Lite blandad retroreklam

Permalänk
Medlem

Lite blandad retroreklam

Fotade av lite reklam jag haft liggande sedan tidigt 90-tal.

Jag tror att jag köpte 486 DX2-50-paketet.

Alla priser ex moms.

-----

Mmm... Word 2.0 för 5 200 kr. Som hittat.

-----

-----

-----

Fickminnen... något man inte ser ofta idag... jag hade ett sådant.

----

----

----

----

Jag ville alltid ha de coola med löstagbara kontroller!

----

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jäklars va dyrt!

Permalänk
Medlem

Portabelt datorkit 8.4kg inget för veklingar

Permalänk
Sötast

Tack för tidsresan

Permalänk
Hjälpsam

Parachute, Donkey Kong Jr, Oil Panic <3 älskade klassiker man hade.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

....men PC-spelen ligger kvar på samma peng

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Wow, vilka flashbacks man får. Tack!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Tack för det!

Pirrar lite i kroppen när man läser detta, man minns tillbaka när man själv satt och läste dessa och drömde att man skulle ha råd

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

....men PC-spelen ligger kvar på samma peng

verkligen inte. Snarare nästan en 3/5 del av priset.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk

Tack för att du delade detta kul att sitta å kolla lite, även om man inte va så gammal under 90-talet

Permalänk

Fan va dyrt! Kommer man aldrig kunna säga "Det var billigare förr"
Till och med spelen har samma pris som idag. Då inte räknat med inflation.
Galet!

Permalänk
Medlem

Härligt att se sånt här! Hade en 486dx2 66mhz på den tiden har jag för mig, priserna på spelen va ju ändå låga med tanke på vad konsollspelen kostade, SNES spelen låg väl runt 7-800 har jag för mig.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Fan vilken nostalgi-kick jag fick. hade de flesta Game n´Watch men de är tyvärr inte kvar
Räknat på en normal månadslön var nog datorerna dyrare för..

Thanks 4 sharing

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem

Datorer och spel var väldigt mycket dyrare förr, kidsen idag är bortskämda.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Kul!
Donkey Kong Hockey har man hemma i skrubben :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Nostalgi! Många minnen som bubblar till ytan

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kul!
Donkey Kong Hockey har man hemma i skrubben :).

Lyckos!

Jag har Zelda kvar, i originalförpackning med manual och allt. Spelade det grymt mycket då.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Carrier Command som CDROM-titel måste ju vara fel.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Carrier Command som CDROM-titel måste ju vara fel.

Det var relativt vanligt att spel som kanske skulle fått plats på en eller två disketter återlanserades på CD-ROM. Ibland med lite CD-Audio-musik, ibland med en introfilm på typ 25 MB och ibland utan någonting extra alls...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

hahaha ahh the good old days, 25mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det var relativt vanligt att spel som kanske skulle fått plats på en eller två disketter återlanserades på CD-ROM. Ibland med lite CD-Audio-musik, ibland med en introfilm på typ 25 MB och ibland utan någonting extra alls...

/hulle.

Det stämmer bra, men är rätt säker på att det inte skedde med Carrier Command som separat spel. En kul grej däremot med versionerna på PC, Amiga och Spectrum var att man fick med detta fina stycke på ett separat kassettband! Definitivt inget som hörde till vanligheterna.

Men nu är vi ett halvt decennium före den omtalade reklamen.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

tar man med i beräkningen att inflationen varit ca 50% och lönehöjningarna varit ca 100% sedan denna tid inser man hur brutalt mycket dyrare elektronik var förr i tiden...

på denna tid hade vi ingen burk hemma tyvärr var det för dyrt men har ett lite små komiskt minne från när jag blev sjuk en sprang morfar och köpte ett nes för den ringa summan av typ 2500:- med 5 spel blev ett jävla liv för så dyra saker skulle inte barn ha

