Permalänk
Medlem

Skeptiskt om man ska byta ut en gtx 970 man köpt för 2,990kr hos inet under julas. Finns väl ingen annan prisvärdig kort. Samt att enbart sitter med 550w och har inga planer alls att köpa en kraftfullare psu.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Inaktiv

Nu mailade jag netonnet och frågade om att returnera mitt gigabyte gtx 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Skeptiskt om man ska byta ut en gtx 970 man köpt för 2,990kr hos inet under julas. Finns väl ingen annan prisvärdig kort. Samt att enbart sitter med 550w och har inga planer alls att köpa en kraftfullare psu.

Ett 290x klarar det utan problem ☺ förutsatt att du inte har en 5960x @ 5GHz 😉

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Allt det här händer ju för att Jen-Sen Huang vill hålla schemat-även fast teknologin inte är där riktigt ännu så nog fan vill han lansera en energi effektiv artitechture i 28nm bara för att han vet de kan och har förmågan..vi som konsumenter skall imponeras och köpa deras kretsar framför energihungriga kretsar från AMD men rent grafiskt och prestanda mässigt...inget ögonbrynshöjande och physx är långtifrån effektivt och ett stort skämt i mina ögon...

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Äh, var inte så dömande över återförsäljarna, inte ännu i alla fall, detta är inte deras fel.

Eftersom beskeden vi får för stunden närmast är att återförsäljarna lägger sig ned och spelar döda, i stället för att kräva att deras kunder får returnera sina kort, så är det fullt rimligt att vara upprörd, tycker jag, rent personligen. Självklart är det inte butikernas fel att spec's har varit fel, de säljer baserat på vad de får för information från sina grossister, som i sin tur har infon från tillverkare. Antagligen i flera led rent av. En bra butik gör sen en snabb dubbelkoll mot nätet för att se om infon de fått verkar ok, så att det inte blivit fel på vägen, och publicerar sen dem på sin försäljnings-sida. Har alla lika fel uppgifter kan de så klart inte hållas ansvariga för felet i sig, men kunderna har fortfarande köpt en felspeccad produkt, det är återförsäljarnas skyldighet att försvara kunderna mot tillverkaren i det här läget, och kräva att vi får hävda vår rätt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Är det nödvändigt att byta sitt GTX970? Och om man får det vad ska man byta emot då?
Hade ju varit snyggt om det fanns en ersättare utan problemet

Den enda ersättaren i dagsläget är 290X. Senare kommer 390X men ingen vet exakt hur kraftfull den kommer att vara. För mig som SLI användare (behövs för 1440p) så är det 290X CFX. 980 är alldeles för dyrt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Den enda ersättaren i dagsläget är 290X. Senare kommer 390X men ingen vet exakt hur kraftfull den kommer att vara. För mig som SLI användare (behövs för 1440p) så är det 290X CFX. 980 är alldeles för dyrt.

Aldrig att jag skulle byta mot ett 290X, orkar inte med ATI's röriga/buggiga drivrutiner och dåliga frametimes. (har ATI-kort också hemma i en annan dator)

Skulle kunna tänka mig att flasha om 970 till ett bios som bara visa 3.5GB, så slipper man problemet med att den börjar använda det sega minnet. Håller mig istället till inställningar som inte kräver mer än 3.5GB, borde räcka till de flesta som kör 1st skärm 1440p. 4k och flerskärmslösningar så ska man nog ändå börja fundera på om man inte ska köra 980 eller kommande Titan som förmodligen får 6gb minne.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den är episk den videon! Rätt åt nvidia efter denna skandal. Fy helsike vad det måste svida för Jen Hsun Juang att se den videon... Tyckte den va som bäst efter jag sett den 3'e gången när man hinner med undertexten och ser hur bra tajmat det är med spanjorens kroppsspråk och skratt!

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Aldrig att jag skulle byta mot ett 290X, orkar inte med ATI's röriga/buggiga drivrutiner och dåliga frametimes. (har ATI-kort också hemma i en annan dator)

Skulle kunna tänka mig att flasha om 970 till ett bios som bara visa 3.5GB, så slipper man problemet med att den börjar använda det sega minnet. Håller mig istället till inställningar som inte kräver mer än 3.5GB, borde räcka till de flesta som kör 1st skärm 1440p. 4k och flerskärmslösningar så ska man nog ändå börja fundera på om man inte ska köra 980 eller kommande Titan som förmodligen får 6gb minne.

Jaha är det så illa?

Tyvärr sitter jag redan där med skägget i brevlådan och köra lägre inställningar är inget jag vill göra. Köpte 970SLI just för att kunna köra bra inställningar på 1440p så länge det går.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Skulle kunna tänka mig att flasha om 970 till ett bios som bara visa 3.5GB, så slipper man problemet med att den börjar använda det sega minnet. Håller mig istället till inställningar som inte kräver mer än 3.5GB, borde räcka till de flesta som kör 1st skärm 1440p. 4k och flerskärmslösningar så ska man nog ändå börja fundera på om man inte ska köra 980 eller kommande Titan som förmodligen får 6gb minne.

Flashar du bort dom sista 0,5Gb så kommer du använda RAM istället, vilket är ännu segare. Låt det vara som det är istället.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nu mailade jag netonnet och frågade om att returnera mitt gigabyte gtx 970

Precis det jag gjort. Fick följande svar. Osäker på om jag ska skicka in det utan o veta att de kommer ta emot kortet. Vill inte att det slutar med en undersökningsavgift och fraktkostnad tillbaka till mig.

"Hej Jonathan,

Gigabyte är dessvärre den enda tillverkaren som inte kommit ut med information kring hanteringen av detta problem.
Men givetvis ska du inte drabbas av detta, så i nästa mail från mig finner du en förbetald fraktsedel så du inte står för frakten själv.
Vi tar in denna för en undersökning.

Önskar dig en fin dag,"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jaha är det så illa?

Tyvärr sitter jag redan där med skägget i brevlådan och köra lägre inställningar är inget jag vill göra. Köpte 970SLI just för att kunna köra bra inställningar på 1440p så länge det går.

Ja ska du köra 290X i crossfire så är det ännu värre...

Den röda linjen är crossfire. Och detta i ett spel som är typ optimerat för ATI

Ännu värre här:

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Detta är lite roligt dock http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2825221. Under igår natten så gick kortet upp som högst 500. Detta gäller dom flesta gtx 980.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom beskeden vi får för stunden närmast är att återförsäljarna lägger sig ned och spelar döda, i stället för att kräva att deras kunder får returnera sina kort, så är det fullt rimligt att vara upprörd, tycker jag, rent personligen. Självklart är det inte butikernas fel att spec's har varit fel, de säljer baserat på vad de får för information från sina grossister, som i sin tur har infon från tillverkare. Antagligen i flera led rent av. En bra butik gör sen en snabb dubbelkoll mot nätet för att se om infon de fått verkar ok, så att det inte blivit fel på vägen, och publicerar sen dem på sin försäljnings-sida. Har alla lika fel uppgifter kan de så klart inte hållas ansvariga för felet i sig, men kunderna har fortfarande köpt en felspeccad produkt, det är återförsäljarnas skyldighet att försvara kunderna mot tillverkaren i det här läget, och kräva att vi får hävda vår rätt.
B!

Fast vrider man på det hade så hade ÅF inga problem att sälja korten och tjäna pengar men när steken vänds och konsumenterna sitter i kylan så har de ingen lust att följa svensk konsumenträtt, men det blir väl upp till arn,

detta gäller dock inte alla ÅF vissa har skött sig allmänt bättre än andra,

och nej det är inte synd om om ÅF, de har ett ansvar när de säljer korten och det är upp till dem att stämma uppåt för att få igen sina pengar,

Permalänk
Medlem

Kanske är en korkad ide. Men det finns ju faktiskt ett 780 med 6GB minne kvar att köpa fortfarande. Lite sämre prestanda än 970, men inte om man använder mer än 4gb minne.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/201867-asus_g...

Webhallen är kanske sjysta och byter det rakt av, kan vara värt att fråga. Är ju dock en nedgradering i 9 fall av 10.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Aldrig att jag skulle byta mot ett 290X, orkar inte med ATI's röriga/buggiga drivrutiner och dåliga frametimes. (har ATI-kort också hemma i en annan dator)

Skulle kunna tänka mig att flasha om 970 till ett bios som bara visa 3.5GB, så slipper man problemet med att den börjar använda det sega minnet. Håller mig istället till inställningar som inte kräver mer än 3.5GB, borde räcka till de flesta som kör 1st skärm 1440p. 4k och flerskärmslösningar så ska man nog ändå börja fundera på om man inte ska köra 980 eller kommande Titan som förmodligen får 6gb minne.

Det här snacket med ATI's drivrutiner är bara så gammalt, uttjatat och löjligt... Hur bär du eller vissa er åt? Dom mätte upp renderingstider i flertalet tester där AMD korten numera uppvisar bättre värden. Jag har haft både nvidia kort och ati kort sedan riva128 och rage, rage fury maxx. Jag har upplevt problem med bägge två, men inget som inte gått att fixa. ATI's drivrutiner idag håller absolut hög klass och fungerar precis lika bra som drivrutinerna till nvidia's kort.

EDIT: Bilderna som du länkade till legitimerar just det jag skrev, dom har mycket lägre renderingstider än 780 korten som du ser där. Dom höga spikarna gäller inte då dom inte syns efter att dom implementerade frame pacing i drivrutinerna, vilket också SweClockers många gånger skrivit om och uppmätt både teoretiskt och subjektivt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Precis det jag gjort. Fick följande svar. Osäker på om jag ska skicka in det utan o veta att de kommer ta emot kortet. Vill inte att det slutar med en undersökningsavgift och fraktkostnad tillbaka till mig.

"Hej Jonathan,

Gigabyte är dessvärre den enda tillverkaren som inte kommit ut med information kring hanteringen av detta problem.
Men givetvis ska du inte drabbas av detta, så i nästa mail från mig finner du en förbetald fraktsedel så du inte står för frakten själv.
Vi tar in denna för en undersökning.

Önskar dig en fin dag,"

Gigabyte den enda tillverklaren som inte kommit ut med information än?
Hoppas verkligen Gigabyte gör rätt val snarast.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Det här snacket med ATI's drivrutiner är bara så gammalt, uttjatat och löjligt... Hur bär du eller vissa er åt? Dom mätte upp renderingstider i flertalet tester där AMD korten numera uppvisar bättre värden. Jag har haft både nvidia kort och ati kort sedan riva128 och rage, rage fury maxx. Jag har upplevt problem med bägge två, men inget som inte gått att fixa. ATI's drivrutiner idag håller absolut hög klass och fungerar precis lika bra som drivrutinerna till nvidia's kort.

EDIT: Bilderna som du länkade till legitimerar just det jag skrev, dom har mycket lägre renderingstider än 780 korten som du ser där. Dom höga spikarna gäller inte då dom inte syns efter att dom implementerade frame pacing i drivrutinerna, vilket också SweClockers många gånger skrivit om och uppmätt både teoretiskt och subjektivt.

Fast de jämnar ju enbart ut frames för varje enkild titel, de har fortfarande ett grundproblem. Du är inte den enda som har kört ATI sen Riva 128. Jag vet att alla kanske inte märker av detta framför allt med ett ensamt kort, men jag märker det iaf. Håller dock med om att det blivit bättre sista tiden, för 2-3 år sen var det mycket sämre.

Från Swecs GTX980 Test som är relativt up-to date. de nämner dock att det subjektivt flyter på utmärkt, men det är nog väldigt individuellt, jag märker som sagt av dessa ojämnheter. Men nu vart det hela off-topic totalt. så nu ger vi oss.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Gigabyte den enda tillverklaren som inte kommit ut med information än?
Hoppas verkligen Gigabyte gör rätt val snarast.

har också Gigabyte från Netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Fast de jämnar ju enbart ut frames för varje enkild titel, de har fortfarande ett grundproblem. Du är inte den enda som har kört ATI sen Riva 128. Jag vet att alla kanske inte märker av detta framför allt med ett ensamt kort, men jag märker det iaf. Håller dock med om att det blivit bättre sista tiden, för 2-3 år sen var det mycket sämre.

Jag körde 280x CF (var lite problem i början) och 290 CF (som jag sålt av eftersom jag bara kör WoW) och jag hade inga större problem. Jag sitter på ett 780 då jag fick tag på det billigt just nu, och jag måste ändå säga att jag har lika många småproblem som jag hade med AMD-korten. På 780 kortet jag har just nu kan jag t.ex. bara dra ner fläkten till 34%, medan på mina AMD kort kunde jag dra ner dem till 20%. 780 kortet buggar ut om man använder strömsparläge, samt att skärmarna aldrig går in i vänteläge efter 10min som jag satt. Så nog finns det buggar så det räcker med Nvidia också. Har inte haft problem med ryckig bild med något av korten jag använt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Skulle kunna tänka mig att flasha om 970 till ett bios som bara visa 3.5GB, så slipper man problemet med att den börjar använda det sega minnet. Håller mig istället till inställningar som inte kräver mer än 3.5GB, borde räcka till de flesta som kör 1st skärm 1440p.

Jag förstår inte varifrån denna idé kom ifrån. Det var ju just det som Nvidia redan fixat. Den försöker redan hålla minnesanvändningen under 3.5GB. När det sen absolut inte går pga höga inställningar så kommer minnessegment två in och det presterar fortfarande bättre än RAM-minne. Så det optimala bioset ligger redan på korten.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Sista gången man handlar från dustinhome... Hänvisar mig till nvidia och sen säger dem;
'men om kortet är trasigt så kan vi ta emot de, men så verkar inte fallet.'
Räknas den som trasig då den använder 3.5 gb o får en liten prestanda förlust när den tar till de långsamma 0.5?

Usch...
Det blir netonnet och evga produkter sen! Kul för er som hade turen med er.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag förstår inte varifrån denna idé kom ifrån. Det var ju just det som Nvidia redan fixat. Den försöker redan hålla minnesanvändningen under 3.5GB. När det sen absolut inte går pga höga inställningar så kommer minnessegment två in och det presterar fortfarande bättre än RAM-minne. Så det optimala bioset ligger redan på korten.

Jag förstår det. Jag tänkte mer på hur spelen i sig hanterar detta. Om de har en tendens att försöka fylla ut minnet när de ser att de har tillgång till 4GB GDDR. Men allt kanske sköts i drivrutinen oberoende på spel? Tänker att spelutvecklarna i högsta möjliga utsträckning undviker att använda RAM istället för GDDR.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Sista gången man handlar från dustinhome... Hänvisar mig till nvidia och sen säger dem;
'men om kortet är trasigt så kan vi ta emot de, men så verkar inte fallet.'
Räknas den som trasig då den använder 3.5 gb o får en liten prestanda förlust när den tar till de långsamma 0.5?

Usch...
Det blir netonnet och evga produkter sen! Kul för er som hade turen med er.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är alltid samma attityd från Dustin. Hade fel på en TV en gång så hänvidade de till tillverkaren, samma när jag hade fel på min Onkyo Reciever. De undviker att ta emot returer så mkt det bara går. Men står man på sig så brukar det gå till slut

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det är alltid samma attityd från Dustin. Hade fel på en TV en gång så hänvidade de till tillverkaren, samma när jag hade fel på min Onkyo Reciever. De undviker att ta emot returer så mkt det bara går. Men står man på sig så brukar det gå till slut

Det ska jag. Det är fan inte jag som ska kontakta nvidia. Blir frustrerad hur dryga o korkade svaren är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ja ska du köra 290X i crossfire så är det ännu värre...

Har inte AMDs nya Omega drivrutin fixat det?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag förstår det. Jag tänkte mer på hur spelen i sig hanterar detta. Om de har en tendens att försöka fylla ut minnet när de ser att de har tillgång till 4GB GDDR. Men allt kanske sköts i drivrutinen oberoende på spel? Tänker att spelutvecklarna i högsta möjliga utsträckning undviker att använda RAM istället för GDDR.

Högst troligtvis i drivrutinen då spel folk testat redan påvisat att kortet ogärna fyller de sista 500MB. Skulle det vara en begränsning som diverse spelmakare satt under QA-fasen så skulle vi sannolikt ha hört om detta problem långt innan.

Pratades ju sen en del om att spel inte ser segment nummer två alls, utan det är verkligen först när spelet tänker "ok, ta till RAM" som grafikkortet styr över till segment två istället. Om det stämmer eller ej vet jag ej men det låter ändå sannolikt med tanke på hur kortet beter sig.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Sista gången man handlar från dustinhome... Hänvisar mig till nvidia och sen säger dem;
'men om kortet är trasigt så kan vi ta emot de, men så verkar inte fallet.'
Räknas den som trasig då den använder 3.5 gb o får en liten prestanda förlust när den tar till de långsamma 0.5?

Usch...
Det blir netonnet och evga produkter sen! Kul för er som hade turen med er.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är så jävla mycket skitsnack! Komplett försökte köra samma sak med mig när jag köpt en skärm av dem med pixelfel. Din affär är med Dustin och det är därmed de som ska hantera returen. Dustin får sedan i sin tur ta upp det med Gigabyte/EVGA/MSI o.s.v som i sin tur får ta upp det med Nvidia.

Mitt tips till dig och alla andra som har problem med återförsäljare som har lite svårt för det här att följa lagen är att framkalla felet, d.v.s höga frametimes vid hög minnesanvändning. Om detta sen är med hjälp av programvara eller ett spel spelar ingen större roll. Bifoga detaljerad information om hur felet kan framkallas eller en skärminspelning när ni felanmäler kortet. Återförsäljaren är då skyldig att ersätta det defekta kortet med ett fungerande, vilket de inte kan. Om jag inte minns konsumentköplagen fel så har de 3 försök på sig att ordna fram en fungerande produkt och efter det har du rätt att begära pengarna tillbaka.

Att de inte kommer kunna ordna fram en fungerande produkt kan ni antingen välja att påpeka direkt vid den första felanmälan eller så kan ni låta dem skicka ut 3 likadana kort som sedan returneras av samma anledning som tidigare och de får därmed stå för fraktkostnaden.

Jag förstår mycket väl att det här är en komplicerad situation för alla inklusive återförsäljarna, men det är inget som slutkunden ska behöva lida för. Nvidia har gjort ett grovt övertramp genom att redigera specifikationerna för kortet i efterhand och jag är tämligen säker på att det är ett lagbrott i de flesta civiliserade länder, oavsett om det beror på ett misstag eller ej.

Att returnera sitt kort bara för att kan tyckas vara lite löjligt av vissa men samtidigt är det något som varenda 970-köpare har laglig rätt till. Upplever man inga som helst problem med kortet och samtidigt kan leva med Nvidia's sätt att behandla sina kunder på så är det bara att köra på och vara nöjd med sitt köp. De som av principskäl, eller för att de faktiskt har problem med kortet, vill returnera sitt kort har som sagt laglig rätt att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Fast vrider man på det hade så hade ÅF inga problem att sälja korten och tjäna pengar men när steken vänds och konsumenterna sitter i kylan så har de ingen lust att följa svensk konsumenträtt, men det blir väl upp till arn,

detta gäller dock inte alla ÅF vissa har skött sig allmänt bättre än andra,

och nej det är inte synd om om ÅF, de har ett ansvar när de säljer korten och det är upp till dem att stämma uppåt för att få igen sina pengar,

Jag vet inte riktigt vad du försöker säga. Vi är båda helt överens om att återförsäljarna ska ta sitt ansvar och hävda kundernas rättigheter mot leverantörer och tillverkare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.