ju ingenting! "/

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS på moderkortet? Det brukar nästan alltid behövas när man har socket 1155 moderkort och ska ha grafikkort ur 700/900-serierna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Som fantomsmurfen nämner så är det BIOS uppdatering som oftast gäller för att få GTX 900-serien att fungera.

http://www.zotac.com/products/mainboards/intel-cpu/zotac-z68/...

Om jag tolkar det rätt så är det det underst listade BIOS som är det senaste. Dock nämns inte utökat GPU-stöd. Så det gäller att hålla tummarna.

länkar om till rätt mobo, heh
Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har du uppdaterat BIOS på moderkortet? Det brukar nästan alltid behövas när man har socket 1155 moderkort och ska ha grafikkort ur 700/900-serierna.

Skrivet av Teddis:

Som fantomsmurfen nämner så är det BIOS uppdatering som oftast gäller för att få GTX 900-serien att fungera.

http://www.zotac.com/products/mainboards/intel-cpu/zotac-z68/...

Om jag tolkar det rätt så är det det underst listade BIOS som är det senaste. Dock nämns inte utökat GPU-stöd. Så det gäller att hålla tummarna.

Kan icke uppdaterat bios göra så att datorn inte startar alls? Känns som att fläktar borde gå i alla fall

Roligt att det funkar ett Asus p5e deluxe moderkort med en Core 2 duo men inte ett socket 1155 moderkort

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Såhär ställde jag in i bios. Ser rätt ut tycker jag men ingen skillnad, ingenting händer när man trycker på knappen..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet är ett Cooler Master Silent Pro M 700W 80 PLUS Bronze

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa med ett annat nätaggregat? Men jag tror nog att en uppdatering av BIOS kanske är enda chansen att få det att fungera. Om inte det hjälper behöver du nog ett nytt moderkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har du möjlighet att testa med ett annat nätaggregat? Men jag tror nog att en uppdatering av BIOS kanske är enda chansen att få det att fungera. Om inte det hjälper behöver du nog ett nytt moderkort.

Jag har både nätaggregat och annat moderkort (är hos tjejen och har inte haft tillgång till grejjerna)
Enda problemet med ett annat moderkort är att jag måste skaffa mig en 2,5" SSD istället för den jag har nu

Ska maila zotac och se vad de säger om detta moderkort med ett 960.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att inget händer när du försöker starta den. Den startar alltså om du tar bort strömmen ifrån grafikkortet?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Satte ett MSI GTX 960 i en dator. Datorn funkar utmärkt, men så fort jag sätter i 8-pin kontakten så startar den inte, helt död, nada.

Orkar inte skriva vad som sitte i så här kommer en speccy!
http://i.imgur.com/gonjsf3.png

När 8-pin inte sitter i kortet startar datorn och går som vanligt. Fläktarna på grafikkortet snurrar, de får ju ström från pcie sloten.

Vad som kan nämnas är ju att moderkortet har inbyggt GT430 och att det endast finns en pci-e x4. Den är öppen så att x16 kort passar, och vad jag har förstått det ska det inte vara något problem? Kortet sitter alltså i x4.

Nätaggregatet är ett Cooler Master på 700W.
Det har tidigare drivit
3770k
Radeon HD 6950
6 st HDDs
Bluray brännare/läsare
Asus p8z77-m pro
16 GB ram

Trots det gissar jag på nätagget.

När du beskirver specificationerna så är det lite olika, vilken av dem gäller. Om du har den nedre specifikationen med Asus p8z77-m pro så bör det funka för att den har en pci-e x16 port. Men på din beskrivning låter det som att du har den övre specifikationen. Om man tittar på en bild från Zotacs hemsiada så ser det ut som att du har en pci-e 4x port som du säger.

Om du sen tittat på bilden med ett Msi GTX 960

så ser du att alla stift inte ser ut att "passa" i porten vilket bör innebära att moderkort och grafikkort inte är kompatibla med varandra. I alla fall inte utan någon rieser, men det kan nog någon annan svara på bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Det är rätt modellnamn. Har haft enorma problem med att hitta det på nätet, drivrutiner och skit har varit ett helvete!
Enda stället jag faktiskt sett nåt om det är på komplett, inte ens zotacs produktsida har kvar det...
https://www.komplett.se/product/639546

Har tidigare haft trådar om att grafikdrivrutiner krashar om man kör på gt430 dvi porten.
Jag kör alltså alltid med Intels grafik på denna dator.

Jag ska kika om jag hittar nåt om avaktivering av 430t i bios och sen stoppa in 960t igen.

I trådstarten nämnde du ett Asus-moderkort, som inte hade integrerad grafik.

Ditt moderkort finns här: http://www.zotac.com/products/mainboards/intel-cpu/zotac-z68/...

Där finns även BIOS för nedladdning, jag misstänker att "2K130806" är den senaste versionen.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Låter konstigt att inget händer när du försöker starta den. Den startar alltså om du tar bort strömmen ifrån grafikkortet?

Jajamensan då startar den!

Skrivet av zki:

När du beskirver specificationerna så är det lite olika, vilken av dem gäller. Om du har den nedre specifikationen med Asus p8z77-m pro så bör det funka för att den har en pci-e x16 port. Men på din beskrivning låter det som att du har den övre specifikationen. Om man tittar på en bild från Zotacs hemsiada så ser det ut som att du har en pci-e 4x port som du säger.
http://www.zotac.com/fileadmin/product_img/Mainboards/Intel-C...

Om du sen tittat på bilden med ett Msi GTX 960
http://www.msi.com/media/product/five_pictures2_3339_20141231...

så ser du att alla stift inte ser ut att "passa" i porten vilket bör innebära att moderkort och grafikkort inte är kompatibla med varandra. I alla fall inte utan någon rieser, men det kan nog någon annan svara på bättre.

Ursäkta om jag var lite oklar, jag menar att nätaggregatet har drivit det andra systemet (P8Z77-m pro) och den datorn startade när ett grafikkort var kopplat. Det var ca 2 år sedan. Nu med det här systemet (z68itx-b-e) startar inte ens datorn när jag försöker ge ström till grafikkortet.

x4 porten är öppen baktill så att x16 kort ska kunna passa och vad jag har förstått så ska det gå att köra ett kort på så sätt, det klickar ju i liksom.

När kabeln till grafikkortet inte är i och kortet bara sitter i pcie x4 så startar datorn. Då snurrar fläktarna på grafikkortet och MSI loggan lyser, men självklart kan inte datorn hitta kortet i t.ex. gpuz, det får ju inte tillräckligt med ström.

Skrivet av ToJa92:

I trådstarten nämnde du ett Asus-moderkort, som inte hade integrerad grafik.

Ditt moderkort finns här: http://www.zotac.com/products/mainboards/intel-cpu/zotac-z68/...

Där finns även BIOS för nedladdning, jag misstänker att "2K130806" är den senaste versionen.

Ursäkta igen om jag var lite oklar, jag vet vilket moderkort jag har ^^ jag har tankat det där bioset men min enda tanke är att det står att man endast ska flasha det om man har en ivy bridge cpu, jag har ju en sandy bridge. Blev lite osäker då, men har mailet zotac och frågat om det bioset ger kompabilitet med 9xx serien.

Nu lutar det ju lite åt att byta moderkort till ett jag har liggandes hemma, det har dock inte mini pcie så det blir att köpa en ssd också "/

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering, jag stoppade kortet i datorn i min signatur (tillsammans med mitt 980) och det var lika dött som den första datorn jag testade i.. Är det inte konstigt att mitt 980 funkar utan att uppdatera bios men inte 960t? Ska prova bara 960t.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Om moderkortet inte ser ut så här så tror jag inte att det kan fungera.

http://www.bit-tech.net/hardware/2011/08/16/zotac-z68-mini-itx-wifi-review/1

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

"funkar" i min egen burk förutom att hwmonitor och gpuz inte känner igen det.. Är det så att drivrutinen för 980 inte funkar för 960?

Försökte starta nvidia kontrollpanel men inget händer "/

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

"funkar" i min egen burk förutom att hwmonitor och gpuz inte känner igen det.. Är det så att drivrutinen för 980 inte funkar för 960?

Försökte starta nvidia kontrollpanel men inget händer "/

Så kan det vara. Troligen behövs nyaste versionerna av HWMonitor och GPU-Z för att det ska kännas igen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LudvigLindell:

Det skulle vara konstigt om det inte orkade då det tidigare har get nog med kräm till ett 6950 "/
Ett Cooler master på 700 watt, modellnummer kan jag inte se just nu.

Det är rätt modellnamn. Har haft enorma problem med att hitta det på nätet, drivrutiner och skit har varit ett helvete!
Enda stället jag faktiskt sett nåt om det är på komplett, inte ens zotacs produktsida har kvar det...
https://www.komplett.se/product/639546

Har tidigare haft trådar om att grafikdrivrutiner krashar om man kör på gt430 dvi porten.
Jag kör alltså alltid med Intels grafik på denna dator.

Jag ska kika om jag hittar nåt om avaktivering av 430t i bios och sen stoppa in 960t igen.

Fy fasiken vilket häftigt kort. Att få tag på ett sådant kort hade verkligen inte varit fel! Skulle definitivt vara intresserad av ett sådant kort om det kommer liknande produkter på marknaden.

Skrivet av LudvigLindell:

Såhär ställde jag in i bios. Ser rätt ut tycker jag men ingen skillnad, ingenting händer när man trycker på knappen..

Du har nu Ställt in att aktivera PCIe 4x först och sedan integrerad GPU i processorn. Testa PEG/PCIe 4x istället. Tippar på att PCIe 4x är det integrerade GT430:t. (låter skumt att jag säger så) men normalt sett heter diskreta grafikkort alltid PEG och inte någon specifik PCIe länksbredd. Tyder på att GPU:n som sitter monterat på moderkortet således är integrerat i Bios som enheten PCIe x4, vilket det bör vara.

Tror dock inte detta är problemet för dig.

Skrivet av LudvigLindell:

En liten uppdatering, jag stoppade kortet i datorn i min signatur (tillsammans med mitt 980) och det var lika dött som den första datorn jag testade i.. Är det inte konstigt att mitt 980 funkar utan att uppdatera bios men inte 960t? Ska prova bara 960t.

Mycket märkligt. Låter som att det är kortslutning i PCIe kontakterna eller strömförsörjningen på kortet. Det skulle ge upphov till att Överströmsskyddet på Nätagget skulle slå in. Har du en multimeter så går det lätt att kolla genom att OHM-mäta mellan kontakterna som skall vara jord och de som är 12V. Om någon av mätningarna mellan 12V och Jord ger under ett par kOhm så är kortet nog garanterat paj.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fy fasiken vilket häftigt kort. Att få tag på ett sådant kort hade verkligen inte varit fel! Skulle definitivt vara intresserad av ett sådant kort om det kommer liknande produkter på marknaden.

Du har nu Ställt in att aktivera PCIe 4x först och sedan integrerad GPU i processorn. Testa PEG/PCIe 4x istället. Tippar på att PCIe 4x är det integrerade GT430:t. (låter skumt att jag säger så) men normalt sett heter diskreta grafikkort alltid PEG och inte någon specifik PCIe länksbredd. Tyder på att GPU:n som sitter monterat på moderkortet således är integrerat i Bios som enheten PCIe x4, vilket det bör vara.

Tror dock inte detta är problemet för dig.

Mycket märkligt. Låter som att det är kortslutning i PCIe kontakterna eller strömförsörjningen på kortet. Det skulle ge upphov till att Överströmsskyddet på Nätagget skulle slå in. Har du en multimeter så går det lätt att kolla genom att OHM-mäta mellan kontakterna som skall vara jord och de som är 12V. Om någon av mätningarna mellan 12V och Jord ger under ett par kOhm så är kortet nog garanterat paj.

Nu sitter endast 960t i och jag har installerat om drivrutiner, funkar perfekt. Förmodligen något med moderkort eller psu för den andra datorn då. Har fått svar av zotac som bad mig ändra en inställning som var "greyed out" har svarat dem om det och inväntar svar

Edit:
Alright, jag ska slänga in ivy bridge bioset så ska det gå att köra den inställningen. Han var dock inte säker på att det skulle lösa mitt lilla problem

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Okej, jag har aldrig behövt uppdatera ett bios förut och (jag trodde) jag visste hur man gjorde... har gjort otaliga dos usb stickor, där jag slängt över bios filerna, som alla bootar men .. jag får ett stack overflow error på samtliga.. Trots att jag är 99% säker på att jag gjort rätt

Har t.ex. provat freedos och win98dos

Vad måste jag ändra på? Kan fixa en bild om det behövs.

An internal stack overflow has caused this session to be halted. Change the STACKS setting in your Config.Sys file, then try again.

Edit:
Har läst lite och sett att fat32 inte alltid funkar, ska prova formatera med fat istället.

Edit2:
Tråkigt att det inte går att formatera en 32GB sticka till fat

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Blir så jävla trött på den här skiten
32GB sticka går inte
1GB sticka går inte
Freedos går inte
Msdos går inte
Win98dos går inte
WinMilleniumdos går inte

Freedos ger detta error med 1GB stickan
De andra ger stack overflow med 32GB och 1GB
Freedos ger stack overflow med 32GB

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Körde en annan version av freedos som verkade funka men bad mig skriva in datum. Tryckte på enter utan att skriva nåt just för att den ska behålla nuvarande inställningar då.. (?) = startade om sig utan att göra nåt åt det och samma meddelande kom upp.. Tänkte då att jag skriver in datumet..

Vad som hände då:

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Zotacs egna flasher var visst inte så svår att hitta..

Edit: fast den funka inte på den här bios versionen

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Har du kollat så kortet far ner HELT i PCI-E porten? Jag hade det problemet alldeles nyss. Då hände absolut ingenting när jag tryckte på Power knappen.

Mvh

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Har du kollat så kortet far ner HELT i PCI-E porten? Jag hade det problemet alldeles nyss. Då hände absolut ingenting när jag tryckte på Power knappen.

Mvh

Det går i hela vägen. Snackde med zotac och de tyckte jag skulle prova uppdatera bios och ändra en inställning där. Det enda problemet är att alla DOS som jag hittat får lite olika error meddelanden när jag ska flasha "/

Måste förmodligen vänta tills måndag innan jag får svar från dem igen nu

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535