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Vi hade en 486:a 66 MHz med 16 MB ram och 500 MB HDD. Fast det var kanske runt -95. Red Alert funkade helt ok i dos.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: NZXT H2 WHITE | CORSAIR AX 850W | ASUS M4A89GTD PRO USB3 | AMD PHENOM II X6 1100T BE 9MB | NOCTUA NH-D14 | CORSAIR 16GB XMS3 | MSI GTX 560Ti 1GB HAWK | SAMSUNG 840 120 GB | WD Caviar Black 1TB | D-link DWA-556
HTPC: Antec Sonata II | Forton 350W | ASUS M5A78L-M LX 760G AM3+ | AMD PHENOM II X4 | Zalman 9500 | 8GB XMS3 | PowerColor HD 4350 512 MB | Barracuda 3TB | Pinnacle PCTV Stereo

Permalänk
Medlem

Fyller på med lite nostalgi!

Fick den här bilden av min bror för något år sedan!
Jag gnällde över att SSD-priserna var för höga.
Han kontrade med denna annons från 1989.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

tar man med i beräkningen att inflationen varit ca 50% och lönehöjningarna varit ca 100% sedan denna tid inser man hur brutalt mycket dyrare elektronik var förr i tiden...

på denna tid hade vi ingen burk hemma tyvärr var det för dyrt men har ett lite små komiskt minne från när jag blev sjuk en sprang morfar och köpte ett nes för den ringa summan av typ 2500:- med 5 spel blev ett jävla liv för så dyra saker skulle inte barn ha

Kanske lite OT men, SCB har en omvandlare på sin hemsida som man kan använda för att jämföra nu och då http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Priser-och-konsumtion/Konsumentprisindex/Konsumentprisindex-KPI/33777/Prisomraknaren--rakna-pa-inflationen/
MVH
Squse

Permalänk
Medlem

Är en stolt ägare av ett Game & Watch Donkey Kong JR, min mor är original ägare dock, en annan kröp ju runt i blöja tidigt nittiotal xD

Visa signatur

"Life is a sexually transmitted disease and the mortality rate is 100%." - R. D. Laing

Permalänk
Medlem

Skulle det gå att starta en samlingstråd för gamla kataloger och reklamblad? För ett tag sen var det någon som postade en gammal katalog från Dustin, finns säkert fler som sitter på något. Vore trevligt att ha allt samlat på ett ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahiren:

http://iloapp.kursten.se/data/_gallery/public/8/1357151657396...
http://iloapp.kursten.se/data/_gallery/public/8/1357151658290...

Fick den här bilden av min bror för något år sedan!
Jag gnällde över att SSD-priserna var för höga.
Han kontrade med denna annons från 1989.

1988, "Vi ser på spelens historia".
Och fortfarande hör man kommentarer som "Datorspel? Det är ju för barn!"
Kul bilder btw.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahiren:

http://iloapp.kursten.se/data/_gallery/public/8/1357151657396...
http://iloapp.kursten.se/data/_gallery/public/8/1357151658290...

Fick den här bilden av min bror för något år sedan!
Jag gnällde över att SSD-priserna var för höga.
Han kontrade med denna annons från 1989.

Det där måste vara amigamässan som jag var på(i wtc i sthlm)!

Permalänk

game & watch, kommer ihåg exakt de där bilderna i en då sprillans ny tidning. donkey kong var ett givet köp direkt, men fan vad batterier det gick åt:D
amiga cd32 var nog det som fick hakan att trilla ned i golvet och ögonen att ploppa ur, "wooooow, en amiga, fast med CD skivor och alla de bra spelen", var väl första tanken då man blev helt uppslukad utav reklam bilden.
jag brukade kunna vinna över mina föräldrars "nej" då jag ville att de skulle köpa något med hund ögonen mina, men denna gången gick det inte, var lite för dyrt, var typ flera år senare, när man hade fått sin första pc, som man köpte den själv.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer